ترسناکترین فیلمهای تاریخ با مضمون فرقههای مذهبی
روزياتو/ آسايش، امنيت و ارزش هاي مشترک از بهترين مولفه هاي مفيدي است که يک جامعه سالم دارد. قانون اکثريت همان چيزي است که افراد جامعه را آرام و آسوده نگه مي دارد. بسياري از بهترين و ماندگارترين فيلم هاي ترسناک تاريخ سينما بر اساس ترسي ساخته شده اند که پس از احساس طرد شدن شخصيت اصلي داستان از اکثريت اطرافش و روبرو شدن با گروهي ظاهراً ديوانه بر او غالب مي شود. ادامه اين مطلب مي خواهيم به ترسناک ترين و بهترين فيلم هاي ترسناک تاريخ سينما در مورد فرقه هاي مذهبي بپردازيم که تماشاي آن ها بيشتر از بسياري فيلم هاي ترسناک ديگر برايتان وحشت آور خواهد بود. در چنين فيلم هايي شخصيت هاي اصلي خود را در فضايي نامأنوس گرفتار مي بينند که اکثريت آن ها را افرادي ظاهراً ديوانه و عجيب و غريب گرفته اند، اکثريتي که جان شخصيت هاي اصلي را به نحوي و با هدفي خاص تهديد مي کنند. ۱۰- شيطان از گور برمي خيزد (۱۹۶۸) فيلم «شيطان از گور برمي خيزد» (The Devil Rides Out) بر اساس رماني نوشته دنيس ويتلي و به کارگرداني ترنس فيشر يک فيلم ترسناک موفق است که کريستوفر لي مانند هميشه نقش شخصيت منفي آن را بازي مي کند. اين فيلم که معمولاً به عنوان يکي از ترسناک ترين فيلم هاي ژانر وحشت با مضمون فرقه هاي مذهبي شناخته مي شود همزمان با فيلم کالت کلاسيک رومن پولانسکي در همين ژانر با عنوان «بچه رزماري» (Rosemary’s Baby) ساخته شد. فيلم فيشر نسبت به شاهکار پولانسکي داراي بعد و بزرگي کمتري بوده و بيشتر به يک داستان ملودرام شبيه است. اگر چه اين فيلم را نمي توان از خيلي جهات با فيلم پولانسکي مقايسه کرد اما سکانس هاي ترسناک و وحشت خاصي که در فيلم جاري است، همراه با صداي ترسناک و خشن موکاتا، سردسته فرقه مذهبي درون فيلم که مي گويد:«من برنخواهم گشت اما چيز ديگري خواهد آمد» باعث شده که «شيطان از گور برمي خيزد» يکي از ترسناک ترين فيلم هاي ژانر وحشت با مضمون فرقه هاي مذهبي باشد. ۹- فرستاده (۲۰۱۸) گرت ايوانز شجاعت خود را در ژانر اکشن با ساختن فيلم «حمله» (The Raid) در سال ۲۰۱۱ و قسمت دوم آن در سال ۲۰۱۴ نشان داده بود و با ساخت فيلم «V/H/S/2» در سال ۲۰۱۳ نيز به همه ثابت کرد که علاقه خاصي به ژانر وحشت دارد. وي جايگاه خود را در اين عرصه با ساخت فيلم کابوس وار و بسيار ترسناک «فرستاده» (Apostle) تحکيم بخشيد و ثابت کرد که توانايي ساخت فيلم هاي ترسناک جذاب و تماشاگر پسند را دارد. در اين فيلم که داستان آن در حوالي سال ۱۹۰۵ رخ مي دهد، مردي درمانده به نام توماس ريچاردسون را نشان مي دهد که در تلاش است خواهر گمشده اش، جنيفر را پيدا کند. او بر اين باور است که خواهرش توسط يک فرقه مذهبي خشن و براي دريافت پول ربوده شده است. تحقيقات توماس او را به يک جزيره دوردست در ولز مي برد که اعضاي فرقه مذکور در آن ساکن بوده و يک الهه ترسناک را پرستش مي کنند. ايوانز که خود نويسندگي فيلمنامه را نيز بر عهده داشته از زمان بهترين استفاده را کرده و اجازه مي دهد که داستان ترسناک و درگير کننده اش وارد جزيياتي شيطاني و تکان دهنده شود و زماني که جمجمه يکي از شخصيت هاي دوست داشتني داستان سوراخ مي شود بيننده خود را در داستاني بسيار ساختار مند و دنيايي عميقاً رازآلود گم مي کند. جالب اين که فيلم ترسناک «فرستاده» تنها در چند فستيوال به نمايش درآمد اما داستان مرموز، ترسناک و جذاب آن چنان بيننده را در خود غرق مي کند که به شما توصيه مي کنيم حتماً آن را تماشا کنيد ۸- دعوت (۲۰۱۶) فيلم ترسناک «دعوت» (The Invitation) ساخته کارين کوزاما با داستان يک گردهمايي دوستانه ساده که به ضيافتي در جهنم تبديل مي شود را بايد يک تريلر بي نقص دانست که رفته رفته و به آرامي مخاطب را به هيجان آورده و در خود غرق مي کند. ويل براي شرکت در يک مراسم شام دوستانه به خانه سابقش در هاليوود هيلز مي رود. او خيلي زود متوجه مي شود که ميزبانان اين مراسم که شامل همسر سابق او، ادن، و شوهر کنوني اش، ديويد، هستند چيزي را پنهان کرده و نقشه اي شوم براي مهمانان خود کشيده اند يا دستکم قصد دارند آن ها را وارد فرقه پرطرفدار جديدي در کاليفرنيا که با نام «دعوت» از آن ياد مي شود کنند. کوزاما با استادي تمام، تنش و کشمکش دروني داستان را رفته رفته افزايش مي دهد و همزمان واقعيات هوشمندانه اي را در مورد افسردگي، غم و جان به در بردن از سختي ها و مشقات زندگي مدرن را عيان مي سازد. جزييات هوشمندانه داستان و ترس محسوس با هوشمندي تمام روح و روان آزرده و مشکل دار قهرمان داستان را به بازي مي گيرد و فشاري که رفته رفته در طول فيلم ايجاد شده در صحنه هاي پاياني و فراموش نشدني داستان به اوج مي رسد که ترس و وحشت موجود در آن باعث خواهد شد براي مدتي تمامي مهماني ها و ضيافت هاي شامي که برنامه ريزي کرده بوديد را به تعويق بيندازيد. ۷- شياطين (۱۹۷۱) داستان فيلم ترسناک «شياطين» (The Devils) در قرن هفدهم فرانسه رخ مي دهد و مي توان آن را پدربزرگ تمامي فيلم هاي ترسناک با حضور راهبه هاي شيطان صفت دانست. اين فيلم ترسناک، بسيار خشن و پر از صحنه هاي غير قابل تماشا در روزگار خود براي مخاطبان بسيار غيرعادي و توهين آميز جلوه مي کرد اما در روزگار کنوني بار ديگر مورد توجه قرار گرفته و بسياري آن را يک فيلم کالت کلاسيک در ژانر وحشت مي دانند. در اين فيلم، اليور ريد نقش يک کشيش کاتوليک به نام اوربين گرنديه را بازي مي کند، يک شخصيت واقعي تاريخي که بعدها به خاطر دخالتش در تشکيل يک فرقه مذهبي و در جريان کشتن جاودگران زنده زنده در آتش سوزانده شد. ونسا ردگريو نيز در فيلم نقش خواهر جين را بازي مي کند که يک راهبه با تمايلات جنسي سرکوب شده است و مايکل گوتارد نيز نقش پدر پير بار را بر عهده دارد که يک شخصيت حرفه اي در زمينه شکار جادوگران محسوب مي شود و روش هاي عجيب و غريب خود را براي اين کار دارد. اين فيلم ترسناک ديدني با بن مايه هاي ديني و مذهبي، يک فيلم شجاعانه است که به زيبايي و دقت کافي محروميت، تحريک جسمي و روحي و البته سوء استفاده از قدرت را به شيوه اي نقادانه به تصوير مي کشد. ۶- موروثي (۲۰۱۸) آري آستر يک نويسنده و کارگردان شناخته شده در ژانر وحشت است که با ساخت اولين فيلم خود در اين ژانر با عنوان «موروثي» (Hereditary) همه را متوجه خود کرد. اين فيلم ترسناک علاوه بر اين که داستاني واقعاً ترسناک را به تصوير مي کشد، مي توان آن را يکي از بهترين و ناراحت کننده ترين تصويرسازي هاي از هم پاشيدگي و اختلافات خانوادگي در تاريخ سينما دانست به نحوي که بسياري از منتقدان آن را دنباله اي بر فيلم هاي ترسناک کالت کلاسيک و شناخته شده اي مانند «بچه رزماري» و «جن گير» (The Exorcist ) مي دانند. داستان از اين قرار است که آني گراهام پس از مرگ مادربزرگ گوشه گيرش متوجه شکاف بين گذشته و حال خانواده اش و از هم گسيختگي که در اين خانواده هر روز بيشتر و بيشتر نمود پيدا مي کند مي شود. آستر يک فيلم ترسناک غيرقابل پيش بيني را ساخته است که در ابتدا مانند يک فيلم معمولي در مورد خانه هاي جن زده آغاز مي شود تا اين که وارد دنياي زيرزميني و هولناک مي شود: تصويري تاريک، خونين و البته جذاب که طرفداران فيلم هاي ترسناک کالت با ديدن آن سر جايشان ميخکوب خواهند شد. فيلم ترسناک «موروثي» با سير داستاني خاصي پيش مي رود، با حرکات و تکان هاي عمدي دوربين و برخي برداشت هاي بسيار بلند و البته موسيقي متني بسيار تاثيرگذار و ترسناک از کالين استتسون و دقيقاً آن چيزي است که سختگيرترين طرفداران ژانر ترسناک انتظار دارند. ۵- يکشنبه سياه (۱۹۶۰) ماريو باوا کارگردان سرشناس ايتاليايي بود که بسياري از کارهاي او الهام گرفته اند. او اولين اثر خود را با نام «يکشنبه سياه» (Black Sunday) در ژانر وحشت ساخت که بسيار نيز مورد تمجيد قرار گرفت. باوا که يک کارگردان با استعداد با توانايي استفاده حداکثري از فضا و استاد در خلاقيت هاي بصري بود با اين فيلم بسيار موفق خود، طلايه دار عصر طلايي فيلم هاي ترسناک سينماي ايتاليا لقب گرفت. فيلم ترسناک «يکشنبه سياه» که بر اساس يک رمان کوتاه نوشته نيکولاي گوگول با عنوان «ويژ» (Vij) ساخته شد به خاطر خشونت و خونريزي مفرط به تصوير درآمده در آن در قالب يک داستان انتقامي خون آشامي و باورهاي بدفرجام مذهبي حاشيه ساز شدفيلم ترسناک برتر تاريخ سينما با مضمون فرقه هاي مذهبي باربارا استيل که در دو نقش کاتيا واجا و پرنسس آسا واجا بازي مي کند به آيکون اين ژانر و تصوير کليشه اي شيطان از گذشته تا به امروز تبديل شد، به ويژه در فيلم هاي تيم برتون. فيلم ترسناک «يکشنبه سياه» با بن مايه پر از فساد، زيبايي ترسناک و فضاي بي سابقه خود يک فيلم ترسناک بدون زمان و تک رنگ در کلاس جهاني است. کمتر فيلمي در باب شهوات جنسي، بيرحمي انساني و باورهاي عجيب و غريب ديني توانسته مانند اين فيلم ترسناک بر روح و روان بيننده تاثيرگذار بوده باشد. ۴- فهرست مرگ (۲۰۱۱) از تمام فيلم هايي که بن ويتلي ساخته است مي توان گفت که فيلم «فهرست مرگ» (Kill List) در سال ۲۰۱۱ ترسناک ترين و تاثيرگذارترين آن هاست. اين تريلر خشن و مهيج از داستاني که رفته رفته شما را در خود غرق مي کند سود برده و در نهايت حالت و شرايطي را حکمفرما مي سازد که در نهايت تنش و اضطراب را به نهايت ممکن خود مي رساند. داستان فيلم در مورد دو دوست به نام هاي جي و گَل است که قبلاً سرباز بوده و اکنون وارد حرفه آدمکشي در ازاي دريافت پول شده اند. اما هيچکدام از آن ها نمي دانند که جديدترين ماموريت شان آن ها را به تاريک ترين مکان ممکن که حتي در تصورشان نيز نمي گنجد راهنمايي خواهد کرد. در حالي که در داستان پيچش هاي متعددي و غيرقابل پيش بيني رخ مي دهد، ويتلي مانند يک موجود با قدرت فراانساني خود مخاطب را تحت تاثير قرار مي دهد، او را دچار اضطرابي غيرقابل وصف مي کند که در هر پيچش داستاني غيرمنتظره و در هر بزنگاهي از داستان بر بيننده غالب مي شود. نيم ساعت پاياني اين فيلم ترسناک به دليل تعليق بي مانند خود، شما را نيم خيز روي صندليتان حفظ خواهد کرد. در نهايت داستان آنقدر خشن و خونين مي شود که شايد حتي توان تماشاي صحنه هاي پاياني آن را نداشته باشيد. ويتلي خود در مورد فيلمش چنين مي گويد: «اندي استارک، تهيه کننده فيلم، به من گفت که يک فيلم ترسناک بساز. به خودم گفتم که اگر قرار است فيلم ترسناک بسازم بايد چيزي بسازم که تا حقيقتاً تا نهايت حد ممکن ترسناک باشد. از اين رو وقتي که فيلمنامه را مي نوشتم فهرستي از کابوس هاي خودم تهيه کردم. پسرم که در آن زمان سه يا چهار ساله بود نيز در داستان وجود داشت و خودم نيز در چنين جايگاهي از پدر بودن دچار کابوس شده بودم به همين دليل خودم را نيز در آن گنجاندم. اين کابوس هاي تکراري در مورد فرقه هاي مذهبي را از زماني که بچه بودم داشتم و به همين دليل آن ها را نيز وارد داستان کردم». ۳- بچه رزماري (۱۹۶۸) يکي از ويرانگرترين فيلم هاي ترسناک تاريخ سينما از لحاظ روانشناختي، اقتباس سينمايي رومن پولانسکي از رمان «بچه رزماري» (Rosemary’s Baby) نوشته ايرا لوين است که اکنون يک فيلم ترسناک کالت کلاسيک به شمار مي آيد. همه مولفه هاي اين فيلم طوري طراحي شده اند که نهايت ترس و وحشت را در مخاطب ايجاد کنند. مايا فارو نقش رزماري را بازي مي کند و در هيچ نقش ديگري تا به اين اندازه آسيب پذير و نيازمند دلسوزي و رستگاري نبوده است. رزماري و شوهرش، گاي، به تازگي به يک آپارتمان قديمي اما زيبا در نيويورک سيتي نقل مکان کرده اند. همه چيز در بهترين شرايط ممکن قرار دارد به غير از همسايه هاي بيش از حد مشتاق و مهرباني که به يک فرقه خاص تعلق دارند و البته خبر باردار بودن رزماري که زندگي آن ها را به کلي تغيير مي دهد. به عنوان يک تريلر روانشناسانه،يک فيلم ترسناک رازآلود، يک کمدي سياه، فيلمي در مورد محفل هاي جادوگري و سوء استفاده و البته يک فيلم عجيب و غريب فراطبيعي، پولانسکي همه اين مولفه ها را در فيلم ترسناک و کلاسيک خود انباشته مي کند. در واقع، پولانسکي چنان ماهرانه تنش موجود در فيلم را به حداکثر ممکن خود مي رساند که براحتي مي توان تکنيک و سبک کارگرداني او در اين فيلم را با آلفرد هيچکاک و آثار او مقايسه کرد. ۲- مرد حصيري (۱۹۷۳) فيلم ترسناک «مرد حصيري» (The Wicker Man) ساخته رابين هاردي يک ترکيب تصويري آگاهانه از فيلم رازآلود در مورد قتل، فيلم ترسناک، فيلم موزيکال سنتي و افسانه هاي مربوط به کافران است. اين فيلم تاريخ ساز و موثر انگليسي لقب «همشهري کين فيلم هاي ترسناک» دريافت کرده است. گروهبان هووي (ادوارد وودوارد) يک پليس عصبي و وظيفه شناس اسکاتلندي است که پرونده ناپديد شدن يک دختر جوان به نام رووان موريسون را در منطقه سامرآيزل، منطقه اي دوردست در جزيزه هبريدين را بررسي مي کند. سامرآيزل مکاني عجيب و غريب است که رهبر يک فرقه مذهبي با بازي کريستوفر لي نفوذ زيادي در ميان مردمان آن دارد. گروهبان هووي در تلاش براي پيدا کردن دخترک وارد اين گروه مذهبي مي شود اما در نهايت مشخص مي شود که همه چيز برنامه ريزي شده و قرباني کسي جز خود او نيست. فيلم ترسناک و ماندگار «مرد حصيري» تنش ها و پيچش هاي داستاني متعددي دارد که حتي پس از پايان فيلم نيز تا مدتي آن ها را فراموش نخواهيد کرد. ۱- سوسپيريا (۱۹۷۷) داريو آرجنتو در جملات مشهور خود چنين مي گويد: «ترس دماي ۳۷۰ درجه سانتيگرادي بدن است. با سوسپيريا من دماي ۴۰۰ درجه را مي خواستم». اين کارگردان ايتاليايي در شاهکار ويرانگر و گيج کننده خود- «سوسپيريا» (Suspiria)- يک داستان ترسناک را در قالب کابوسي شبيه داستان پريان روايت مي کند. سوزي بانيون دانشجوي جديد آکادمي رقص تنز، يک موسسه رقص باله اروپايي که فضاي گوتيک کلاسيک بسيار شديدي داشته و در خفا خانه تعدادي جادوگر شيطاني است که دور هم جمع شده اند. از طريق اقدامات مادر سوسپيريوروم و معاونانش، سوزي رفته رفته با يک راز هولناک روبرو مي شود. تاثير سبک منحصربفرد هيچکاک در تعليق داستان را مي توان در اين فيلم ترسناک نيز مشاهده کرد. داريو آرجنتو با اين فيلم شاهکار نشان داد که مي توان او را سرجيو لئونه در ژانر وحشت دانست. فيلم ترسناک «سوسپيريا» هم به عنوان يک فيلم ترسناک هيپنوتيزمي و هم تاييد کننده تئوري کارگردان به شمار آورد. فيلم او پر است از تقابل ها و تنش هاي اخلاقي و داراي گفتماني براي نگاه به درون که هيچگاه کمرنگ يا تکراري نخواهد شد. از ديگر فيلم هاي ترسناک با مضمون فرقه هاي مذهبي که مي توانستند جايگاهي در اين فهرست داشته باشند مي توان به فيلم هاي زير نيز اشاره کرد: قرباني هفتم (The Seventh Victim) ساخته مارک رابسون در سال ۱۹۴۳ بچه هاي مزرعه ذرت (The Children of the Corn) ساخته فريتز کيريش در سال ۱۹۸۴ مومنان (The Believers) ساخته جان شلزينگر در سال ۱۹۸۷ اجتماع (Society) ساخته برايان يوزنا در سال ۱۹۸۹ شهيدان (Martyrs) ساخته پاسکال لوژيه در سال ۲۰۰۸ خانه شيطان (The House of the Devil) ساخته تاي وست در سال ۲۰۰۹ جادوگر عشق (The Love Witch) ساخته آنا بيلر در سال ۲۰۱۶ پوچي (The Void) ساخته جرمي جيلزپاي و استيون کوستانسکي در سال ۲۰۱۶ بي انتها (The Endless) ساخته جاستين بنسون و آرون مورهد در سال ۲۰۱۷ مندي (Mandy) ساخته پانوس کوسماتوس در سال ۲۰۱۸ سوسپيريا (Suspiria) ساخته لوکا گواداگنينو در سال 2018 حسين علي پناهي