برنامه «هفت» سیمرغهای جشنواره را بررسی کرد/ در حق «رد خون» اجحاف شد
ميزان/ برنامه تلويزيوني هفت در سري جديد خود ويژه سي و هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر، شامگاه دوشنبه بيست و دوم بهمن، ساعتي بعد از اعلام برگزيدگان سيمرغ بلورين، با حضور تهيهکننده و کارگردان فيلم «۲۳ نفر» برگزيده سيمرغ نگاه ملي و چهار منتقد سينما به صورت زنده از پرديس سينمايي ملت از شبکه سه سيما پخش شد. برنامه هفت، ساعتي بعد از اعلام برگزيدگان بخشهاي مختلف سي و هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر، برنامه تلويزيوني هفت با حضور روي آنتن شبکه سه رفت. در اولين بخش اين قسمت از برنامه، مجتبي فرآورده تهيهکننده و مهدي جعفري کارگردان فيلم «۲۳ نفر» ميهمان محمدحسين لطيفي بودند. فيلممان را با نگاه ملي ساختيم مجتبي فرآورده در ابتداي اين گفتگو درباره پيشبيني خود از تعداد سيمرغهاي جشنواره گفت: ما به دنبال دريافت جايزه نبوديم. ما به خاطر يک انگيزه ديگر اين فيلم را ساختيم و امشب با تجليل از آزادگان در جشنواره فيلم فجر حال خوبي به ما دست داد. مهدي جعفري هم درباره نگاه داوران به نخستين تجربه سينمايي خود گفت: ما خوشحاليم به خاطر توجه داوران به فيلم سينمايي ۲۳ نفر. خود من پيشبيني از دريافت اين سيمرغ نداشتم. مخاطباني که استقبال خوبي از اين فيلم داشتند گمانهزنيهايي ميکردند. ما خوشحاليم که نظر مردم و هيات داوران به هم نزديک بوده است. وي افزود: نگاه ما در اين فيلم برابر نهاد و ترجمه کلمه «نگاه ملي» بود و خوشحاليم که جايزه بهترين فيلم نگاه ملي را دريافت کرديم. متري شيش و نيم در اکران نوروزي لطيفي در بخش بعدي ميزبان سيد جمال ساداتيان تهيهکننده فيلم «متري شيش و نيم» برگزيده نگاه مخاطبان بود. وي درباره دريافت اين جايزه گفت: اين فيلم، فيلم سختي بود. ۵ ماه کار طاقت فرسا داشتيم. تيم توليد ما کار سختي داشت. ما در اين فيلم ۳ مدير توليد داشتيم. وي افزود: اگر انگيزه بين تمام افراد وجود نداشت اين فيلم به سرانجام نميرسيد. همه عوامل در سريعترين زمان ممکن، کار خود را ميرساندند. اين تهيهکننده سينما درباره هزينه توليد اين فيلم گفت: ما اوج کارهايمان در مسير تورمي بود به همين دليل هزينه فيلم خيلي بيش از براورد اوليه شد. اما اميدواريم که همان گونه که مردم از فيلم در جشنواره استقبال کردند، در زمان اکران هم فيلم را حمايت کنند. طبق بخش نامه وزارت ارشاد فيلمهاي منتخب مردمي ميتوانند اکران نوروز داشته باشند و اين موضوع ميتواند تاثير مثبتي بر فروش فيلم داشته باشد. سيد جمال ساداتيان در ادامه گفت: هرچه فروش فيلمهاي اجتماعي از جمله «متري شيش و نيم» بيشتر باشد، ميتواند اين انگيزه را ايجاد کند که ديگر تهيهکنندگان و فيلمسازان تشويق ميشوند که به جاي ساخت فيلمهاي طنز براي فروش بيشتر، فيلمهاي اجتماعي با يک تلنگر بسازند. تهيهکننده فيلم «متري شيش و نيم» در پاسخ به سوال لطيفي درباره اثر بعدي خود گفت: سالي ۱۰۰ فيلم ساخته ميشود. من سالهاست تلاش کردهام ضمن حفظ سرگرمي، قصه و موضوعي را انتخاب کنم که تلنگر اجتماعي داشته باشد. گرچه که کار سختتري است. در ادامه ميزگرد بررسي جوايز جشنواره فجر با حضور محمدتقي فهيم و پژمان لشکريپور برگزار شد. محمدتقي فهيم در ابتداي اين بخش گفت: اميدوار بودم که جشنواره امسال به ما کمک کند تا الگوي ثابت جشنواره فيلم فجر مشخص شود. چون فيلمسازها نميدانند که اهداف و راهبردهاي جشنواره چيست و يک سردرگرمي وجود داشت. اين منتقد اضافه کرد: امسال دو فيلم از نظر من شاخصتر بود و به تصوري که از فيلم مناسب جشنواره فجر دارم، نزديکتر بود. «شبي که ماه کامل شد» نرگس آبيار و «ماجراي نيمروز؛ رد خون» محمدحسين مهدويان. بي توجهي به فيلم سينمايي رد خون جالب است. فيلمها قهرمان و ضد قهرمان دارد و تريلرهاي جذاب دارد و در گيشه بين مخاطب عام هم مورد توجه قرار ميگيرد. به نظر من در حق ماجراي نيمروز و سرخپوست اجحاف شد. پژمان لشکري پور نيز درباره داوريها گفت: به داوران خسته نباشيد ميگويم. امسال نگرانيهاي زيادي درباره داوري بود. به نظر من بايد مهندسي داوري بايد در جشنواره وجود داشته باش، اما در جشنواره فيلم فجر ادوار گذشته دبيري بود که خود را در حد تدارکات پايين آورده بود در حالي که در برخي دورهها داورها از دخالت دبير جشنواره ناراحت بودند. اين تهيهکننده و منتقد ادامه داد: امسال داوريها در طبق روال معمول انجام شد. هر داوري يک نشانه دارد. در جشنواره فيلم کن هر فيلم فقط ميتواند يک جايزه بگيرد. ما امشب صحنههاي غير حرفهاي ديديم. عزيزي که جايزه بخش نگاه نو رو نپذيرفت کار درستي انجام نداد يعني آيين نامه جشنواره را نخوانده است. اين رفتار اصلا زيبنده سينماي ما نيست. وي در ادامه تاکيد کرد: به نظر من عدم توجه به فيلمي مثل ماجراي نيمروز ميتواند نقطه تار اين جشنواره باشد. چون اين فيلم نکات استاندارد يک فيلم خوب را داشت. محمد تقي فهيم نيز در تکميل صحبتهاي لشکريپور گفت: فيلم ماجراي نيمرو ميتوانست مانند فيلم شبي که ماه کامل شد جايزه دريافت کند. ناديده گرفتن بازي جواد عزتي عجيب است. در مسير نقد ديشب نبايد به مهجوريت فيلم دامن ميزدند. بيتوجهي ما باعث ضربه زدن به فيلم شد. جواد عزتي بهترين تفکر يک نقش است. پژمان لشگري پور در ادامه گفت: متاسفانه ما هنوز فيلم در ذهنمان رسوب نکرده، به نقد فيلمها ميپردازيم. ساختن فيلمها در برخي از ژانرها خيلي سخت است. عمليات مرصاد خيلي پروژه سنگيني است و نقدهاي يک دقيقهاي درست نيست. نديدن فيلمي مثل ماجراي نيمروز؛ رد خون، باعث دلسردي سازنده ميشود. تاييد نمايندگان رسانهها از انتخاب داوران سيوهفتمين جشنواره فيلم فجر ميزگرد بررسي برگزيدگان سيوهفتمين جشنواره فيلم فجر از نگاه رسانهها با محمدرضا شفيعي سردبير روزنامه صبا و آرش خوشخو سردبير روزنامه هفتصبح ادامه يافت. محمدرضا شفيعي درباره اين دوره از جشنواره گفت: همه رسانهها تاکيد دارند که تب و جذابيت کاخ جشنواره به خاطر جابه جايي اين کاخ کمتر شده است. وي در ادامه درباره بخش فيلم مستند و کوتاه گفت: نکته اين است که حضور اين دو فيلم در جشنواره فجر ضايع کردن حق اين دو ژانر است، چون اين دو ژانر هر کدام جشنواره ويژه خود را دارند و در جاي خودشان به آنها پرداخته ميشود. شفيعي درباره بخش نگاه نو گفت: برخورد کارگرداني که امسال سيمرغ نگاه نو را دريافت کرد عجيب بود. آداب رعايت کردن قوانين جشنواره کار سختي نيست. سيمرغ درستي بود، ولي برخورد کارگردان اشتباه بود. اين تهيهکننده و روزنامهنگار درباره فيلم نگاه ملي گفت: جايزه به درستي اهدا شد، ولي مهمترين جايزه جشنواره را در زمان خوبي اهدا نکردند. ي افزود: در بخش صحنه نکته عجيب ديده نشدن ماجراي نيم روز، ردخون حتي در ميان نامزدها بود. آرش خوشخو درباره سيمرغ بهترين فيلم اول گفت: غني زاده شب خوبش نبود. چهرههاي تئاتري يک خودپسندي عجيب همراه خود دارند. آمده بود خبرسازي کند، ولي نتوانست. اين دو روزنامهنگار در ادامه با بررسي ديگر برگزيدگان جشنواره بيشتر انتخابهاي داوران را براي اهداي سيمرغ تاييد کردند. برنامه سينمايي هفت ويژه سي و هفتمين دوره از جشنواره فيلم فجر، در شبهاي جشنواره هر شب حدود ساعت ۲۳ با اجراي محمدحسين لطيفي و تهيه کنندگي مجتبي اميني به صورت زنده از پرديس سينمايي ملت روي آنتن شبکه سه رفت. پخش اين برنامه هر هفته جمعهها با بررسي سينماي ايران ادامه خواهد داشت.