با نسل جدید «تویوتا پرادو» آشنا شوید

آخرین خودرو/ لندکروزر پرادوی جدید بالاخره بعد از چند سال غیبت به بازار آمریکا برگشت. شاسی بلندی با طراحی رترو استایل و پیشرانه هیبرید!
لندکروزر بازار آمریکا یا همان پرادو در سال ۲۰۲۱ از این بازار خداحافظی کرد و حتی سری ۳۰۰ لندکروزر اصلا برای بازار آمریکای در نظر گرفته نشد. اما پس از غیبت ۳ سه ساله حالا لندکروزر پرادوی جدید اینجاست. این خودرو با مدل ۲۰۲۴ به بازار آمریکا می آید. محصول جدید کمپانی تویوتا حالا با سبک طراحی جدید به ریشه های خود برگشته است. این استایل طراحی که المان های مدرن و کلاسیک ادغام می شوند را رِترو می گویند و قبلا مشابه آن را در طراحی فورد برانکو هم دیده بودیم. تویوتا می گوید که پرادو یا همان لندکروزر بازار آمریکا در زمینه طراحی، آفرود و سایز بهبود داشته و از همه مهم تر این که قیمت این نسل پایین تر آمده است.
لندکروزر پرادوی جدید با کد فنی J250 بر اساس پلتفرم TNGA-F ساخته شده است. این همان پلتفرمی است که قبلا در لکسوس GX جدید و لندکروزر سری ۳۰۰ دیده بودیم. اما این شاسی بلند قیمت بسیار پایین تری نسبت به همزاد های خودش دارد و قیمت پایه آن حدود ۵۰ هزار دلار است.
طراحی جعبه ای در لندکروزر پرادوی جدید
کلیت طراحی لندکروزر پرادوی جدید بسیار شبیه لکسوس GX جدید است اما در جزئیات تفاوت هایی دیده می شود. شیشه جلو تقریبا عمودی شده و زوایای شکسته نسبت به آنچه قبلا از پرادو دیده بودیم بیشتر شده است. همین ها باعث شده تا بدنه به صورت باکسی یا جعبه ای شده باشد. جلوپنجره بصورت مستطیلی طراحی شده و رنگ مشکی دارد. چراغ ها تمام ال ای دی هستند و در نسخه پایه به صورت گرد طراحی شده اند اما در نسخه های بالاتر طراحی به صورت مربعی است.
گلگیر ها برجسته طراحی شده اند و چراغ های عقب به صورت ساده در گوشه ها جایگذاری شده اند. طراحی سپر در جلو و عقب به صورت دو رنگ است و زاپاس در قسمت زیر قرار دارد. این سبک طراحی همانند فورد برانکو استایل رترو دارد. یعنی در چهره لندکروزر پرادوی جدید سعی شده المان های کلاسیک و مدرن با هم تلفیق شوند. این سبکی است که این روز ها در تمام بازارها و به خصوص بازار آمریکای شمالی بسیار پرطرفدار است.
مشخصات فنی
زیر کاپوت خبری از پیشرانه ۳.۴ لیتری تویین توربو که در لندکروزر ۳۰۰ و لکسوس GX دیده بودیم نیست. به جای آن پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جایگزین شده است که به همراه موتور برقی ۴۸ اسب بخاری توان تولید نهایت قدرت ۳۲۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته AT به تمام چرخ ها می رسد. موتور برقی کمک می کند گشتاور بالایی را در دور های پایین داشته باشیم و این یعنی نمی توان قوای محرکه لندکروزر پرادو جدید را دست کم گرفت.
همانند نسخه قبل سیستم انتقال قدرت به صورت استاندارد تمام چرخ محرک یا ۴WD عمل می کند. در مسیر انتقال قدرت یک ترنسفر کیس دو سرعته را داریم و همچنین دیفرانسیل مرکزی از نوع لغزش محدود بوده و قفل دیفرانسیل عقب برای مسیر های آفرودی در لندکروزر پرادو جدید به کار رفته است. اما نکات مهمی فراتر از امکانات و پیشرانه در این خودرو وجود دارد که متاسفانه عموم به آن توجه نمی کنند. این خودرو با ارتفاع زیاد و زوایای ورود و خروج عالی یک آفرودر تمام عیار است. در واقع تویوتا توانسته تا پرادوی جدید را اقتصادی تر کند اما عملکرد آفرود این خودرو قطعا پسرفت نداشته است. در تمام تریم ها امکاناتی نظیر کرال کنترل و کنترل هوشمند خودرو در سرازیری به کار رفته تا تکنولوژی آفرود تویوتا را به صورت کامل در این SUV داشته باشیم.
کابین لندکروزر پرادو جدید
نسل جدید پرادو تنها در نسخه ۵ نفره به فروش می رسد و این یعنی در تمام نسخه ها فضای قابل قبول بار را در قسمت عقب خواهیم داشت. اگرچه کابین کیفیت و لوکس بودن سری ۳۰۰ را ارائه نمی دهد اما متریال در داخل جنس قابل قبولی دارد. در بسیاری از قطعات داخلی از جنس پلاستیک استفاده شده تا لندکروزر پرادو جدید ارزان سازی شود. نسخه فول چرم طبیعی را برای روکش صندلی ها دارد اما در نسخه های پایین تر چرم مصنوعی به کار رفته است. در تمام نسخه ها گرم کن صندلی های جلو و فرمان استاندارد سازی شده اند.
در جلو صفحه نمایش ۸ اینچی (در نسخه پایه) و ۱۲.۳ اینچی در نسخه فول سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم پیشگیری خروج از خط و سنسور نقطه کور در لندکروزر پرادو جدید به صورت استاندارد ارائه می شوند.
قیمت و رقبا
جزئیات در مورد قیمت و همچنین اطلاعات مصرف سوخت بعدا منتشر می شود اما تویوتا متعهد شده تا قیمت پایه حدود ۵۰ هزار دلاری را برای پرادو جدید داشته باشیم. خودروهای نظیر لندروور دیفندر ۱۱۰ و یا برانکو رقبای قدری برای شاسی بلند تویوتا در آمریکا هستند و باید دید پرادو در لباس جدیدش چه عملکردی در بازار آمریکا خواهد داشت. البته ماندگاری و همچنین قیمت می تواند دلیل خوبی برای انتخاب لندکروزر پرادوی جدید باشد.