نماد آخرین خبر

تویوتا کرولا هم شاسی‌بلند شد!

منبع
چرخان
بروزرسانی

چرخان/ ازآنجايي‌که تب شاسي‌بلند سواري همه دنيا را فراگرفته است، بسياري از خودروسازان از نام‌هاي مشهور خود براي عرضه شاسي‌بلندهاي جديدي استفاده کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، پيش‌ازاين نام‌هاي ميتسوبيشي اکليپس و فورد موستانگ روي کراس‌اوورها ديده شدند و حالا يکي ديگر از نام‌هاي بسيار آشنا در صنعت خودروسازي جهان يعني تويوتا کرولا تبديل به کراس‌اوور شده است. اين خودرو که کرولا کراس نام دارد، براي اولين بار سال گذشته در تايلند رونمايي شد و حالا تويوتا قصد عرضه آن در بازار ايالات‌متحده را دارد.

کرولا کراس که در خانواده کراس‌اوورهاي تويوتا بين مدل‌هاي C-HR و رافور قرار مي‌گيرد، از جلوپنجره برجسته با چراغ‌هاي LED در طرفين آن، روکش‌هاي پلاستيکي بدنه، چراغ‌هاي عقب باريک و سپر عقب پلاستيکي برخوردار است. اين خودرو به‌صورت استاندارد روي رينگ‌هاي 17 اينچي فولادي قرار مي‌گيرد اما تيپ بالا رده XLE به رينگ‌هاي 18 اينچي آلياژي مجهز مي‌شود و درب صندوق بار برقي هم براي آن قابل سفارش است. اين کراس‌اوور جديد ژاپني 4,460 ميلي‌متر طول، 1,825 ميلي‌متر عرض و 1,646 ميلي‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوري آن برابر با 2,640 ميلي‌متر است.

اين کراس‌اوور کامپکت در داخل دنباله‌روي کرولا سدان بوده و از غربيلک فرمان سه پره، تريم فلزي و نمايشگر ايستاده سيستم اطلاعاتي-سرگرمي برخوردار است. تيپ پايه کرولا کراس که L نام دارد چندان مجهز نيست و ليست تجهيزات آن صرفاً به مواردي مثل نمايشگر 7 اينچي اطلاعاتي-سرگرمي با اندرويد اتو و اپل کارپلي، تهويه مطبوع و نمايشگر 4.2 اينچي در صفحه آمپر محدود مي‌شود اما در تيپ مياني LE موارد بيشتري مثل غربيلک فرمان چرمي، شارژر بي‌سيم گوشي‌هاي هوشمند، کنترل تهويه اتوماتيک و نمايشگر اطلاعاتي-سرگرمي بزرگ‌تر 8 اينچي ارائه مي‌شود.

کساني که تجهيزات بيشتري مي‌خواهند هم مي‌توانند سراغ تيپ بالا رده XLE با گرم‌کن صندلي‌هاي جلو و تنظيم برقي 10 جهته صندلي راننده، کنترل تهويه دو منطقه‌اي و صفحه آمپر ديجيتالي 7 اينچي بروند. کرولا کراس همچنين به‌صورت استاندارد از سيستم‌هاي ايمني و کمک‌راننده‌اي مثل کروز کنترل راداري، سيستم پيش از برخورد و دستيار دنبال کننده خطوط برخوردار است درحالي‌که در تيپ‌هاي بالاتر سيستم پايش نقاط کور، هشدار عبور و مرور عقب، دستيار پارک، ترمز خودکار و 9 ايربگ در کل کابين هم به اين موارد اضافه مي‌شود.

زير کاپوت کرولا کراس يک پيشرانه 2 ليتري چهار سيلندر تنفس طبيعي قرار گرفته که 170 اسب بخار قدرت و 203 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. اين موتور به يک گيربکس CVT متصل است که براي بهبود شتاب گيري، از دنده يک فيزيکي برخوردار است. مهم‌ترين ويژگي فني کرولا کراس اما امکان سفارش سامانه چهارچرخ محرک براي آن است زيرا به گفته تويوتا، فقدان اين سيستم در C-HR روي فروش آن تأثير منفي گذاشته است.

سامانه چهارچرخ محرک کرولا کراس در صورت لزوم مي‌تواند تا 50 درصد از نيرو را به چرخ‌هاي عقب ارسال کند و همچنين درصورتي‌که نيازي به آن نباشد مي‌تواند کاملاً غيرفعال شود. اين کار کمک مي‌کند تا مصرف سوخت ترکيبي خودرو به 7.8 ليتر در هر صد کيلومتر برسد که تنها 0.5 ليتر بيشتر از نسخه محرک جلو است. کرولا کراس که روي پلت‌فرم TNGA-C ساخته شده است، ظرفيت بکسل حداکثر 680 کيلوگرم را دارد.

تويوتا هنوز قيمت کرولا کراس را براي بازار ايالات‌متحده اعلام نکرده است اما انتظار مي‌رود قيمت تيپ پايه L از زير 20 هزار دلار آغاز شود و در تيپ‌هاي بالاتر به حدود 25 هزار دلار برسد. به گفته تويوتا، فروش اين خودرو تا پايان امسال در آمريکا آغاز خواهد شد. اين شرکت همچنين وعده عرضه نسخه هيبريدي اين کراس‌اوور کامپکت را هم داده است که سال آينده راهي بازار ايالات‌متحده خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره