هر آنچه از سدان «سهند» باید بدانید
آخرین خودرو/ سایپا سهند پارس خودرو جدید ترین محصول گروه سایپا است که در پارس خودرو به تولید می رسد. این خودرو در واقع فیس لیفتی از ساینا است. در اینجا به طور کامل این خودرو را معرفی می کنیم.
آخرین قیمت خودرو را اینجا بخوانید
درباره سایپا سهند پارس خودرو
سایپا سهند پارس خودرو عضو جدید خانواده پلتفرم X200 است که طراحی بروزتر و زیباتری نسبت به دیگر اعضای این خانواده دارد و به نوعی فیس لیفت ساینا محسوب می شود. این خودرو محصول اختصاصی پارس خودرو است و در خط تولید این شرکت به تولید می رسد و به همین دلیل است که نشان پارس خودرو را روی آن می بینیم. انتظار می رود سایپا سهند پارس خودرو با توجه به چهره ظاهری بهتر و امکانات بیشتری که نسبت به نسل های خود دارد ، میزان فروش خوبی را تجربه کند. البته که نمی توان از اساس فنی و پلتفرم قدیمی آن گذشت. این خودرو نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد و از نظر ویژگی های فنی و ظاهری بسیار به سایپا اطلس شبیه است. در ادامه بیشتر به سایپا سهند پارس خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه
با اینکه در سایپا سهند سعی شده است تا چهره بروزتری داشته باشیم اما به طور کلی شاهد طراحی پیچیده ای نیستیم. در نمای جلو سایپا سهند پارس خودرو، چراغ ها حالت کشیده دارند اما به لحاظ طراحی از ساینا بسیار زیبا ترند و طراحی بهتری دارند. بر روی کاپوت از خطوط طراحی موازی استفاده شده است تا جلوه بهتری به این خودرو دهد . جلو پنجره ها طراحی لوزی شکل دارند و در وسط جلو پنجره نشان پارس خودرو دیده می شود و در پایین جلو پنجره نواری کرومی رنگ وجود دارد که چراغ ها را به یکدیگر وصل می کند.
چراغ های مه شکن در سهند پارس خودرو درون یک قاب مشکی رنگ قرار گرفته اند و طراحی خطی شکل دارند. در زیر مه شکن ها نواری مشکی رنگ وجود دارد که دور تا دور خودرو کشیده شده است. در نمای بغل پارس خودرو سهند می توانیم رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی را مشاهده کنیم. شیشه ها و آینه های جانبی درون قاب مشکی قرار گرفته اند که ترکیب رنگی خوبی را با رنگ اصلی بدنه تشکیل داده اند. سقف این خودرو به صورت یکپارچه به رنگ مشکی در آمده است که به این خودرو جذابیت ظاهری بیشتری داده است.
در نما عقبی سایپا سهند پارس خودرو چراغ های دو تکه عقب را مشاهده می کنیم که از چراغ های ساینا کشیده تر شده اند. در بین چراغ ها نوشته سهند به چشم می خورد. در قسمت پایین نمای عقب می توانیم به دیفیوزر ها اشاره کنیم که طراحی خوبی دارند.
مشخصات فنی سایپا سهند پارس خودرو
در بخش فنی ، پارس خودرو سهند به پیشرانه M15 از نوع GSI مجهز است. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، ۴ سیلندر ، ۸ سوپاپ که قادر است روی هم رفته ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل کند. شایان ذکر است که این پیشرانه، نسخه بهینه شده موتور M15 است.
در سایپا سهند پارس خودرو در محور جلو شاهد استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب سیستم تعلیق یکپارچه H هستیم. ترمز های به کار رفته در سهند پارس خودرو همانند ساینا در محور جلو دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه ای است . پارس خودرو سهند دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ، ۷ لیتر است ، که مصرف سوخت متوسطی است. به طور خلاصه سایپا سهند به لحاظ فنی دارای مشخصاتی معمولی است اما با توجه به وزن تقریبی ۱.۲ تنی ، انتظار می رود شتاب قابل قبولی را ارائه دهد.
برند | پارس خودرو |
مدل | سهند |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ دنده دستی / اتوماتیک CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۲۰۹ میلی متر |
عرض | ۱۹۳۷ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۹۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۴۱۴ میلی متر |
وزن | ۱۱۱۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/۶۰R14 |
برند نشان مادر | پارس خودرو |
کشور سازنده | ایران |
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور (سفارشی) |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - دوربین عقب - سنسور پارک عقب - سنسور نور - سنسور باران (سفارشی) - پشتی برقی صندلی جلو با گرمکن (سفارشی) - سانروف (سفارشی) - تریم داخلی چرم (سفارشی) - فرمان کمکی برقی (در نسخه های اتوماتیک) - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - کامپیوتر سفر - تهویه الکتریکی - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - کروز کنترل و محدودکننده سرعت (در نسخه های اتوماتیک) - شیشه های عقب دودی (سفارشی) - آینه های تاشو برقی - استارت دکمه ای (سفارشی) |
طراحی کابین و امکانات
به طور کلی در بخش طراحی کابین سهند پارس خودرو دارای طراحی بروزتری نسبت به نسل های قبلی خود است. مهم ترین چیزی که در بخش طراحی کابین ، توجه ها را به خود جلب می کند استفاده از تریم دورنگ است. سهند تا کنون با تریم های مشکی و قرمز، مشکی و کرمی و مشکی و نقره ای دیده شده است. در بخش رودری ها شاهد استفاده از پلاستیک خشک هستیم که طراحی دو رنگ آن جلوه خوبی را ایجاد کرده است.در بخش داشبورد نیز از شاهد استفاده از ترکیب رنگ های خوبی هستیم که حس خوبی را به سرنشینان می دهد. دریچه های سیستم تهویه طراحی گرد و اسپرتی دارند و درون یک قاب کرومی رنگ قرار گرفته اند.
در بخش بالای وسط کنسول می توانیم به نمایشگر سیستم مالتی مدیا اشاره کنیم که برای این خودرو نکته مثبتی محسوب می شود. شایان ذکر سیستم مالتی مدیا به کار رفته در سایپا سهند پارس خودرو دارای ۴ بلندگوست. در بخش پایین وسط کنسول نمایشگر کوچک دیگری نیز وجود دارد که مربوط به سیستم تهویه است و اطلاعاتی حالت سیستم تهویه مطبوع، شدت پرتاب باد و… را به ما می دهد.
بخش سوئیچ کنترل پارس خودرو سهند نیز در زیر بخش کلید های مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است و کلید های مربوط به باز کن درب صندوق عقب ، قفل مرکزی ، گرمکن شیشه و در نسخه فول آپشن کلید های مربوط به سیستم کنترل پایداری و دکمه مربوط به رادار بین خطوط نیز ، در آن دیده می شود. فرمان سایپا سهند پارس خودرو از نوع کمکی برقی است و طراحی غربیلک آن از نوع دی کات است. از روی کلید های تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان می توان تنظیمات مربوط به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را انجام داد.
کلاستر استفاده شده در سهند پارس خودرو از نوع آنالوگ بوده و طراحی زیبا و مناسبی دارد. در میان عقربه ها کامپیوتر کوچک سفری را می بینیم که اطلاعاتی نظیر دمای آب ، میزان سوخت، میزان پیمایش خودرو و… را از روی آن می توان دریافت کرد. فضای ردیف عقب سایپا سهند با توجه به فاصله محوری ۲.۴ متری ، فضای زیادی نیست و همانند دیگر محصولات خانواده پلتفرم X200 است.
معایب و مزایا سهند
مزایا | طراحی به روزتر نسبت به ساینا - مصرف سوخت قابل قبول - مناسب برای استفاده های شهری |
معایب | فناوری قدیمی پیشرانه با وجود ارتقای فنی - متریال اقتصادی در کابین - نمای جانبی قدیمی - پلتفرم نه چندان به روز |
رقبای سهند پارس خودرو
این خودرو یک سدان کامپکت است و سایپا ساینا رقیب مستقیم آن است. اما اگر بحث سگمنت و کلاس فنی را کنار بگذاریم، می توان خودروهایی نظیر سایپا اطلس و کوییک را هم رقیب سهند دانست. اما در نظر داشته باشید که در این رده قیمتی تمام محصولات برای سایپا هستند و عملا کمپانی در این رده رقیبی ندارد.