رییس رسانه ملی: بودجه صدا و سیما نباید صرف کارهای ضعیف شود
مهر/ عبدالعلي عليعسکري رييس رسانه ملي در افتتاحيه اولين همايش ملي مطالعات پيمايشي و افکار سنجي در ايران بيان کرد که بودجه صدا و سيما نبايد صرف کارهاي ضعيف شود. عبدالعلي عليعسکري رييس رسانه ملي در افتتاحيه اولين همايش ملي مطالعات پيمايشي و افکار سنجي در ايران مطالعه افکار عمومي را بسيار مهم و موضوع درجه يک جهاني برشمرد. رييس سازمان صداوسيما در اين همايش بر اهميت موضوع تحقيقات و نظرسنجي که عامل مهمي براي تحقيقات در کشور است، تاکيد کرد و گفت: سازمان صداوسيما با افکار عمومي ملت ايران و ساير ملتها سر و کار دارد و حيات رسانهملي به اين است که بتواند با مخاطبان تعامل کند. وي افزود: مطالعه افکار عمومي بسيار مهم، موضوع درجه يک جهاني است و براي کشور ما هم درجه يک است پس تحقيقات و مطالعاتي که درباره افکار عمومي است، فوقالعاده اهميت دارد. رييس رسانه ملي با توصيف اوضاع کنوني کشور که در ميدان نبرد فرهنگي با دشمنان قرار دارد، گفت: اين نبرد از جنس افکار عمومي و افکار عمومي پايه است. وي افزود: دشمنان تلاش و هزينه ميکنند که در افکار عمومي ما نفوذ کنند تا به اهدافشان برسد که اقدامي هويتي- فرهنگي و حتي در رده اقدامات امنيتي است. رييس رسانه ملي با اشاره به معاونت پژوهش، برنامه ريزي و نظارت عنوان کرد: در اين معاونت سه عنصر تحقيق، برنامه ريزي و نظارت را در کنار هم آورديم که با پژوهش نياز جامعه را دريابد و با مهندسي پيام مورد نظر را يافته و نتيجه را در اختيار بخش توليد قرار دهد. بر اين اساس پايه توليد و برنامهسازي بايد بر مبناي پژوهش و تحقيقات باشد. علي عسکري با تاکيد بر لزوم مطالعات اجتماعي ساخت برنامهها گفت: اگر به اين امر توجه نکنيم کار ما بسيار کم اثر و يا بياثر ميشود و در واقع تيري در تاريکي است. وي با بيان اينکه رسانهاي که پشت صحنهاش تحقيقات نداشته باشد، هيچ است، اظهار کرد: ما بايد جامعه را بشناسيم و بدانيم جامعه چهميگويد، ما چه ميفرستيم و چه بازخوردي دارد از همين رو بودجه سازمان نبايد صرف کارهاي ضعيف و بدون پشتوانه پژوهشي شود. رييس رسانه ملي بهره مندي روش ترسيم دياگرام هاي علت و معلولي را در زمينه پژوهشها روشي متناسب با موضوع پژوهش در رسانه ملي دانست و گفت: بايد با اين روش ارتباط پديدهها را با هم بفهميم و آن را به برنامهسازان ياد دهيم. بايد براي تمام عوامل تحليل داشته باشيم تا بتوانيم راه حل درستي ارايه دهيم. علي عسکري پژوهش را پايه اصلي غالب برنامههاي رسانه ملي دانست و بيان کرد: بيشتر توليدات سازمان از پشتوانه پژوهشي برخوردارند و براي آن حتي در نگارش فيلمنامهها بودجه ميگيرند بنابراين مطالعات و تحقيقات پراکندگي دارند اما انسجام آن به مرکز تحقيقات است که زيرساختهاي عمده، تحليلها، درک عميق و... را بايد از اين مرکز به سازمان منتقل کرد. وي خطاب به مديران مرکز تحقيقات گفت: تمام کارهاي تحقيقاتي در سراسر سازمان زيرمجموعه شما هستند و شما بايد در تمام بخشهاي سازمان فعال باشيد و موج آفريني پژوهشي کنيد. رييس رسانه ملي تاکيد کرد: مرکز تحقيقات بايد سند اقدام و سياستنامهاش را به طور مداوم درباره تمام موضوعات کشور منتشر کند. کسي که ميخواهد در رسانه کار کند و اثرگذار باشد بايد در قله دانش قرار بگيرد و مهمترين جايي که بايد تراز خودش را حفظ کند مرکز تحقيقات است. وي در پايان از پژوهشگران مرکز تحقيقات خواست فعالانه کار کنند و به اينکه هر هفته، هر ماه و هر سال گزارش کاري ارايه دهند و متعهد باشند تا ميزان اثرگذاري اين پژوهش ها بر برنامهها روشن شود. در اين همايش از پژوهشگراني چون فرامرز رفيع پور و مرتضي کتبي که ساليان متمادي و در طول ۵۰ سال فعاليت پژوهشي در کشور تلاش کرده اند با اهداي لوح سپاس قدرداني شد. در پايان نيز از ۴ عنوان کتاب هاي منتشر شده مرکز تحقيقات با عنوان هاي «نقشه راه»، «چهل منزل انقلاب»، «ايران نما» و «نظر سنجي انتخابات رياست جمهوري ۱۳۹۶» رونمايي شد.