خراسان/ در یک سالی که از رأی اعتماد مجلس به سیدعباس صالحی برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته، یک نام در این وزارتخانه، اعتباری دوچندان پیدا کرده است. حسین انتظامی مدیر باسابقه فرهنگی که بیشتر با سوابق مطبوعاتی خود شناخته می‌شود و در این مدت دستیار ارشد وزیر ارشاد بوده، به عنوان قائم‌مقام این وزارتخانه منصوب شده است و از طرف وزیر ارشاد، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شده است. حسین انتظامی که به تازگی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی منصوب شده، حوزه تخصصی‌اش سینما نیست و همین موضوع ممکن است به پاشنه آشیل او تبدیل شود. همچنان که این سه ویژگی او هم می‌تواند نقطه قوت مدیریتش در سینما محسوب شود:
1-شجاعت
نام حسین انتظامی در سال‌های اخیر، به قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» گره خورده است. او که به نوعی به عنوان مهم ترین چهره حامی این قانون شناخته می‌شود، این قانون را با حکمی از طرف وزیر ارشاد به مرحله اجرا می رساند و هر از گاهی گزارش‌هایی درباره اجرای آن به رسانه‌ها ارائه می‌کند. گذشته از اصل اجرای این قانون که بدون تردید شجاعانه است، انتشار به‌روز آمار پاسخ‌های دستگاه‌ها و نام دستگاه‌های غیرپاسخ گو، کاری جسورانه است. جالب است بدانید او بدون توجه به پیامدهای احتمالی، در همین بحبوحه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، پستی در اینستاگرامش گذاشت و اجرای سریع این قانون را به چالش کشید.
2-قانون‌گرایی
اگر اظهارنظرهای حسین انتظامی را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، کلیدواژه‌هایی چون «آیین‌نامه» و «رانت‌شکنی» را به کرات می‌توانید در آن‌ها بیابید. یکی از دغدغه‌های حسین انتظامی که در مسئولیت‌های خود مانند معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و نمایندگی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات دنبال کرده، همین قانون‌گرایی و لزوم پایبندی به آیین‌نامه‌هاست. او امسال در همین زمینه، لایحه سازمان نظام رسانه‌ای را تدوین کرده و برای تصویب، به هیئت دولت فرستاده است؛ لایحه‌ای که ممکن است بعد از 18 سال، جایگزین قانون مطبوعات فعلی شود.
3-شفافیت
بی‌شک مهم ترین مشخصه مدیریتی حسین انتظامی، همین علاقه و اهتمام به شفافیت است. او روندهایی را در معاونت مطبوعاتی ایجاد کرد که جانشینانش (حتی اگر بخواهند) نمی‌توانند اجرا نکنند. شفاف‌سازی میزان اعطای یارانه مطبوعات، آگهی‌های دولتی، رتبه‌بندی کیفی رسانه‌ها و... بخشی از ایده‌های اوست که در این معاونت اجرا کرد و تبدیل به روندهایی ثابت برای آیندگان هم شد. این مورد اتفاقاً از آن‌هایی است که پیش از انتصاب او به عنوان سرپرست سازمان سینمایی، در زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد اجرا می‌شد و طبیعتاً انتظار می‌رود از این پس، با شتاب و دقت بیشتری دنبال شود.
مصطفی قاسمیان














ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید