ايسنا/ داود ميرباقري که در نخستين جشنواره مردمي فيلم و عکس «چهل چراغ» مورد تقدير قرار گرفت تاکيد کرداين جشنواره با تکيه بر عشق به امام حسين (ع)برپا شده و محفلي براي گردهم آيي انديشه هنرمنداني است که عاشق سالار شهيدان هستند.
مراسم افتتاح نخستين جشنواره«چهل چراغ» شامگاه گذشته 21 شهريورماه همزمان با شب عيد قربان با حضور اهالي فرهنگ و هنر در تالار کوثر برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم که با حضور چهره هايي چون مجيدمجيدي،مهدي چمران،احمدرضادرويش،داودميرباقري،رضا کيانيان،عليرضارضاداد، عبدالله اسکندري، عليرضا تابش، فخرالدين صديق شريف، فريد فرخنده کيش، حجت الاسلام والمسلمين ميرلوحي، سليم غفوري و.... برگزار شد، حسين ياري سخنگوي اين رويداد فرهنگي به حاضران در مراسم افتتاح جشنواره «چهل چراغ» خوش آمد گفت و درباره اهداف برگزاري اين جشنواره سخناني بيان کرد.
سخنگوي نخستين جشنواره مردمي فيلم و عکس «چهل چراغ» گفت: جشنواره فيلم و عکس «چهل چراغ بيان ارادت و تعظيم هنرمندان ايراني بر آستان آسماني امام حسين (ع) و ياران بزرگوار حضرت است.
ياري ادامه داد:امام حسين (ع) و حماسه عاشورا موضوع اين رويداد فرهنگي و هنري است و سياستگذاران جشنواره «چهل چراغ» از ابتدا پرداخت به سيره زندگي حضرت و حماسه عاشورا را مدنظر داشته اند.
وي افزود: منظور از پرداخت به سيره زندگي امام حسين (ع) و حماسه عاشورا، بررسي فرهنگ حسيني و فرهنگ عاشورا است. فرهنگي که مجموعه مفاهيم، سخنان،اهداف،انديشهها،روحيات واخلاقيات والا در نهضت کربلا را در بر مي گيرد.
ياري بيان کرد: به اعتقاد من بايد با نگاهي عميق و نافذ به قيام امام حسين (ع) نگاه کرد. چراکه واقعه عاشورا به عنوان يک فرهنگ و نقشه راه در تفکر شيعي عمل ميکند و تا زماني که شعار «کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا» جدا از قيد زمان و مکان، مفهوم ثارالله بودن امام حسين (ع) را تداعي کند، اين فرهنگ بر کلام و تکر شيعه جاري است.
سخنگوي نخستين جشنواره مردمي فيلم و عکس «چهل چراغ» با بيان اين مطلب که جهان بيني مکتب تشيع با محور فرهنگي عاشورا تعريف ميشود،تصريح کرد: پيام عاشورا از لابلاي قرون سخت، پرخفقان و طاقت فرسايي گذشته متجلي شده است.
وي با بيان کارکرد جشنواره «چهل چراغ» در معرفي فرهنگ عاشورايي گفت: در زمانهاي زندگي ميکنيم که فرهنگ حسيني و فرهنگ عاشورا و به تبع آن سنت اربعين سالار شهيدان چراغ راه زندگي انسان و تعريف و تعبير صحيح انسانيت است.
اين بازيگر تاکيد کرد: فرهنگ عاشورايي به مثابه مسيري بي نظير براي تبليغ اسلام و اهل بيت است و جشنوارهاي چون «چهل چراغ» ميتواند به زبان عکس، فيلم و قلم رسالت بر زمين مانده در بيان مفهوم عاشورا واشاعه اين فرهنگ را به درستي بيان کند.
ياري ادامه داد: جشنواره فيلم و عکس «چهل چراغ» به همت جوانان علاقهمند به فرهنگ عاشورايي و با همراهي بيدريغ اهالي فرهنگ و هنر و دوستداران اهل بيت برگزار شده است. اين جشنواره حرکتي مردمي در زنده نگاه داشتن عاشورا و روشن نگاه داشتن چراغ روضه و مجالس حسيني است.
وي در ادامه صحبتهاي خود با ارائه گزارشي از آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره فيلم و عکس «چهل چراغ» گفت: در نخستين دوره از برگزاري اين رويداد فرهنگي و هنري بيش از 2 هزار اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که مجموع اين آثار در 13 بخش مورد ارزيابي قرار گرفت.
سخنگوي نخستين جشنواره فيلم و عکس «چهل چرااغ» ادامه داد:علاوه بر فيلم هاي مورد ارزيابي در اين رويداد فرهنگي، 6 هزار اثر عاشورايي در قالب عکس به دبيرخانه ارسال شد که از اين تعداد 304 اثر به بخش مسابقه اين رويداد بزرگ فرهنگي هنري راه پيدا کرد.
سخنگوي جشنواره «چهل چراغ» بيان کرد: با توجه به برگزاري اين جشنواره با تمرکز بر ساحت موضوعي آن، 70 نفر از چهرههاي شاخص فرهنگ،هنر و رسانه به عنوان اعضاي هيات انتخاب و داوري اين رويداد سينمايي حضور داشتند.
وي ادامه داد: اعضاي هيات انتخاب و داوري جشنواره فيلم و عکس «چهل چراغ» تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا آثار مرتبط به موضوع را انتخاب و داوري کنند، در واقع نگاه در انتخاب آثار خط مش اين جشنواره موضوعي را متناسب با ساخت محتوايي آثار روشن ميکند.
ياري با اشاره به اينکه آثار راه يافته به بخش مسابقه از تاريخ 23 تا 27 شهريورماه از ساعت 14 تا 22 در پرديس سينما ملت به نمايش در مي آيد، گفت: در کنار اکران آثار منتخب، برنامههاي جنبي ويژهاي نيز تدارک ديده شده که اين برنامه ها شامل برگزاري نمايشگاه عکس و پوستر جشنواره، تشکيل پنج عنوان سمينار آموزشي متناسب با قالبهاي جشنواره با حضور اساتيد برجسته سينما، برپايي 6 عنوان سمينار تخصصي با محوريت هنر و فرهنگ عاشورايي، برگزاري يک دوره آموزشي توليدي با حضور 200 نفر از هنرجويان جوان و علاقهمند به حوزه هنر و رسانه با عناوين فيلمسازي کوتاه داستاني، کارگاه فيلمسازي مستند، گارگاه فيلمنامه و داستان، کارگاه عکس و کارگاه پوستر ميشود.
ياري در ادامه صحبتهاي خود با اشاره به داوري بخشي از آثار توسط مردم گفت: نکته قابل توجه در داوري آثار اين است که مجموع بخشهاي حاضر در اين رويداد فرهنگي و هنري مورد داوري قرار گرفته است اما بخش سينما تنها بخشي است که فقط آثار انتخاب شدهاند و داوريها به صورت مردمي انجام شده است.
وي در پايان توضيحات خود گفت: بر همين اساس از تاريخ 22 تا 28 شهريورماه هر شب ويژه برنامه «چهل چراغ» از پرديس جشنواره به روي آنتن شبکه سوم سيما خواهد رفت و علاقهمندان پس از مشاهده اين برنامه ميتوانند با آراي خود برگزيدگان بخش سينما را به اين جشنواره معرفي کنند.
ميرباقري: مگر ميشود اسم حسين را از تاريخ ايران حذف کرد
پس از سخنان حسين ياري، در ادامه اين مراسم تيزر بزرگداشت جشنواره که متعلق به داود ميرباقري است؛ پخش شد.
ميرباقري کارگردان سينما و تلويزيون و خالق سريال «مختارنامه» در سخناني با تقدير از برگزارکنندگان جشنوراه فيلم و عکس «چهلچراغ» گفت: اين جشنواره به اتکاي عشق به امام حسين (ع) شکل گرفته و از حمايت هيچ نهاد دولتي برخوردار بوده است.
وي تاکيد کرد:اين جشنواره با تکيه بر عشق به امام حسين (ع)برپا شده و محفلي براي جمع شدن انديشه هنرمنداني است که عاشق سالار شهيدان هستند.
خالق سريال «مختارنامه»تاکيد کرد: همواره بر اين باور بوده و هستم که هر انساني قدم در راه عزت و آزادگي حسين(ع) بردارد و در راه نشر محتواي نهضت عاشورا تلاش کند، بدون پاداش نخواهد بود.
وي تصريح کرد: من به نهضت عاشورا و به عظمت و بزرگي و اعجاز اين حرکت الهي بسيار ميانديشم. انس و الفت با تفکر عاشورايي، در بسياري از کارهايي که انجام دادهام تاثير مستقيم و غير مستقيم داشته است و اميدوارم اين احساس همواره در من بجوشد و زنده بماند تا مکاشفات عاشوراييام ادامه داشته باشد.
ميرباقري با اشاره به اينکه "مردم سرزمين مان مفتخر هستند که مذهب متکي به محور متعالي و جريان ساز عاشورا دارند" گفت: گاهي حيرت ميکنم که ميچرخند و آثار مرتبط با عاشورا را به غير ايراني بودن نسبت ميدهند و توصيه ميکنند براي تاريخ ايران نيز کاري ساخته شود و همواره در پيشگاه خودم ميپرسم، مگر ميشود اسم حسين را از تاريخ و مملکت بزرگ ايران حذف کرد؟
وي با بيان اين نکته که به گواه تاريخ امام حسين (ع) و نهضت عاشورا در ميان قوم خود غريب بوده و هست، اظهار داشت: چه تفاوتي بين انديشهاي که با نام خلافت اسلامي قبر امام را ويران ميکنند با انديشهاي که به نام اسلام بر حرمين ميتازند و ويرانهاش ميکنند،وجود دارد؟
ميرباقري بيان کرد: دشمنان امام حسين (ع) و دشمنان تفکر عاشورايي، هر روز با تبليغات وسيع خود سعي ميکنند، فرهنگ حماسه حسين را بياثر و بي محتوا نشان دهند و اين حماسه تاريخ ساز را پديدهاي آميخته با خشونت و دين متکي به شمشير و جهل معرفي کنند.
اين کارگردان سينما و تلويزيون در پايان صحبتهايش گفت: بر اين باورم هر گونه هتاکي يا بيحرمتي و بيادبي در مملکتي به وسعت ايران و تاريخاش که خود را پيرو امام حسين (ع) و نهضت انسان ساز و عدالتخواه آن بزرگوار ميداند، رفتاري ننگين و ناپسند است. شک نکنيد کساني که مروج اين اخلاق در جامعه هستند، در نهايت به همان مسيري ميروند که آل اميهها و آل سعودها رفتند.
ميرباقري از مفاخر ايران است
در ادامه اين مراسم عبدالله اسکندري نيز با اشاره به آشنايي و همکاريهاي خود با ميرباقري گفت: بيش از سي سال است که ميرباقري را مي شناسم و با هم کار کردهايم.
وي ادامه داد: ميرباقري به اندازهاي با عشق کار ميکند که بعضي وقتها خانواده خود را فراموش ميکند. به گونهاي که شاهد بوديم در ساخت مختارنامه، پنج سال وقت خود را صرف ساخت اين مجموعه کرد.
رضا کيانيان نيز در صحبت کوتاهي درباره کارگردان «مختارنامه» گفت: داود ميرباقري از مفاخر فرهنگ و هنر ايران است. مفاخر يعني کسي که ما به او افتخار ميکنيم. آدمهاي بزرگ در ايران زياد هستند و يکي از آنها داود ميرباقري است.
احمدرضا درويش هم در بخش ديگري از اين مراسم در سخناني گفت: زماني که صحبت از استراتژي فرهنگي ميشود، برگزاري جشنوارهاي چون «چهلچراغ» را بايد در دستور کار قرار داد؛ چون وجود چنين رويدادي ضروري و يا بهتر بگويم دير هنگام است.
اين کارگردان که به عنوان يکي از داوران بخش فيلمهاي ويدئويي در اين جشنواره حاضر است با بيان اين مطلب به اهميت برگزاري چنين جشنوارهاي، اشاره کرد و گفت: برگزاري چنين محفل و جشنوارهاي نه تنها بسيار لازم بلکه دير بود. وقتي صحبت از عمق استراتژيک فرهنگي ميشود، بايد برگزاري چنين جشنوارههايي را در دستور فعاليت هاي فرهنگي قرار داد.
وي ادامه داد: اگر معتقديم نهضت حسين(ع)، قله معرفتي همه آزاديخواهان ايران و جهان است، پس چه موضوع و مضموني بالاتر از چنين معرفتي که جشنوارهاي به آن اختصاص داده شود.
کارگردان فيلم «رستاخيز» در ادامه با اشاره به برگزاري بزرگداشت داود ميرباقري گفت: ميرباقري از اصليترين ارکان سينماي ايران است. چراکه سينما، تلويزيون و هنر ايران مديون شخصيت آقاي ميرباقري است و خودم را شاگرد و او را آموزگار خود ميدانم.
در اين مراسم همچنين برگزيدگان جشنواره «چهل چراغ» در بخش هاي عکس (آماتور، تک عکس حرفه اي و مجموعه عکس حرفه اي)، پوستر، فيلمنامه (فيلمنامه کوتاه و بلند)و فيلم موبايلي معرفي شدند.
تک عکس آماتور:
محمدرضا صالحي براي عکسي با عنوان «زنجير زني»، شيرين برزگر براي عکسي با عنوان «حسين (ع)» و مريم يعقوبي براي عکسي با عنوان «به سوي نور» به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
تک عکس حرفهاي:
مير قيومي براي عکسي با عنوان «بزرگ زنان کوچک»،امين بذرافشان براي عکسي با عنوان «خادمه کوچک» و سجاد دادپور براي عکسي با عنوان «سنگ هم ببارد ميآييم» به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم، مورد تقدير قرار گرفتند.
مجموعه عکس حرفهاي:
مرضيه موسوي نجف آبادي براي مجموعه عکس «تعزيه خوانان»، مهدي ناظري براي مجموعه عکس «آن روز سياه» و جمشيد فرجوند فردا براي مجموعه «دور دست نزديک»، به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
همچنين در اين بخش جايزه ويژه هيات داوران به محسن راستاني تعلق گرفت.
پوستر:
فاطمه مرتضايي براي طراحي پوستري با عنوان «اي کاش بودم کربلا»، سيد ناصر خادم براي طراحي پوستري با عنوان «اباعبدلله» و مرتضي رفعتي براي طراحي پوستري با عنوان «اربعين»، به ترتيب عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
فيلم موبايلي:
محمد بهرامي براي ساخت دو فيلم «لذت بي پايان» و «از کودکي خادمت بودهام»، مهدي شاهسواري براي کارگرداني فيلم «قطعهاي از بهشت» و امير عباس شرقي براي ساخت فيلم «تربت کربلا»، به ترتيب جوايز اول تا سوم رادريافت کردند.
بخش حمايت از فيلمنامه کوتاه:
دست اندرکاران برگزاري جشنواره «چهل چراغ» به تشخيص هيات داوران ضمن تجليل از فيلمنامه «نايب الزياره» به قلم نازنين فرخ لو، فيلمنامه «نبرد موعود» به قلم علي فرقاني ،فيلمنامه «آشکار و پنهان» به قلم منيره کرامتي و فيلمنامه «جانم مي رود» به قلم ريحانه عزيزي دلشاد، از توليد فيلمنامههاي بعدي اين فيلمنامه نويسان جوان حمايت ميکند.
فيلمنامه کوتاه برگزيده:
فيلمنامههاي «مثل هميشه» نوشته آزاده نخعي، «سوواشم» نوشته مهديه غلام حسيني و «باد بادبادکها را با خود نخواهد برد» نوشته سيد مرتضي سبز قبا، به عنوان آثار اول تا سوم معرفي شدند.
جايزه ويژه اين بخش نيز به علي فرقاني براي نگارش فيلمنامه «نبرد موعود» رسيد.
فيلمنامهبلند:
در بخش فيلمنامههاي بلند، هيات داوران ضمن تجليل و حمايت از توليد بعدي آثار «هفتخوان عاشقي» نوشته حسين شمس آبادي و «چشمهاي روشن مهتاب» نوشته محراب اکبري شهپر، هيچ فيلمنامهاي را شايسته تنديس جشنواره ندانست و تنها به فيلمنامه «نقش خورشيد» نوشته مهرداد غفارزاده، اکبر روح و مهرداد موفق، به عنوان فيلمنامه سوم، جايزه داد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد