کارگردان «ایده اصلی»: فساد اقتصادی را در حد توانم بیان کردم
باشگاه خبرنگاران/ آزيتا موگويي گفت:شايد افرادي باشند که اجازه بيشتري براي ورود به مسائل فساد اقتصادي داشته باشند، اما من در حد توانم توانستم گفتماني را باز کنم. نشست خبري فيلم «ايده اصلي» با حضور آزيتا موگويي (کارگردان و تهيه کننده)، بهرام رادان، مريلا زارعي، پژمان جمشيدي، هانيه توسلي، مهرداد صديقيان (بازيگران)، امير عربي (فيلمنامه نويس)، سودابه خسروي (طراح گريم)، عليرضا برازنده (مدير فيلمبرداري)، بهزاد عبدي (آهنگساز) و ديگر عوامل فيلم و با اجراي احسان کرمي برگزار شد. در ابتداي اين نشست بهزاد عبدي درباره ويژگيهاي موسيقي در اين فيلم، بيان کرد: با توجه به تحليل کارگردان، سعي کردم تلفيقي از موسيقي دنيا را استفاده کنم و خيلي به موسيقي لوکال توجه نکردم بلکه بيشتر مفهومي بود. آزيتا موگويي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه فکر نميکنيد زمان فيلمهاي زرق و برق و لاکچري تمام شده است؟ بيان کرد: در تيتراژ فيلم اسم سرمايه گذاران زده شده است. از خيلي وقت پيش از، شفافيتهاي مالي استقبال کردم. درباره بودجه فيلم هم که ممکن است سوال بعدي باشد بايد بگويم که در اين فيلم سفرهاي زيادي شده و بازيگران سرشناسي دارد، اما بودجه آن کمي بيش از ۴ و نيم ميليارد تومان است و زماني که برآورد ساخت آن را ميکرديم يورو هشت هزار تومان بود. ما سعي کرديم هزينه ساخت فيلم بيشتر از آنچه برآورد کرديم، نشود. اينکه زمان فيلمهاي زرق و برق تمام شده است را زياد متوجه نشدم. وقتي صحبت از مبالغ ميليون دلاري است پس مجبورم زندگي واقعي آدمهاي پولدار را درست به تصويربکشيم. مريلا زارعي در ادامه صحبتهاي آزيتا موگويي درباره فيلمهاي لاکچري گفت: بيشتر از اينکه اخبار سينمايي را دنبال کنم اخبار اجتماعي و سياسي کشورم را دنبال ميکنم. چند وقت پيش مقالهاي در مورد اجاره املاک در شهر تهران خواندم. املاک با وديعه ۵۰۰ ميليون توماني و ماهي ۴۵ ميليون تومان اجاره؛ ما در شرايطي زندگي ميکنيم که مردم از نظر اقتصادي در سختي هستند. نکته جالب اين است که املاکيها ميگفتند بر سر گرفتن اين آپارتمانها رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمانها بخشي از اين جامعه هستند و خانم موگويي علاقهمند بودند که بگويند هنوز چنين اتفاقاتي هست؛ بنابراين به نظرم اين سوال کمي کليشه است و بهتر است که اينطور قضاوت نکنيم. او تاکيد کرد: شکاف عميق طبقاتي بين مردم جامعه است. کساني هستند که آنقدر دارند که نميدانند چه کنند و برعکس هم وجود دارد، مردمي هستند که آنقدر ندارند که آنها هم نميدانند چه کنند. موگويي در پاسخ به پرسشي درباره تدوين دو نما در قاب و تکرار سکانس ها، گفت: آقاي دهقان تدوينگر فيلم، چون در خارج از ايران هست، نتوانست در اين مراسم حاضر شود، اين پيشنهاد او بود و استدلالش اين بود که به فيلم کمک ميکند، اما حتما در اکران نسخه عمومي بعد از جشنواره تغييراتي در آن خواهيم داد. او ادامه داد: بايد رو در بايستي را درباره فساد اقتصادي کنار بگذاريم و درباره مسائل اطرافمان واقعبينانه فکر کنيم. بزرگترين زشتيهاي اطراف ما ريشه در مسائل اقتصادي دارد و قبح همه چيز در اين زمينه ريخته شده است. ما بسياري از اين مسائل را ميدانيم. تمام مشکلاتي که گريبان ما را گرفته اين است که عدهاي همه چيز را براي خودشان ميخواهند و شايسته سالاري کمتر ميتواند پيروز باشد. آدمهايي که ميخواهند ببرند و هيچ عِرقي به اين مملکت ندارند. اين کارگردان اضافه کرد: شايد افرادي باشند که اجازه بيشتري براي ورود بيشتري به اين مسائل داشته باشند، اما من در حد توانم توانستم گفتماني را باز کنم که اميدوارم در پس لوکس بودن ماشينهاي زيبا آن را گم نکنيم و سطحيترين برداشت ميتواند زشتترين حالت از اين داستان باشد. عربي هم در اين باره توضيح داد: من فيلمنامه را نوشتم، اما قصه اوليه براي آقاي کريمي بود و در اجراي فيلمنامه از يکسري اتفاقات واقعي در فساد اقتصادي کمک گرفته ايم. در پرونده متهمان اقتصادي ميبينيد که آقايي به نام کارگر خانه اش ميلياردها پول گرفته و شايد آن فرد هم اطلاعي در اين باره نداشته است. صديقيان:فيلمنامه ايده اصلي براي من بسيار جذاب بود در ادامه نشست، صديقيان درباره بازي در اين فيلم گفت: فيلمنامه ايده اصلي براي من بسيار جذاب بود. من، چون در سر يک سريال نمايش خانگي هستم طبيعتا نميتوانم در نقش اصلي يک فيلم حضور داشته باشم. به همين دليل اين نقش به نظر خودم جذاب به من پيشنهاد شد. هانيه توسلي درباره بازي در فيلم «ايده اصلي» گفت: به نظرم اين فيلم بسيار خوش ساخت است. نقش لاله جزو نقشهايي که کم بازي کرده بودم. ايده اصلي، فيلمنامه پيچيدهاي دارد و خوشحال هستم که در اين فيلم بازي کردم. بهرام رادان درباره بازي در فيلم آزيتا موگويي بيان کرد: دفعه اولي که خانم موگويي چند خطي از قصه فيلم ايده اصلي را برايم تعريف کردند. در آن موقع به نظرم جاه طلبي از منظر خوبش به نظر ميآمد. زماني که به فيلمبرداري نزديک ميشديم، قيمت دلار در حال افزايش بود و ساخت اين فيلم به نظر رويا ميآمد. من از او پرسيدم واقعا ميخواهي اين فيلم را بسازي و خانم موگويي مصممتر از هميشه بود. او تاکيد کرد: سينما بايد در اصل سرگرمکننده باشد؛ ما سعي کرديم شما را سرگرم کنيم. شايد پشت اين سرگرمي برداشتهاي متفاوتي باشد. خوشحال هستم در اين پروژه در کنار همه کساني بودم که اينجا هستند. زارعي: کارکردن با خانم موگويي براي من جذاب بود مريلا زارعي با اشاره به اينکه از بودن در اين فضا خوشحال است گفت: جذابيت اين نقش از جايي شروع شد که به عنوان بازيگر علاقهمند هستم مخاطب به من اين اجازه را بدهد، نقشهايي که با آن در چالش قرار ميگيرم را تجربه کنم. گاهي ممکن است اين چالش مورد قبول قرار بگيرد و يا نگيرد. با فيلم دو زن تهمينه ميلاني بود که من وارد سينما شدم. دوتا از جايزههاي سينماييام را در کار فيلمسازان زن گرفتم. هميشه اين نکته را مد نظر داشتهام که با فيلمسازان زن کار کنم. او ادامه داد:کار کردن با خانم موگويي برايم جذاب بود؛ اين تجربه دوم خانم موگويي است. در برههاي که ما سر فيلمبرداري بوديم، همانطور که آقاي رادان اشاره کردند وضعيت خوب نبود. اما خانم موگويي همه بار را به دوش داشت. آبنار درباره صداگذاري اين فيلم گفت: دو ماه ما شبانهروزي کار ميکرديم تا به جشنواره برسد. حتي يک بار هم بعد از ميکس فرصتي نداشتيم که فيلم را به جشنواره ببينيم. اما وقتي فيلم را در سينماي کوروش با پسرم ديدم، او گفت که فيلم به نسل جواني که تازه وارد کار ميخواهند بشوند، بسيار کمک ميکنند. خواهش ميکنم در اين شرايط که مسائل اقتصادي چنين شده هواي سينما را داشته باشيد.