حسین پور: «نمایشهای لاکچری» تئاتریها را دلزده کرده است
فارس/ يک کارگردان تئاتر معتقد است: امروز ديگر تبليغات، تماشاگر و نرخ بليتهاي تئاترها عادلانه نيست و بحث تئاتر لاکچري تئاتريها را دلزده کرده است. سيد شهابالدين حسينپور کارگردان تئاتر درباره جديدترين فعاليتهاي خود گفت: در حال حاضر تمرکزم را روي کار آموزشي و برپايي کارگاههاي آموزشي بلندمدت گذاشتهام و سعي دارم يک سيستم آموزشي منسجم راه اندازي کرده و از دل آن آکادمي و کمپاني تئاتري در چند ماه آينده بيرون بياورم. وي درباره اين دوره آموزشي توضيح داد: اين دوره آموزشي فعاليتي مشترک با عمارت نوفل لوشاتو است که در انتها به اجراي يک نمايش با عنوان «تئاتر چرا و چگونه» خواهد انجاميد، از ديگر مدرسان اين دوره ميتوان به محمدامير ياراحمدي، سعيد صاحبي و بهزاد جاودان فرد اشاره کرد. وي درباره مفاهيمي که در اين دوره به هنرجويان آموزش داده ميشود،گفت: بازيگري، تحليل بازي، صدا، بيان و حرکت و مفاهيم مربوط بدان به همراه کارگرداني و دراماتورژي در اين کارگاهها به صورت تئوري و عملي آموزش داده ميشود در انتهاي دوره هم که چهل هفته ميشود، نمايشي را در همان عمارت نوفل لوشاتو به صحنه خواهيم برد. حسينپور درباره زمان شروع کارگاهها گفت: با توجه به تعداد زياد متقاضي قرار است مصاحبه گرفته شود با اين حال تا دهم آبان ماه ما ثبت نام داريم و پس از آن مصاحبه انجام ميشود در کل فکر ميکنم ۳۰ نفر براي اين دوره انتخاب شوند. اين فعال عرصه نمايش گفت: شرايط و نوسانات بازار تئاتر اين روزها قابل تحليل است و متأسفانه مديران و هنرمندان مرکز هنرهاي نمايشي و خانه تئاتر هنوز راهکار درستي براي برونرفت از اين شرايط پيدا نکردهاند. وي در ادامه افزود: امروز، ديگر نه تبليغات و نه تماشاگر و نرخ بليتهاي نمايش عادلانه در دسترس همه است، بحث تئاتر لاکچري باعث شده که تئاتريها از کار دلزده بشوند، درحاليکه همه حق کار کردن و امرار معاش دارند و مسئولان بايد در اين زمينه فکري بکنند اگر قرار است بخش خصوصي کار را دست بگيرد شرايط بايد براي همه يکسان باشد. دولت هم ميتواند وامهاي با بهره کم و بلند مدت براي اشتغال زايي به هنرمندان تئاتر بدهد اما اينکه يک عده کار کنند و بقيه نظاره گر باشند شرايط درستي نيست. حسينپور با ابراز مسرت از اينکه استقبال از سالنهاي تئاتر زياد باشد، گفت: بهرحال همه شرايط ميبايست حتي در زمينه تبليغات بيلبوردها عادلانه تقسيم شود. من خودم به دليل تئاترهايي که امکانات ويژه دارند و به لحاظ تبليغات نميتوان با آنها رقابت کرد، اجراي نمايش «بر پهنه دريا» را به موقعيت بهتري موکول کردم. وي درباره اجراي نمايش گاليله نيز توضيح داد: با محمدامين ياراحمدي در حال دراماتورژي و بازنويسي گاليله اثر برتولت برشت با ترجمه حميد سمندريان هستيم. از ابتداي سال آينده تمرينات کار شروع ميشود و طي جلساتي که سعيد اسدي در تئاتر شهر داشتيم، قرار بر اين شد که نمايش در سال آينده در سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه ببرد. حسينپور در پايان اظهار داشت: اميدوارم مسئولان ذي ربط براي پروژه بزرگ تئاتري که پژوهش زيادي براي آن صورت گرفته حمايت لازم را انجام دهند و بتوانيم بدون دردسر اجرا ببريم و مطمئنم که اين کار ماندگاري خواهد شد، چرا که من دغدغه دارم وصيت حميد سمندريان را براي اجراي اين کار انجام دهم.