logo

مرز خلاقیت تا خط قرمزها در برنامه‌های تلویزیونی چند قدم است؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مرز خلاقیت تا خط قرمزها در برنامه‌های تلویزیونی چند قدم است؟
ايسنا/ يک نويسنده معتقد است: آرامش رواني يک گروه برنامه‌ساز به انجام تعهدات تلويزيون مي‌انجامد. هومان فاضل به لزوم حمايت مديران تلويزيون از برنامه‌سازان و تاثير آن بر پويايي آنتن رسانه اشاره کرد و گفت: به نظرم حمايت دو شکل دارد؛ يک شکل آن حمايت مالي است که در تلويزيون ساز و کاري از گذشته براي آن طراحي شده است. در واقع برنامه‌ها برآوردي دارند که طبق آن هزينه‌هايشان مشخص مي‌شود و تلويزيون زماني که با آن هزينه‌ها موافقت کند، آن را متقبل خواهد شد و به تهيه‌کننده مي‌دهد تا بتواند برنامه بسازد. او ادامه داد:‌ آرامش رواني يک گروه برنامه‌ساز به انجام تعهدات تلويزيون بستگي دارد؛ به اين معني که طبق تعهدات خود اقساط را به موقع تقسيم کند و به گروه‌ها بدهد. برنامه‌هايي موفق مي‌شوند که هم گروه برنامه‌ساز طبق تعهدات خود از لحاظ محتوايي و فني کار را جلو ببرد و هم تلويزيون به موقع اقساط را پرداخت کند. زماني که اين دو همزمان و تنظيم‌شده جلو بروند، برنامه از لحاظ کيفي رشد ۵۰ درصدي را خواهد داشت؛ البته برخي مواقع به دليل خلاقيتي که گروه برنامه‌ساز دارد از ۵۰ درصد بيشتر مي‌شود. اين نويسنده به اهميت حمايت محتوايي مديران تلويزيون اشاره و اظهار کرد: به نظرم شايد حمايت محتوايي مديران تلويزيون مهمتر از وجه مالي باشد. به اين شکل که به گروه برنامه‌ساز اجازه مي‌دهند به موضوعات ملتهب و موضوعاتي که براي جامعه عموميت دارند و درخواست فرهنگي جامعه است، وارد شوند. اين يک خواسته از عرضه و تقاضاي موجود در فضاي فرهنگي کشور است. همه برنامه‌سازان تلويزيون و سينمايي خط قرمزها را مي‌دانند و اطلاع دارند چه حرف‌هايي را نبايد بزنند و از چه مرزي نبايد رد شوند. در واقع اين مساله در افرادي که مي‌خواهند کار خلاق انجام دهند انگار نهادينه شده‌ است و مي‌دانند به کدام حوزه‌ها وارد شوند يا نشوند. او با اشاره به خط قرمزهايي که در برنامه‌سازي وجود دارد، ادامه داد:‌ اما گاهي اين خط قرمزها از جايي که هستند بنا به ملاحظات کلان‌تري که شايد مديران دارند و شايد هنرمندان داشته باشند، جا به جا مي‌شوند و جلوتر مي‌آيند. يعني مرز خلاقيت تا رسيدن به خط قرمزها حدود دو قدم مي‌شود. اگر اين امر از بين برود و مديران از لحاظ محتوايي کارها را حمايت کنند، برنامه‌ها جذاب‌تر مي‌شوند. فاضل اظهار کرد: به دليل تجربه اخير خود در نويسندگي سريال «سارق روح»، مي‌توانم بگويم در حوزه کمک کردن در محتوا، تلويزيون اجازه داد وارد محتوايي شويم که تازگي دارد و براي مخاطب گفته نشده است. همچنين عنوان کردن اين موضوع پيچيدگي‌هاي خاصي داشت که بايد ملاحظاتي را در آن در نظر مي‌گرفتيم و ما به عنوان تيم برنامه‌ساز اين کار را انجام داديم. اين نويسنده در پايان گفت:‌ دست تلويزيون همچنان در بخش مالي تنگ است و ما با مشکلاتي روبه‌رو بوديم اما چون مي‌دانستيم حداقل از لحاظ محتوا حمايت مي‌شويم کجدار و مريض بخش مالي را تحمل مي‌کنيم. در واقع حمايت مالي و محتوايي دو بال هستند که اگر هماهنگ پيش بروند، رشد برنامه‌سازي را خواهيم داشت. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره