صبح نو/ «خوان نیاز» برنامه سحرگاهی شبکه دوسیماست که به تهیه‌کنندگی آقای‌ رحیم‌ صادق‌پور و اجرای آقای ‌سید‌ مرتضی‌ جوادی به‌روی آنتن می‌رود.
شبکه دو سیما در سال‌های گذشته با توجه به خط‌مشی تعریف شده‌اش، برنامه سحرگاهی با موضوع کودک و نوجوان تولید می‌کرد. اما امسال با تغییر رویه شبکه دو، بازهم برنامه‌ای با مخاطب بزرگسال به روی آنتن این شبکه می‌رود. به مناسبت پخش برنامه «خوان نیاز» با سیدمرتضی‌جوادی مجری این برنامه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
تغییر رویه برنامه‌سازی از مخاطب کودک به بزرگسال چگونه شکل گرفت؟
شبکه دو سیما چند سالی را براساس رویکرد مدیران قبلی‌اش، رویکردی با مخاطب کودک و نوجوان داشت. باتوجه با شکل‌گیری شبکه‌های تخصصی مثل پویا، خط‌مشی شبکه دو حدود دوسال است که بازهم تغییر کرده است و نگرش این شبکه خانواده‌محور شده است. برنامه‌هایی مثل «عصرخانواده» یا «زنده باد زندگی» در همین رویه تعریف شده‌اند. مخاطبان این برنامه‌ها خانواده‌ها هستند. مسوولیت سال‌های قبل شبکه دو به طور کامل به شبکه‌های تخصصی کودک و نوجوان واگذار شده است.
پس خوان نیاز هم در ادامه همین رویه است؟
بله! در سال‌های اخیر شبکه‌های سراسری در حوزه برنامه‌سازی سحرگاهی، موفقیت سال‌های قبل را نداشتند. مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند که برنامه جدی‌تری را در شبکه دو سیما، با موضوع خانواده به روی آنتن ببرند.
قرار شد نگاهی عمومی نسبت به جامعه در این برنامه وجود داشته باشد و خلاء وجود یک برنامه خوب را در سحر رسانه‌ملی جبران بکند. اینگونه شد که برنامه خوان نیاز، با رویکرد خانواده و نگاه به بایدها و شایدهای ماه مبارک رمضان و ایجاد یک فضای خوب و با نشاط در سحرهای ماه رمضان تولید شد.
از چه زمانی پیش‌تولید آغاز شد؟
تولید برنامه خیلی دیر کلید خورد. اما خدا را شکر با کمک دوستان حرفه‌ای که شبکه دور هم جمع کرد، توانستیم خودمان را به شکل خوبی آماده کنیم. خوشحالم که تا این لحظه خروجی برنامه خوب بوده و مخاطبان زیادی جذب برنامه شده‌اند.
رقابت با برنامه شبکه یک که قدیمی‌تراست، سخت نبود؟!
به جرأت می‌گویم که ما اصلاً برنامه را تبلیغ نکردیم. بنده و دوستانم خصوصاً مدیر محترم شبکه دو و مدیر محترم پخش شبکه معتقدیم که اگر برنامه‌ای خوب باشد، حتی اگر در شبکه‌ای ناشناس هم پخش شود، مخاطب را جذب خواهد کرد. اگر کیفیت برنامه خوب باشد و نیت درستی پشتش باشد، قطعاً جایش را پیدا خواهد کرد. برنامه‌هایی در شبکه‌هایی مثل نسیم داشته‌ایم که در ابتدای پخش‌شان، شبکه نسیم را کسی نمی‌شناخت؛ شبکه‌ای نوپا بود اما برنامه‌هایی مثل «خندوانه» و «دورهمی» به دلیل کیفیت خوبشان مخاطبان زیادی پیدا کردند. اگر دقت کرده باشید در چند شبی که برنامه پخش شده است، ما دو کانال ارتباطی برای مخاطب معرفی کرده‌ایم؛ سامانه پیامکی و کانال برنامه در پیام‌رسان سروش دو کانال ما هستند که بنده بسیار کم آنها را معرفی کرده‌ام. البته در ادامه حتماً بیشتر به آ‌نها خواهیم پرداخت اما در کل منظورم این است که خیلی به دنبال تبلیغ برنامه نبوده‌ایم.
آیا قالب برنامه‌سازی سحر قابل تغییر است؟
ذائقه مردم به فراخور مؤلفه‌های مختلف به مرور تغییر می‌کند. شما باید مخاطب‌شناس باشید و بدانید مردم چه می‌خواهند. البته برخی از المان‌ها و محورها در برنامه سحر باید ثابت بمانند. شاید بتوان گفت که برنامه سحر، سخت‌ترین برنامه تلویزیون است؛ هم به لحاظ تولید و زمان پخش و هم به لحاظ مخاطب. برنامه سحر حساس است و به نوعی در لب مرز حرکت می‌کنیم. این برنامه‌ها با عواطف و احساسات دینی مردم درگیر است به همین خاطر کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند به دین و اعتقادات مردم ضربه بزند. برخی اصول و قواعد هستند که باید رعایت شوند اما در عین حال باید جذابیت‌های بصری را هم در برنامه ایجاد کرد که مخاطب از هر شکل و نوعی پای سفره شما بنشیند؛ البته نه به هر قیمتی.
پس دایره مخاطبانتان گسترده است!
نکته جالبی را عرض می‌کنم. ماه مبارک رمضان ماهی است که مسلمانان در آن روزه می‌گیرند اما پیام‌های بسیار زیادی از هم‌وطنان ارمنی و کلیمی داریم. مخاطبی از عزیزان زرتشتی داریم که هر سحر بیننده برنامه می‌شود و حتی با بخش‌های مختلف برنامه ارتباط برقرار می‌کند و احساس متقابلش را بیان می‌کند. بیننده ثابتی از هم‌وطنان کلیمی داریم که گاهی از ما مطالبه می‌کند و مثلاً درباره صحبت‌های کارشناس برنامه نظر می‌دهد یا سؤال می‌کند. نگاه ما به کل جامعه است و همه کسانی که معتقد به خدای سبحان و دلبسته بحث توحید هستند، مهمان برنامه خوان نیازاند. باید در برنامه طوری حرف بزنیم که حتی بیننده زرتشتی هم حال خوبی داشته باشد. البته محور و مخاطب اصلی ما طبیعتاً روزه‌داران هستند.
انتخاب مهمانان به چه شکلی است؟
انتخاب مهمانان عمدتاً برعهده خود بنده است و البته جناب آقای صادق‌پور، تهیه‌کننده محترم برنامه. سعی می‌کنیم بیشتر از مهمانانی دعوت کنیم که خودشان حس و حال خوبی دارند. خیلی مقید به دعوت از شعرای مشهور نیستیم. اتفاقاً برخی از جوانانی که به برنامه دعوت کردیم کاملاً ناشناس بودند ولی شعرهایی فوق‌العاده زیبا را سروده بودند. مردم با این دسته از مهمانان خیلی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. سعی می‌کنیم از دل مردم و آنهایی که مردم حسشان می‌کنند در برنامه دعوت کنیم.
برای خودسازی معنوی خودتان چه می‌کنید؟
بنده و همه تیم برنامه‌ساز خوان نیاز، به طور کامل درگیر برنامه هستیم. یعنی ماه مبارک را به طور کامل مشغول مسائل این برنامه هستیم. خودسازی عوامل یک برنامه که فضایی معنوی دارد، یکی از مهم‌ترین مسائل حاشیه تولید است. اخیراً پیامکی از دختری 18ساله داشتیم که گفته بود خیلی اهل دینداری نبوده است اما با دیدن برنامه خوان نیاز و بعد از این که شما از مهربانی و غفران خدا گفتید، دلم دوباره به خداوند گرم شد. این که گفته بودید اگر با هرحالی هستید به سمت خدا بازگردید او شما را خواهد پذیرفت، برایم دلنشین بود.
این خانم جوان گفته بود که بعد از تماشای برنامه، هم نمازش را می‌خواند و هم روزه‌اش را می‌گیرد. این اتفاق بزرگی است که مسوولیتی سترگ را برای ما به ارمغان می‌آورد. اگر چنین مخاطبی داریم باید خودمان را برایش آماده کنیم. اگر از مخاطبمان عقب بیفتیم، قطعاً این اتفاق و جذب رخ نخواهد داد.
بچه‌های تولید خودشان را مکلف کرده‌اند که با قلب پاک، نیت خالص، وضو و ادعیه به برنامه بیایند. این‌ها رنگ ماه رمضان هستند و اگر ما رنگش را نگیریم، مخاطب ما را پس می‌زند. هیچ کس جلوی دوربین نمی‌تواند فیلم بازی کند. دوربین به قلب مجری و عوامل نفوذ می‌کند و چهره واقعی را به مخاطب نشان می‌دهد.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در آی گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar