برنامههای تلویزیون در رمضان؛ جعبه اندوه!
وطن امروز/ برنامههاي پرتعداد صداوسيما در ايام ماه رمضان به پايان رسيد. انبوهي از برنامههاي تلويزيوني که از لحاظ کميت بسيار گسترده شده بودند اما از جهت کيفيت نمره بسيار پاييني را به نسبت سالهاي گذشته دريافت کردند. ضعف برنامههاي تلويزيوني هم در مجموعههاي نمايشي و هم در برنامههاي ترکيبي به صورت محسوسي قابل توجه بود به گونهاي که بسياري از مخاطبان ترجيح ميدادند سفرههاي افطار خود را با ديدن تکرار سريال «پايتخت» رنگين کنند. افزايش محتواهاي غمانگيز، کاهش کيفيت ساخت و پرداخت به مضامين کليشهاي از جمله معضلاتي بود که برنامههاي رمضاني را از جذابيت انداخت و نبود خلاقيت در همه آثار، مخاطبان را نسبت به تلويزيون کماشتياقتر از گذشته کرد. اين در حالي است که تلويزيون همچنان اصرار دارد که با انبوه برنامههاي توليدي خود، تمام ساعات روزهداران را به خود اختصاص دهد، بيتوجه به آنکه نهتنها اين اتفاق موجب کاهش کيفيت آثار شده، بلکه بسياري از برنامهها قرباني کنداکتور شلوغ تلويزيون ميشوند. رهايم نکن سريال «رهايم نکن» به کارگرداني محمدمهدي عسگرپور، نخستين سريال رمضاني بود که بعد از افطار براي مخاطبان به نمايش در ميآمد؛ سريالي کليشهاي با يک کاراکتر ميانسال مذهبي که لقب «حاجي» به او داده ميشود و بر اثر هواي نفس خود اقدامات خلافي انجام ميدهد که وي را دچار عواقب ناخوشايندي ميکند و او را به رسوايي ميکشاند. روايتي تلخ از زندگي جامعه ايراني که در آن کمتر راستي و درستي به چشم ميآيد. اگرچه طبق آمار صداوسيما 54 درصد مخاطبان، اين سريال را مشاهده کردهاند اما هيچگاه نميتوان آن را به عنوان اقبال مخاطبان به اين سريال در نظر گرفت، چرا که پخش بلافاصله آن بعد از افطار، موجب شده همه مخاطبان، ناخواسته به تماشاي اين سريال بنشينند. در حالي که محتواي تلخ و غمآلود آن به هيچوجه نميتواند اتفاقي درخور و پسنديده براي روزهداران پاي سفره افطار و انتخاب حقيقي آنان محسوب شود. حضور «جميله دارالشفايي» به عنوان نويسنده اين سريال نيز از حواشي «رهايم نکن» محسوب ميشود. او از جمله نويسندگان تابلودار جريان شبهروشنفکري است که در کارنامهاش اثر درخوري نميتوان پيدا کرد. بيش از آثار قابل توجه دارالشفايي، ميتوان به اقدامات ضدامنيتي و کنشهاي سياسي او از 88 تا به امروز اشاره کرد. از دوراني که به دليل فعاليت عليه امنيت ملي دستگير شد تا امروز که توئيتر او محمل اظهار نظرهاي مختلف سياسي و بعضا هجوهاي توهينآميز شده است. بچه مهندس از ابتدا بنا بود سريال «پدر» در کنداکتور رمضاني شبکه 2 قرار گيرد اما به دلايلي که هيچگاه اعلام رسمي نشد، «بچه مهندس» به کارگرداني علي غفاري جايگزين آن شد. سريالي که ارتباط محتوايي چنداني با ماه رمضان ندارد و توليد آن نيز در شبکه 5 پيگيري ميشد. «بچه مهندس» به دليل پخش در کنداکتور شلوغ رمضاني و ساعت نه چندان مناسب، نتوانست نگاهها را به خود جلب کند، در حالي که اگر همين سريال در ايام عادي سال پخش ميشد، بيشک مخاطبان فراواني را با خود همراه ميکرد. «سعيد سعدي» تهيهکننده اين سريال با اشاره به اينکه از اول هم بنا نبود اين سريال براي پخش در رمضان آماده شود، اظهار داشت: «ساعت پخش سريال از سياستهاي سازمان است و اگر بچه مهندس در ساعت ديگري پخش ميشد، شايد زحمات عوامل بهتر ديده ميشد». «بچه مهندس» روايت شخصيتهايي را از کودکي در دهه نوستالژيک 60 پي ميگيرد که در پرورشگاه رشد پيدا کردهاند. اگرچه در آمار رسمي صداوسيما اين سريال به عنوان دومين سريال پراستقبال رمضاني مطرح است اما بايد توجه داشت زمان بد اين سريال حکايت از آن دارد که مخاطبان با انتخاب خود به تماشاي «بچه مهندس» نشستهاند؛ سريالي با قصهاي ساده اما جذاب و خودماني که توأمان فضاي کمدي و خانوادگي را تجربه ميکند. سر دلبران سريال رمضاني «محمدحسين لطيفي» پس از يک سال وقفه در رمضان 97 روي آنتن رفت؛ اثري که بنا بود سال گذشته از شبکه يک سيما پخش شود اما به دلايل فني به کنداکتور امسال رسيد. «سر دلبران» روايتي مردمي از حضور روحانيت در اجتماع است که تلاش دارد ابعاد مردمي اين قشر را بيشتر نمايان کند. حضور «برزو ارجمند» به عنوان کاراکتر محوري فيلم در نقش روحاني قابل توجه است. پيشينه طنز اين کاراکتر او را از جهاتي جذاب کرده و در عين حال از شأن روحانيت کم نکرده است. حضور بازيگران برجسته دهه 70 و 80 تلويزيون که کمتر از آنها خبري بود، از ديگر اتفاقات پسنديده «سر دلبران» محسوب ميشد. محمدکاسبي، جهانبخش سلطاني، جعفر دهقان و... از جمله کاراکترهاي محبوب سيما بودند که در چند سال اخير کمتر اثري از آنها در سينما و تلويزيون به چشم ميخورد و بازي آنها در «سر دلبران» اتفاقي مبارک محسوب ميشد. اگرچه که انتظارها از تازهترين اثر سازمان اوج، به مراتب بالا بود اما «سر دلبران» تقريبا فاقد قصه محسوب ميشد و جز چند قسمت ابتدايي آن، ديگر جذابيت چنداني براي مخاطبان نداشت و با سير نزولي که داستان و ريتم اثر پيش گرفت، از مخاطبان آن نيز کاسته شد و در رده سوم سريالهاي مناسبتي سيما قرار گرفت. برنامههاي سحرگاهي تلويزيون هر ساله برنامههاي متنوعي را براي سحرگاههاي رمضان تدارک ميديد. شبکه يک با مونولوگهاي «فرزاد جمشيدي» مخاطبان بسياري را با خود همراه کرده بود و چند سال پياپي «سيدجواد هاشمي» ميهمان سفرههاي سحر براي کودکاني بود که تازه به وادي روزهداري رسيده بودند اما امسال عملا تلويزيون دست خالي خودش را براي ايام سحر بالا برده بود. «تقريبا هيچ» را ميتوان کارنامه تلويزيون در سحرهاي ماه مبارک دانست. فقدان جذابيت، عدم وجود مجري مسلط و بيمحتوايي از جمله آسيبهاي برنامههاي سحرگاهي بود که مخاطبان را از سيما نااميد کرد و برخي خانوادهها را به چند دهه پيش کشاند. زماني که «راديو» ميهمان سفرههاي سحري بود و تلويزيون رقيبي چندان جدي براي اين رسانه قديمي محسوب نميشد و حال بعد از چند دهه بار ديگر مخاطبان ترجيح ميدادند سحرگاه خود را با راديو سپري کنند. تنها برنامه تلويزيوني سحرگاه که به نظر ميرسيد برنامهريزيهاي حداقلي براي احترام به مخاطب را رعايت کرده است، سحرگاههاي شبکه کودک بود که به صورت زنده روي آنتن ميرفت. اين برنامه با حضور کودکان و بعضا والدين آنها اوقات سحر را سپري ميکرد اما مخاطب خاص آن نميتواند به عنوان دستاورد تلويزيون براي همه مردم ايران محسوب شود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar