پیش فروش هایی که تنها پول به جیب خودروسازها ریخت!
باشگاه خبرنگاران/ از زماني که براي سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح فروش خودرو به صورت قرعه کشي برگزار شد، اما و اگرهايي پيش آمد و عدهاي به شدت مخالف اين طرح و آن را به ضرر مردم و خودروسازان دانستند و عدهاي هم موافق بودند چرا که ادعا داشتند اين طرح باعث ميشود خودرو به دست نيازمند واقعي برسد.
از اولين طرح قرعه کشي تاکنون خودروسازان اقدام به ثبت نام خودرو و اجراي طرحهاي پيش فروش و فروش فوق العاده کرده اند. از ارديبهشت ماه تاکنون که طرحهاي مختلفي از فروش فوق العاده و پيش فروش و فروش مشارکتي اجرا شد، خودروسازان ۳ بار قيمت خودرو را افزايش دادند که اين روند مشکلات زيادي را براي افرادي که در طرحهاي پيش فروش شرکت کرده بودند، ايجاد کرد.
در سالهاي گذشته افراد زيادي اقدام به خريد مشارکتي خودرو کرده اند و سود اندکي هم براي آنها در نظر گرفته شده که اين سود بين ۶ تا ۹ درصد بوده است. حال مشکلي که پيش آمده اين است که خودروسازان اکنون به تحويل خودروهاي معوق در سالهاي گذشته کرده اند و به اين تعداد خودروهاي فروش فوق العاده هم اضافه شده است.
از طرفي براي جذب نقدينگي اقدام به اجرا طرح پيش فروش و فروش مشارکتي کرده اند که در اوايل برپايي اين طرح قرعه کشي، مدت زمان تحويل خودرو نهايت يک سال بود، اما اکنون خودروسازان اقدام به ثبت نام براي پيش فروش خودرو و تحويل ۲ ساله خودرو کرده اند که در آن مبلغ بالايي هم از فرد دريافت ميشود.
درحاليکه پيش از اين مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت موعد تعيين تکليف خودروهاي پيش فروش شده را پايان نيمه نخست سال ۹۹ اعلام کرده بودند، اما با گذر از اين ضرب العجل هنوز خريداران خودروهاي پيش فروش شده در بلاتکليفي به سر ميبرند.
پيش فروش خودرو اشتباه است
شيوا رئيس شوراي رقابت آنطور که بيان کرده با اين طرحهاي پيش فروش و فروش مشارکتي کاملا مخالف است و وزارت صمت را مسئول اجرايي شدن اين طرح ميداند.
به گفته اين مقام مسئول، قرار بر اين بود ۶۰ درصد توليد خودرو به تعهدات گذشته خودروسازان اختصاص پيدا کند. اگر خودروسازان اين تعهدات که به سالهاي گذشته بر ميگردد، را نداشتند کل توليدي آنها اکنون به بازار تزريق ميشد در حالي که در حال حاضر تنها ۴۰ درصد توليد به بازار تزريق ميشود و ۶۰ درصد تزريقي ديگر به معوقات باز ميگردد.
شيوا معتقد است که تا ۲ سال ديگر مشخص نيست که چه اتفاقاتي در حوزه صنعت خودرو رخ داده است و اين طرحهاي پيش فروش مشکلاتي را به وجود خواهد آورد، علاوه بر اين معلوم نيست وزراي کنوني در سمت خود باشند که تعهد به وجود ميآورند.
او در خصوص پيش فروش خودروهايي که نام مشخص و نشان مشخصي ندارند، گفت: پيش فروش خودروهايي که چارچوب و شناسنامه ندارند اشتباه است و وزارت صمت بايد به اينماجرا ورود کند.
شيوا گفت: وظيفه ما اين است که قيمت منصفانه را اعلام کنيم. اکثريت به اين موضوع راي ميدهند که مصرف کننده واقعي بايد خودرو بگيرد و برخي ميگويند حاشيه سود به جيب دلالان ميرود. طرح قرعه کشي عملي شد، اما برخي از اين طرح شکايت داشتند، همان افراد بيايند طرح ديگري را ارائه دهند که خودرو به نيازمندان برسد و همه راضي باشند.
اين مقام مسئول گفت: توليد کننده براي ادامه حيات نياز به سود دارد در غير اين صورت به بن بست ميرسد، برخي هم ميگويند چرا ۳ ماه يکبار بايد افزايش قيمت داشته باشيم، چون قيمت نهادههاي توليد ۳ ماه يکبار افزايش مييابد، در حالي که خود خودروسازان در نظر داشتند هر ماه افزايش قيمت داشته باشند.
رئيس شوراي رقابت گفت: اکنون وضعيت طوري است که مصرف کننده و توليد کننده راضي نيستند. اما موضوع ديگر مورد بحث به پيش فروش خودروهايي باز ميگردد که هويتي ندارند، اما آن را پيش فروش ميکنند. جاي تاسف دارد وقتي خودرويي ماهيت مشخصي ندارد وعده پيش فروش ميدهند در صورتي که قيمت مشخصي هم ندارد.
نداشتن پول کافي عاملي در شرکت طرح پيش فروش !
حال از طرفي سود مشارکتي که براي اين طرحهاي پيش فروش در نظر گرفته اند کاملا کم است. يکي از متقاضيان خريداران خودرو گفت: چند ماه است که براي خريد خودرو به سايتهاي فروش ۲ خودروساز مراجعه ميکنم، اما با توجه به اينکه براي پيش خريد نياز است تا قرعه کشي صورت گيرد و هيچ وقت موفق به برنده شدن در قرعه کشي را نشدم، مجبور به خريد حواله خودرو شدم.
او بيان کرد: از طرفي قيمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزايش يافته و توانايي خريد ندارم. بعد از مقدري جست و جو در سايتهاي مجازي، حواله خودرويي را خريدم که بابت اين خريد ۲۰ ميليون تومان به فرد فروشنده تحويل دادم. علاوه بر آن به دليل اينکه فروشنده زمان پيش خريد ۳۵ ميليون تومان واريز کرده بود، اين مبلغ را هم پرداخت کردم.
بدست آوردن نقدينگي با پيش فروشهاي ۲ ساله
ميلاد بيگي کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان براي تامين نياز مالي خود اقدام به برپايي طرحهاي پيش فروش ميکنند. هزينه خودروسازان افزايش يافته به همين دليل خودرو را پيش فروش ميکنند تا تامين مالي صورت گيرد.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: تقاضا براي خودرو زياد است، از طرفي آنها نميتوانند به اندازه تقاضا خودرو توليد کنند از اين رو طرحهاي پيش فروش را اجرا ميکنند تا هم تامين مالي کنند و تعداد متقاضياني که نياز واقعي به خودرو دارند، شرکت خواهند کرد.
از طرفي کارشناسان صنعت خودرو و مسئولان، ميگويند که عرضه خودرو به بازار کم است و همين عامل باعث بروز افزايش قيمت و مشکلات در اين صنعت شده است، اما از طرفي آنطور که گمرک اعلام کرده ما نه تنها کمبود بلکه صادرات خودرو هم داريم. سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک اظهار کرد: در سال ۹۸، حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن يک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تايوان، سوريه، امارات، اسپانيا، چين، عراق و ترکيه صادر شده است.
وي افزود: کشور عراق با ۳ ميليون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، آذربايجان با يک ميليون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوريه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهاي ايراني بودند.
لطيفي در ادامه در خصوص ميزان صادرات خودرو گفت: هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانيا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تايوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چين با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکيه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار ديگر خريداران خودرو از کشورمان بودند.
سخنگوي گمرک در خصوص خودروهاي صادراتي توضيح داد: خودروي ساينا بيش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است و پرايد، تيبا، کوئيک، سمند، پارس، ۲۰۷، هايما، دنا و ... مابقي سهمي کمتر از ۱۰ درصد را در بر ميگيرند.
لطيفي افزود: بيشترين تنوع خودرويي با خودروهاي تيبا، ساينا، کوئيک، وانت آريسان، پژو پارس، پرايد ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانيا تعلق دارد.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر به جاي اجرا شدن طرح پيش فروش، خودروسازان طرح فروش فوق العاده را چند ماه يکبار اجرا کنند بازار کنترل بهتري پيدا خواهد کرد و مشکلات اين صنعت از بين خواهد رفت.