برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تیونینگ اختصاصی بر روی سدان پرفروش سایپا

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ طراحي خودروي تيبا به عنوان پروژه اختصاصي سايپا در طول يک دهه اخير همواره دچار تغييراتي شده و با نام‌هاي جديد به بازار عرضه شده است. به ياد داريم که شرکت سايپا اوايل معرفي محصول جديد خود، آن را آهوي زيباي ايراني صدا مي‌زد! و حال از دل آن خودروهايي چون ساينا بوجود آمده‌اند.

در بازارهاي جهاني، نسخه‌هاي فيس‌ليفت جايگزين نسخه اصلي مي‌شوند، اما در کشور ما نسخه‌هاي فيس‌ليفت به عنوان يک خودروي جديد و با نامي جديد معرفي شده و با قيمت‌هاي بالاتري به مشتريان عرضه مي‌شود.

سايپا ساينا هم تنها يک فيس‌ليفتي از خودروي تيبا، ولي عرضه شده به عنوان يک خودروي جديد است که طراحي آن پيشرفت خوبي نسبت به خودروي تيبا داشته، اما کماکان از نظر طراحي به آن پختگي خودروهاي خارجي نرسيده است. همين بهانه کافي بود تا خودروبانک دست بکار شده و ظاهري جذاب‌‌تر براي اين محصول سايپا تدارک ببيند، هرچند تغييرات ساينا به صورت گرافيکي اعلام شده که جزييات آن را در ادامه بررسي خواهيم کرد. تغييرات انجام شده روي اين خودرو تنها يک رندر است و پيشنهاد خودروبانک براي عرضه نمونه جديد اين خودرو با چهره‌اي بسيار پخته‌تر و جذاب‌تر که آن را فورماتيو Formative ناميده‌ايم.

فورماتيو، سايناي جذاب‌تر
تغييراتي که در عکس‌ها مي‌بينيد، بر روي نسخه‌هاي اصلي سايپا ساينا به خوبي نمي‌نشيند، براي همين تغييراتي در ابعاد خودرو ايجاد کرده‌ايم و حجم‌هايي در قسمت‌هاي مختلف خودرو اضافه شده تا به يک سدان در حد معمول نزديک شده و تغييرات به خوبي روي آن اعمال شود، زيرا ابعاد اصلي فابريک سايپا ساينا بيش از اندازه کوچک بوده و تغييرات به خوبي نمايان نمي‌شود.

با قسمت جلو شروع کنيم، اول از همه مجموعه سپر کاملاً جديد و عضلاني خودرو جلب توجه مي‌کند که در واقع کيت سپر X پکيج کمپاني خودروسازي بي‌ام‌و بوده و علاوه بر يک ورودي بزرگ هوا در قسمت مرکزي، شاهد ورودي‌هاي کوچک هوا در اطراف و مه‌شکن‌هاي گردي شکل در بالاي آنان هستيم که جذابيت خاصي به طراحي خودرو بخشيده است.

مورد بعدي چراغ‌هاي اصلي روشنايي خواهد بود که به همراه عدسي و چراغ‌هاي مخصوص روز طراحي شده و پس زمينه مشکي رنگ آن به جذابيت بيشتر خودرو کمک کرده است. براي جذابيت بيشتر، سقف خودرو پانوراما شده و شيشه‌هاي سولار گلس براي آن پيش‌بيني شده است.

از نماي کنار، لاستيک خودرو مي‌تواند تاثير زيادي در جذابيت يک خودرو داشته باشند و معمولاً خودروهاي سايپا از رينگ و لاستيک‌هاي کوچکي استفاده مي‌کنند و در نسخه‌هاي معمولي سايپا ساينا هم از رينگ‌هاي 13 اينچي استفاده مي‌شود، اما در پروژه تيونينگ خودروبانک رينگ‌هاي خودرو به سايز 16 اينچ تغيير کرده تا جذابيت ظاهري آن بيشتر شود.

خطوط روي بدنه تغيير کرده و حالا مي‌بينيم که همانند محصولات بي‌ام‌و، خطي از کنار چراغ جلو تا گلگير عقب کشيده شده و در کنار آن، فلاپ رکاب‌ها را شاهد هستيم که با نمونه‌هاي اسپرت تعويض شده‌اند تا نماي زيباتري خلق شود. علاوه بر اين، دستگيره‌هاي درب خودرو نيز بروزرساني شده و همرنگ بدنه شده‌اند.

يکي از بزرگ‌ترين مشکلاتي که خودروسازان ايراني با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند، طراحي قسمت عقب محصولاتشان است که در بيشتر مواقع شاهد طراحي جذابي براي قسمت جلو هستيم، اما جذابيت و هماهنگي خوبي در طراحي عقب ديده نمي‌شود.


براي جذابيت بيشتر طراحي عقب، درب صندوق عقب به طور کامل تغيير کرده و جاي پلاک هم با تغييراتي همراه شده است. سپر عقب به صورت اختصاصي کار شده و شاهد افزايش حجم آن براي جذابيت بيشتر خودرو هستيم، البته به غير از ديفيوزر عقب که طرح آن از خودروي فورد موستانگ الگوبرداري شده، موارد ديگري همچون کيت اگزوز دو دهنه و اسپويلر شهري نصب شده بر روي درب صندوق عقب هم باعث جذابيت بيشتر طراحي شده و سايناي تکراري سايپا را به يک خودروي سدان اسپرت جذاب تبديل کرده است.

بخش فني ساينا فورماتيو
به صورت استاندارد، روي ساينا يک موتور 1.5 ليتري تنفس طبيعي چهار سيلندر با 8 سوپاپ نصب شده که مي‌تواند 87 اسب بخار در 5300 دور و 128 نيوتن متر در 4000 دور را توليد کند. قطعاً چنين قدرتي براي يک سدان اسپرت شهري کافي نيست و براي همين موتور اين خودرو را به سيستم پرخوران توربوشارژ مجهز کرده‌ايم (دقيقاً موتور سايپا شاهين مدنظر است) که مي‌تواند با همين 8 سوپاپ، قدرتي برابر 108 اسب بخار را توليد کند که اگرچه هنوز کافي نيست، اما بسيار بهتر از 87 اسب بخار استاندارد است! همچنين با تعويض مواردي همچون منيفولد، کيت اگزوز (اشاره شده در بخش نماي عقب)، ورودي هواي اسپرت و اندکي تغييرات در ECU باعث مي‌شود تا تنفس موتور بهتر شده و خودروي سر حال‌تري زير پاي راننده باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره