بانی فیلم/ شمارش معکوس برای شروع سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شده است که در روزهای گذشته لیست نهایی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ اعلام شد. هر چند پس از گمانه زنی های فراوان در خصوص فیلمسازانی که بیرون از لیست بودند با اضافه شدن ۵ فیلم به لیست اصلی خاتمه یافت و قضاوت درباره انتخاب منصفانه و یا غیرمنصفانه را به مردم محول کرد. در این میان برخی از فیلمسازان نیز به حضور در بخش «چشم انداز» بسنده کردند و ترجیح دادند که آثارشان در جشنواره دیده شود. با همه این تفاسیر، انتظار می رود که جشنواره سی و پنجم با تمام آزمون و خطاهایی که در این سال ها تجربه کرده، امسال با شکوه تر و بی عیب و نقص تر از سال های گذشته برگزار شود و فیلم ها آنقدر جذاب باشند که چگونگی کیفیت سالن های اکران و تجهیزات پخش و صدا در کاخ جشنواره به چشم مخاطب نیاید.
در شماره های پیشین با فیلمسازان و تهیه کنندگانی که در این دوره از جشنواره حضور دارند گفت و گو کردیم و آنان از حال و هوای این روزهای خود و دغدغه فیلمسازی و رساندن آن به جشنواره گفتند. در بخش نهایی این گزارش با دو تن دیگر از این فیلمسازان همچون علی نوری اسکویی کارگردان «پشت دروازه های بهشت» و پیمان جعفری تهیه کننده فیلم سینمایی «انزوا» گفت و گو کردیم که از نظرتان می گذرد:

پیمان جعفری:
«انزوا»، فیلمی که برای مردم ساخته شده است

پیمان جعفری، با تهیه کنندگی فیلم سینمایی «انزوا» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
او را به عنوان مدیر تولید بسیاری از فیلم ها می شناسیم و در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر به عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی «آآآدت نمی کنیم» حضور داشت. او معتقد است که فیلم «انزوا» فیلمی دلی است و برای مردم ساخته شده است.
پیمان جعفری در خصوص انتظارات خود از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به بانی فیلم گفت: وقتی یک جشنواره قوانین خاص خودش را دارد، دبیر جشنواره نیز ناگزیر است براساس قوانین همان کارهای همیشگی را انجام دهد مگر آنکه تغییر عمده ای در جشنواره ایجاد شود. امیدوارم شرایط افتتاحیه و اختتامیه جشنواره مانند سال گذشته برگزار نشود که با وجود اصرار فراوان و دعوت از عوامل فیلم با درهای بسته روبرو شویم. همچنین امیدوارم کسانی که در سمت های اجرایی جشنواره حضور دارند تجربه لازم را داشته باشند و با عوامل فیلم ها همکاری و همیاری کنند.
مدیرتولید فیلم «هفت ماهگی» افزود: امیدوارم سالن خوبی مختص جشنواره ها داشته باشیم که دیگر درگیری تالار وحدت و برج میلاد و کیفیت صدای بد را نداشته باشیم. جایی باشد که برای حضور عوامل و دست اندرکاران فیلم ها و جشنواره مناسب بوده و کیفیت پخش و صدای آن سالن خوب باشد. برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره کیفیت صدا و تصویر نامناسب و برای نصب یک دکور خوب جای کمی دارد.
جعفری در خصوص پیشنهادهای خود برای برگزار شدن جشنواره بیان کرد: باید همگی دست به دست هم دهیم تا جشنواره خوبی برگزار شود و انتظار نداشته باشیم که یک نفر همچون دبیر جشنواره همه کارها را به تنهایی انجام دهد. هر جشنواره ای اشکالات خود را دارد. به نظرم باید کمک کنیم که اگر اشکال و در مواردی کوتاهی وجود دارد، با پیشنهادات خوب برای رفع آن برای سال های آینده تلاش کنیم و تنها غر نزنیم و بدی ها را نبینیم، خوبی های جشنواره را هم ببینیم و بتوانیم کمک کنیم تا آن بدی ها هم حل شود.
این تهیه کننده در خصوص احتمال کاندیدا شدن فیلم «انزوا» در بخش های مختلف گفت: ما به همراه یک گروه بسیار خوب تلاش خود را کردیم که فیلم خوبی را تقدیم جامعه ایران کنیم. کاندیدا شدن یا نشدن در بخش های مختلف بستگی به نظر داوران دارد. به نظرم فیلم خوبی شده است و امیدوارم که کارگردان به آنچه که می خواهد برسد. تمام بچه های این گروه تلاش خود را کردند، برای بند بند فیلم زحمت کشیدیم و وقت گذاشتیم تا این فیلم ساخته شد.
مدیرتولید فیلم «پل چوبی» در خصوص نتیجه نهایی هیأت انتخاب افزود: تمامی فیلم ها برای رسیدن به جشنواره زحمت خود را کشیده اند. با این حال ناگزیر تعدادی از فیلم ها کنار گذاشته می شوند و فیلم هایی که ویژگی های خاص و بهتری از نظر هیأت داوری دارند، انتخاب می شوند. اینکه بخواهیم از کلمه «منصفانه» در خصوص انتخاب ها استفاده کنیم، درست نیست. ممکن است برای فیلم من هم این اتفاق می افتاد. کما اینکه سال گذشته برای فیلم «آآآدت نمی کنیم» که از نظر من باید جایزه می گرفت، این اتفاق نیفتاد.
جعفری در خصوص فیلم سینمایی «انزوا» ادامه داد: به نظرم فیلم ما جذابیت خاص خودش را دارد و واقعاً برای مردم ساخته شده است. امیدوارم که مردم از آن استقبال کنند.
وی اضافه کرد: ما حدود ۲۸ نقش و نزدیک ۵۰ لوکیشن در فیلم داشتیم، در شرایطی فیلم را ساختیم که با سرمایه گذاران به مشکل برخوردیم و به سختی آن را ادامه دادیم و اگر همراهی گروه نبود ساخت و ادامه آن نیز امکانپذیر نبود، ما یک فیلم دلی ساختیم و امیدوارم جواب آن را بگیریم.

علی نوری اسکویی:
به جای دوربین از شیوه انیمیشن برای تولید فیلم استفاده کردیم

علی نوری اسکویی،کارگردان تنها انیمیشنی است که با نام «پشت دروازه‌های بهشت» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او معتقد است که این فیلم از تکنیک انیمیشن بهره می گیرد ولی زبان فیلم کاملا سینمایی است.اسکویی موسیقی فیلم را یکی از مهم ترین ویژگی های آن می داند که آهنگساز نزدیک دو سال برایش وقت گذاشته است.
نوری اسکویی در خصوص انتظارات خود از جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به بانی فیلم گفت: فکر می کنم انتظار همه دست‌اندرکاران سینمای ایران از جشنواره فیلم فجر این است جشنواره در حد و شان هنرمندان سینمای ایران برگزار شود و به آن به عنوان معتبرترین جشنواره سینمایی که در واقع ویترین سالانه همه آثار سینمایی تولید شده در آن سال است، توجه شود. البته سال گذشته من به عنوان داور در بخش انیمیشن جشنواره حضور داشتم و از نزدیک می‌دیدم که دوستان چقدر زحمت می کشند. سعی جشنواره این است که اشکالات بنیادی که سال ها با آن درگیر بوده است را با همفکری صنف های مختلف برطرف کند، اما همیشه یک عده ای موافق و عده ای مخالف بوده اند. فکر می کنم با تغییر قوانین در این دوره فیلمم شانس هایی را از دست بدهد، چرا که ما سال گذشته بخش مستقل انیمیشن داشتیم و طبیعتا هر انیمیشنی که راه پیدا می کرد یک جایزه می گرفت، ولی امسال انیمیشن باید با فیلم های بلند رقابت کند. البته شایداین نشان دهنده آن باشد که انیمیشن ما به بلوغی رسیده است که توان ارزیابی و مقایسه با فیلم های دیگر سینمایی را دارد که این تصمیمی را گرفته اند.
تهیه کننده و کارگردان فیلم «پشت دروازه‌های بهشت» درباره چگونگی ساخت این فیلم اظهار کرد: قریب چهار سال تیم بزرگی برای این پروژه زحمت کشید و ما سعی کردیم که نوآوری های فنی و تکنیکی زیادی در فیلم داشته باشیم. شاید یکی از مهم ترین ویژگی های فیلم این است که آقای محمدرضا علیقلی بیش از یک سال روی موسیقی فیلم کار کرد. معمولا فیلم های سینمایی چنین زمانی را برای بخش موسیقی اختصاص نمی دهند، ولی ما سعی کردیم با آدم های متفاوت و صداگذاری به کار جدیدی برسیم.
این انیماتور ادامه داد: این فیلم از تکنیک انیمیشن بهره می گیرد، ولی زبان فیلم یک زبان کاملا سینمایی است. با دیدن این فیلم، یک فیلم متفاوت در سینمای انیمیشن ایران را تجربه خواهید کرد. شاید تنها تفاوتی که برای فیلم من بتوان قائل شد، این است که به جای دوربین از شیوه انیمیشن برای تولید فیلم استفاده کردیم. شاید مهم ترین نقطه متفاوت فیلم با سایر انیمیشن ها همین است. فیلم موضوعی جدی دارد و مخاطب آن بزرگسال است. ترجیح می دهم فیلم دیده شود و مخاطبان درباره آن نظر بدهند، ولی سعی کردیم درتولید فیلم انیمیشن در کشور قدم متمایزی برداریم. امیدوارم این فیلم قدم موثری برای ایجاد جریان جدید سینمایی در کشورمان باشد.
او با بیان اینکه این فیلم دو ویژگی از دو منظر متفاوت دارد، ادامه داد: فیلم شیوه بیان متفاوتی در داستان‌گویی دنبال می کند و شاید برای ما که در کشور به روایت کلاسیک عادت داریم متفاوت باشد. روایت فیلم غیر خطی و متفاوت است و شاید برای مخاطب خاص ایران جذاب باشد. همچنین به لحاظ نوآوری، تکنیک های زیادی در فیلم به کار رفته و یکی از تکنیکال‌ترین فیلم هایی است که در کشور ساخته شده.
این تهیه کننده در خصوص کاستی هایی که در جشنواره تاکنون وجود داشته است، گفت: یکی از نکاتی که در خصوص جشنواره وجود دارد، این است که قوانین جشنواره هر سال ودر دوره های مختلف به نوعی تغییر می‌کند و تکلیف سینماگران و دست اندرکاران سینما را برای برنامه ریزی کردن نامشخص کرده است. اگرفیلمسازان بدانند که جشنواره در سال های آینده چه مانیفستی خواهد داشت،آن را به عنوان جریانی مشخص دنبال می کنند. تفاوت های جزئی در عملکرد و حذف و اضافه برخی بخش ها، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در این سال ها جشنواره به آن دچار بوده است.فیلمساز نمی داند که در جشنواره حضور دارد یا خیر و قدرت برنامه ریزی بلند مدت به فیلمسازان نمی دهد. اگر برنامه‌ریزی بلند مدتی برای جشنواره مشخص شود، بهتر است. فکر می‌کنم آقای حیدری و تیمشان که درست کردن بسیاری از ساختارها را در برنامه خود دارند، این توانمندی را داشته باشد که تغییر ساختاری ایجاد کند. ممکن است در نهایت اتفاقات خوبی بیفتد و اینکه برنامه جشنواره را زودتر شروع و طرح‌ریزی کرده و جلو برده اند، نویدی از یک نظم جشنواره می دهد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید