سر تراشیده و خالکوبی پادشاه ایرانی در یک فیلم ضدایرانی
خبرآنلاين/ خسرو معتضد از نمايش نادرست ايرانيان در فيلم ضد ايراني «۳۰۰» انتقاد کرد. خسرو معتضد با انتقاد از محتواي فيلم ۳۰۰ و نحوه به تصوير کشيدن ايرانيها و خشايار شاه در اين فيلم گفت که کارگردان ۳۰۰ ، مورخ و سينماگر نيست بلکه يک حقوق بگيرِ مزدور است و فيلم هاي ضد ايراني نظير ۳۰۰ غرض ورزانه و تحت نفوذ رژيم صهيونيستي ساخته مي شوند. تاريخ نگار و کارشناس برنامه «تاريخ و سينما» در شبکه آي فيلم بيان کرد: من درباره فيلم هاي ضد ايراني، تحريف شده و فيلم هايي که وقتي فردي به آنها نگاه مي کند متوجه مي شود که اين فيلم ها جنبه خصمانه و ضد ايراني دارد صحبت مي کنم. گويي برنامه اي در کار است که مي خواهند به دنيا بگويند ايران در گذشته نيز چيزي نبوده است. او افزود: هرودوت با اينکه جزو مخالفان ايران و از تاريخ دانان يونان بوده است اما در کتاب «تواريخ» نتوانسته خودداري کند و از ايران، اجتماعات و مردمش تعريف کرده است. امروز موجي از فيلم هاي ضد ايراني راه افتاده است و در گذشته اين موج ها بر روي فيلم هايي مثل موميايي و اينديانا جونز بود. امروز نيز گشته اند و ديده اند ايران جاي بکري است و کسي به فکرش نيست. او ادامه داد: ما چهل هزار سوژه براي تاريخ ايران داريم که يکي از يکي زيباتر، بکرتر، جالب تر و ديدني تر است اما يا کاهلي مي کنيم و يا به دنبال اين سوژه ها نمي رويم. معتضد ضمن بيان اينکه عده اي براي نوشتن سناريوي ضد ايراني استخدام مي شوند گفت: هارولد لمب يکي از کساني بوده که بهترين سناريو ها را براي سينما نوشته است، امروز او و بسياري از افراد ديگر کجا رفتند، اين سناريو نويس هاي جديد از کجا آمدند، چرا اينها اينقدر بي سوادند، من فکر مي کنم اين بي سوادي تعمدي است در غير اين صورت چطور يک شخص مي تواند خشايار شاه را در آن حالتي که در فيلم ۳۰۰ نمايش داده شده به تصوير بکشد. او خاطر نشان کرد: در اين فيلم همه ايراني ها برهنه و ژنده پوش هستند، چهره هايشان بسيار زشت است در حالي که ايراني ها يکي از زيباترين چهره هاي دنيا را داشتند. همه اين موارد جلوي چشمشان است، تشريف ببرند تخت جمشيد و قد و قامت، لباس، آراستگي، آن بالاپوشي که مثل کت و شلوار است و آن کلاه هاي زيبا را ببينند. چرا اين موارد در اين فيلم ها مرده اند، کورند و نمي بينند؟ خير، غرض دارند و معتقدند که بايد بر ضد ايران فيلم بسازند و ايراني ها را يک سکه پول کنند و بگويند ايران باستاني نبوده است. معتضد اظهار داشت: در ميان فيلم هاي ضد ايراني هاليوود مخصوصا کمپاني برادران وارنر يکي از احمقانه ترين و مهمل ترين اين فيلم ها به نام ۳۰۰ را تهيه کرده است. برخي از سينما گران هاليوود کينه توزي عجيبي دارند، آنها پول گرفته اند. کمپاني وارنر يک کمپاني کاملا تحت نفوذ رژيم صهيونيستي است. اين فيلم به قدري احمقانه است که خشايار شاه را در تمام صحنه هاي فيلم برهنه نمايش داده است، خشايار شاه با آن همه دبدبه و کبکبه اينگونه نبود. او با اشاره به بخش هايي از فيلم عنوان کرد: ارتش ايران بعد از جنگ ترموپيل ده سال ديگر در يونان جنگيد و آتن و ساير شهرهاي بزرگ را فتح کرد. همه ايراني ها در اين فيلم زشت اند و ماسک هاي عجيبي مثل جادوگران آفريقا در فيلم هاي قديمي مربوط به دوران قرن بيستم بر صورت دارند. به قدري کار سازندگان اين فيلم خنده دار است که روزنامه گاردين که نظر چندان خوبي به ايران ندارد نوشته است: «شما خجالت نکشيديد اين فيلم را تهيه کرديد؟ اين فيلم محتوايي احمقانه دارد، شما ايرانيها را به صورت يکسري از بوميان جزاير دورافتاده جهان مجسم کرديد». آن چهره چيست که براي خشايار شاه درست کردند، خشايارشاه و ايراني ها هميشه لباس مي پوشيدند، لباس هاي پر زرق و برق؛ خشايار شاه در اين فيلم با سري تراشيده، و بدقيافه نشان داده شده است. بروند تخت جمشيد، موزه لوور، موزه پرگامون و موزه ايران باستان و ببينيد که ايراني ها چه موها و چهره هاي زيبايي داشتند. اين تاريخ نگار ادامه داد: اين مزخرفات چيست. آيا شاه ايران، خشايار شاه برهنه است و تمام قسمت هاي بدنش در معرض ديد است؟ شما شرم نمي کنيد که اين فيلم هاي احمقانه را مي سازيد؟ اين فيلم درباره سرگذشت لئونيداس پادشاه اسپارت است. اين کارگردان و نويسنده نادان نمي داند که اسپارتي ها در دربار ايران مورد علاقه شاهان ايران بودند. از آنجا که تصادفا اسپارت يک رژيم جنگي داشت نسبت به ايران خيلي تمايل نشان مي داد. بسياري از بزرگان يونان در دربار خشايارشاه بودند. در فيلم ۳۰۰ يک کشور بيگانه اي به نام ايران که مي خواهد تمدن يونان را از بين ببرد به نمايش گذاشتند؛ اصلا چنين چيزي نيست. ماجرا اين است که ايرانيان از جايي که اکنون بلغارستان است طلا مي آوردند و راهزنان دريايي حمله مي کردند و کشورهاي بدون دفاع ايران را تصرف مي کردند لذا تصميم گرفتند آنها را سرکوب کنند. کارشناس برنامه تاريخ و سينما بيان کرد: در اين فيلم دو نفر سياه پوست از ايران به يونان مي آيند و به اسپارتي ها مي گويند که از آنها اطاعت کنند. لئونيداس در کودکي تربيت اسپارتايي داشته است يعني از کودکي نزاع و شمشير بازي مي کرده؛ در ايران نيز همينگونه بوده و همه کودکان ايراني از همان کودکي ورزش، شمشير بازي و کمانگيري مي کردند. چرا افلاطون ايران را دوست داشت و مي گفت بايد حکومت اريستوکراسي باشد، براي اينکه طبقات نخبه روي کار مي آيند که عاقل اند و مملکت را خوب اداره مي کنند. اين نظر شايد از نظر دموکراسي مورد قبول نباشد ولي آنچه که افلاطون معرفي مي کند حکومت پارس ها است. او با اشاره به فيلم گفت: معمولا سفراي ايران خيلي شيک بودند، سياهپوست ها مردمان خوبي هستند و ايراني ها نيز دوستشان دارند ولي سفير ايران سياهپوست نبوده است بلکه از پارس بوده، موهاي مجعد و لباس هاي رنگي داشته است؛ هرودوت نوشته است که مدال هاي طلا داشتند و شمشير ها، لباس ها و تاجي که بر سر داشتند بسيار شيک بوده است. در فيلم لئونيداس اين دو سياهپوست را با شمشير مي کشد و به چاه مي اندازد در حالي که اين دروغ است و براي زمان داريوش است. هرودوت نوشته که در زمان داريوش چنين کاري مي کنند و سپس پشيمان مي شوند. در اين بخش از فيلم لئونيداس با فرزندش بازي مي کند و سياهپوست مي آيد و مي گويد که ارتش ميليوني دارند و مي خواهند ميليون ها سرباز به اسپارت بفرستند در حالي که اين نيز دروغ است. محققان برجسته قرن بيستم گفته اند که خشايار شاه بيشتر از ۳۵۰ هزار نفر سپاه نداشته است. کارشناس تاريخ و سينما با اشاره به تصويرگري خشايارشاه در ۳۰۰ گفت: خشايار شاه در اين فيلم بدنش را خالکوبي کرده است. اين ماسک ها چيست که روي ايراني ها زده اند؟ در بخشي از فيلم افيالتس ظاهر مي شود که من نمي دانم او را از کجا پيدا کرده اند. قوزي است و يک چهره زشت و کثيف دارد که به دربار ايران مي آيد، او را به بزمي مي برند و به او خوش مي گذرد. سپس ايراني ها را نشان مي دهد که در حال کشت و کشتارند و هر کدامشان که بيکار مي شود گرزي بر سر اُسرا مي کوبد. اين تاريخ نگار در پايان خاطرنشان کرد: مردم دنيا شعور دارند و مي فهمند که اين فيلم ها سفارشي اند و براي رژيم صهيونيستي است. کارگردان فيلم ۳۰۰ نه مورخ است و نه سينماگر؛ بلکه يک فرد حقوق بگيرِ مزدورِ بدبخت است.