اکران «پا تو کفش من نکن» از امروز با وجود شایعات توقیفش
سينماپرس/ با وجود انتشار اخباري مبني بر توقيف فيلم سينمايي «پا تو کفش من نکن»، اين فيلم از امروز اکران خواهد شد. «پا تو کفش من نکن» به کارگرداني حسين فرحبخش داستان دو زوج است که براي عقد به محضر ميروند ولي در شلوغي محضر، در درج عقد آنها اشتباهي صورت ميگيرد و ماجراهايي بعد از آن رخ ميدهد. فضاي کلي اين فيلم سينمايي شباهت زيادي به «۵۰ کيلو آلبالو» دارد که به خاطر ابتذال بيش از حد از سوي علي جنتي وزير ارشاد وقت توقيف شد. در نقدهايي که طي روزهاي اخير درباره اکران فيلم «پا تو کفش من نکن» منتشر شده، به خاطر اين شباهت محتوايي تذکرات متعددي به وزارت ارشاد داده شده است. به خصوص اينکه برخي از رسانهها ميزان ابتذال اين فيلم سينمايي را خيلي بيشتر از «۵۰ کيلو آلبالو» عنوان کردهاند. متأسفانه تا به امروز سازمان سينمايي نسبت به اين نقدها واکنشي نداشته است و گويا لزومي براي توجه به اين نقدها هم نميبيند. فروش خوب کمديها، به هر قيمتي! فيلمهاي کمدي امسال نيز در رأس فروش سينماها قرار گرفتهاند تا بار ديگر ثابت شود در ژانرهاي سينماي ايران، حرف اول را فيلمهاي کمدي ميزنند. دو سالي است که از مجموع فروش سينماهاي کشور، کمدي سهم قابلتوجهي را به خودش اختصاص داده و اگر ميزان فروش اين فيلمها را از مجموع درآمد سينما کسر کنيم، چيزي جز ضرر و زيان براي سينما باقي نخواهد ماند. جريان اقتصادي فيلمهاي کمدي باعث شده تا هم ميزان ساخت و هم ميزان اکران آنها نسبت به ديگر ژانرها افزايش چشمگيري داشته باشد و کارگردانهاي متعددي با ساخت فيلم شانس خود را براي موفقيت سينماي کمدي بسنجند. هجوم بيرويه براي ساخت فيلم کمدي باعث شده است ميزان کيفيت آثار توليد شده با نزول قابلتوجهي روبهرو شود و نويسندگان فيلمنامههاي کمدي از دمدستيترين ايدهها براي خلق موقعيت طنز استفاده کنند. در کمال تأسف شاهد هستيم که اين ايدهها صرفاً به مسائل جنسي و به کار بردن الفاظ رکيک خلاصه شده است. نمونهاي از اين رويکرد را در نوروز سال ۹۵ شاهد بوديم که ماني حقيقي که بيشتر سينماي تجربي و معناگرا را دنبال ميکرد در چرخشي آشکار به سمت سينماي بدنه، کمدي دمدستي «۵۰ کيلو آلبالو» را ساخت که به دليل محتواي ضد خانوادهاش، انتقادهاي زيادي را به همراه داشت. «۵۰ کيلو آلبالو» در اواخر اکرانش با دستور مستقيم وزير وقت ارشاد توقيف شد. بعد از آن بود که حسين فرحبخش در پنجمين تجربه کارگرداني نيز از درامهاي اجتماعي به سمت سينماي کمدي رفت و فيلم «پا تو کفش من نکن» را ساخت؛ فيلمي که گفته شده شباهت زيادي به فيلم ماني حقيقي دارد. فرحبخش که بيشتر فعاليت سينمايياش به تهيهکنندگي فيلمهاي تجاري و متوسط سينما اختصاص داشته و تلاش کرده است تا جريان فيلمفارسي را با بازسازي فيلمهاي مشهور قبل از انقلاب، زنده نگه دارد، اين بار هم خط داستاني را که «۵۰ کيلو آلبالو» ترسيم کرده است، ادامه داده است. در برخي از نقدها درباره «پا تو کفش من نکن» اين فيلم را نسخه دوم «۵۰ کيلو آلبالو» معرفي کردهاند. ابتذال باعث پس زدن خانوادهها از سينما ميشود! در حالي که سينماي جهان دوباره به سمت جذب خانوادهها به سينماها گام برميدارد و فيلمهاي مناسب براي تمامي اعضاي خانواده بيشترين ميزان استقبال را در سينماها دارند، در ايران فيلمهايي توليد ميشود که نميشود آنها را با همه اعضاي خانواده ديد؛ سينمايي که تلاش دارد سينما را از محيطي خانوادگي به فضايي تبديل کند که فيلمها صرفاً با ردهبندي سني قابل مشاهده باشند. گفته شده که «پا تو کفش من نکن» قرار است براي کودکان زير ۱۲ سال ممنوع شود اما سامانه فروش اينترنتي اين فيلم هيچ اشارهاي به چنين محدوديتي ندارد و صرفاً اين کار را ميتوان در ادامه تبليغات و خبرسازي براي اين فيلم دانست. حتي اگر چنين ردهبندي سني اعمال شود، آيا داستان اين فيلم براي نوجوانان زير ۱۸ سال مناسب است؟! با ناديده گرفتن حقوق خانوادهها در داشتن يک سينماي سالم، قطعاً در آينده با کاهش حضور خانوادهها در سينما شاهد افت فروش و ضرر اقتصادي به بدنه سينما خواهيم بود. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد