مهاجرتهای جنجالی ستارههای سینما
هفت صبح/ تبادل بازيگر بين سينما و تئاتر هميشه يکي از رايج ترين روش هاي به شهرت رساندن بازيگران بوده. گرچه در آغاز راه، بيشتر مرسوم بود که هنرپيشه ها کارشان را در تئاتر شروع بکنند و در صورت تاييد از جانب تماشاگران و کارگردانان، به سينما دعوت بشوند اما امروزه آن رسم کمي تغيير کرده و حالا بازيگران سينما براي کسب تجربه در فنون بازيگري و البته اعتبار کارنامه هنري شان، گاهي قدم به تئاتر مي گذارند که ناخواسته موجب رونق اقتصادي تئاتر هم مي شوند. در ايران طي ده سال گذشته، استقبال بازيگران سينما از حضور در صحنه نمايش افزايش يافته و حتي بسياري از گم نام ترين بازيگران سينما براي بازي به تئاتر دعوت شده اند که گاهي نتايج مثبت و موفقي داشته، مثل نمايش هاي «گُم و گور»، «دورهمي زنان شکسپير» و «اليور توييست» و در مواردي هم حاصل کار با فاجعه و اعتراض و انتقادات شديد منتقدان و مخاطبان رو به رو شده، از جمله نمايش هاي «عاشقانه هاي ناآرام» و «اعتراف». با اين حال حضور بازيگران سينما در تئاتر اين روزها به قدري حياتي و تبديل به امري اساسي شده که اغلب سالن ها و تماشاخانه هاي خصوصي تازه تاسيس براي بستن قرارداد اجراي يک نمايش، بيش از آن که به کيفيت متن و سابقه و سواد کارگردان اهميت بدهند، با طرح پرسشِ «بازيگرِ چهره داري؟!»، ملاک خود را استفاده از بازيگران و سلبريتي هاي چهره، محبوب و بفروش قرار مي دهند؛ شايد که حضور آنها تضميني باشد براي رونق گيشه و بازگشت هزينه ها و سرمايه گذاري در راه اندازي تماشاخانه. در اين ميان ضرر متوجه آن دسته از نمايش هاي دانشجويي و نيمه خصوصي مي شود که فاقد اسپانسرهاي قدرتمند و ستاره هاي مشهور سينما هستند. از سوي ديگر، ستاره هاي سينما وقتي به تئاتر مي آيند، اصرار دارند شان ستاره بودن شان در سينما، در تئاتر هم حفظ بشود و تبليغات و اطلاع رساني هاي نمايش صرفا با تمرکز بر حضور آنها صورت بگيرد. براي نمونه نگاه بکنيد به نمايش «اليور توييست» که همين اواخر در تالار وحدت اجرا مي شد. در تمام تيزرها و پوسترهاي تبليغاتي اين نمايش، از تصوير مهناز افشار و نويد محمدزاده به عنوان عناصري براي فروش استفاده شده بود؛ با وجودي که اين نمايش بازيگران مطرح فراواني نظير آتيلا پسياني، هوتن شکيبا، سعيد چنگيزيان و غيره نيز داشت و محمدزاده هم جزو تئاتري هايي است که مدت زيادي از حضورش در سينما و ستاره شدنش نمي گذرد. به هر حال، بخواهيم يا نخواهيم، بپسنديم يا نپسنديم، هجوم بازيگران سينما به تئاتر ديگر به يک اصل مهم در توليد نمايش ها تبديل شده. سحر قريشي؛ حاشيه سازِ نفروش! عملکرد در سينما: بازيگري که با ايفاي نقش در سريال «دل نوازان» به شهرت رسيد با نقش هايي که در سينما ايفا کرده بود هم نتوانسته بود به توفيق مناسبي در بازيگري دست بيابد و بيشتر به عنوان بازيگر تجاريِ نقش هاي درجه دو شناخته مي شود. عملکرد در تئاتر: سيامک صفري که پيش از اين نمايش «لامبورگيني» را با بازي اشکان خطيبي روي صحنه برده بود، در قسمت دوم اين اثر از قريشي دعوت کرد تا کنار او بازيگري در تئاتر را امتحان بکند. البته قريشي انتخاب نخست او نبود و درواقع جايگزين پانته آ پناهي ها شد که به دليل مشغله هاي کاري نتوانسته بود خود را به بازي در اين نمايش برساند. حضور قريشي در اين نمايش از زمان تمرين تا اجرا با واکنش منفي منتقدان و مخاطبان تئاتر همراه بود و در نتيجه روي فروش و استقبال از کار هم تاثير گذاشت و نتوانست چنان که انتظار مي رفت، رضايت تماشاگران را جلب بکند و البته به فروش مناسبي هم دست نيافت. نمايش ها: لامبورگيني 2 (96)/ در پرديس شهرزاد الناز شاکردوست؛ موفق تر از سينما؟! عملکرد در سينما: در بيست سالگي با بازي در فيلم «گل يخ» به کارگرداني کيومرث پوراحمد، پا به عرصه سينما گذاشت و در کمتر از يک سال، چهار فيلم سينمايي بازي کرد. عملکرد در تئاتر: او همواره از تماشاگران جدي تئاتر بوده و خودش نيز هميشه علاقه داشته به ايفاي نقش در تئاتر بپردازد اين اتفاق براي او در آبان ماه امسال و بازي در نمايش «گم و گو» به کارگرداني امير مهندسيان افتاد که خوشبختانه نتايج خوبي براي او و گروه داشت. هرچند بازي اين بازيگر جوان نتوانست رضايت نسبي منتقدان را کسب بکند اما مخاطبان بازي او را پسنديدند و حضور شاکردوست دست کم در فروش نمايش تاثير ويژه اي داشت. به هر حال، ناگفته پيداست که حضور شاکردوست در اين نمايش، بيش و پيش از هر چيز در جهت رونق گيشه و ضمانت فروش در يک تماشاخانه خصوصي است. براساس آمارها، «گم و گور» از پرفروش ترين آثار تماشاخانه ايرانشهر در سال 96 بود. اين نمايش در سي اجرا، پذيراي شش هزار و 703 مخاطب بود که در نهايت، فروش آن مبلغ 252 ميليون و 550 هزار تومان بوده است. نمايش ها: گم و گور (96)/ در تماشاخانه ايرانشهر شهاب حسيني؛ کم کار و عاشق تئاتر عملکرد در سينما: بازيگري را با تئاتر دانشجويي و سپس گويندگي در راديو آغاز کرد. او که خود را همواره عاشق تئاتر مي داند، تاکنون در پنج نمايش با فاصله هاي زماني طولاني از يکديگر روي صحنه رفته است. حسيني جزو معتبرتربن و محبوب ترين سلبريتي هاي بازيگر در سينماست و همين شهرت سينمايي او موجب استقبال بي سابقه از دو نمايش اخيرش شد. او با اجراي برنامه «جنگ اکسيژن» در تلويزيون و بازي در سريال «پليس جوان» به شهرت رسيد و در ادامه به سينما راه يافت. او در سينما و همکاري با کارگردانان موفقي نظير اصغر فرهادي، کيانوش عياري، بهرام توکلي و تهمينه ميلاني، جوايز جهاني و مهمي کسب کرده و ميان مخاطبان سينمارو بسيار خوش نام است. عملکرد در تئاتر: او بازيگري در تئاتر را از اواسط دهه هفتاد و بازي در دو نمايش به کارگرداني مينا ابراهيم زاده آغاز کرد. او توانست به واسطه سابقه درخشانش، با کارگرداني نمايش «اعتراف»، بازيگر بزرگي همچون علي نصيريان را دوباره به صحنه برگرداند و همچنين سيل گسترده اي از هواداران خود را جذب تئاتر بکند و موجب رونق گيشه اين هنر مهجور بشود. استقبال از اين نمايش به حدي بود که حتي بليت آن در بازار سياه تا سقف يک ميليون تومان فروخته مي شد، گرچه بعدها ادعا کردند اين خبر تنها يک شايعه جنجالي بوده! حسيني که سال 87 در نمايش پرفروش «کرگدن» به کارگرداني فرهاد آييش بازي کرد، پس از آن تصميم گرفت کارگرداني تئاتر را هم بيازمايد. بنابراين نخستين تجربه کارگرداني اش را به نام «ملاقات» با احمد ساعتچيان، هم بازي اش در همان نمايش، مهرماه 91 در فرهنگسراي نياوران روي صحنه برد که علاوه بر جلب نظر مثبت منتقدان، از سوي تماشاگران هم مورد پسند واقع شد. اجراي نمايش «ملاقات» در 28 شب، بيش از 4500 مخاطب داشت و با ثبت رکورد فروش 82 ميليون تومان، از بهترين و موفق ترين نمايش هاي سال91 معرفي شد و با وجود درخواست هاي مکرر علاقمندان، امکان تمديد اجرا براي نمايش فراهم نشد، ولي «اعتراف» دومين تجربه کارگرداني حسيني به رغم فروش مناسب، از هر نظر کيفيت به مراتب پايين تري نسبت به ملاقات داشت و نتوانست مخاطبان و منتقدان را راضي از سالن بيرون بفرستد. نمايش ها: اعتراف (96)/ ملاقات (91)/ کرگدن (87)/ افسانه (75)/ بر کرانه باد (74) مهناز افشار؛ محبوبِ همه! عملکرد در سينما: با آن که بازيگري را در کلاس هاي بازيگري استاد سمندريان آموخته بود، کارش را با تلويزيون و سريال «گم شده» در سال 77 آغاز کرد و همان سال با فيلم «دوستان» به سينما راه يافت اما دو سال بعد با فيلم «شور عشق» به شهرت رسيد. افشار، از سوپراستارهاي پول ساز سينما طي دو دهه گذشته بود. عملکرد در تئاتر: از آغاز دهه نود و بازي در نمايش «آمديم، نبوديد، رفتيم» به کارگرداني رضا حداد قدم در وادي تئاتر گذاشت. هزينه توليد اين نمايش در زمان خود، 390 ميليون تومان بود که غير از مهناز افشار، ساير بازيگران از دستمزد يکساني برخوردار بودند، ولي افشار چون توانست اسپانسر جذب بکند، طبق قرارداد، سهم خود از سرمايه گذاري اسپانسر را هم دريافت کرد! نمايش «آمديم...»، اثر پرهزينه اي بود و به گفته کارگردانش، او براي تامين هزينه هاي توليد مجبور به استفاده از چهره هاي سينمايي شد اما حداد مشخصا در مورد افشار گفته: «بخشي از بازي هاي اين نمايش، ويديويي بود. من به بازيگري نياز داشتم که تصوير را بشناسد. افشار اين توانايي را داشت.» افشار در تئاتر نسبت به سينما کمي سختگيرانه تر عمل مي کند و در انتخاب هاي خود دو وجه هنري و تجاري بودن نمايش را در نظر دارد. اغلب نمايش هاي او با اقبال عمومي از سوي مخاطبان و نظرات مثبت منتقدان مواجه شده. بازي هاي خوب او در نمايش هاي «دکلره» و «دورهمي زنان شکسپير»، نشان از توجه و جديت او در بازيگري تئاتر دارند. نمايش ها: آمديم، نبوديد، رفتيم (90)/ بيست و يک بار مُردن در سي روز (91)/ دورهمي زنان شکسپير (93)/ دکلره (95)/ اليور توييست (96) ويشکا آسايش؛ بازيگر محترم عملکرد در سينما: با وجودي که دانش آموخته طراحي و لباس از دانشگاه لندن است اما با ايفاي نقش در تلويزيون و سريال «امام علي» به دنياي بازيگري معرفي شد. سپس در فيلم هاي کم اهميتي مثل «گل يخ» حاضر شد و بازيگري را به طور جدي در سينما ادامه داد. عملکرد در تئاتر: او از آغاز دهه نود با فعاليت در رشته تخصصي خودش- طراحي صحنه و لباس- وارد عرصه تئاتر شد و پس از او تجربه، تصميم گرفت بازيگري روي صحنه را نيز بيازمايد. «بي انتخاب» نخستين تجربه بازيگري آسايش در تئاتر بود. آسايش را بازيگري محترم و بي حاشيه مي دانند که محبوب و مورد ستايش اغلب منتقدان و تماشاگران است. آسايش با وجود بازي هاي خوبش در سينما و چند تجربه تئاتري اش، هرگز از سوي کارگردانان به عنوان عاملي براي فروش يک نمايش در نظر گرفته نشده و بيش تر توانمندي ها و ويژگي هاي ظاهري و فيزيکي او موجب دعوتش براي بازي در تئاتر شده است. يکي از مهم ترين و بهترين بازي هاي او روي صحنه در نمايش «ملکه زيبايي نين» به کارگرداني همايون غني زاده بود که اين همکاري ارزشمند، منجر به همکاري دوباره در نمايش ديگري با عنوان «مي سي سي پي نشسته مي ميرد» و در نقش آناستازيا شد. نمايش «مي سي سي پي...» به دليل شکل و شرايط خاص اجرا و حضور چهره هاي بازيگري مشهوري مثل سيامک صفري و بابک حميديان، توانست رکورد فروش تئاتر را که پيش از اين در اختيار نمايش «آمديم...» بود، جا به جا بکند و عنوان پرفروش ترين اثر تاريخ تئاتر ايران را به دست آورد. فروش باورنکردني اين نمايش به گونه اي بود که بليت ها چند هفته پي در پي فروخته مي شد و علاقه مندان مجبور بودند براي خريد بليت هر روز به سايت فروش بليت سر بزنند. «مي سي سي پي...» در طول اجراي خود، حدود يک ميليارد و 800 ميليون تومان فروش داشت، يعني تقريبا چهل هزار تماشاگر از اين نمايش ديدن کردند! هر چند که اغلب منتقدان نمايش را فاقد کيفيت هاي استاندارد و هنري دانستند و نظر مساعدي نسبت به آن نداشتند. نمايش ها: لابي (طراح صحنه و لباس، 90)/ باغ آلبالو (طراح لباس، 92)/ بي انتخاب (بازيگر، 92)/ مترسک (طراح صحنه و لباس، 92)/ ملکه زيبايي لي نين (بازيگر، 92 و 93)/ مي سي سي پي نشسته مي ميرد (بازيگر، 95 حامد بهداد؛ برخاسته از تئاتر عملکرد در سينما: با آن که فارغ التحصيل رشته بازيگري تئاتر از دانشگاه آزاد و از شاگردان استاد سمندريان بوده، از ابتدا کارش را در سينما شروع کرد و همان جا هم به شهرت رسيد. با فيلم «آخر بازي» قدم به سينما گذاشت که براي آن فيلم، کانديداي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از جشنواره فيلم شد. بهداد در طول فعاليت هنري اش با بسياري از کارگردانان نام دار سينما نظير احمد اميني، عبدالرضا کاهاني، مسعود کيميايي، داريوش مهرجويي و... همکاري داشته. عملکرد در تئاتر: تاثير حضور بهداد در سينما و دنياي بازيگري به قدري بود که حتي نمايشي با نام «عشق من، حامد بهداد» به نويسندگي افشين هاشمي و کارگرداني زهير ياري روي صحنه رفت و در نمايش «جواديه» به نويسندگي و کارگرداني کهبد تاراج نيز با نام بردن از او انتقاد شد. با اين حال، مهم ترين نمايشي که او تاکنون بازي کرده، نمايش «سگ سکوت» به کارگرداني آروند دشت آراي در سال 88 است. پس از بازي در آن، با وجودي که تک اجراهاي محدودي در برخي نمايش ها داشت و جريان تئاتر کشور را دنبال مي کرد، خود از بازي در تئاتر دور بود تا اين که امسال به دعوت حميدرضا نعيمي، هم دوره دانشگاهي اش، پس از هشت سال دوري با نمايش «شرق دور، شرق نزديک» به تئاتر برگشت. بهداد دوري اش از تئاتر در سال هاي گذشته را غيرمسئولانه مي داند و با آن که حضورش پس از هشت سال در «شرق...»، مهم ترين نکته اي است که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت، از نظر خود بهداد، اهميتي ندارد. نمايش ها: معرکه در معرکه/ آدم هاي خيس/ سگ سکوت (88)/ درخت بلوط (تک اجرا، 91)/ آسيد کاظم (دو شب اجرا، 92)/ شرق دور، شرق نزديک (96)/ داوري بخش «بيرون از تئاتر» سومين جشنواره سراسري تئاتر تک نفره (92) همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar