صبحهای غیر تکراری با شبکه 2
جام جم/ شهريور 1373 اولين برنامه صبحگاهي تلويزيون با نام «صبح بخير ايران» روانه آنتن شبکه يک شد. در آن زمان شبکه هاي تلويزيوني محدود و هنوز هم شبانه روزي نشده بودند. در آن سالها مردم با صداي مجري راديو صبحشان را آغاز ميکردند و روانه محل کار ميشدند، بنابراين تجربه بيدار شدن با برنامهاي تصويري، پر نشاط و ديدن چهره پر جنب و جوشي همچون اقبال واحدي براي مخاطبان تلويزيون جالب و هيجان انگيز بود. از آن سال به بعد و با افزايش شبکههاي تلويزيون برنامههاي صبحگاهي متنوع و متناسب با ماموريت هر شبکه روانه آنتن هر يک از شبکهها شد. يک مجله پرانرژي يکي از مجلات متنوع صبحگاهي که خوشريتم و پرانرژي است و از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت 7 و 30 دقيقه از شبکه دو پخش ميشود و مخاطبان را با يک حال خوش روانه محل کار ميکند، برنامه «از فراز الوند» است که به تهيهکنندگي مجتبي احمدي و حميدرضا معدنچي پخش ميشود. اجراي اين برنامه را هم محمودرضا قديريان و محيا اسناوندي به عهده دارند. هدف اين مجله صبحگاهي ايجاد آرامش، انگيزه و اميد در ميان مخاطبان است، به همين بهانه هر روز به حوزههاي مختلف ميپردازد تا براي مخاطبان جذاب باشد. مجله از فراز الوند سعي دارد در فضايي نو به ديگر موضوعاتي همچون اصلاح الگوي مصرف، هزينه کمتر زندگي، مديريت هزينههاي زندگي، استفاده از توليدات داخلي و... بپردازد تا از اين طريق بتواند گامي موثر در جامعه بردارد. خط زدن روي سرمشق هميشگي يکي از معضلات که گاهي برنامههاي صبحگاهي درگير آن ميشوند اين است که معمولاً با يک لحن و گويش توليد ميشوند و تنوع مخاطب را در نظر نميگيرند، اما برنامه از فراز الوند از فرمول و سرمشق هميشگي برنامههاي صبحگاهي تبعيت نميکند. مجتبي احمدي، تهيهکننده، سردبير و کارگردان برنامه در اينباره به جامجم توضيح ميدهد: با توجه به تنوع و تفاوت ميان مخاطبان همراه با حميدرضا معدنچي ديگر تهيهکننده برنامه، مراقب بوديم مجله صبحگاهي از فراز الوند درگير کليشههاي رايج برنامههاي صبحگاهي نشود. به همين دليل گويش برنامه متفاوت است و هر صبح متناسب با طيفهاي مختلف مخاطب به موضوعات متنوع ميپردازيم تا پاي برنامه بنشيند. ورق خوردن موضوعات هر طيفي از جامعه علاقهمند به پيگيري موضوعات مختلف است، يکي دوست دارد از اوضاع تلويزيون، سينما و تئاتر با خبر شود و ديگري به دنبال قيمتهاي بازار و موضوعات اقتصادي. آن يکي پيگير سياست است و بعضيها بهدنبال دنياي ورزش. برخي هم موضوعات فرهنگي و ادبي را دنبال ميکنند. به گفته مجتبي احمدي، برنامه از فراز الوند تقسيمبندي انجام داده و با توجه به اينکه اکثر اتفاقات ورزشي روزهاي شنبه رخ ميدهد، اين برنامه اين روزها را به مباحث ورزشي اختصاص داده است. روزهاي يکشنبه توليدات تلويزيون را مورد بررسي قرار ميدهد. روزهاي دوشنبه از ناراحتيهاي مردمي، از وضعيت شهر و معضلات آن حرف ميزند. نگاه برنامه روزهاي سهشنبه به موضوعات اجتماعي است و روزهاي چهارشنبه هم به سينما و تئاتر ميپردازد تا طيفي که علاقهمند هستند پايان هفته به تماشاي يک نمايش يا فيلم بنشينند به درستي انتخاب کنند. بنابراين موضوعات هر روز ورق ميخورد و اتفاقات روز اجتماعي، فرهنگي، سياسي، ورزشي و... در اين برنامه مورد بررسي قرار ميگيرد. چالش، ممنوع! همه ما بارها واژه اتاق فکر را شنيده ايم که برنامهسازان تاکيد دارند براي توليد اتاق فکر دارند. برنامه از فراز الوند هم مستثني از اين قانون نيست و به گفته احمدي هر روز يک اتاق فکر متفاوت با حضور کارشناسان، خبرنگاران و مطلعان حوزه مربوط به برنامه را دارند. وي ادامه ميدهد: ما تلاش ميکنيم از اين طريق برنامه را به روز نگه داريم. ضمن اينکه ما در برنامه بهدنبال چالش انداختن نيستيم، بلکه مطالبات مردم را در حوزههاي مختلف در قالب سوال مطرح ميکنيم و بهدنبال پاسخ آن هستيم. اين سردبير تاکيد ميکند: حال ممکن است پاسخ سوال را يک مقام مسؤول يا يک سلبريتي بدهد. به همين دليل فقط بهدنبال دعوت صرف از سلبريتيها يا کارشناسان يا مقام مسؤول نيستيم، بلکه تلاش ميکنيم متناسب با سوالات مردمي، مهمان دعوت کنيم. علاوه بر آن سعي داريم هيچ يک از اتفاقات روز از دستمان در نرود. کارشناسان خبري! يکي از نکات بارز برنامه از فراز الوند اين است که در هر حوزه سراغ کارشناسان خبري اعم از سردبيران خبري ميرود. دليلش اين است که تهيه کننده برنامه سالها در مطبوعات فعال بوده و سبقه خبري دارد و از تجاربش استفاده کرده و از کارشناسان خبري مرتبط با موضوع استفاده ميکند. بنابراين در بخش اجتماعي سراغ محمد مفيد رفته و براي ورزش از مهدي هژبري بهره ميبرد و براي بخش تئاتر و سينما، عباس غفاري را انتخاب کرده که مدير روابط عمومي برخي از جشنوارههاي هنري بوده است. همچنين براي بخش فرهنگ و هنر از تجارب خبرنگاري غزاله پورخاکي استفاده ميکند. برنامه از فراز الوند گاهي هم به مسائل جدي، نگاه طنازانه دارد تا بتواند از اين طريق نظر مخاطبان را جلب کند. همچنين بينندگان در طول هفته ميتوانند سه يا چهار نمايش را در اين برنامه شاهد باشند. البته بخشهاي نمايشي اين برنامه متفاوت از ديگر نمايشهاي تلويزيوني است، زيرا دو مجري، نمايشهاي برنامه را بازي ميکنند، زيرا قديريان و اسناوندي هر دو در کنار اجرا، سابقه بازيگري در راديو و تلويزيون را هم دارند. مجتبي احمدي درباره اين بخشها ميگويد: گاهي حرفها را نميشود مستقيم زد، به همين دليل از قالب نمايش استفاده و سعي ميکنيم از اين طريق تاثيرگذاري موضوعات را بيشتر کنيم، به همين دليل در اين بخش ريتم و لحن مجريان کاملاً نمايشي ميشود. علاوه بر آن حرفه من نمايش است و با اين بخش تلاش ميکنيم از متکلم وحده خارج شويم. وي ادامه ميدهد: البته بايد تاکيد کنم نمايش اين قدرت را دارد تا تماشاگر را درگير کرده و به نوعي خودش را در اتفاق پيدا کند. البته نمايشها قبل از اجرا هم تمرين ميشود تا مجريان با آمادگي کامل آنها را اجرا کنند. نمايشهاي پر سر و صدا البته برخي نمايشهاي اين برنامه با موضوعاتي همچون نقش فروشي نه تنها در فضاي مجازي سر و صدا کرده، بلکه شبکههاي فارسي زبان ماهوارهاي هم در برنامههايشان به آن تاکيد کرده بودند. احمدي در اين باره ميگويد: ما سعي ميکنيم موضوعات خاص را انتخاب کنيم و در قالب نمايش مجريان اجرا کنند. اتفاقاً نمايش نقش فروشي خيلي با اقبال هم روبهرو شد، زيرا يکي از معضلات سينما و تئاتر است. وي در پايان ميافزايد: هفتهاي سه چهار نمايش اجرا ميکنيم. قبل از آنکه نمايش را روي آنتن ببريم با مدير گروه دانش و اقتصاد خانم دکتر محمدزاده هم مطرح ميکنيم و بعد از چکش کاري، تاييد شبکه و دورخوانيها اجرا ميشود. البته همانطور که ميدانيد سرعت فضاي مجازي ناگريز است و موضوعات جذاب نمايشهاي برنامه هم مورد توجه کاربران آن قرار ميگيرد.