باني فيلم/ شمارش معکوس براي شروع سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در حالي آغاز شده است که در روزهاي گذشته ليست نهايي فيلم هاي راه يافته به بخش سوداي سيمرغ اعلام شد. هر چند پس از گمانه زني هاي فراوان در خصوص فيلمسازاني که بيرون از ليست بودند با اضافه شدن ۵ فيلم به ليست اصلي خاتمه يافت و قضاوت درباره انتخاب منصفانه و يا غيرمنصفانه را به مردم محول کرد. در اين ميان برخي از فيلمسازان نيز به حضور در بخش «چشم انداز» بسنده کردند و ترجيح دادند که آثارشان در جشنواره ديده شود. با همه اين تفاسير، انتظار مي رود که جشنواره سي و پنجم با تمام آزمون و خطاهايي که در اين سال ها تجربه کرده، امسال با شکوه تر و بي عيب و نقص تر از سال هاي گذشته برگزار شود و فيلم ها آنقدر جذاب باشند که چگونگي کيفيت سالن هاي اکران و تجهيزات پخش و صدا در کاخ جشنواره به چشم مخاطب نيايد.
در شماره هاي پيشين با فيلمسازان و تهيه کنندگاني که در اين دوره از جشنواره حضور دارند گفت و گو کرديم و آنان از حال و هواي اين روزهاي خود و دغدغه فيلمسازي و رساندن آن به جشنواره گفتند. در بخش نهايي اين گزارش با دو تن ديگر از اين فيلمسازان همچون علي نوري اسکويي کارگردان «پشت دروازه هاي بهشت» و پيمان جعفري تهيه کننده فيلم سينمايي «انزوا» گفت و گو کرديم که از نظرتان مي گذرد:

پيمان جعفري:
«انزوا»، فيلمي که براي مردم ساخته شده است

پيمان جعفري، با تهيه کنندگي فيلم سينمايي «انزوا» در سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد.
او را به عنوان مدير توليد بسياري از فيلم ها مي شناسيم و در دوره گذشته جشنواره فيلم فجر به عنوان تهيه کننده فيلم سينمايي «آآآدت نمي کنيم» حضور داشت. او معتقد است که فيلم «انزوا» فيلمي دلي است و براي مردم ساخته شده است.
پيمان جعفري در خصوص انتظارات خود از سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر به باني فيلم گفت: وقتي يک جشنواره قوانين خاص خودش را دارد، دبير جشنواره نيز ناگزير است براساس قوانين همان کارهاي هميشگي را انجام دهد مگر آنکه تغيير عمده اي در جشنواره ايجاد شود. اميدوارم شرايط افتتاحيه و اختتاميه جشنواره مانند سال گذشته برگزار نشود که با وجود اصرار فراوان و دعوت از عوامل فيلم با درهاي بسته روبرو شويم. همچنين اميدوارم کساني که در سمت هاي اجرايي جشنواره حضور دارند تجربه لازم را داشته باشند و با عوامل فيلم ها همکاري و همياري کنند.
مديرتوليد فيلم «هفت ماهگي» افزود: اميدوارم سالن خوبي مختص جشنواره ها داشته باشيم که ديگر درگيري تالار وحدت و برج ميلاد و کيفيت صداي بد را نداشته باشيم. جايي باشد که براي حضور عوامل و دست اندرکاران فيلم ها و جشنواره مناسب بوده و کيفيت پخش و صداي آن سالن خوب باشد. برج ميلاد به عنوان کاخ جشنواره کيفيت صدا و تصوير نامناسب و براي نصب يک دکور خوب جاي کمي دارد.
جعفري در خصوص پيشنهادهاي خود براي برگزار شدن جشنواره بيان کرد: بايد همگي دست به دست هم دهيم تا جشنواره خوبي برگزار شود و انتظار نداشته باشيم که يک نفر همچون دبير جشنواره همه کارها را به تنهايي انجام دهد. هر جشنواره اي اشکالات خود را دارد. به نظرم بايد کمک کنيم که اگر اشکال و در مواردي کوتاهي وجود دارد، با پيشنهادات خوب براي رفع آن براي سال هاي آينده تلاش کنيم و تنها غر نزنيم و بدي ها را نبينيم، خوبي هاي جشنواره را هم ببينيم و بتوانيم کمک کنيم تا آن بدي ها هم حل شود.
اين تهيه کننده در خصوص احتمال کانديدا شدن فيلم «انزوا» در بخش هاي مختلف گفت: ما به همراه يک گروه بسيار خوب تلاش خود را کرديم که فيلم خوبي را تقديم جامعه ايران کنيم. کانديدا شدن يا نشدن در بخش هاي مختلف بستگي به نظر داوران دارد. به نظرم فيلم خوبي شده است و اميدوارم که کارگردان به آنچه که مي خواهد برسد. تمام بچه هاي اين گروه تلاش خود را کردند، براي بند بند فيلم زحمت کشيديم و وقت گذاشتيم تا اين فيلم ساخته شد.
مديرتوليد فيلم «پل چوبي» در خصوص نتيجه نهايي هيأت انتخاب افزود: تمامي فيلم ها براي رسيدن به جشنواره زحمت خود را کشيده اند. با اين حال ناگزير تعدادي از فيلم ها کنار گذاشته مي شوند و فيلم هايي که ويژگي هاي خاص و بهتري از نظر هيأت داوري دارند، انتخاب مي شوند. اينکه بخواهيم از کلمه «منصفانه» در خصوص انتخاب ها استفاده کنيم، درست نيست. ممکن است براي فيلم من هم اين اتفاق مي افتاد. کما اينکه سال گذشته براي فيلم «آآآدت نمي کنيم» که از نظر من بايد جايزه مي گرفت، اين اتفاق نيفتاد.
جعفري در خصوص فيلم سينمايي «انزوا» ادامه داد: به نظرم فيلم ما جذابيت خاص خودش را دارد و واقعاً براي مردم ساخته شده است. اميدوارم که مردم از آن استقبال کنند.
وي اضافه کرد: ما حدود ۲۸ نقش و نزديک ۵۰ لوکيشن در فيلم داشتيم، در شرايطي فيلم را ساختيم که با سرمايه گذاران به مشکل برخورديم و به سختي آن را ادامه داديم و اگر همراهي گروه نبود ساخت و ادامه آن نيز امکانپذير نبود، ما يک فيلم دلي ساختيم و اميدوارم جواب آن را بگيريم.

علي نوري اسکويي:
به جاي دوربين از شيوه انيميشن براي توليد فيلم استفاده کرديم

علي نوري اسکويي،کارگردان تنها انيميشني است که با نام «پشت دروازه‌هاي بهشت» در سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد. او معتقد است که اين فيلم از تکنيک انيميشن بهره مي گيرد ولي زبان فيلم کاملا سينمايي است.اسکويي موسيقي فيلم را يکي از مهم ترين ويژگي هاي آن مي داند که آهنگساز نزديک دو سال برايش وقت گذاشته است.
نوري اسکويي در خصوص انتظارات خود از جشنواره سي و پنجم فيلم فجر به باني فيلم گفت: فکر مي کنم انتظار همه دست‌اندرکاران سينماي ايران از جشنواره فيلم فجر اين است جشنواره در حد و شان هنرمندان سينماي ايران برگزار شود و به آن به عنوان معتبرترين جشنواره سينمايي که در واقع ويترين سالانه همه آثار سينمايي توليد شده در آن سال است، توجه شود. البته سال گذشته من به عنوان داور در بخش انيميشن جشنواره حضور داشتم و از نزديک مي‌ديدم که دوستان چقدر زحمت مي کشند. سعي جشنواره اين است که اشکالات بنيادي که سال ها با آن درگير بوده است را با همفکري صنف هاي مختلف برطرف کند، اما هميشه يک عده اي موافق و عده اي مخالف بوده اند. فکر مي کنم با تغيير قوانين در اين دوره فيلمم شانس هايي را از دست بدهد، چرا که ما سال گذشته بخش مستقل انيميشن داشتيم و طبيعتا هر انيميشني که راه پيدا مي کرد يک جايزه مي گرفت، ولي امسال انيميشن بايد با فيلم هاي بلند رقابت کند. البته شايداين نشان دهنده آن باشد که انيميشن ما به بلوغي رسيده است که توان ارزيابي و مقايسه با فيلم هاي ديگر سينمايي را دارد که اين تصميمي را گرفته اند.
تهيه کننده و کارگردان فيلم «پشت دروازه‌هاي بهشت» درباره چگونگي ساخت اين فيلم اظهار کرد: قريب چهار سال تيم بزرگي براي اين پروژه زحمت کشيد و ما سعي کرديم که نوآوري هاي فني و تکنيکي زيادي در فيلم داشته باشيم. شايد يکي از مهم ترين ويژگي هاي فيلم اين است که آقاي محمدرضا عليقلي بيش از يک سال روي موسيقي فيلم کار کرد. معمولا فيلم هاي سينمايي چنين زماني را براي بخش موسيقي اختصاص نمي دهند، ولي ما سعي کرديم با آدم هاي متفاوت و صداگذاري به کار جديدي برسيم.
اين انيماتور ادامه داد: اين فيلم از تکنيک انيميشن بهره مي گيرد، ولي زبان فيلم يک زبان کاملا سينمايي است. با ديدن اين فيلم، يک فيلم متفاوت در سينماي انيميشن ايران را تجربه خواهيد کرد. شايد تنها تفاوتي که براي فيلم من بتوان قائل شد، اين است که به جاي دوربين از شيوه انيميشن براي توليد فيلم استفاده کرديم. شايد مهم ترين نقطه متفاوت فيلم با ساير انيميشن ها همين است. فيلم موضوعي جدي دارد و مخاطب آن بزرگسال است. ترجيح مي دهم فيلم ديده شود و مخاطبان درباره آن نظر بدهند، ولي سعي کرديم درتوليد فيلم انيميشن در کشور قدم متمايزي برداريم. اميدوارم اين فيلم قدم موثري براي ايجاد جريان جديد سينمايي در کشورمان باشد.
او با بيان اينکه اين فيلم دو ويژگي از دو منظر متفاوت دارد، ادامه داد: فيلم شيوه بيان متفاوتي در داستان‌گويي دنبال مي کند و شايد براي ما که در کشور به روايت کلاسيک عادت داريم متفاوت باشد. روايت فيلم غير خطي و متفاوت است و شايد براي مخاطب خاص ايران جذاب باشد. همچنين به لحاظ نوآوري، تکنيک هاي زيادي در فيلم به کار رفته و يکي از تکنيکال‌ترين فيلم هايي است که در کشور ساخته شده.
اين تهيه کننده در خصوص کاستي هايي که در جشنواره تاکنون وجود داشته است، گفت: يکي از نکاتي که در خصوص جشنواره وجود دارد، اين است که قوانين جشنواره هر سال ودر دوره هاي مختلف به نوعي تغيير مي‌کند و تکليف سينماگران و دست اندرکاران سينما را براي برنامه ريزي کردن نامشخص کرده است. اگرفيلمسازان بدانند که جشنواره در سال هاي آينده چه مانيفستي خواهد داشت،آن را به عنوان جرياني مشخص دنبال مي کنند. تفاوت هاي جزئي در عملکرد و حذف و اضافه برخي بخش ها، يکي از بزرگ‌ترين مشکلاتي است که در اين سال ها جشنواره به آن دچار بوده است.فيلمساز نمي داند که در جشنواره حضور دارد يا خير و قدرت برنامه ريزي بلند مدت به فيلمسازان نمي دهد. اگر برنامه‌ريزي بلند مدتي براي جشنواره مشخص شود، بهتر است. فکر مي‌کنم آقاي حيدري و تيمشان که درست کردن بسياري از ساختارها را در برنامه خود دارند، اين توانمندي را داشته باشد که تغيير ساختاري ايجاد کند. ممکن است در نهايت اتفاقات خوبي بيفتد و اينکه برنامه جشنواره را زودتر شروع و طرح‌ريزي کرده و جلو برده اند، نويدي از يک نظم جشنواره مي دهد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد