استقبال مخاطبان تئاتر فجر از «دلقکبازی» معاصر
ايسنا/ دهمين روز از سي و هفتمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر در حالي پشت سر گذاشته شد که نمايشي با بازي معلولان جسمي آسايشگاه کهريزک در تالار وحدت و همچنين نمايشي پيامآور صلح و دوستي روي صحنه رفتند. «يک روش معاصر براي دلقکبازي» هم توجه مخاطبان را جلب کرد. در اولين روز اسفندماه تالار وحدت ميزبان نمايش «رستم و سهراب» با بازيگري تعدادي از معلولان جسمي آسايشگاه خيريه کهريزک به کارگرداني ميرکمال ميرنصيري بود که براي اين اجرا سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور داشت. او درباره اين نمايش در صفحه توئيتر خود نوشت: "نمايش «رستم و سهراب» را در تالار وحدت ديدم. کاري زيبا از معلولان آسايشگاه کهريزک. رستم فقط اسطورهاي در تاريخ نيست، رستمها ميتوانند در کنارمان باشند. آنان که ناممکنها را ممکن کردهاند. دست مريزاد به همه اين عزيزان و کارگردان ارزشمند جناب آقاي ميرنصيري" «رستم و سهراب» که پيش از حضورش در جشنواره در پاييز امسال چند اجرا در تالار وحدت داشت، صرفاً يک تئاتر نيست بلکه هدفش نمايشدرماني است به اين معنا که نمايش وسيلهاي ميشود براي درمان روحي و رواني مددجويان. *** ديگر نمايشي که در اين روز روي صحنه رفت، تئاتر «ديالوگ در سرزمين عجايب» به کارگرداني عليرضا کوشک جلالي بود که از کشور آلمان در جشنواره شرکت کرده است. اين نمايش بر اساس کتاب «من نفرت نميورزم» اثر عزالدين ابوالعيش، پزشک فلسطيني است که در يک بيمارستان اسرائيلي کار ميکند. نمايش با بازي ميشائيل مورگن اشترن، تنها يک بازيگر دارد و به زبان آلماني با ترجمه صوتي ضبطشده اجرا شد. «ديالوگ در سرزمين عجايب» اثري است که توانسته توجه بسياري را در مجامع بينالمللي به خود جلب کند و به عنوان نمايشي در راستاي گفتوگو فرهنگها، دوري از خشونت و پيامآور صلح و دوستي شناخته شده است. اين نمايش در اجراي خود در جشنواره ميزبان مهماناني خارجي از سفارت آلمان بود. از اين نمايش استقبال نسبتاً خوبي شد و تالار سايه مجموعه تئاتر شهر در نوبت اول، مملو از جمعيت بود تا حدي که چندين رديف از تماشاچيان بر روي زمين نشستند. با اين حال به دليل آنکه اين اثر به زبان آلماني اجرا شد و بالانويس نداشت بلکه ترجمه همزمان آن در سالن پخش ميشد، باعث تداخل صداي بازيگر شده بود و در برخي مواقع ناهماهنگ بودن و صداي ضعيف مترجم باعث نارضايتي مخاطبان شد. نکته ديگري که در ايام جشنواره تئاتر فجر کارگردانها بارها نسبت به آن اعتراض داشتهاند، بحث خروج و رفت و آمد تماشاگران در حين اجراها است که تأثير بدي بر فضاي سالن، مخاطبان و بازيگران و عوامل ميگذارد. اين نمايش نيز از چنين اتفاقي مستثنا نبود و اين موضوع باعث اعتراض کارگردان اين اثر شد. عليرضا کوشک جلالي، مؤسس گروه تئاتر «علي جلالي آنسامبل» در کلن آلمان، نويسنده، مترجم و کارگردان تئاتر است که تاکنون آثار بسياري از او روي صحنه رفته است. *** تئاتر ميکروفيزيکال «فقط استخوانها» نيز که از کشور فنلاند و با نويسندگي، کارگرداني و بازي توماس مونکتون در جشنواره تئاتر فجر حضور پيدا کرده است براي دومين روز متوالي روي صحنه تالار چهارسوي تئاتر شهر رفت و گلاب آدينه يکي از ميهمانان اين نمايش خارجي بود. اين نمايش سرگرمکننده که در روز اجرا به دليل استقبال زياد مخاطبان مشکلاتي را براي عوامل اجرايي جشنواره ايجاد کرده بود، در اين روز با نظم بهتري اجرا شد. اين نمايش يک مونودرام است که طراح آن در جايي يک متري بدون دکور خاصي نمايش را با حرکات اعضاي بدن خود به شکلي ماهرانه اجرا کرد. در لحظاتي از نمايش منکتون مخاطب را به ياد مستربين ميانداخت، چون برخي حرکات و صداهايش شبيه کاراکتر مستربين بود. در بروشور اين نمايش نوشته شد است: «فقط استخوانها» از دستکاري بدن و يک روش معاصر براي دلقکبازي استفاده ميکند.