یک مسابقه جدید تلویزیونی در راه است
ايسنا/ در ميان همه برنامههاي استعداديابي تلويزيوني يا مسابقاتي که گاه شکل و شمايل سرگرمي دارد و گاه هنري، از آشپزي بگيريد تا خوانندگي و استند آپ کمدي، تاکنون کمتر کسي به فکر ساخت يک برنامه تلويزيوني افتاده که در آن بنا باشد استعدادهاي هنرپيشگي را از سر تا سر ايران دور خود جمع کند و آنها را به راي مردم بگذارد. اما برنامه «هنرپيشه» که قرار است به زودي از شبکه نسيم به تهيه کنندگي محمدمهدي عسگر پور و کارگرداني بيژن ميرباقري روي آنتن رود براي نخستين باردر کشور قرار است چنين تمي را در تلويزيون به نمايش بگذارد. و کساني که مايل بودند دراين برنامه حضور پيدا کنند، بايد به سايت هنرپيشه رفته با دانلود اپليکيشن پات و رعايت خطوط داستاني معرفي شده و فرمت مورد نظر کليپ هاي بازيگري خود را از طريق اين نرمافزار ارسال ميکردند، تا از ميان فيلمهاي ارسال شده برترينها براي آزمون حضوري دعوت شوند. دراين مقطع قرار است از بين کساني که ثبتنام کردند ۲۰۰ نفر به صورت حضوري مورد آزمون قرار بگيرند و از ميان آنها ۳۶ نفر انتخاب ميشوند. اين ۳۶ نفر يک دوره آموزشي فشرده خواهند داشت و بعد از آن هم وارد برنامه هنرپيشه ميشوند و در يک مسابقه به رقابت با يکديگر ميپردازند. راي گيري مردمي براي انتخاب بازيهاي برتر نيز از طريق اپليکيشن پات صورت ميگيرد. در طول اين برنامه ۵۰ قسمتي نزديک به ۲۰۰ قطعه نمايشي از طريق اين مسابقات ساخته ميشود. به سراغ محمد مهدي عسگر پور تهيه کننده اين برنامه که از کارگردانان و فيلمسازان مطرح کشوراست رفتيم و در گفتگويي با او از پروژه جديدش سوال کرديم. *آقاي عسگر پور! به جز از بحث استعداديابي در برنامه هنرپيشه، اين برنامه شامل چه بخشهاي ديگري خواهد بود؟ در باره مسابقاتي که بين ۳۶ نفر نهايي برگزيده است بايد گفت، آنها تحت آموزشهاي فشرده بازيگري قرار ميگيرند. مسابقات نيز متناسب با آموزشهايي است که به آنها داده مي شود، بخشهايي از قسمتهاي آموزشي را بيننده نيز مشاهده ميکند. هرچه به جلو ميرويم هم آموزشها و هم مسابقات سختتر ميشود. رقابتهاي بين نفرات نيز در دوبخش استاديو و فضاي آزاد است. اين روند مشابه با کاري است که تقريبا در فضاي سينما و تلويزيون با آن روبه رو هستيم. «هنر پيشه»، آيتمهاي ديگري مثل تاريخچه بازيگري يا معرفي بازيگران صاحب نام درايران نيز دارد. جريان ديگري که در برنامه هنرپيشه به دنبال آن هستيم، کمک به بازيگران کمتر شناخته شدهاي است که استعداد دارند اما به آنها کمتر توجه شده است. سايت هنرپيشه در مراحل بعدي تبديل به يک بانک اطلاعاتي ارزشمند ميشود که در اختياردست اندرکاران سينما و تلويزيون خواهد بود و ميتوانند از آن براي کارهايشان بهره جويند. در پايان برنامه هنرپيشه با آلبومي چند هزارتايي از نمايشها و کساني مواجه ميشويم که هريک ميتوانند تبديل به يک بازيگر شوند. *پيشتر برنامههاي استعداديابي يا مسابقات با حضور چهرهها در تلويزيون به شکلهاي مختلف وجود داشته است، مثلا برنامههايي به منظور پرورش خواننده برتر، يا برنامهاي مثل استند آپ کمدينهاي خندوانه فکر ميکنيد برنامه استعداديابي هنرپيشه چه ويژگيهايي دارد که ميتواند آن را نسبت به برنامههاي مشابه متفاوت يا جذابتر کند؟ برنامه اي مثل خندوانه - خنداننده شو - متمرکز بر استند آپ کمدي است . استند آپ يک شيوه اجرااست و ممکن است ربطي هم به بازيگري نداشته باشد . اما برنامه اي که تا کنون در آن به استعداد بازيگري بپردازد، نداشتهايم . نمونه برنامه هنرپيشه نه تنها در کشور ما وجود نداشته است بلکه اين موضوع حتي درميان برنامه هاي دنيا نيز کم سابقه بوده است. دليل اينکه کمتر روي اين تم کار شده سختيهايي است که ساخت چنين برنامهاي دارد. اگر ما دراين برنامه صرفا راجع به بازيگري تئاتر سخن ميگفتيم، آن موقع شرايط تهيه و ساخت آن نيز راحتتر بود، چرا که بازيگران تنها روي استيج قرار ميگرفتند و بدون اينکه نياز باشد تا آنها بازي را در شرايط و شيوههاي مختلف فيلمبرداري انجام بدهند، بازيشان را انجام و مردم نيز به آنها راي ميدادند . اما دربرنامه هنرپيشه ابزارآلات سريال و فيلمسازي مطرح است. در مراحل پيشرفتهتر کسانيکه آموزش بازيگري ميبينند و جزو شرکتکنندگان مسابقه برنامه هنرپيشه هستند، مثلا بايد ياد بگيرند که چگونه در برابر پرده کروماکي و در فضاي مجازي بتوانند بازي کنند. حتي آنها ميآموزند که اگر کار موزيکال بود بايد چگونه عمل کنند. علاوهبر اين بازيگري در برابر دوربين نيز موضوعي کاملا جداگانه است، بازيگري مقابل دوربين به شدت متفاوت با بازي روي استيج و صحنه تئاتر است. اين مسائل بخشهاي فني است که در آموزشگاهها ممکن است ياد بدهند اما اينکه چنين مسائلي دريک برنامه تلويزيوني براي ساخت بازيگرصورت بگيرد، تا کنون سابقه نداشته است. * هميشه بحث بر سر اين بوده است که کلاسهاي آموزشي يا حتي استعدايابيهايي اينچنيني تا چه اندازه ميتواند تضميني براي علاقهمندان و حضور حرفهايشان در عرصه هنر باشد؟ آيا برنامه هنرپيشه تلاش کرده است تا بتواند پلي براي برقراري واقعي ميان علاقهمندان بازيگري با عرصه سينما و تلويزيون باشد؟ دراين حوزه هيچ برنامه تلويزيوني يا کلاس آموزشي نميتواند تضمين بدهد، تضمين به خود آن فرد داوطلب بستگي دارد. کساني که دراين برنامه شرکت ميکنند حداقل در ۹ برنامه و حداکثر در ۵۰ برنامه ديده ميشوند، آنها روي آنتن هستند و نه تنها مردم بلکه بسياري از دست اندرکاران حوزه سينما و تلويزيون آنها را رصد ميکنند. ضمن اينکه تعدادي از کارگردانان و تهيه کنندگان در اين برنامه به عنوان کارشناس دعوت ميشوند و تماشاچي هنرنماييها خواهند بود. ضمن آنکه سايت هنر پيشه، قرار است تا بعد از پايان اين برنامه نيز فعاليتش را ادامه دهد. اين سايت ميتواند يک بانک اطلاعاتي بسيار مرغوب براي کساني باشد که دراين حوزه کارکردهاند. من فکر ميکنم تعدادي از کساني که در اين برنامه حضور ميابند و تا پايان نيز مي توانند در برنامههنرپيشه باشند، اتفاقات خوبي در حوزه بازيگري برايشان ميافتد. شخص خود من به عنوان يک فيلمساز، معمولا از بانکهاي اطلاعاتي اينگونه براي فيلمسازي استفاده ميکنم. کساني که کمتر ديده شدند ولي استعداد دارند و ميتوانند به عنوان بازيگر معرفي شوند براي کارگردانان و فيلمسازان هميشه جذاب بودهاند. *اما به هر حال در برنامههايي که پيشتر نيز براي استعداديابي خوانندگان، يا استند آپ کمدينها نيز اتفاق افتاده است ما شاهد حضور کارشناسان، کارگردانان، بازيگران و خوانندگان مطرح کشور در آن بوديم آيا حضور آنها توانسته باعث ورود علاقهمندان به عرصه هنر آن طور که بايد شده باشد؟ شما اميدواريد که هنرپيشه دراين کار موفق عمل کند؟ نه تنها اميدوارم بلکه ميخواهم تا از ساير برنامههاي استعداديابي تلويزيون هم دفاع کنم. چرا که اتفاقات خيلي خوبي در ساير برنامههاي استعداديابي نيز افتاده است. مثلا در برنامه استند آپ کمدي که شما گفتيد تعداد زيادي از افراد ديده شدند و در حال حاضر آنها در بسياري از برنامهها و مجالس حضور دارند. حتي اگر شما با برخي از آنها تماس بگيريد وقت آنها پر است آنها در بسياري از برنامههاي غير تلويزيوني و مجالس حضور دارند. از سويي حتي تعدادي از آنها نيز به تلويزيون راه يافتند و به عنوان کارشناس هستند. در برنامههاي خوانندگي هم تعدادي از آنها به موفقيتهايي دراين عرصه رسيدند. *اما ميپذيريد که موضوع بازيگري، وضعيت متفاوتي دارد چون ديگر نميتوان توقع داشت کسي که در سينما يا تلويزيون حضور ندارد را بخواهيم به عنوان بازيگر در استيجها يا مجالس ببينيم، طبيعتا جنس فعاليت در بازيگري با فعاليت در عرصه خوانندگي يا استند اپ کمدي متفاوت است بله! زنجيره کار هنرپيشه بايد در تلويزيون و سينما باشد. *نقش اپليکيشن پات در برنامه هنر پيشه اما ممکن است جاي سوال داشته باشد. چگونه شما بين يک نرمافزاردر حوزه پرداخت الکترونيکي و يک شرکت در اين صنعت با هنر ارتباط برقرار کرديد؟ ما در عرصهاي زندگي ميکنيم که فضاهاي جديد تکنولوژيک در زندگي ما حرف اول و آخررا ميزنند. اين تکنولوژيها در عرصه تسهيل امور در بسياري مسائل از جمله ارتباطات، حوزههاي اجتماعي و غيراجتماعي نقش اساسي دارد. برنامه هنرپيشه با اين اقبال روبه رو شد تا پشتيبان و حامي که مايل بود در حوزه فرهنگ کارکند به آن بپيوندد. معمولا حاميان اينچنيني، حوزه فرهنگ اولويتشان نيست اما خوشحاليم که اين بار ما پشتيباني داريم که دغدغه فرهنگي جزو اولويتهايش است. جزو اولويتهاي شرکت ايران کيش و اپليکيشن پات فعاليت در عرصه هنر است. به شکل طبيعي اپليکيشن پات ميتواند براي جمع آوري اطلاعات و برقراري ارتباط بين طرفداران برنامه و خود برنامه بسيار مناسب باشد. اگر قرار بود چنين برنامهاي را به شکل سنتي دنبال کنيم با کار سختي روبه رو بوديم، البته فرهنگ استفاده از اين اپليکيشنها براي اتصال به اين برنامه شايد هنوز نهادينه نشده باشد که اميدواريم با برنامه هنرپيشه اين اتفاق بيافتد. من فکر ميکنم بعد از پايان برنامه هنرپيشه اتفاقات بيشتري شامل حال اين اپليکيشن و مسير برنامه هنرپيشه خواهد شد. برنامه هنرپيشه با کمک پات ارتباط خودش را با مردم حفظ ميکند. ما بايد به ارتباط طولانيتري با مردم فکر کنيم واين اپليکيشن در حوزههاي ارتباطات طولاني ترمي تواند به ما کمک کند. *بنابراين قرار است اين اپليکيشن بعد از برنامه هنرپيشه نيز درارتباط با استعداديابي فعاليتهايش را ادامه دهد، اين بدان معناست که کار اين نرم افزار فراتر از بحث راي گيري در روزهاي مسابقات برنامه هنرپيشه است. از ديدگاه شما ساير فعاليتهايي که پات دراين حوزه ميتواند انجام دهد چيست؟ حداقل استفادهاي که اين اپليکيشنها ميتوانند انجام دهند راي گيري مردمي است که خود اين موضوع نيز موضوع کمي نيست. اما ارتباطات بعد از اين را خود پات براي ما تعريف ميکند. مثلا فرض کنيد که مخاطبان ما اکنون نيازهاي فرهنگي شان را چگونه ميتوانند براورده کنند؟ نيازهاي فرهنگي که کم هم نيست، ممکن است گاهي غفلت کرده و نتوانيم اين نيازها را دسته بندي کنيم اما وقتي اين نيازها دسته بندي شود هم مشکلات مردم را حل ميکنيم هم اين کار ميتواند تبديل به کسبوکارهاي بزرگي شود. اکنون استعداديابي در بحث هنرپيشگي را ميتوانيم از طريق پات دنبال کنيم. اما خيلي از افراد مي خواهند تا بحث استعداديابي را در ساير بخش هاي هنري نيز دنبال کنند يا نکات ظريف تري را از مطالب هنري دريافت کرده يا کارهاي هنري خودشان را به روز کنند اين اپليکيشن ميتواند همه اين موارد را انجام دهد. قدمي که باعث ميشود مخاطبان اين اپليکيشن گستردهتر و حتي فراملي شود. *در راي گيريها تا چه اندازه داور و تا چه اندازه راي مردم نقش دارد؟ داوران به عنوان کارشناسان برنامه هستند. کارشناساني که از کارگردانان و سينماگران کشور هستند. اين افراد وقتي با نمايشها روبه رو ميشوند صرفا توضيحات کارشناسانه خودشان را ميدهند ولي راي گيري صرفا مردمي و از طريق اپليکيشن انجام ميگيرد.