شبکه ایران/حـــامد مظفــــری: بی تعارف باید گفت یکی از کم مخاطب ترین سریالهای نوروزی تلویزیون «همه خانواده من» بود؛ سریالی ساخته داریوش فرهنگ که هرچند در ابتدا ادعا شد ورسیونی به روز از «سلطان و شبان» است اما تنها تماشای یکی دو قسمت از سریال کافی بود تا دریابیم این سریال نه ربطی به «سلطان و شبان» دارد نه حتی کمترین ویژگی به روز و معاصری در آن به چشم می خورد. پرویز فلاحی پور از جمله بازیگران این فیلم در گفتگو با شبکه ایران در پاسخ به دلایل ضعف این سریال، از مونتاژ غیراصولی کار به عنوان اصلی ترین دلیل ضعف آن یاد کرده و البته این را هم متذکر می شود که بقیه سریالهای نوروزی تلویزیون و از جمله «پایتخت2» هم آن قدرها بهتر از «همه خانواده من» نبوده اند. بخشهایی از گفته های فلاحی پور را در ادامه می خوانید:

مونتاژ نادرست باعث شد بسیاری از نماهای جذاب حذف شود
درباره ارتباط مابین «همه خانواده من» و «سلطان و شبان» باید بگویم که یک تفاوت عمده میان این دو کار وجود داشت و آن هم اینکه «سلطان و شبان» قصه کلاسیک داشت اما این کار، نه! ضمن اینکه آن کار در زمانی بهتر و بدون فشردگی زمانی انجام شده بود در حالی که «همه خانواده من» در یک فشردگی زمانی انجام شده و در مونتاژ هم بسیاری از نماهای آن را زدند؛ سر و ته پلانها را زدند تا ریتم کار را تندتر کنند اما به نظر سرعت با ریتم تفاوت دارد و این اشتباه است که فکر می کنند ریتم تند همان سرعت در وقوع رخدادها است. ریتم به عناصری غیر از سرعت ربط دارد و مونتاژ نادرست باعث شد بسیاری از نماهای جذاب کار حذف شود.

مخاطبان از «همه خانواده من» بدشان نیامد
به هر حال در مجموع که نگاه کنیم مخاطبان از «همه خانواده من» بدشان نیامد؛ همین که کار قصه کلاسیک نداشت و براساس داستان یا داستانواره هایی شکل می گرفت که بیشتر به روابط آدمها و ایجاد موقعیتها متکی بود، خودش خوب بود. بعضی اوقات آدمها دوست دارند کار تازه ببینند و فکر می کنم در «همه خانواده من» این تازگی وجود داشت. به جز این سابقه داریوش فرهنگ و علاقه به برخی بازیگران هم مزید بر علت شد تا کار آنقدرها هم مهجور نماند.

«پایتخت 2» به کلیپ شبیه تر بود تا سریال داستانی
فارغ از «همه خانواده من» فکر می کنم تمامی کارهایی که در نوروز روی آنتن رفتند به لحاظ تولید با فشردگی زمانی روبرو بودند و همین فشردگی سبب ساز آن شد که حتی در سریالی مانند «پایتخت» که سری قبلش به شدت مورد توجه قرار گرفته بود آن تازگی و طراوت قسمت قبل را نبینیم. متاسفانه در سری جدید این مجموعه حجم داستان کم بود و بیش از حد بر تصویر مانور کرده بودند به گونه ای که کار به یک کلیپ تصویری شبیه تر بود تا سریال داستانی. «پایتخت1» تازگی و شیرینی بیشتری داشت و توقع تماشاگر را بالا برده و همگی منتظر کاری به مراتب بهتر از آن بودند اما در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد.

اصلی ترین مشکل سریالهای نوروزی
اصلی ترین مشکل ما در سریالهای نوروزی که هر سال هم تکرار می شود همین اجبار برای بستن کار در یک بازه زمانی یک ماهه است. وقتی به کارگردان زمان کافی داده نمی شود نمی توان از او انتظار داشت که کار را به گونه ای ایده آل ببندد. نمی دانم چرا هر سال این روند تکرار می شود! انگار عمدی در کار است و شاید هم به دلیل مشکلات مالی علاقه به انجام کار در یک بازه زمانی کوتاه دارند. کار را زمانی می شود نقد کرد که در فرصت مناسب و درست انجام شده و مونتاژ آن هم صحیح انجام شود. در شرایطی که اوضاع تولید نرمال نیست نمی توان درباره ماحصل کار هم سختگیری زیاد نشان داد.