از پیکاپ «فوتون تونلند اتوماتیک» چه میدانیم؟
آخرین خودرو/ فوتون تونلند اتوماتیک پیکاپ چینی ایران خودرو دیزل است که در سال 1401 رونمایی شد. پیکاپی متفاوت که با دیگر چینی های بازار متفاوت است.
درباره فوتون تونلند اتوماتیک
نام تونلند برای بازار ایران آشناست. این نشان را با کامیون ها و کشنده هایی می شناسیم که حالا سال ها است در بازار کار و تجاری ما حضور دارند. فوتون یکی از نشان های برتر چین در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری است و کیفیت فوتون کاملا در بازار ایران به اثبات رسیده است. اما پیکاپ های این کمپانی را از اوایل دهه ۹۰ می شناسیم که ایران خودرو پیکاپ تونلند را به بازار ایران آورد. این پیکاپ در طول این سال ها در نسخه های بنزینی و دیزل دنده ای عرضه شد و اخیرا فیس لیفت آن هم به بازار آمد. اما فوتون تونلند اتوماتیک آذرماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد. این خودرو با نام تونلند یوتو یا تونلند G7 هم شناخته می شود. این پیکاپ هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی ویژگی های جذابی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.
طراحی و ابعاد بدنه
ظاهر فوتون تونلند اتوماتیک سبک پیکاپ های ژاپنی را دارد. این یعنی سعی شده که این پیکاپ بیشتر شبیه به تویوتا هایلوکس طراحی شده باشد. در جلو چراغ های کشیده هایلوکسی را داریم و جلوپنجره کاملا مشکی طراحی شده است. در وسط نام فوتون FOTON در ابعاد بزرگ و با رنگ کرومی طراحی شده و در حاشیه پروژکتور های پایینی هم قطعاتی کرومی را می بینیم. رینگ ها از نوع آلومینیومی و با سایز ۱۸ اینچی هستند. در تمام رنگ هایی که تا به امروز از این پیکاپ دیده ایم رکاب و باربند قسمت بار مشکی رنگ طراحی شده و در رنگ سفید این پیکاپ، درب عقب هم مشکی رنگ طراحی شده است.
این پیکاپ ۵,۳۴۰ میلیمتر طول، ۱,۹۴۰ میلیمتر عرض، ۱,۸۷۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری ۳,۱۱۰ میلیمتری دارد. این ابعاد برای یک پیکاپ دو دیفرانسیل دو کابین منطقی است و فاصله محوری مناسب باعث می شود فضای قابل قبولی را در داخل کابین و به خصوص ردیف دوم داشته باشیم. در مجموع طراحی فوتون تونلند اتوماتیک طراحی راضی کننده با سبک ژاپنی را دارد دارد و شبیه ترین پیکاپ چینی در بازار ایران به تویوتا هایلوکس جدید است.
مشخصات فنی فوتون تونلند اتوماتیک
پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود. با یک پیکاپ دو دیفرانسیل ۴WD طرف هستیم پس تنظیمات مربوط به دنده سبک و سنگین را در این خودرو داریم و سیستم انتقال قدرت در فوتون تونلند اتوماتیک به صورت برقی و اتوماتیک عمل می کند و این یکی از مشخصاتی است که این آفرودر را از دیگر رقبا متمایز می سازد.
تعلیق در قسمت جلو از نوع دوجناغی دوگانه است و در بخش عقب فنر شمش یا فنر تخت را داریم. این یعنی مثل بسیاری از پیکاپ های همرده، ظرفیت بار پذیری این خودرو بالا است و البته سواری به خصوص در قسمت عقب چندان نرم نیست. در مجموع مشخصات فنی در فوتون تونلند اتوماتیک بسیار راضی کننده بنظر می رسد و نکته مهم دیگر این است که ایران خودرو دیزل ادعا می کند تطبیق استاندارد ها و خروجی های این خودرو در ایران بر اساس تست ها با دقت انجام شده و تونلند اتوماتیک کاملا سازگار با شرایط ایران است.
برند | فوتون |
مدل | تونلند اتوماتیک |
کلاس بدنه | پیکاپ |
سال تولید | ۱۴۰۱ |
حجم موتور | ۱۹۸۱ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۲۳۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | فنرتخت |
طول | ۵۳۴۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۴۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۸۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۲۱۰ میلی متر |
وزن | ۱۹۵۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/۶۰R18 |
برند نشان مادر | فوتون |
کشور سازنده | ایران - چین |
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ده نقطه ای - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - سنسور نقطه کور - کنترل حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | تهویه اتوماتیک - دوربین ۳۶۰ درجه - آینه های تاشو برقی - سنسور دنده عقب - مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی - سنسور نور - سنسور باران - تنظیم حالت رانندگی - صندلی شش حالته برقی راننده - گرم کن صندلی های جلو - کروز کنترل - استارت دکمه ای - پدل شیفتر - سیستم پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS) - کنترل حرکت در سرازیری - قفل دیفرانسیل عقب |
کابین و امکانات
در داخل کابین اولین نکته و یا مزیت کیفیت متریال داخلی است. می توان گفت چنین کیفیتی را در داخل هیچ کدام از پیکاپ های چینی حاضر در ایران ندیده ایم. صندلی ها و رودری ها روکش چرم مصنوعی مشکی رنگ دارند و طرح لوزی روی آن ها به کار رفته است. رنگ زمینه در طراحی کابین فوتون تونلند اتوماتیک مشکی است اما قطعات کرومی رنگ و با طرح کربن هم در داخل دیده می شود. در مرکز صفحه نمایشی سیستم مالتی مدیا را در دسترس قرار می دهد و تهویه هم از نوع اتوماتیک است. فوتون تونلند اتوماتیک یک پیکاپ پر آپشن است و تقریبا تمام آپشن های به روز و کاربردی در این خودرو دیده می شود. شما می توانید لیست کامل امکانات و آپشن های پیکاپ ایران خودرو دیزل را در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید.
مزایا و معایب فوتون تونلندG7
مزایا | مشخصات و عملکرد خوب فنی - آپشن های ایمنی و رفاهی کامل - تنظیم اتوماتیک انتقال قدرت و توزیع گشتاور |
معایب | خدمات پس از فروش ضعیف - سیستم تعلیق ساده محور عقب |
رقبای فوتون تونلند اتوماتیک
در سال های اخیر پیکاپ های چینی زیادی به بازار ایران آمدند. اما کمتر محصولی را در حد و اندازه های فوتون تونلند اتوماتیک دیده ایم. اگر بخواهیم یک رقیب برای پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل معرفی کنیم تنها به نام بهمن G9 می رسیم. البته بعد ها احتمالا رقیبی مثل KMC T9 را هم در به عنوان رقیب برای این پیکاپ خواهیم دید.
قیمت فوتون تونلند G7
قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۵/۰۸) | ۱,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۵/۰۸) | ۱,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |