ملاقات با لکسوس RX350 مدل 2011 فیسلیفت شده با کیت F Sport
خودرو بانک/ لکسوس RX350 را ميتوان به عنوان نخستين شاسيبلندهاي لوکس بازار ايران دانست که در زمان ورودش به کشور، نگاههاي زيادي را به واسطه طراحي متفاوت و مشخصات فني قابل قبولي که داشت، به سمت خود معطوف کرد.
در واقع لکسوس RX محصولي است که با هدف جلب رضايت بيشتر آن دسته از مشتريان متمول و خواهان امکانات رفاهي بيشتري است که قصد دارند با پرداخت مبلغي کمتر نسبت به برندهاي پرميوم بازار، خودرويي لوکس با مشخصات فني قابل توجه را خريداري کنند.
اين شاسيبلند ژاپني براي مصرفکنندگان ايراني نيز محصولي کاملاً آشناست که طي سالهاي گذشته توانسته سهم قابل توجهي از بازار خودروهاي لوکس را به خود اختصاص دهد. اما متاسفانه با توجه به اعمال محدوديتهاي شديد و ممنوعيت واردات خودرو به کشور در سالهاي اخير، نسخههاي جديد و قدرتمند آن هرگز نتوانست به صورت رسمي راه به بازار ايران پيدا کند. هرچند که شرکت ايرتويا از اواخر سال 96 نسل جديد RX را تنها با پيشرانه 2 ليتري توربوشارژ با تعداد محدودي به بازار عرضه کرد.
ما نيز در اين مقاله قصد داريم به سراغ يک نمونه از نسل سوم لکسوس RX350 در کشور برويم که توسط مالک تغيير چهره داده و با ظاهري به روزتر در خيابانها ظاهر شده است.
تاريخچه
همانطور که پيشتر گفته شد، لکسوس RX براي اولينبار در اواخر سال ۱۹۹۷ در بازار ژاپن با نام تويوتا هرير (Harrier) عرضه و سپس در قالب برند تجاري لکسوس با کد RX به بازار جهاني راه يافت. نسل اول RX هرگز به بازار ايران راه پيدا نکرد. توليد اين مدل تا سال 2003 ادامه يافت. اما در نهايت نسل دوم RX از سال 2003 تا 2007 توانست به عنوان شاسيبلندي محبوب و پرفروش در بسياري از کشورها شناخته شود. گفتني است نسل دوم اين خودرو در ايران نيز عرضه شد و توانست به عنوان محصولي لوکس، از بازار کشور سهم خواهي کند.
سومين نسل از اين محصول از سال 2008 تا 2015 توليد و عرضه شده که در اين بين در سال 2012 يک فيسليفت جزئي را تجربه کرده است. گفتني است اين نسل در ايران طرفداران زيادي داشته و همچنان پس از گذشت چند سال متقاضيان حاص خود را دارد. خودروي موردنظر در اين مقاله نيز از همين نسل بوده که به دليل تغييرات ظاهري اعمال شده، نسبت به ساير نمونههاي موجود در کشور متمايز شده است.
در انتها چهارمين و آخرين نسل لکسوس RX در سال 2015 به بازار معرفي شد و تاکنون روي خط توليد اين خودروساز ژاپني قرار دارد.
نگاهي به تغييرات ظاهري صورت گرفته
لکسوس RX350 را بايد يکي از شاسيبلندهاي شيک و باوقار بازار دانست که با بهرهگيري از زبان طراحي پويا و سيال، توانسته همچنان پس از گذشت سالها نگاهها را به سمت خود بکشاند. اين خودرو در نماي جلو داراي دماغهاي تهاجمي است که با بهرهمندي از چراغهاي بزرگ و کشيده، چهرهاي زيبا را پديد آوردهاند.
همانطور که گفته شد خودروي موردنظر دستخوش تغييرات ظاهري شده و از حالت استاندارد خارج شده است. اين تغييرات در نماي جلو شامل تغيير سپر، چراغها و جلوپنجره ميشود. به همين منظور ممکن است در نگاه نخست ظاهري شبيه به نسل چهارم RX در ذهنتان تداعي شود.
جلوپنجره خاص اين خودرو که از نوع F Sport است، ظاهري خاص و متفاوت به آن بخشيده است. از طرفي تجهيزات کرومي نظير نوار دور جلوپنجره و قاب دور مهشکنها سبب شده ماهيت لوکس بودن اين خودرو کاملاً حفظ شود.
يکي از مهمترين ويژگيها در طراحي ظاهري اين خودرو، سادگي است. در واقع اين مفهوم در نماي جانبي RX350 به وضوح نمايان شده است. اما از طرفي پانلهاي حجيم بدنه سبب شده تا با خودرويي بزرگ و تنومند سروکار داشته باشيم. گفتني است در اين بخش هيچ تغييري صورت نگرفته و خودروي موردنظر با همان ظاهر استاندارد به نمايش درآمده است. البته رينگهاي اين خودرو نيز با نمونه جديد تعويض شده که همين امر باعث شده ظاهري جذابتر از قبل داشته باشد.
اما در نماي عقب شاهد تغيير چراغها هستيم که داراي گرافيکي شبيه به نمونه بهکار رفته در نسل چهارم است. اين در حالي است که ساير اجزا و تجهيزات اين بخش تغيير نکرده و داراي همان ظاهر استاندارد است. لازم به ذکر است تمامي تغييرات صورت گرفته در ظاهر اين خودرو اعم از تعويض سپر جلو، چراغهاي جلو و عقب و رينگهاي جديد، هزينهاي حدود 40 تا 50 ميليون توماني را در برخواهد داشت.
تغييرات اعمال شده در کابين
مهمترين تغيير صورت گرفته در کابين اين خودرو تغيير تودوزي است که به دليل استفاده مکرر طي ساليان متمادي مستهلک شده بوده است. بدين منظور تودوزي جديد به کار رفته در علاوهبر نوسازي فضاي کابين، داراي طرح دوخت لوزي است که موجب ميشود فضايي لوکستر از گذشته مهيا شود.
همچنين تريم طرح چوب نيز ترميم شده و با ظاهري جديد، هماهنگي قابل توجهي با تودوزي چرمي جديد پيدا کردهاند. به عبارت ساده کابين لکسوس RX350 موردنظر کاملا نوسازي شده است.
يکي از ويژگيهاي بارز در کابين اين خودرو، طراحي خاص و متمايز داشبورد است که داراي کنسول مياني متمايل به سمت راننده است. همچنين موقعيت جاگيري اهرم تعويض دنده در اين خودرو نسبت به ساير خودروهاي موجود در بازار کاملا متفاوت است. نمايشگر 8 اينچي بزرگ RX در بالاترين قسمت کنسول قرار گرفته و به کمک ماوسي که بين دو صندلي قرار دارد، ميتوان از آن استفاده کرد و اطلاعات مربوط به سيستم صوتي و کامپيوتر سفري خودرو را روي آن مشاهده کرد. همچنين دو صفحه نمايشگر براي صندلي هاي عقب قرار داده شده که مي توانند به صورت مجزا کار کنند و سرنشينان عقب را سرگرم کنند.
اما يکي از جذابيتهاي داخل کابين اين خودرو، سيستم صوتي حرفهاي Mark Levinson است که به وسيله 19 بلندگو در سراسر کابين و چنجر 6 تايي، فضاي کابين را به سالن اپرا تبديل ميکند. همچنين سقف تمامي شيشهاي اين خودرو که به مونروف معروف است، به صورت يکپارچه بوده و داراي سانروف نميباشد.
يکي ديگر از امکانات موجود در اين خودرو که در زمان ورود به کشور توجه بسياري از خريداران را به خود جلب کرده بود، سيستم HUD يا همان هداپ ديسپلي است اطلاعاتي نظير سرعت لحظهاي و يا موج راديو را روي شيشه جلو براي راننده به نمايش در ميآورد.
گفتني است فضاي داخل کابين اين شاسيبلند ژاپني بزرگ و جادار ارزيابي ميشود. بهگونهاي که فضاي پا براي سرنشينان جلو و عقب کاملا مناسب است. از طرفي ارتفاع مناسب سقف يکي ديگر از مزاياي اين خودرو است که راحتي و آسايش بيشتري را براي سرنشينان خصوصا در قسمت عقب کابين فراهم ميسازد.
امکانات رفاهي و آپشنها
از ديگر امکاناتي که روي اين خود قرار دارد ميتوان به 10 کيسه تواي شامل کيسههاي هوا براي سرنشينان جلو، کيسههاي هواي جانبي و پردهاي، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمهاي، فرمان برقي و جمع شدن خودکار فرمان به هنگام پياده شدن، روکش چرمي غربيلک فرمان، سيستم تهويه مطبوع جداگانه براي سرنشينان جلو و خروجي هوا براي سرنشينان عقب، آينههاي تاشو جانبي و آينه مياني الکتروکروميک، چراغهاي LED روي آينههاي کناري که در هنگام نزديک شدن کليد به خودرو روشن ميشوند، چراغهاي زنون در جلو و با سيستم شستشو و قابليت چرخش در هنگام چرخش، سنسور نور براي روشن و خاموش شدن خودکار چراغها بر اساس نور محيط و سنسور باران براي کنترل سرعت برف پاککنها بر اساس شدت بارش، کروز کنترل به همراه رادار که سرعت خودرو را بر اساس خودروي جلويي کنترل ميکند، سنسور پارک در جلو و عقب و دوربين پارک در جلو و همچنين آينه سمت راست اشاره کرد.
مشخصات فني قواي محرکه
لکسوس RX در بازارهاي جهاني با موتورهاي مختلفي عرضه ميشود، اما مدلي که شرکت ايرتويا براي بازار ايران در نظر گرفته بود، نسخه RX350 بود که از يک موتور 3.5 ليتري 6 سيلندر بهره ميبرد. قدرت اين موتور به 275 اسببخار در 6200 دور دقيقه و گشتاور آن به 348 نيوتن متر در 4700 دور در دقيقه ميرسد که اين قدرت به وسيله يک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتيک به هر چهار چرخ انتقال مييابد.
بر اين اساس طبق اعلام رسمي کمپاني لکسوس، RX350 با وزن تقريبي 2738 کيلوگرمي براي دستيابي به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت از حالت سکون، به زماني حدود 7.5 ثانيه نياز دارد. همچنين سيکل ترکيبي مصرف سوخت آن 10.6 ليتر در هر 100 کيلومتر است که با توجه به ابعاد و زون کلي خودرو چندان دور از انتظار نيست.
اين خودرو از امکانات ايمني مناسبي نظير سيستم کنترل تعادل، ترمز ABS و سيستم چهار چرخ متحرک (AWD) برخوردار است که تنها بخشي از امکانات استاندارد اين خودرو هستند.
تجربه رانندگي
با ورود به کابين لکسوس RX350 مدل 2011 با فضايي لوکس و آرام مواجه خواهيد شد. صندليها بسيار نرم و راحت هستند که در اين خودرو با تودوزي چرمي جديد پوشانده شدهاند. البته بايد به اين مضووع اشاره کرد که يکي از نقاط ضعف RX، کيفيت پايين متريال مصرفي در تودوزي است. بهگونهاي که پس از گذشت چندسال کاملا فرسوده و مستهلک ميشوند.
موقعيت قرارگيري راننده به واسطه ارتفاع مناسب صندلي و همچنين ارتفاع کلي خودرو از سطح زمين باعث ميشود تا تسلط کافي نسبت به محيط اطراف خودرو داشته باشيد. با روشن کردن پيشرانه 3458 سيسي صداي غرشي از نهاد موتور بلند ميشود که نويد تجربهاي لذتبخش را به راننده و سرنشينان ميدهد.
با قراردادن اهرم دنده در حالت درايو شروع به حرکت ميکنيم. نکته قابل توجه درخصوص اين خودرو، عملکرد دقيق جعبهدنده است. به نوعي که هنگام تعويض دندهها کمترين کوبش و لرزش در کابين احساس ميشود. اين موضوع حتي در زمانهايي که تمرکز ميکنيد تا تعويض دندهها را متوجه شويد، کار چندان آساني نخواهد بود.
لکسوس RX سواري بسيار نرم و آرامي را در شهر و حتي مسيرهاي خاکي خارج از جادهاي ارائه ميکند که اين موضوع مهمترين نکته در اين خودرو به شمار ميرود. اما اگر در مقام مقايسه بخواهيم تجربه سواري آن را با رقباي اروپايي نظير بامو ايکس 3 مقايسه کنيم، بايد بگوييم که لکسوس در ردههاي بعدي جاي خواهد گرفت.
البته به غير از اين هم انتظار نميرود، چرا که لکسوس با هدف رقابت با برندهاي پرميوم اروپايي پا به بازار گذشات. اما با اين تفاوت که محصولات خود را با قيمتي کمتر به دست مشتريان ميرساند. اين را هم بايد درنظر داشت که اين اختلاف قيمت به واسطه کيفيت پايينتر برخي از متريال مصرفي خصوصا در بخش کابين صورت گرفته است.
نتيجهگيري
اگر بخواهيم در انتها يک نتيجهگيري کلي از لکسوس RX350 مدل 2011 داشته باشيم، بايد بگوييم که استهلاک کم و عمر مفيد بالا از مهمترين ويژگيهاي اين محصول ژاپني است که در خودروهاي اروپايي اين موضوعات کمتر ديده ميشود. از سوي ديگر قدرت بالاي موتورف امکانات رفاهي مناسب و جايگاه اجتماعي قابل قبولي از ديگر مواردي است که RX350 را پس از گذشت نزديک به 10 سال، همچنان در رده خودروهاي با ارزش خريد بالا قرار داده است.
لکسوس RX350
خودروي موردنظر در اين مقاله نيز دستخوش تغييراتي در ظاهر و فضاي کابين شده است که تمامي اقدامات لازم در اين بخش در يکي از مجموعههاي خدماتي موجود در شهر تهران انجام گرفته است. هزينه کلي براي انجام تغييرات اينچنيني حدود 60 تا 80 ميليون تومان است و براي انجام آن به زماني حدود 2 الي 3 هفته نياز است.
گفتني است در حال حاضر لکسوس RX350 مدل 2011 در بازار با قيمتي حدود يک ميليارد و 800 ميليون تومان تا دو ميليارد و 300 ميليون تومان خريد و فروش ميشود که بسته به ميزان سلامت فني و ظاهري قيمتاش در اين بازه تعيين ميشود.