تولید سریالی علیه داعش به دستور پوتین
صبح نو/ در کنار همه موضوعات و داستانهاي اجتماعي که مدتهاست در سينماي ايران مد شده و انگار پرداختن به آنها به عنوان يکي از ارکان اصلي فيلمسازي تبديل شده است، قصهها و رخدادهاي ديگري نيز وجود دارند که نه تنها در کشور ما بلکه در خيلي از نقاط دنيا جاي کار دارند و در هر فضايي متناسب با ظرفيت هاي آن منطقه به آن پرداخته ميشود. از جمله اين موارد که اخيراً خبر پايان سيطره آن منتشر شد، داعش است که در سراسر دنيا سر و صدا به پا کرد. گروهي که مدتهاست سوژه مستندسازان و اهالي سينما در کشورهاي مختلف شده است. روسيه، سوريه، هند و ايران از جمله اين کشورها هستند که با موضوع داعش پا در دنياي تصوير گذاشتند و آثاري را براي اين حوزه تدارک ديدهاند. در حال حاضر در سينماي ما نيز کم و بيش به اين موضوع پرداخته شده و توليد برخي از آن ها مثل «به وقت شام» به کارگرداني آقاي ابراهيم حاتمي کيا و «آرايش غليظ2» به کارگرداني آقاي حميد نعمت الله ادامه دارد؛ اما ميزان پرداخت به اين موضوع در سينماي کشوري که جزو سردمداران مبارزه با نيروهاي تکفيري در منطقه است، جزو مواردي است که جاي بحث دارد. امپراطور جهنم در راه جشنواره فجر در اين بين آقاي محمد خزاعي که علاوه بر «به وقت شام» تهيه کنندگي فيلم «امپراطور جهنم» را هم که در سطح گستردهاي به داعشيها پرداخته، به عهده دارد، در گفتوگو با «صبح نو»، ابتدا درباره وضعيت فيلم «امپراطور جهنم» که در جشنواره سال گذشته به همراه حواشي موجود، پذيرفته نشد، عنوان کرد: بعد از اين که در سال گذشته به دلايل نامعلومي داوران فيلم را در جشنواره نپذيرفتند و بهانه آوردند که فيلم ناقص است و اين صحبتها، ما تلاش کرديم که فيلم را آماده کنيم و در حال حاضر مراحل پاياني آن در حال طي شدن است تا بتوانيم فيلم را در جشنواره امسال به نمايش بگذاريم، حال اين که آيا فيلم واقعاً ناقص بود يا به دلايل مضموني مورد پسند داوران قرار نگرفت، بحث ديگري است و امسال کار کاملاً آماده است و اگر آن را بپذيرند، در جشنواره و بعد هم در سينما شاهد حضور آن خواهيم بود.روسيها خودشان را ناجي منطقه معرفي مي کنند وي همچنين با اشاره به موضوع اين فيلم اضافه کرد: طبيعتاً «امپراطور جهنم» حساسيتهاي موضوعي خودش را دارد، حتي در زماني که ما آن را توليد ميکرديم، ميدانستيم که سختي ها چه در توليد، چه بعد از آن و هماهنگ شدن نقطه نظرات داخلي شايد مشکلاتي را ايجاد کند. بهرغم تمام اين حرف ها فيلم توليد شد و حال بايد ببينيم که دوستان چه تصميمي در وزارت ارشاد و نهادهاي ديگري که با جريان هاي فرهنگي مرتبطاند، ميگيرند. جايگاه اين دست توليدات در سينماي کشور ما از ديگر موضوعاتي بود که خزاعي درباره آن به «صبح نو» گفت: واقعيت اين است که جاي مباحث سينماي مقاومت، مسائل استراتژيک منطقه و اين دست موارد بين توليدات ما خالي بود. يعني وقتي ما نگاه مي کنيم ميبينيم که در سينماي ايران که ظرفيت خوبي در آسيا و خاورميانه دارد، در حوزه ورود به مسائل استراتژي به هزار و يک دليل کم کار است و ميزان خروجياي که به نسبت ديگر کشورهاي منطقه که اين اهداف را دنبال نميکردند، سينماي ما بسيار کم کار است. در حال حاضر خيلي از کشورها مسائل و افتخارات جنگ با داعش را به اسم خودشان ثبت و ضبط ميکنند. به عنوان مثال من به تازگي شنيدهام که به دستور آقاي پوتين، ثبت و ضبط سريالي شروع شده که از يک سال قبل براي آن برنامه ريزي شده، مجموعهاي که در آن ماجرا بهگونهاي نشان داده مي شود که ميگويند روسيه چه نقش مهمي در اين مبارزات داشته است. اين يعني آنها متوجه شدهاند که بايد در اين زمينه برنامه ريزي کنند و سريعاً بعد از مبارزات نظامي شان در حوزه جنگنرم نيز سرمايهگذاري کردند. من مضمون اين سريال را دقيق نميدانم، اما ميدانم که آن ها در اين مجموعه خودشان را ناجي منطقه معرفي ميکنند. کم کاري در حوزه منطقه در سينماي ايران آقاي خزاعي که تهيهکنندگي فيلم «پرواز به وقت شام» آقاي ابراهيم حاتميکيا را هم بر عهده دارد در ادامه گفت: ما در اين زمينهها به شدت کم کار هستيم، حال دقيق نميدانم مشکل از حمايتهاي سازمانهاي مربوطه است يا برنامهريزيها و اين که در کل، فيلمسازان ما کمتر ترجيح مي دهند تا وارد چنين موضوعاتي شوند و مثلاً براي ساخت يک کار در سوريه مستقر شوند، عواملي که همه اينها باعث مي شود تا کمتر در اين حوزه فيلم توليد شود. در اين حوزه من معتقدم که لازم است يک قرارگاه فرهنگي در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و منطقه در کنار قرارگاههاي جنگي ما ايجاد شود. موضوعي که بايد در حين اين جنگ اتفاق ميافتاد نه بعد از آن. البته ناگفته نماند که در حوزه مستند ما تقريباً موفق بوديم، يعني آثاري توليد شدندکه متنوع و قابل اعتنا بودند. در اين فضا در سينما، غير از سازمان اوج که هر از گاهي آثاري را توليد ميکند، دست سياستمداران فرهنگي نسبت به مسائل منطقه خالي است و هيچ برنامهريزي در اين حوزه انجام ندادهاند، مثلاً در چهار سال گذشته چند فيلم در اين حوزه توليد شده يا در سياستهاي اخيري که اعمال ميشود، چند فيلم در حال برنامه ريزي است؟ به همين دليل دست ما در حوزه مسائل منطقه خالي است و سينماگران ما در اين حوزه عقب افتادهاند. نگاه ويژه به داعش در امپراطور جهنم سختيها و دشواريهايي که در اين حوزه براي توليد اثر وجود دارد، موضوع ديگري بود که خزاعي دربارهاش با اشاره به فيلم «امپراطور جهنم» گفت: به عنوان نمونه در اين فيلم، به دليل مضمون آن و داستاني که در ايران نميگذشت، ما را دچار مشکل کرده بود. درحقيقت مسأله لوکيشن، توليد در خارج از کشور و... از مواردي بودند که کار را سخت ميکردند، حتي در خارج از کشور درلوکيشنهايي که انتخاب ميکرديم، اجازه فيلمبرداري نداشتيم، به همين دليل راهي چندين کشور شديم و در خيلي از صحنهها مجبور شديم تا آن را بازسازي کنيم. در کل اين فيلم تجربه جديدي بود، به ويژه ويژوالي که در اين کار وجود دارد، براي اولين بار در سينماي ايران رخ داده، به همين دليل ما اتفاقاتي را در اين فيلم تجربه کرديم که در آينده ميتوانيم براساس آن برنامهريزي جدي تري را در حوزه توليد، داشته باشيم، در ادامه بحث مشکلات مضموني، ساختاري، پشتيباني و از همه مهمتر عدم اطمينان به گروه براي توليد ونمايش اين اثر، موضوع ديگري بود که ما دائم از آن ميشنيديم و بعد هم در جشنواره با مشکلاتيروبهرو شديم که قابل پيشبيني نبودند؛ اما با همه اينها ما توانستيم فيلمي را توليد کنيم که نگاه ويژهاي را نسبت به داعش و عربستان دارد. درباره فيلم به وقت شام هم فعلاً نميتوانم درباره آن صحبتي کنم و بعد از نمايش و نهايي شدن کار جزييات آن بيشتر مشخص ميشود.خزاعي در پايان درباره نمايش امپراطور جهنم خاطرنشان کرد: ما وظيفه داريم فيلم را کامل کنيم و ارائه دهيم، حال اگر بپذيرند که در جشنواره حضور خواهيم داشت وگرنه، براي نمايش آن برنامه ريزي ميکنيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد