کاسبی غیراخلاقی «علی صبوری» بهمدد شهرت زودرس
صبح نو/ عملکرد تلويزيون در تريبون دادن به آدمهاي ناشناس و کمک به شهرت آنها نکات مهمي دارد که بايد به آنها توجه شود. درماههاي اخير چند مورد اتفاق افتاده که حواشي زيادي داشته است.
با وجود گسترش فضاي مجازي و شبکههاي اجتماعي در کشورمان، همچنان تلويزيون کارکرد خودش را داشته و اگر شرايطش پيش بيايد پتانسيل معرفي و شهرت افراد را دارد. برنامههايي مثل خندوانه، دورهمي و نظاير آن با توجه به کيفيت و فرم جذابشان در سالهاي اخير مخاطبان زيادي را به سمت خود جذب کردند. اين برنامهها توانستند رضايت بينندگان و البته مديران رسانه ملي را به دست آورند و براي خودشان مشتريان پروپاقرصي بهدست آورند. يکي از آيتمهاي برنامه خندوانه، «خندانندهشو» است. دراين مسابقه که دومين دورهاش برگزار شد، جوانان زيادي براي استندآپ کمدي و ارائه هنرشان متقاضي شدند و نهايتاً تعدادي از آنها در مقابل دوربين رسانه ملي قرار گرفتند؛ فرصتي که آرزوي جوانان بسياري است. به واسطه اين مسابقه تعدادي از جوانان گمنام معرفي و در يک بازه زماني نسبتاً کوتاه به شهرت قابل توجهي دست يافتند. نفر اول اين مسابقه آقاي «علي صبوري» انتخاب شد.
آقايسانسوري! چند وقتي است که تنور توليد و انتشار ويدئوهاي اينستاگرامي داغ است. اينستاگرام به عنوان يک شبکه اجتماعي بر بستر محتواي تصويري، در کشورمان مخاطب بسياري دارد و موقعيتي براي معرفي استعدادهاي افراد گمنام شده است. اين شبکه هم مانند ديگر رسانهها ممکن است درصورت استفاده نامناسب کاربران به سمت حاشيه برود. دراين که اينستاگرام با رسانه رسمي فضايي متفاوت دارد و پيرو آن امکان انتشار آزادانه اطلاعات وجود دارد شکي نيست و خردهاي هم به آن وارد نيست. آدمهاي زيادي در داخل و خارج از کشور توليدات تصويري خود را در اينستاگرام منتشر ميکنند و برخي از آنها به قدري پرمخاطباند که به مرحله درآمدزايي رسيدهاند. دربين اين اصطلاحاً «شاخهاي اينستاگرام» هستند کاربراني که ويدئوهايي نامناسب توليد و پخش ميکنند که قرابتي با ارزشهاي فرهنگي ما ندارد. پرداختن به اين کاربران به دلايل مختلف اهميت ندارد و شايد به ديدهشدن بيشترشان هم کمک کند. اما موضوع براي علي صبوري متفاوت است. صبوري از معدود شرکتکنندگان خندانندهشو بود که قبل از اين برنامه هم در فضاي مجازي فعال بود اما به مدد حضور در خندوانه در طي چند روز به شدت مشهور شد. صبوري از حضورش در فضاي مجازي براي برنده شدنش هم به خوبي استفاده کرد و نهايتاً نفر اول اين برنامه شد. اما پس از کسب مقام اول در خندانندهشو و منش رامبدجوان در مديريت برندگان اين مسابقه، اين تصور ميرفت که صبوري هم تحت نظارت رامبد به کارش ادامه دهد و حضورش در فضاي مجازي را کمرنگ کرده يا کلاً تمامش کند. آيا اين اتفاق رخ داد؟ صبوري که با حضور در مقابل دوربين رسانه ملي به شهرت قابل توجهي دستيافته، اين روزها نه تنها رفتارش پختهتر نشده که حتي بيمحاباتر نيز عمل ميکند. با يک جستوجوي ساده در اينستاگرام ميشود ويدئوهاي اين جوان را ملاحظه کرد. بخش زيادي از اين کليپها با تم موضوعات غير اخلاقي است. تم ثابت تقريباً تمام اين ويدئوها مسائل جنسي است. برخي از شوخيها و عبارات به کاررفته در کليپهاي علي صبوري به قدري زشت و غيراخلاقي است که در اين گزارش قابل بيان نيست.
مورد«ريحانهپارسا» آيا مورد علي صبوري يک استثناست؟ از تابستان و پخش سريال «پدر» زمان زيادي نگذشته است. سريالي که به دليل موضوع و حواشياش در بين مردم و رسانهها شناخته شد و به واسطه آن بازيگرانش- به ويژه خانم ريحانه پارسا- يکشبه شناخته شدند. فرداي پخش آخرين قسمت سريال پدر، ريحانه پارسا که حالا شهرت قابل توجهي يافته بود، به شکلي عجيب عکسهاي ميکآپ خود را در اينستاگرام منتشر کرد. پارسا که در سريال پدر نقش يک دختر مذهبي و چادري را بازي ميکرد ناگهان روي ديگري از خودش را به مخاطبان نشان داد. تصاويري تند و گلدرشت که صداي بسياري از مخاطبان را درآورد. همين عملکرد باعث شد تا سازندگان سريال مذکور تلويحاً از حذف پارسا در فصل بعدي پدر خبربدهند. پس از چند روز و حواشي بسيار، بازيگر جوان پستهايش را پاک کرد و به نوعي از رفتارش عذرخواهي کرد. هرچند که بلافاصله خبر حضورش در سريال نمايش خانگي آقاي سيروس مقدم منتشر شد؛ بله تلويزيون کار خودش را کرده بود و فرد جديدي را به خيل شاخهاي اينستاگرام وارد کرده بود!
جوانهايزرنگ! ريحانه پارسا، علي صبوري و... نه اولينها هستند و احتمالاً نه آخرينها! بله رسانه ملي همانطور که از وصفش پيداست تريبوني براي تمام سلايق اين سرزمين و محلي براي معرفي استعدادهاي جوان است. اما آيا نبايد تهديدات احتمالي اين فرصت مديريت شود؟ مقصر صبوريها و پارساها هستند يا مديران؟ علي صبوري و ريحانه پارسا به واسطه جواني و هزار و يک دليل ديگر علاقهمند به شهرتاند؛ مانند بقيه آدمها. نميشود آنها را حذف يا ناديده گرفت اما ميشود مديريتشان کرد. مگر نه اينکه بارها از «حق شهرت» و کارکردش در ديگرکشورها سخن گفته شده؟ چطور براي قياس همه چيز به نمونههاي فرنگي مراجعه ميشود اما در موضوع مهمي مثل اين، چنين مواردي را فراموش ميکنيم؟ حتي ورزشکاران و هنرمندان بينالمللي هم در قراردادهايشان بندي مشهور دارند که آنها را براي انتشار عکس و فعاليتهاي تبليغاتيشان محدود ميکند. چرا نبايد يک بازيگر جوان که تا چند ماه پيش غير از خانوادهاش براي کسي شناخته شده نبوده، به واسطه رسانه ملي مشهور شود اما سپس به حال خودش رها شود؟ لااقل در قرارداد اين عزيزان مواردي ذکر شود که تا مدتي پس از شهرتشان کمي کنترل شوند. طوري باشد که شخصي مثل علي صبوري متعهد بودن را ياد بگيرد و دنبال کاسبي نباشد. خيال نکند زرنگ است. مشکل اينجاست که مديران محترم سيما و برنامهسازان عزيز وظيفه خودشان را صرفاً تا زمان پخش برنامه از آنتن ميدانند و بعد آن را از سرشان باز ميکنند. هدف اين گزارش نه مخالفت با برنامههايي مثل خندوانه است و نه بسته کردن فضاي کار براي استعداهاي جوان اما لازم است که مديران سيما در شيوه کاريشان بازنگري بکنند. کار سختي نيست، به ويدئوهاي علي صبوري در اينستاگرام سري بزنند و آن را با صداي بلند به همراه خانواده و فرزندانشان نگاه کنند. اگر با آنها مشکلي نداشتند؛ به شيوه فعلي ادامه بدهند.