اسپانسرها و تبلیغات دروغ به نام کنکور در تلویزیون
مهر/ احسان ارغواني از تهيه کنندگان تلويزيون از دخالت هاي زيادي که اسپانسرها در برنامه سازي ها مي کنند، انتقاد کرد. احسان ارغواني تهيه کننده برنامه هاي تلويزيوني در نقد حضور موسسه هاي کنکوري به عنوان اسپانسر در تلويزيون بيان کرد: اين موسسه ها پول خوبي مي دهند و سازمان هم چون پول ندارد اين بودجه ها را مي گيرد و براساس آن برنامه هاي کنکوري را مي سازد. وي با اشاره به تعداد زياد برنامه هاي کنکوري در شبکه هاي سيما عنوان کرد: برنامه هاي کنکوري يکي از بزرگترين معضلات صداوسيماست که روي آن دست گذاشتيد. خانواده هاي بسياري هستند که توانايي خريد کتاب و يا شرکت در موسسات کنکوري را ندارند و وقتي از رسانه فراگير صداوسيما اين برنامه ها را مي بينند تحت تاثير قرار مي گيرند. ارغواني افزود: اگر شما نفرات اول کنکور هر سال را ببينيد اکثر آنها از مناطق محروم انتخاب شده اند و حتي شايد هيچ يک از آنها کتاب هاي اين موسسات را نخريده باشند. ما قبلا مي گفتيم ماهواره نبينيد چون کلاهبرداري مي کنند و تبليغات دروغين نشان مي دهند ولي اکنون خود ما تبليغات بسياري از شرکت ها و موسسات را نشان مي دهيم که فريبکار هستند. تهيه کننده «امروز هنوز تموم نشده» در واکنش به اينکه مديران سازمان صداوسيما حضور اين اسپانسرها را منابعي براي تامين اعتبار مالي مي دانند، اظهار کرد: در همه جاي دنيا از اسپانسرها استفاده مي شود اما سازنده آن چيزي را که خودش مي خواهد در کارش القا مي کند به طور مثال يک شبکه خارجي مي داند چطور با استفاده از اسپانسر محتواي مورد نظر خودش را منتقل کند اما ما اسپانسرهايي مي آوريم که در کل کار دخالت مي کنند. وي با اشاره به برنامه هايي که با سرمايه گذاري اسپانسرها ساخته شده است، اظهار کرد: اسپانسر يکي از برنامه هايي که تهيه کنندگي اش را بر عهده داشتم در تمام موارد دخالت داشت؛ از انتخاب مجري گرفته تا اينکه چه مهماني را دعوت کنيم و حتي اينکه چه سوالي از مهمان پرسيده شود و يا سوال پيامکي برنامه چه باشد. ارغواني افزود: اين دخالت ها آنقدر زياد است که شما در نهايت به اين نتيجه مي رسيد کار نکنيد. اسپانسرها مي خواهند قرارداد ترکمانچاي ببندند وقتي هم از اسپانسر بخواهيم در کار دخالت نکند فورا نامه اي به مديران مي زند که مي خواهد قطع همکاري کند، سازمان هم مي گويد چون پول نداريم برنامه بايد تعطيل شود. اسپانسر يکي از برنامه هايي که تهيه کنندگي اش را بر عهده داشتم در تمام موارد دخالت داشت؛ از انتخاب مجري گرفته تا اينکه چه مهماني را دعوت کنيم و حتي اينکه چه سوالي از مهمان پرسيده شود و يا سوال پيامکي برنامه چه باشد تهيه کننده «امروزي ها» با اشاره به اينکه افراد زيادي در اين يکي دو سال وارد کار تهيه کنندگي شده اند، اظهار کرد: مديريت درستي وجود ندارد و به همين دليل هرکسي که مي تواند اسپانسر بياورد خودش تهيه کننده مي شود. حضور تهيه کننده هاي نابلد که کار دلالي مي کنند برنامه ها را غيرتخصصي کرده است و تهيه کننده هايي وارد برنامه ها شده اند که ما اصلا آنها را نمي شناسيم. وي با پيشنهاد اينکه بايد کارگروه هايي در شبکه ها روي اين امور نظارت داشته باشند، گفت: علاوه بر تهيه کننده هاي بي نام و نشان، مجريان و کارگردانان هم وارد حوزه هاي مختلف مي شوند مثلا مجري راديو به تلويزيون مي آيد، تهيه کننده برنامه هاي ترکيبي، سريال مي سازد و کارگردان سريال، برنامه ترکيبي مي سازد درصورتيکه هر کاري به تخصص نياز دارد مثلا من بلد نيستم «نود» بسازم. ارغواني با اشاره به جاي خالي مديران جسور عنوان کرد: برخي از مديران صداوسيما تخصص لازم را ندارند و به اين اتفاقات دامن مي زنند. البته سازمان با قوانين جديد دستخوش تغييرات زيادي است و اميدوارم تغييرات خوبي پيش رو داشته باشيم و صرفا با آمدن جوانان باتجربه ها را کنار نگذاريم. البته در اين شرايط برخي از مديران هستند که همچنان مقاومت مي کنند به طور مثال مديران مالي شبکه هاي يک و دو همچنان به شکل تخصصي به برنامه ها نگاه کرده و مقابل اسپانسرينگ بي رويه مقاومت مي کنند و مي خواهند برنامه هاي اين شبکه ها چندان اسپانسرمحور نباشد. اين تهيه کننده در پايان اظهار کرد: اميدواريم نگاه مديران به برنامه ها تخصصي تر شود تا برنامه سازان خوب و حرفه اي دوباره در تلويزيون مشغول به فعاليت شوند.