مجری برنامه «خوان نیاز»: برنامه سحرگاهی حرکت لبه مرز است
صبح نو/ «خوان نياز» برنامه سحرگاهي شبکه دوسيماست که به تهيهکنندگي آقاي رحيم صادقپور و اجراي آقاي سيد مرتضي جوادي بهروي آنتن ميرود. شبکه دو سيما در سالهاي گذشته با توجه به خطمشي تعريف شدهاش، برنامه سحرگاهي با موضوع کودک و نوجوان توليد ميکرد. اما امسال با تغيير رويه شبکه دو، بازهم برنامهاي با مخاطب بزرگسال به روي آنتن اين شبکه ميرود. به مناسبت پخش برنامه «خوان نياز» با سيدمرتضيجوادي مجري اين برنامه گفتوگويي انجام دادهايم که در ادامه ميخوانيد. تغيير رويه برنامهسازي از مخاطب کودک به بزرگسال چگونه شکل گرفت؟ شبکه دو سيما چند سالي را براساس رويکرد مديران قبلياش، رويکردي با مخاطب کودک و نوجوان داشت. باتوجه با شکلگيري شبکههاي تخصصي مثل پويا، خطمشي شبکه دو حدود دوسال است که بازهم تغيير کرده است و نگرش اين شبکه خانوادهمحور شده است. برنامههايي مثل «عصرخانواده» يا «زنده باد زندگي» در همين رويه تعريف شدهاند. مخاطبان اين برنامهها خانوادهها هستند. مسووليت سالهاي قبل شبکه دو به طور کامل به شبکههاي تخصصي کودک و نوجوان واگذار شده است. پس خوان نياز هم در ادامه همين رويه است؟ بله! در سالهاي اخير شبکههاي سراسري در حوزه برنامهسازي سحرگاهي، موفقيت سالهاي قبل را نداشتند. مديران تلويزيون تصميم گرفتند که برنامه جديتري را در شبکه دو سيما، با موضوع خانواده به روي آنتن ببرند. قرار شد نگاهي عمومي نسبت به جامعه در اين برنامه وجود داشته باشد و خلاء وجود يک برنامه خوب را در سحر رسانهملي جبران بکند. اينگونه شد که برنامه خوان نياز، با رويکرد خانواده و نگاه به بايدها و شايدهاي ماه مبارک رمضان و ايجاد يک فضاي خوب و با نشاط در سحرهاي ماه رمضان توليد شد. از چه زماني پيشتوليد آغاز شد؟ توليد برنامه خيلي دير کليد خورد. اما خدا را شکر با کمک دوستان حرفهاي که شبکه دور هم جمع کرد، توانستيم خودمان را به شکل خوبي آماده کنيم. خوشحالم که تا اين لحظه خروجي برنامه خوب بوده و مخاطبان زيادي جذب برنامه شدهاند. رقابت با برنامه شبکه يک که قديميتراست، سخت نبود؟! به جرأت ميگويم که ما اصلاً برنامه را تبليغ نکرديم. بنده و دوستانم خصوصاً مدير محترم شبکه دو و مدير محترم پخش شبکه معتقديم که اگر برنامهاي خوب باشد، حتي اگر در شبکهاي ناشناس هم پخش شود، مخاطب را جذب خواهد کرد. اگر کيفيت برنامه خوب باشد و نيت درستي پشتش باشد، قطعاً جايش را پيدا خواهد کرد. برنامههايي در شبکههايي مثل نسيم داشتهايم که در ابتداي پخششان، شبکه نسيم را کسي نميشناخت؛ شبکهاي نوپا بود اما برنامههايي مثل «خندوانه» و «دورهمي» به دليل کيفيت خوبشان مخاطبان زيادي پيدا کردند. اگر دقت کرده باشيد در چند شبي که برنامه پخش شده است، ما دو کانال ارتباطي براي مخاطب معرفي کردهايم؛ سامانه پيامکي و کانال برنامه در پيامرسان سروش دو کانال ما هستند که بنده بسيار کم آنها را معرفي کردهام. البته در ادامه حتماً بيشتر به آنها خواهيم پرداخت اما در کل منظورم اين است که خيلي به دنبال تبليغ برنامه نبودهايم. آيا قالب برنامهسازي سحر قابل تغيير است؟ ذائقه مردم به فراخور مؤلفههاي مختلف به مرور تغيير ميکند. شما بايد مخاطبشناس باشيد و بدانيد مردم چه ميخواهند. البته برخي از المانها و محورها در برنامه سحر بايد ثابت بمانند. شايد بتوان گفت که برنامه سحر، سختترين برنامه تلويزيون است؛ هم به لحاظ توليد و زمان پخش و هم به لحاظ مخاطب. برنامه سحر حساس است و به نوعي در لب مرز حرکت ميکنيم. اين برنامهها با عواطف و احساسات ديني مردم درگير است به همين خاطر کوچکترين اشتباهي ميتواند به دين و اعتقادات مردم ضربه بزند. برخي اصول و قواعد هستند که بايد رعايت شوند اما در عين حال بايد جذابيتهاي بصري را هم در برنامه ايجاد کرد که مخاطب از هر شکل و نوعي پاي سفره شما بنشيند؛ البته نه به هر قيمتي. پس دايره مخاطبانتان گسترده است! نکته جالبي را عرض ميکنم. ماه مبارک رمضان ماهي است که مسلمانان در آن روزه ميگيرند اما پيامهاي بسيار زيادي از هموطنان ارمني و کليمي داريم. مخاطبي از عزيزان زرتشتي داريم که هر سحر بيننده برنامه ميشود و حتي با بخشهاي مختلف برنامه ارتباط برقرار ميکند و احساس متقابلش را بيان ميکند. بيننده ثابتي از هموطنان کليمي داريم که گاهي از ما مطالبه ميکند و مثلاً درباره صحبتهاي کارشناس برنامه نظر ميدهد يا سؤال ميکند. نگاه ما به کل جامعه است و همه کساني که معتقد به خداي سبحان و دلبسته بحث توحيد هستند، مهمان برنامه خوان نيازاند. بايد در برنامه طوري حرف بزنيم که حتي بيننده زرتشتي هم حال خوبي داشته باشد. البته محور و مخاطب اصلي ما طبيعتاً روزهداران هستند. انتخاب مهمانان به چه شکلي است؟ انتخاب مهمانان عمدتاً برعهده خود بنده است و البته جناب آقاي صادقپور، تهيهکننده محترم برنامه. سعي ميکنيم بيشتر از مهماناني دعوت کنيم که خودشان حس و حال خوبي دارند. خيلي مقيد به دعوت از شعراي مشهور نيستيم. اتفاقاً برخي از جواناني که به برنامه دعوت کرديم کاملاً ناشناس بودند ولي شعرهايي فوقالعاده زيبا را سروده بودند. مردم با اين دسته از مهمانان خيلي بيشتر ارتباط برقرار ميکنند. سعي ميکنيم از دل مردم و آنهايي که مردم حسشان ميکنند در برنامه دعوت کنيم. براي خودسازي معنوي خودتان چه ميکنيد؟ بنده و همه تيم برنامهساز خوان نياز، به طور کامل درگير برنامه هستيم. يعني ماه مبارک را به طور کامل مشغول مسائل اين برنامه هستيم. خودسازي عوامل يک برنامه که فضايي معنوي دارد، يکي از مهمترين مسائل حاشيه توليد است. اخيراً پيامکي از دختري 18ساله داشتيم که گفته بود خيلي اهل دينداري نبوده است اما با ديدن برنامه خوان نياز و بعد از اين که شما از مهرباني و غفران خدا گفتيد، دلم دوباره به خداوند گرم شد. اين که گفته بوديد اگر با هرحالي هستيد به سمت خدا بازگرديد او شما را خواهد پذيرفت، برايم دلنشين بود. اين خانم جوان گفته بود که بعد از تماشاي برنامه، هم نمازش را ميخواند و هم روزهاش را ميگيرد. اين اتفاق بزرگي است که مسووليتي سترگ را براي ما به ارمغان ميآورد. اگر چنين مخاطبي داريم بايد خودمان را برايش آماده کنيم. اگر از مخاطبمان عقب بيفتيم، قطعاً اين اتفاق و جذب رخ نخواهد داد. بچههاي توليد خودشان را مکلف کردهاند که با قلب پاک، نيت خالص، وضو و ادعيه به برنامه بيايند. اينها رنگ ماه رمضان هستند و اگر ما رنگش را نگيريم، مخاطب ما را پس ميزند. هيچ کس جلوي دوربين نميتواند فيلم بازي کند. دوربين به قلب مجري و عوامل نفوذ ميکند و چهره واقعي را به مخاطب نشان ميدهد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar