تقاضای موتورسیکلت ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت
ايلنا/ رئيس اتحاديه فروشندگان دوچرخه، موتور سيکلت و لوازم يدکي تهران اظهار کرد: در شش ماه گذشته حدود 20 درصد قيمت موتورسيکلت بالا رفته است، امکان داشت بيشتر از اين هم گران شد. تقاضا هم بين 50 تا 60 درصد کاهش پيدا کرده است.
محمد خادم منصوري در مورد بازار موتورسيکلت اظهار داشت: در شش ماه گذشته حدود 20 درصد قيمت موتورسيکلت بالا رفته است،و امکان افزايش بيشتر وجود نداشت اما چون خريدار کاهش پيدا کرده بيش از اين گران نشده است.
وي افزود: تقاضاي موتور بين 50 تا 60 درصد کاهش پيدا کرده است. فعلا که ارز قيمت تقريبا ثابتي دارد، برنامهاي براي افزايش قيمت موتور سيکلت وجود ندارد.
وي در مورد واردات موتور از چين تصريح کرد: فعلا واردات موتور تنها از چين امکانپذير است و از کشورهاي ديگر کمي سخت شده است. اگر بخواهيم از اندونزي يا مالزي موتورسيکلت وارد کنيم، با قيمت بالا تمام ميشود. از همين روي شايد حدود 85-90 درصد واردات موتورسيکلت از چين است. تعداد واردات ما حدود 150 تا 200 هزار عدد است، قبلا ميزان واردات ما حدود 400 تا 500 هزار موتورسيکلت بود.
منصوري در مورد کيفيت موتورسيکلتهاي وارداتي از چين گفت: الان ديگر اينطور نيست که هر جنس بيکيفيتي بتواند وارد شود. خريدار خيلي احتياط ميکند و از طرف ديگر موتورسيکلت خدمات پس از فروش دارد، توليدکننده هم مايل نيست که جنس بيکيفيت عرضه کند.
وي در ادامه افزود: واردات موتورسيکلت از هند که قبل از تحريمها موتورسيکلتهاي باکيفيت و حدود 45-50 درصد کل نياز ايران را تامين ميکرد تقريبا به صفر رسيده است. البته فکر ميکنم اگر کمي توليدکنندگان ما حمايت شوند مشکل موتورسيکلت ما را برطرف کند. ما توليدکنندگاني داريم که توان توليد موتورسيکلت باکيفيتتر از هندي را دارند ولي نياز به حمايت دارند.
محمد خادم منصوري در مورد موتورسيکلتهاي برقي گفت: اگر هواي پاک واقعا مهم است، دولت محترم بايد به موضوع موتورسيکلت برقي ورود و سوبسيدي ارائه کند. همينطور از تجار بخواهد که موتورسيکلتهاي باکيفيت بياورند. موتور سيکلت 10- 15 ميليون توماني موتوري نيست که بتواند توجه مصرفکننده را به خود جذب کند، بايد کيفيت موتورسيکلت برقي بالا و باطري قوي داشته باشد. در اين مورد بايد کار کارشناسي زيادي انجام شود.
وي در اين مورد افزود: در مورد موتورسيکلت برقي فعلا اقدامي نشده است، فقط کارخانهدارها را موظف کردهاند که تعدادي موتور سيکلت برقي توليد کنند، اما متاسفانه از کيفيت لازم برخوردار نيستند. موتورسيکلت برقي به خاطر خدمات، خريدار زيادي هم ندارد.
رئيس اتحاديه فروشندگان دوچرخه، موتور سيکلت و لوازم يدکي تهران در پايان اظهار داشت: قوانين دستوپا گير گمرک بايد کمي کاهش يابد چون قشر موتورسيکلتسوار بخش ضعيف جامعه هستند. با اين قيمت بالا، مردم ديگر فکر تغيير موتور نيستند بلکه بدنبال تعمير آن هستند که آن نيز نياز به قطعات دارد.