8253 11 نظـــــــر  

مهر/ پنج تن از نامزدهايي که در بخش اسکار بهترين فيلم خارجي نامزد دريافت جايزه هستند از ايران، نروژ، سوئد، سوييس و کبک در جلسه بحث و بررسي که براي فيلم‌هايشان تشکيل شده بود شرکت کردند.
اين کارگردانان که در مري پيکفورد تئاتر در کارگاهي که توسط اسکات فاينبرگ نويسنده هاليوود ريپورتر تشکيل شده بود شرکت کرده بودند، تاييد کردند که اين رقابت واقعا دشوار است.
اصغر فرهادي سازنده «فروشنده» در اين باره گفت: فکر مي‌کنم فستيوال‌ها مي توانند براي فيلم‌ها خيلي خوب باشند و از سوي ديگر مي توانند براي فيلمسازان خيلي خطرناک باشند زيرا مي‌توانند فيلمساز را در رقابتي با خودش قرار دهند و سينما را به يک ماراتن رقابتي بدل کنند.
فرهادي گفت: ما فيلم نمي‌سازيم که در جشنواره‌هاي سينمايي موفق شويم، ما فيلم مي سازيم زيرا عاشق فيلم ساختن هستيم. حتي اگر به ما بگويند ديگر جشنواره سينمايي برگزار نمي‌شود و ديگر جايزه هم اهدا نخواهد شد ما به فيلم ساختن ادامه مي‌دهيم.
ما فيلم نمي‌سازيم که در جشنواره‌هاي سينمايي موفق شويم، ما فيلم مي سازيم زيرا عاشق فيلم ساختن هستيم. حتي اگر به ما بگويند ديگر جشنواره سينمايي برگزار نمي‌شود و ديگر جايزه هم اهدا نخواهد شد ما به فيلم ساختن ادامه مي‌دهيمموفقيت فرهادي در اسکار ۲۰۱۲ با فيلم «جدايي» در گرفتن جايزه اسکار نه تنها بر فيلم بعدي او تاثير گذاشت بلکه زندگي او را نيز تغيير داد
فرهادي درباره اين که چگونه در پاريس به ساختن فيلم «گذشته» پرداخت، داستان شگفتي تعريف کرد. او از وقتي برنده جايزه بهترين فيلم جشنواره فيلم برلين در سال ۲۰۰۷ براي فيلمش «درباره الي» شد در سطح جهان شناخته شد، اما او پس از «جدايي» بود که توانست فيلمش را در همه دنيا به نمايش درآورد و صنعت فيلم ايران را به تحرک واداشت. فرهادي پس از آن تصميم گرفت تا به خانه بازگردد و تجربه فرهنگي خودش را به عنوان يک فرد منظم تکرار کند.
در همان سفر به ايران يک مامور بليت عکس او را پيش از اين که سوار هواپيما شود تا به ايران بازگردد گرفت و در فيس بوک قرار داد. تا وقتي او روي صندلي‌اش بنشيند ديگر همه مي‌دانستند که او مسافر اين هواپيماست. خلبان از او خواست تا در کنار دستش بنشيند و بعد او در فرودگاه با موجي از مردمي که به استقبالش آمده بودند روبه رو شد. جمعيت آنقدر زياد بود که حتي نگراني امنيتي ايجاد شد.
فرهادي به ايران بازگشت زيرا مدت زيادي بود از کشورش دور بود و احساس دلتنگي مي‌کرد. او برنامه‌ريزي کرد تا فيلمي اسپانيايي پس از «جدايي» بسازد اما بعد تصميم گرفت تا پيش از شروع آن، فيلم بعدي‌اش را در ايران جلوي دوربين ببرد.
در واقع، او براي فيلمسازي در ايران دلش تنگ شده بود. او داستاني درباره يک زوج معمولي را انتخاب کرد که يادآور زوج «جدايي» بودند که با شکستي در رابطه شان روبه‌رو مي‌شوند. عشق او به کار کردن روي صحنه نمايش موجب شد تا او به نوعي داستان نمايش را هم در فيلمش وارد کند.

او در ميان نمايشنامه نويسان مشهور شروع به بررسي کرد و در نهايت اثري از آرتور ميلر نمايشنامه نويس مشهور آمريکايي پس از جنگ جهاني دوم را انتخاب کرد که درباره فروشنده‌اي است که در حال سفر است تا بتواند روياهايش را عملي کند، اما او سرانجام خودش را عقب‌مانده‌تر از همه مي‌يابد و مجبور مي‌شود با واقعيت روبه‌رو شود.

اين کارگردان مي‌گويد اين هديه‌اي از سوي آرتور ميلر بود و مي‌افزايد: ارتباط زيادي بين «مرگ فروشنده» و داستان خودم مي‌ديدم.

فرهادي دوست دارد اين قصه را تراژدي‌اي مدرن بنامد. وي مي‌گويد: در داستان‌هاي کلاسيک‌ به سبک يونان باستان، درام از درگيري بين نيروي خوب و بد ايجاد مي‌شود.

به گفته وي، در تراژدي‌هاي مدرن درگيري بين خوب و خوب است. «مرگ فروشنده» يک مدل براي تراژدي مدرن است و فرهادي معتقد است خيلي با داستاني درباره روياهاي آمريکايي متفاوت است.

وي مي‌گويد: در کشور من اين نمايشنامه خيلي خوب شناخته شده است و سالي يک بار روي صحنه مي‌رود و هميشه خوب ديده مي‌شود.



به نظر مي‌رسد تماشاگران از اين حرف متعجب مي‌شوند. به همين دليل فرهادي توضيحات شگفت‌انگيزتري مي‌دهد و مي‌گويد: آمريکايي‌ها و ايراني‌ها از زاويه ديد احساسي به مسايل نگاه مي‌کنند و از اين نظر شبيه يکديگر هستند.

او مي‌افزايد: آنچه مرا بسيار متعجب مي‌کند اين است که مردم اين دو کشور، که خيلي شبيه هم هستند به عنوان دشمن شناخته مي‌شوند. اين کاري است که رسانه‌ها انجام داده‌اند. آنها هستند که تفاوت‌ها را به جاي مشابهت‌ها برجسته مي‌کنند.

کارگردان کانادايي و آغاز همه چيز از کن

ديگر فيلمسازان حاضر در اين نشست تجربيات ترکيبي مشابهي داشتند و درباره احساس‌شان درباره فستيوال‌هاي فيلم صحبت کردند. زاويه دولان ۲۷ ساله کارگردان کانادايي سازنده «اين تنها پايان دنياست» در کن با اقبال زيادي روبه‌رو شد. وي در جوايز پالم اسپرينگز در ۲۰ سالگي نيز با فيلم «مادرم را کشتم» با اقبال زيادي روبه‌رو شد. او در پاسخ به سوال فاينبرگ گفت کن مکان بسيار عزيزي در قلب من است و از آنجا بود که همه چيز براي من شروع شد.

بعد او درباره زندگي در کانادا صحبت کرد که يادآور هنر است و فيلمسازان به راحتي در جشنواره‌ها صحبت مي‌کنند تا از هنر و فرهنگ بومي خود بگويند و همين به گسترش فرهنگ بين‌المللي منجر مي‌شود.

وي گفت: هنرها سفر مي‌کنند و داستان‌ها مي‌مانند و ما به گذشته نگاه مي‌کنيم و مي‌فهميم چه کسي هستيم. اين راه ما براي ارتباط با داستان‌هاست که کاملا در ساخت جامعه ما تاثيرگذار بوده است.

تجربه سازنده اولين انيميشن بخش اسکار خارجي زبان

کلود باراس از سوييس که براي انيميشن «زندگي من به عنوان يک کدو سبز» در ميان نامزدهاي اسکار جاي دارد از تلاش براي يافتن کلمات درباره اين جايزه مهم گفت. او چهار سال را با گروهش که شامل ۲۰۰ نفر مي‌شدند صرف ساخت اين انيميشن کرد که از ۱۰- ۱۲ سالگي آرزوي آن را در سر داشت و اين ناگهان به اولين انيميشني بدل شد که در بخش فيلم خارجي زبان اسکار براي نخستين بار به عنوان نامزد پذيرفته شد.

او گفت: انگار در سرزمين عجايب بودم.

اگر سوئد و نروژ با هم مانده بودند

هانس هولم کارگردان سوئدي سازنده «مردي به نام اووه» درباره اين صحبت کرد که جوايز مي‌توانند کار را براي استفاده از کمک‌هاي مالي دولتي آسان‌تر کنند و اريک پوپه فيلمساز نروژي سازنده فيلم «انتخاب شاه» درباره کشورهايي که زماني متحد بودند صحبت کرد و يادآوري کرد که اين اسطوره سوئدي يعني اينگمار برگمن بود که چندين اسکار برد، نه سوئد. وقتي پوپه گفت نروژ هنوز اميدوار است که بتواند اولين جايزه اسکار فيلم خارجي را ببرد، هولم به کنايه گفت: اگر با ما مانده بوديد، اسکار برده بوديد.

فيلم پوپه در بازار بين‌المللي به نمايش درآمد، اما او درباره اين حرف زد که چه‌طور چيزي که در امريکا هرگز تهيه کنندگان به سراغش نمي‌روند مي‌تواند در نروژ به يک چيز احساس برانگيز بدل شود. فيلم او درباره درگيري پادشاه نروژ و پسر او در جريان جنگ جهاني دوم بر سر چگونگي مقابله با تهاجم نازي‌هاست.

اسامي نامزدهاي اسکار خارجي زبان عبارت است از

«اين فقط پايان دنياست» از کانادا ساخته زاويه دولان

«سرزمين من» از دانمارک ساخته مارتين ساندپيت

«توني اردمان» از آلمان ساخته مارن آده

«فروشنده» از ايران ساخته اصغر فرهادي

«انتخاب پادشاه» از نروژ ساخته اريک پوپه

«بهشت» از روسيه ساخته آندري کونچالوفسکي

«مردي به نام اووه» از سوئد ساخته هانس هولم

«زندگي من به عنوان يک کدوسبز» انيميشن سوييسي ساخته کلود باراس

فهرست نامزدهاي کوتاه هشتاد و نهمين دوره جوايز اسکار ۲۴ ژانويه ۲۰۱۷ (۵ بهمن) اعلام مي‌شود.

اسکار ۲۰۱۷ در تاريخ ۲۶ فوريه (۹ اسفند) برندگان خود را خواهد شناخت.


با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

8253 11 نظـــــــر