شوخی با مرگ روی صحنه؛ نمایش «امیرعلی نبویان» با بازی همسرش
خبرآنلاين/ اميرعلي نبويان که با نمايش «تناسخ، سه تا سي و پنج تومن» در بخش مسابقه ايران دو تئاتر فجر شرکت کرده است درباره حضور در جشنواره و موضوع نمايش خود صحبت کرد. نبويان درباره دليل انتخاب نام نمايش «تناسخ، سه تا سيوپنج تومن» به خبرآنلاين گفت: «نمايش را در سه پرده و با موضوع تناسخ به اجرا در ميآوريم و چون در زمان اجراي اول قيمت بليتها سيوپنج هزارتومان بود، اسم نمايش را «تناسخ، سه تا سي و پنج تومن» گذاشتيم که موضوع آن شوخي با مرگ و ماجراي تناسخ است.» او که موضوع نمايش را از کتابهاي «قصههاي اميرعلي» انتخاب نکرده است در اين باره توضيح داد.:«يکي ازعلاقهمنديهاي من در تئاتر استفاده از موقعيتهاي فانتزي است. «قصههاي اميرعلي» يک فضاي رئال در خانواده و دوستان است و من دوست ندارم اتفاقاتي را که در مقابل چشم همگان رخ ميدهد در تئاتر نشان دهم. سليقهي من براي روي صحنه بردن نمايش، استفاده از خيال پردازيها و فانتزيها است.» پيش از شروع رسمي جشنواره برخي به حضور اين نمايش در بخش مسابقه ايران دو اعتراض کرده بودند. او در پاسخ به پرسشي در اين باره ميگويد: «اين نمايش چهارمين نمايشنامهاي بود که نوشتم و دومين تجربه کارگرداني من بود. من زياد در جريان اين اعتراضات نيستم و اگر اين نظر وجود داشته بايد با هيات انتخاب بحث کنند.» کارگردان اين نمايش درباره تعداد کم بازيگران ميگويد: «تعداد بازيگر کمتر يا بيشتر لزوما فضيلت نيست براي ما راهيابي يک نمايش عامهپسند به جشنواره اهميت داشت.» نبويان منظور خود از عامه پسند بودن نمايش را توضيح ميدهد: «نمايش عامه پسند، نمايشي است که قصه روايت ميکند و مخاطب از ابتدا تا انتها پيگير قصهاي است که روي صحنه روايت ميشود، اين نمايش خيلي موضوع ساختارشکنانهاي ندارد، داستان تعريف ميکند، شخصيت سازي ميکند و موقعيتها را به نمايش در ميآورد واينگونه در داستان گره مياندازيم و هر جور شده گره را باز ميکنيم. اين چيزي بود که دوست داشتم يکبارامتحان کنم که آيا مي توان با يک نمايش عامه پسند که برگرفته از فرهنگ قصه گويي در ادبيات داستاني است در جشنواره حضور داشت؟ که خوشبختانه موفق شدم. کارگردان اين نمايش دربارهي حرفها و شوخيهاي بي پردهاي که در نمايش وجود داردموضوعاتي را توضيح مي دهد:«يکسري موقعيت ها در نمايش وجود دارد که باعث به وجود آمدن اين شوخيها ميشود، زماني که يک مرد به شکل عجيب وغريبي در يک حمام زنانه گرفتارميشود، خود به خود يک ذهنيتي را در مخاطب به وجود ميآورد که مثبت نيست يا زماني که يک گاو با شرايط ويژه وجود دارد و اسکانديوم (مادهاي سمي) توليد ميکند، همين دو موقعيت ايجاب ميکند که شما صريحتر و واضحتر با مخاطب صحبت کنيد، ضمن اينکه مخاطب تئاتر عمدتا بالاي ۱۶ سال هستند وآن طيف گسترده سني که در سينما يا تلوزيون وجود دارد در تئاتر نيست و همين محدويتها را کمتر ميکند اين به آن مفهوم نيست که هر زماني هر چيزي را خواستيم ميتوانيم بگوييم اما زماني که موقعيت ايجاب ميکند ميتواند گفته شود، خواه از نظر برخي تندروي باشد خواه طبيعي.» او درباره شرکت نکردن در جشنواره تئاتر راديويي ميگويد: «انگيزهاي براي اين کار نداشتم ولي انشاالله در دورههاي بعد اگر عمري باقي باشد، شايد با يک کار در بخش راديويي حضور پيدا کنم.» اميرعلي نبويان درباره همکاري شوراي نظارتي با نمايش گفت: «ما قوانين کار کردن در ايران را ميدانيم و به آن احترام ميگذاريم کار ما در زماني که به اجراي عمومي رفت دو بار بازبيني شد، يکبار پيش از اجرا و يکبار حين اجرا، براي شرکت در جشنواره هم يکبار ديگر اصلاحيههايي به ما دادند و ما هم به اين نگاه و اصلاحيهها احترام ميگذاريم، گرچه شايد در مورد اين اصلاحيهها بحثهايي داشته باشيم اما اين بحثها براي بعد از جشنواره است؛ زيرا در جريان جشنواره همه بايد به قوانين احترام بگذارند و ماهم ازاين قاعده مستثنا نيستيم.» او درباره حذف قسمتهايي از نمايش ادامه ميدهد: «از نظر موقعيتهاي نمايشي چيزي حذف نشد، اما به لحاظ نوع بازي و يکسري تک جمله در ديالوگها، تغييراتي را به وجود آورديم اما باز هم چيزي حذف نشد.» نبويان درباره بازي همسرش در اين نمايش گفت:«بهار نوروزپور آدم مهربان و در عين حال مسئوليتپذيري است و درخيلي از امور جلوتر از من قدم بر ميدارد، حتي اگر همسرم نبود باز هم با او همکاري ميکردم.»