فرزین قره گزلو : گفتند گیتار الکتریک به موسیقی مذهبی توهین کرده است!
شبکه ايران/ مملکت ما نسبت به گذشته پيشرفت زيادي داشته است. اگر خوب به ياد داشته باشيد در گذشته تيتراژي براي سريال مذهبي در نظر گرفته نمي شد اما امروز مي بينيم هنگامي که خبري از ساخت سريال هاي مناسبتي برده مي شود همه به دنبال آن هستند بدانند خواننده تيتراژ آن چه کسي است. وقتي اين پيشرفت ها بوجود آمده است چرا ما نبايد در راستاي موسيقي مذهبي هم چند کار بيشتر و بهتر داشته باشيم . غلام کويتيپور، هنرمندي که همه او را به عنوان خواننده موسيقي مذهبي مي شناسند، پس از انتشار دو آلبوم «غريبانه2 و 1» آلبوم متفاوت و بسيار زيباي «خاموش» را سال 88 در فضاي موسيقي پاپ منتشر کرد. اما غلام کويتي پور و فرزين قره گزلو آهنگساز اين اثر هيچگاه از انتشار اين آلبوم رضايت نداشتند. گفت و گوي شبکه ايران با فرزين قره گزلو را در ادامه مي خوانيد: از آلبوم «خاموش» و همکاريتان با آقاي کويتي پور بفرماييد. آلبوم «خاموش» تلخ ترين تجربه کاري من در عرصه موسيقي است. تلخي آن به اين دليل است که من براي اين آلبوم زحمت زيادي کشيدم اما متاسفانه اين اثرآنچه که انتظار ما بود منتشر نشد. نه به اين دليل که چون آهنگسازي اين کار را انجام داده ام تعريف مي کنم؛خير به جرأت مي توانم بگويم اين آلبوم فاخرترين اثر مذهبي- هنري اين مملکت تا به امروز است. من بواسطه اين اثر با بسياري از دوستان همکارم در عرصه موسيقي که سخت پسند هستند وارد يک ارتباط دوستانه شديم. تحربه تلخ اين آلبوم به دليل يک سري تعصبات بيهوده و مسائل حاشيه اي است که نمي خواهم به آن اشاره کنم. آلبوم «خاموش» به قدري محدود منتشر شد که مورد ظلم قرار گرفت. با اطمينان مي گويم ده درصد از آن چيزي که بايد از اين آلبوم شنيده مي شد شنيده نشد چون مردم اصلا اين کار را نديدند که گوش کنند در صورتي که کاري بود که مي توانست خيلي مفيد و همراه با اتفاقات خوب باشد. ما تصميم داشتيم با اين آلبوم با يک سري سازبندي هاي غربي ارتباط فرهنگي ايجاد کنيم و به يک عده بگوييم حتما لارم نيست موسيقي مذهبي ما سنج و دهل باشد. اما متاسفانه صحبت هايي به گوشمان رسيد مبني بر اينکه اين آلبوم با حضور سازهايي چون گيتار الکترونيک به موسيقي مذهبي ما توهين کرده است. دوستان زيادي چون ميثم يوسفي ،حسين قياسي به عنوان ترانه سرا ،سعيد گلاب گير تهيه کننده کار و خيلي از دوستان ديگر چون ناصر فرهودي، ميلاد فرهودي، حميد آداب و کامبيز شاهين مقدم براي اين آلبوم زحمت و شب بيداري هاي زيادي کشيدند. بنده هم با آقاي کويتي پور ارتباط دوستي دارم و هم فوق العاده ايشان را دوست دارم. قبل از اينکه ايشان را ببينم تصور ديگري از آقاي کويتي پور داشتم .آلبوم «خاموش» تجربه تلخي براي من و ايشان بود. شايد روزي تصميم بگيرم با آقاي کويتي پور چند تا کار براي دل خودمان ضيط کنيم. به نظرمن حتما لازم نيست آقاي کويتي پور موسيقي مناسبتي بخواند؛ ايشان صداي بسياز زيبا و با احساسي دارند که شايد روزي چند تا کار انجام داديم که به موسيقي مذهبي ارتباطي نداشته باشد. غلام کويتي پور هنرمند بسيار توانا و خوبي است. نبايد اين ديدگاه را به او داشته باشيم که ايشان هميشه در مورد مذهب و جنگ بخوانند. انتخاب ترانه هاي آلبوم به چه صورت بود؟ بخش مربوط به ترانه و شعر بر عهده ميثم يوسفي و حسين قياسي است که البته من با اين دوستان فعاليت هاي ديگري در عرصه موسيقي پاپ داشته ام . بعد از آلبوم «خاموش» آلبوم مناسبتي خوب ديگري منتشر نشد. علت اينکه خواننده ها و آهنگسازان در اين زمينه کمتر قعاليت مي کنند چيست؟ بدون رودربايستي بايد بگويم يکي از دلايل آن اين است که کارهاي مذهبي در بين مردم با اقبال خوبي مواجه نمي شود، مگر اينکه در يک مراسم يا ايام خاص اين کارها را شنيده شود. تنها يک قشر خاص هستند که در اتومبيل خود موسيقي مذهبي گوش مي دهند ؛اما خواننده هدفش از انتشار آلبوم اين است که آثارش مدام و هميشه شنيده شود نه در يک ايام خاص. دليل ديگر کم کاري دوستان هنرمند در اين زمينه درست منتشر نشدن اين آلبوم ها است. اميدوارم در دولت جديد آثار مناسبتي بيشتر مورد توجه قرار بگيرد چون يک سر ي از تعصبات بيجا و بي مورد بصورت جدي به موسيقي لطمه مي زند. زماني که آلبوم موسيقي توليد مي شود براي دريافت مجوز از وزارت ارشاد بايد پروسه طولاني را سپري کند و در آخر هم از آن عيب و ايراد زيادي گرفته مي شود و هنگامي که زمان انتشار آن نزديک مي شود ديگر ترانه و تنظيم آن جديد و به روز نيست؛ داستان موسيقي مذهبي هم به همين صورت است. جالب است بدانيد وقتي اين کار را دوستان و آشنايان گوش کردند از اينکه اين آلبوم چرا هيچ سر و صدايي نکرده است بسيار تعجب کردند. آخر چه ايرادي در اين آلبوم وجود داشت؟ در صورتي که اين کار مي توانست از صدا و سيما هم شنيده شود. مملکت ما نسبت به گذشته پيشرفت و تغيير بسياري داشته است. اگر خوب به ياد داشته باشيد در گذشته براي سريال مذهبي تيتراژي وجود نداشت اما امروز مي بينيم تا خبري از ساخت سريال هاي مناسبتي برده مي شود همه به دنبال آن هستند بدانند خواننده تيتراژ آن چه کسي است. وقتي اين پيشرفت ها بوجود آمده پس چرا ما در راستا موسيقي مذهبي چهار تا کار بيشتر و بهتر نداشته باشيم . اگر يک اثر مانند آلبوم «خاموش» در يک کشور اسلامي منتشر مي شد کمترين کار اين بود که مسئولان آن کشور يک قدرداني کوچک از عوامل آن داشتند اما اين کوتاه بيني باعث مي شود آثار فاخري چون «خاموش» ديگر خلق نشود. اميدوارم در دولت جديد به اين مسائل بيشتر رسيدگي شود.