برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نگاهی به صداوسیمای سال ۹۵

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نگاهی به صداوسیمای سال ۹۵
ايسنا/ سال ۹۵ اگرچه به واسطه‌ي تغيير زودهنگام رييس صداوسيما، با آغازي جنجالي براي رسانه ملي همراه بود، اما در ادامه و با روي کار آمدن عبدالعلي علي‌عسکري، اين رسانه روزهاي نسبتا آرامي را پشت سر گذاشت. علي‌عسکري ۵۸ ساله، ششمين رييس سازمان صداوسيما محسوب مي‌شود که اواخر ارديبهشت امسال و در پي استعفاي محمد سرافراز، با حکم مقام معظم رهبري به اين سمت منصوب شد. وي پيشتر مقام معاونت توسعه و فناوري رسانه اين سازمان را بر عهده داشت که با روي کار آمدن محمد سرافراز، از اين سمت برکنار شده بود. از جمله اقدامات انجام شده در دورهٔ تصدي او بر اين معاونت، راه‌اندازي تلويزيون ديجيتال و انتقال فناوري تلويزيوني از آنالوگ به ديجيتال بود. عمر رياست محمد سرافراز بر صداوسيما بيش از ۱۸ ماه به طول نيانجاميد. او دوره‌اي پرحاشيه را براي صداوسيما رقم زد و تنها فردي بود که خيلي زودتر از موعد مقرر، از اين سمت کنار رفت. پيش از سرافراز، سيد عزت‌ الله ضرغامي اين سمت را عهده‌دار بود که ۱۰ سال بر صداوسيما رياست کرد و اتفاقا رييس فعلي صداوسيما (علي‌عسکري) از معاونينش بود. بنابراين با روي کار آمدن علي‌عسکري که او هم مانند ضرغامي در رشته‌هاي فني‌ مهندسي تحصيل کرده بود، بسياري از مديران و معاوناني که در دوره سرافراز از صداوسيما کنار رفته بودند، به جاي قبلي خود بازگشتند و بسياري از شبکه‌هايي که تعطيل شده بودند، بار ديگر کارشان را از سر گرفتند تا صداوسيما تقريبا ترکيبي را به دست آورد که در دوره ضرغامي بر اين رسانه حاکم بود. تعامل با قواي سه‌گانه کشور شعاري بود که دکتر علي‌عسکري از همان بدو آمدنش بر آن تاکيد داشت و بدين وسيله اعلام کرد که رييس جديد سازمان صداوسيما برخلاف همتاي قبلي خود، اهل سازش است. «استفاده از تمامي نيروهاي کارآمد صداوسيما» و همچنين «توجه به نياز مخاطب» ديگر اصولي بود که در کلام علي‌عسکري در مقام رييس صداوسيما ديده شد. از آخرين اظهارات رييس صداوسيما در سال ۹۵، تاکيد بر رشد ۱۵ درصدي مخاطبان صداوسيما در سالي است که روزهاي پاياني آن را مي‌گذرانيم. اثرگذاري در فضاي مجازي به شدت مورد تاکيد اوست و اعلام کرده که صداوسيما در زمينه حضور مؤثر و فعال در فضاي مجازي با تأخيري ۱۵ ساله مواجه است که بايد به سرعت اين تأخير را جبران کنند. در اين راستا راه‌اندازي راديو نما و تعاملي شدن راديو، از گام‌هايي بود که صداوسيما در اواخر سال ۹۵ برداشت تا در فضاي مجازي حضوري فعال‌تر داشته باشد. از عمده مشکلاتي که صداوسيما در سال ۹۵ و با رييس جديد هم با آن مواجه بود، کمبود بودجه است. اظهار نظرهاي علي‌عسکري که هشتم اسفند ماه در فراکسيون مستقلان مجلس اتفاق افتاد، تاييدي بر اين مساله است. او با بيان اينکه رسانه ملي با مشکلات جدي روبه‌رو است، گفته است: اين سازماني که امروز به دست من رسيده، ماهيانه ۱۸۵ ميليارد تومان حقوق کارمندانش مي‌شود؛ درحالي که کل بودجه‌اي که دولت به ما مي‌دهد ۱۲۰۰ ميليارد تومان است و مي‌گويند مابقي را خودتان به دست آورديد؛ چگونه؟ در واقع در اين رکود بايد تبليغاتي را روي آنتن ببريم که خودمان بسياري از آن‌ها را قبول نداريم. رييس صداوسيما همچنين تصريح کرده است: توليد برنامه در ۶۲ تلويزيون هزينه بسياري مي‌طلبد و بدانيد امروز هر چه در تلويزيون مي‌بينند، به دليل منابع محدود حاصل بدهي است، که هر ماه اضافه مي‌شود؛ چراکه خوب مي‌دانيد تلويزيون در حال افت بود و توليد و ساخت برنامه‌ها به منظور راه‌اندازي مجدد آن تنها با قرض و بدهي امکان‌پذير بود. اما علي‌عسکري در حالي سالي نسبتا آرام را براي رسانه ملي رقم زد که به نظر مي‌رسد با انتخابات رياست جمهوري پيش‌رو اين آرامش تا حدودي جاي خود را به حاشيه‌ها و اتفاقاتي بدهد که از اقتضائات رسانه‌اي است که بيشترين سهم را در ديده شدن نامزدهاي انتخاباتي دارد. صداوسيما قرار است کمتر از سه ماه ديگر، ۲۱۰ دقيقه گفت‌وگو و ۳ مناظره را به هر نامزد انتخاباتي اختصاص دهد و مجري مناظره‌ها هم به احتمال بسيار مرتضي حيدري خواهد بود. رييس صداوسيما دي ماه امسال بر اين نکته تاکيد کرده بود که رويکرد اين رسانه جناحي نيست. او که همانند ضرغامي چندصدايي را شعار خود قرار داده است، مي‌گويد: «در سازمان صدا و سيما همه کساني که در خانواده انقلاب هستند مي‌توانند صحبت کنند و صحبت هم مي‌کنند، همه نيروهاي متنوع و متکثر در حال حاضر در صداوسيما صحبت مي‌کنند.» آنچه اين روزها توسط رييس صداوسيما به عنوان رويکردي جدي مطرح و بر آن تاکيد مي‌شود، خواسته‌اي است که از رسانه‌اي که عنوان ملي را بر خود دارد، انتظار مي‌رود؛ اما تحقق اين خواسته به‌گونه‌اي که رضايت نسبي مخاطبان و منتقدان را فراهم کند، آرزويي است که پايان دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، آن را دست يافتني يا دور از دسترس معرفي مي‌کند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد