لشکرکشی بازیگران کمدی در فیلمی با ده نفر مخاطب!
ميزان/ فيلم سينمايي "واي آمپول" به کارگرداني "عليرضا محمودزاده" اکران سراسري خود در سينماهاي کشور را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرده و در سه روز افتتاحيه با شکستي سنگين در گيشه مواجه شده است. اين فيلم با وجود حضور پرتعداد بازيگران چهره و مضمون کمدي خود تاکنو تنها موفق به فروشي معادل ۱۲۴ هزار تومان شده است که اگر ميانگين بليت را ۱۵ هزار تومان در نظر بگريم اين اثر حدوداً ۱۰ نفر مخاطب را طي سه روز به سينماها کشانده است. شهرام قائدي، علي صادقي، رضا شفيعي جم، حديث فولادوند، سارا روستاپور، مسعود غزنچاي، محسن روشن، سعيد کاظم زاده، پارسيا شکوري، ژيار محمدزاده، سارينا صانع پرور، مليسا ابراهيمي از جمله بازيگراني هستند که در اين فيلم سينمايي به ايفاي نقش پرداخته اند. نوع اين اثر سينمايي و همچنين ترکيب بازيگران اثر به شکلي بسيار تکراري تداعي کننده نسل فيلمهاي سوپرمارکتي کمدي است که معمولاً بدون هيچگونه کيفيتي تنها به توليد در کمترين زمان ممکن فکر ميکردند. اين فيلم نيز با همين فرمول و با همان ترکيب تکراري بازيگران راهي سينماها شده است. مخاطب امروز سينما اما با توجه به اينکه اکثريت آثار سينما را کمديها تشکيل دادهاند کمي دستش براي انتخاب اثر کمدي باز است و تعداد مخاطب و فروش اين فيلم به خوبي نشان داده که مخاطبان سينما ديگر هيچ علاقهاي به اين نوع از کمدي سطحي ندارد. د خلاصه داستان اين فيلم آمده است: خانواده آمپولچي که توليدکننده آمپول هستند با وحشت فرزندانشان از آمپول مواجه ميشوند ولي در نهايت ورزش فوتبال و انتخاب براي ردههاي قهرماني به کمک فرزندانشان ميآيد. شايد اگر اين اثر سينمايي در ژانر کودک ساخته ميشد و در همان ژانر نيز به جذب مخاطب مي پرداخت به موفقيتهاي بهتر و بيشتري ميرسيد اما فيلم "واي آمپول" اثري کاملاً بلاتکليف است که نمي داند به کودکان بپردازد و يا براي جذب مخاطب شوخيهاي بزرگسال انجام دهد. مشکل نبود فيلمنامه و همچنين کارگرداني منسجم به خوبي در اين فيلم سينمايي ديده ميشود. اتفاقي که به سادگي ميتوان در نوع چيدمان قابها و همچنين سردرگمي لنز و فيلتر آن مشاهده کرد. کارگرداني اثر کاملاً معطوف به بازيگران است و جنس بداهه پردازي در فيلمنامه به شدت در جاي جاي اثر ديده ميشود. فروش پايين و به نوعي شکست سنگين اقتصادي فيلم "واي آمپول" نشان ميدهد که دوران ساخت آثاري کمدي با اين سطح کيفي به پايان رسيده است. آثاري که دوران اوج خود را در نيمه دوم دهه هشتاد مي دانست اما حال رو به انقراض گذاشته است.