فیلمهای شانه تخم مرغی از شبکه نمایش خانگی جمعآوری شدند
فارس/ مدير کل دفتر نمايش خانگي ارشاد گفت: در حال حاضر فيلمهاي شانه تخممرغي در بازار جمع آوري شده و اگر موردي باشد، مربوط به قبل است. «سينما دو» با اجرا و سردبيري حامد عنقا اين هفته به بررسي وضعيت شبکه نمايش خانگي و مسائل مربوط به تلويزيونهاي اينترنتي اختصاص داشت. حامد عنقا در ابتداي برنامه ضمن يادآوري حوادث تلخ هفته گذشته گفت: در هفته اي که گذشت خبر بد غرق شدن و آتش سوزي نفتکش و جان باختن خدمه آن مردم ايران را داغدار کرد. جا دارد به خانواده هاي اين عزيزان تسليت بگوييم و چه بد که بعد از اين اتفاقات متوجه سختي کار اين عزيزان مي شويم. او با بيان اينکه امشب به روال چند هفته اخير به موضوعاتي مي پردازيم که مجال کمتري براي طرح پيدا کرده اند، درباره برنامه هفته گذشته و انعکاس خوب آن عنوان کرد: بازتاب برنامه انيميشن خيلي خوب بود و باعث شد برنامه هاي ديگر نيز به اين موضوع بپردازند و اين باعث افتخار ماست. تقديم «سينما دو» به فرامرز قريبيان اين فيلمنامه نويس تصريح کرد: به سياق هر هفته تقديم نامه امشب به ستاره هاي ماندگار دهه هاي گذشته است. اين روزها صحبت از بزرگداشت اکبر عبدي در جشنواره فجر است و شايد بايد برنامه را به اکبر عبدي تقديم مي کرديم، اما با ياد و احترام به او، اين برنامه را به فرامرز قريبيان تقديم مي کنيم. عنقا در ادامه گفت: امروز خبر رسيد که مسعود کيميايي عمل جراحي کردند، اما با خبري که از نزديکان ايشان شنيديم، خوشبختانه عمل موفقيت آميز بوده و آرزوي سلامتي براي استاد کيميايي داريم. همچنين امروز خبر رسيد فيلم «درساژ» که جشنواره فجر آن را شايسته حضور ندانست، نماينده نسل جوان ايران در جشنواره برلين شده است. پس از اين گزارشي از عملکرد استوديوها در ايام جشنواره نشان داده شد که مربوط به انجام مراحل فني فيلمهاي «به وقت شام»، «چهارراه استانبول»، «لاتاري» و «کار کثيف» بود. مجري «سينما دو» سپس اعلام کرد: هميشه اين طور گفته شده است که آخرين حلقه درآمدزايي يک فيلم در نمايش و اکران عمومي اتفاق مي افتد، اما مي دانيم اين طور نيست. فيلم ها به جز درآمدي که از اکران دارند، از فروش حق نمايش خانگي يا رايت ويدئو به خصوص در دو سال اخير سهم مي برند. سامانه هاي فروش آنلاين و vod فيلم جزو درآمدهاي جديد محسوب مي شوند و تلويزيون نيز از جمله خريداران رايت پخش تلويزيوني است و در گذشته نيز براي پروازهاي طولاني مدت، راه آهن و فيلمخانه ملي فيلم ها پخش مي شد. امشب درباره موضوع مهم شبکه نمايش خانگي، vod و آي پي تي ها صحبت مي کنيم. وي در ادامه با طرح سوالي بيان کرد: مسئوليت شما در وزارت ارشاد هر گونه محتواي غير سينمايي است؟ کارگردان نمايش در حال اجراي «اليور توئيست» پاسخ داد: ما در معاونت نظارت و ارزشيابي سه اداره کل داريم که دو اداره کل به محتواي سينما مي پردازد و دفتر نمايش خانگي هم سياست گذار و مسئول محتوا در آثار غير سينمايي است. عنقا عنوان کرد: بحث شبکه نمايش خانگي در اين سال ها خيلي زياد مطرح شد و در سال 88 يا 89 دوران طلايي شبکه نمايش خانگي بود. رايت ويدئويي فيلم ها به يکباره قيمت هاي سر به فلک کشيده پيدا کرد و فروش خوبي داشت. اين بازار در حال حاضر با توجه به ورود به عصر ديجيتال و توليدات آنلاين، هنوز قابل اعتناست؟ شبکه نمايش خانگي بازاري قابل اعتنا و ظرفيتي جديد است پارسايي پاسخ داد: معتقدم بازاري قابل اعتنا و ظرفيت جديدي است که مدتي است مورد توجه قاطبه اهالي سينماست. بسياري از تهيه کنندگان و فيلمسازان که براي سينما توليد وقت گذاشتند، به نحو احسن در حوزه نمايش خانگي کار مي کنند. معمولا اتفاق مي افتاد در نهايت چهار اثر به صورت ميني سريال يا سريال توليد مي شد که پيوست هاي مختلف نداشت که به قسمت هاي دو و سه برسد، اما در چند سال اخير خيلي از هنرمندان به دليل اينکه شبکه نمايش خانگي ظرفيت خوبي از خود نشان داده، ترغيب شدند در اين حوزه فعاليت کنند. به گفته اين مدير، وجود مخاطب گسترده، دسترسي خوب و بازدهي اقتصادي درخشان، سرمايه گذار، تهيه کننده و مردم را براي استفاده از شبکه نمايش خانگي نيز ترغيب کرده است. عنقا در ادامه گفت: از طرفي حرف و حديث هم کم نبوده است. در دوره اي محصولات شبکه نمايش خانگي بسيار نازل بود و هنوز مي توانيم در بعضي مغازه ها اين آثار را پيدا کنيم. چون برنامه ما سينمايي است مي خواهم به موضوع رابطه صاحبان فيلم ها و پخش کنندگان شبکه نمايش خانگي با بازاري که به نام پخش ويدئويي و ويدئو رسانه تعريف مي شود، صحبت کنم. وي افزود: صحبتم شامل توليداتي که در شبکه نمايش خانگي وجود ندارد، نمي شود و يکبار بايد به آن بپردازيم، چون لزوما آثار شکست خورده زياد بودند و از طرفي محصول پرفروش با ارزش فرهنگي زياد هم داشتيم. اکنون صاحبان فيلم با بازاري به نام پخش ويدئو يا شبکه نمايش خانگي روبرو هستند. در پخش، بحث مافياي اکران مطرح است و اينجا بحث جدي تر و حفره هاي کار غيرقانوني و تضييع حق زياد اتفاق مي افتاد و ارشاد هم کم ورود مي کند. پارسايي پاسخ داد: وقتي حقوق يک اثر متعلق به يک نفر است و پروانه مالکيت اثر براي او در مقام تهيه کننده و سرمايه گذار صادر مي شود، طبيعي است که او سرنوشت اقتصادي اثر را پيگيري مي کند. زماني که به پايان اکران نزديک مي شويم و اثري مي خواهد وارد شبکه نمايش خانگي شود، دو وضعيت لوح فشرده (به شيوه سنتي) و vod داريم. اين تعاملي است که بين مالکان آثار و موسسات ويدئو رسانه وجود دارد. عنقا گفت: برخي صاحبان آثار مي گويند، مثل گذشته نيست که آثار ما را به صورت غيرقانوني کنار خيابان توزيع کنند و جديدا ولت دارد و استمپر شده است. بازار فيلم را شرکت پخش تخمين مي زند پارسايي پاسخ داد: بخشي از اين ها را که اقدامات صنفي است صنف بايد نظارت کند. به عنوان مثال، در گذشته اتحاديه هولوگرام داشته است و بايد به تعداد هولوگرام را تحويل مي دادند و همه چيز قابل ارزيابي بود. کمي که پيش رفتيم، شکل ولت تغيير کرد و نوع تيراژ و تعداد توسط موسسه و شرکت پخش کنترل شد. طبيعي است که بازار فيلم را شرکت پخش تخمين مي زند و نسبت به هنرپيشگان، بازار پخش و اقبالي که در سينما وجود دارد، در نظر مي گيرد. وي افزود: اگر يک فيلم خوب بفروشد، به طور طبيعي در نمايش خانگي خريدار بهتري دارد و نسبتي هم براي آن قائلند که مثلا چند درصد از فروش مي تواند در شبکه نمايش خانگي موثر باشد. ما فيلمي با تيراژ 500 هزار و حتي 50 هزار تا داشتيم؛ تازه بين همين 50 هزار تا مرجوعي هم داشته است. حالا اگر قرار باشد شرکت هاي پخش به صورت مويرگي بيايند بين 50 تا 70 هزار از يک محصول سينمايي را براي شبکه نمايش خانگي- جدا از درآمدهايي که آگهي بازرگاني دارد- آماده کنند، به طور طبيعي توافقي بين صاحبان اثر و شرکت پخش به وجود مي آيد. اگر تخلفي اتفاق بيفتد، ستاد صيانت از آثار سمعي بصري وارد مي شود و اگر شرکت تخلفي کند، در هيأت بدوي موجود در اداره کل مربوطه وزارت ارشاد، به تخلفات رسيدگي مي کنيم. حامد عنقا گفت: يعني ورود مستقيم نمي کنيد و همه ورودها غيرمستقيم و منوط به شکايت صاحبان آثار است. دفتر نمايش خانگي محتواها را در مديوم خودش ارزيابي مي کند پارسايي پاسخ داد: ما تابع دستورالعمل هاي ابلاغي و هر آنچه به عنوان ماده واحده و قانون به ما ابلاغ شده، هستيم. دفتر نمايش خانگي موظف به استناد آيين نامه هاي مربوطه، هر گونه محتوايي را که قابل انتشار در فضاي عمومي است، در مديوم خودش ارزيابي کند و به او پروانه ساخت و نمايش مي دهد و اگر تخلفي صورت گيرد، از طريق آن ستاد يا شوراي مربوطه کار را دنبال کند. عنقا اظهار کرد: با طرح اين بحث، صاحبان محتوا هميشه دستشان کوتاه است و پخش کنندگان قدرت بازار را در اختيار دارند و صاحبان محتوا امکان نظارت روي سيستم پخش ندارند و همه پشتوانه آن ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. پارسايي پاسخ داد: برخي از اين امور فعاليت هاي صنفي است و تمام اين موسسات يک صنف هستند و کانون و انجمن دارند. آيا سه پخش کننده جدي آدمهاي ذي نفوذ صنف و ارشاد هستند؟ سردبير «سينما دو» يادآور شد: از تمام اين ها بگذريم، سي و اندي شرکت ويدئو رسانه داريم که فعال نيستند، اما واقعيت اين است که سه پخش کننده جدي کار مي کنند و تمام اين بحث ها بر سر اين سه پخش کننده است. خيلي از صاحبان آثار مي گويند اين ها آدم هاي ذي نفوذي در صنف و وزارت ارشاد هستند. وقتي محصولمان را به پخش کننده مي دهيم، طبيعي است که 60 درصد فروش تهران باشد و 40 درصد در شهرستان ها. وي افزود: بر اساس نظر صاحبان آثار 40 درصد شهرستان ها غير قابل ارزيابي است و دلخوشي شان اين است که وزارت ارشاد خوب مراقبت مي کند که محصولمان بدون هيچ اتفاقي مي رسد. اما واقعيت اين است که نظارت وجود ندارد. شما مي توانيد آمار فروش واقعي را نظارت کنيد؟ يعني اگر پخش کننده به صاحب فيلم بگويد از اين پانصدهزارتايي که توليد کردم، 50 هزارتا فروختم و 450 هزارتا مانده است، چه بايد کرد؟ چه کسي مسئول رسيدگي است، آيا فقط صنف مسئوليت دارد؟ دفتر نمايش خانگي به هيچ وجه وارد مقوله اقتصادي نمي شود چون تخلف است پارسايي پاسخ داد: در هر صنفي ممکن است تخلف وجود داشته باشد و بايد بررسي کنيم چه کسي مسئول رسيدگي است. اگر در حوزه محتوا و نظارت تخلفي کنيم، حوزه من است. ما خيلي شفاف و روشن در حوزه محتوا نظارت مي کنيم و به هيچ عنوان در چارچوب اقتصادي آن وارد نمي شويم که اگر وارد شويم، تخلف کرديم. همان طور که نمايندگان در شوراهاي مربوطه حضور دارند و اظهار نظر مي کنند، مي توانند مسئوليت هايي از جمله ورود صنفي به اين دعواها را به عهده بگيرند. مديرکل دفتر نمايش خانگي تصريح کرد: اگر مسأله به قاچاق برگردد، ستاد صيانت از آرا ورود مي کند. اگر بين تهيه کننده و کارگردان اختلافي صورت گيرد و کارگردان به دفتر نمايش خانگي مراجعه کند و بگويد نمي خواهم قسمت بعدي سريالم پخش شود، بايد از مراجع قضايي و حقوقي، آيفيک يا انجمن هاي مربوط به آثار غيرسينمايي، پيگيري کند. به همين دليل از ديرباز تيراژ دي وي دي ها را مثل هولوگرام يا ارقامي که برايشان قابل بررسي است، به خودشان سپردند. بزرگ کردن عکس هنرپيشه اي که دو دقيقه در يک اثر بازي کرده فريب است وي اذعان کرد: اتفاقا برخي مي پرسند که وزارت ارشاد چه کار مي کند اگر يک نفر با بازيگر يا تهيه کننده دعوا کند و نخواهد قسمت بعدي پخش شود؟ گاهي تخلف در دايره نظارت ماست؛ مثلا فيلمي را مي آوريم که به هنرپيشه اي براي دو دقيقه بازي پول دادند و زمان انتشار عکس او را بزرگ مي زنند و اين فريب است. اکنون به شدت نسبت به اين موضوع واکنش نشان داديم و فيلم هاي شانه تخم مرغي جمع آوري شده است و اگر در بازار وجود داشته باشد، مربوط به قبل است. پارسايي در پايان گفت: حالا از ما انتقاد مي شود که درآمد برخي از گروه هايي که درآمدزايي دارند، زيرسوال برديم. چرا اينجا؟ چرا بايد بيزينسشان را با کيفيتي نازل بياورند؟ مردم حق انتخاب دارند و مي خواهند در منزل يک اثر با کيفيت ببينند و اين اعتماد مخاطب را نسبت به سينما و نمايش خانگي کمرنگ مي کند. اگر کسي بخواهد تيتراژ را سابقه يا رزومه براي خود قرار دهد، نظارت و توسط کارشناسان بررسي مي شود. ما سعي بر تسريع روند کار داريم تا در يک همکاري متقابل همه بتوانند به کيفيت اثر فکر کنند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar