پیشبینی فروش سینمای ایران در سال ۹۸
دنياي اقتصاد/ فيلمهاي اکران نوروزي در هفتهاي که گذشت، معرفي شدند. سينماها آماده يک دوره پرفروش سه هفتهاي ميشوند. يک دوره ۲۱ روزه که هر سال رکوردهاي تازهاي بهجا ميگذارد. در مقابل اين دوره ۲۱ روزه، يک دوره هفت روزه هم وجود دارد که هفته پيش از آغاز اکران نوروزي است. در بسياري از سالها، کمترين ميزان فروش فيلمها در همين يک هفته اتفاق افتاده است، بنابراين بيراه نيست اگر بگوييم که قعر و قله بازار سينما در همين چهار هفته ميان اسفند و فروردين، بههم دوخته شدهاند. اما نسبت ميان اين دو دوره متفاوت، هميشه يکسان نيست. گاهي اوقات افزايش قيمت بليت سينماها در سال جديد، اختلاف ميان تعداد بليتهاي فروخته شده را به حداقل ميرساند و گاهي با ثابت ماندن قيمت بليت، اين اختلاف به اوج ميرسد. امسال قرار است که قيمت بليت سينماها افزايش پيدا کند. درباره نتايج اين اتفاق، نظرهاي متفاوتي وجود دارد. پيشبينيها درباره فروش نوروزي سينماها در سال ۹۸ دستکم دو گونه است. برخي ميگويند با توجه به افزايش قطعي قيمت بليت و شرايط اقتصادي کشور، استقبال عمومي از فيلمهاي روي پرده در طول سال ۹۸ کاهش پيدا خواهد کرد. طبق نظر اين دسته از کارشناسان، قيمت بليت در پرديسهاي سينمايي شهرهاي بزرگ در سال جديد به آستانه ۲۰ هزار تومان ميرسد و بهرغم اين افزايش قابلتوجه، فروش مجموع سال ۹۸ به سختي ميتوان انتظار رکوردشکني را در سال ۹۸ داشت. اما در مقابل کارشناساني هم هستند که شرايط دشوار اقتصادي کشور را عامل اصلي افزايش فروش سينماها ميدانند. آنها اعتقاد دارند که به دليل افزايش هزينه سفرهاي تفريحي و سرگرميهاي ديگر، رجوع به سينماها همچون چند سال اخير افزايش پيدا ميکند و مردم اوقات فراغت خود را در سينماها با هزينه کمتري در مقايسه با هزينه سفر سپري خواهند کرد. نکتههاي بررسي بازار سينما بررسي آثار افزايش قيمت بليت بر بازار سينما را در دو وجه ميتوان بررسي کرد. يک وجه دامنه کوتاهمدت بازار سينما و دومي دامنه بلندمدت سينما است. بليت سينماهاي ايران در طول يک دوره ۵۰ ساله از ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۵ در حدود ۲۵۰۰ درصد افزايش داشته است. بايد بررسي کرد و ديد که آيا تعداد تماشاگران به نسبت جمعيت هم در همين حد و اندازه افزايش پيدا کرده است يا خير؟ پرسش بعدي اين است که آيا اين نسبت، در فروش فيلمها هم به همان اندازه بوده است؟ در نگاه اول ممکن است چنين فرض کنيم که فروش ۲۴۰ ميليارد توماني سينما در سال ۹۷ حتي بيشتر از ۲۵۰۰ برابر فروش فيلمها در سال ۱۳۴۷ باشد.نکته ديگر اين است که در همه گزارشهاي فروش، تنها رقم گيشه فيلمها ارائه ميشود، در حالي که بررسي بلندمدت بازار سينما، نسبت ميانگين هزينه ساخت فيلمها و ميانگين ميزان فروش آنها بايد مورد توجه قرار بگيرد. عوامل بازدارنده افزايش قيمت بليت سينماها، اگرچه يک عامل اصلي در ميزان فروش سينماها است اما تنها عامل آن نيست. ترکيب فيلمهاي روي پرده، شيوه تبليغات و اطلاعرساني و... نيز در ميزان فروش، تاثيرگذارند. بر اساس آنچه در جشنواره فيلم فجر امسال اتفاق افتاد، بهنظر ميرسد فيلمهايي که در فهرست انتظار اکران براي سال ۹۸ حضور دارند، بازار بالقوه خوبي خواهند داشت. اين در حالي است که افزايش تعداد فيلمهاي کمدي هم به کمک بازار خواهد آمد. بهرغم اين مساله، افزايش قيمت بليتها و احتمال افزايش نرخ تورم در سال ۹۸ همزمان با افزايش حداقلي حقوق کارگران و کارمندان، يک عامل بازدارنده است. اگر اين اتفاقها را خنثيکننده همديگر بدانيم، بهنظر ميرسد که فروش سينماها در سال آينده اختلاف خيلي چشمگيري با فروش امسال نداشته باشد. نکته ديگر اين است که فيلم «هزارپا» با فروش ۴۰ ميليارد توماني در سال ۹۷، يک ابرپرفروش اکران بوده است که رکوردش به سختي ممکن است در اکران ۹۸ شکسته شود. چيزي که با ضريب اطمينان بيشتري ميتوان گفت اين است که سال آينده سال تثبيت رکوردهاي سال ۹۷ است. به اين معني که بسيار بعيد است رکوردهاي اکران در نوروز، پرفروشترين فيلم و... که در سال ۹۷ اتفاق افتاد، در سال ۹۸ شکسته شود. نشانههاي رونق به تازگي اتفاقي جديد در تاريخ ثبت فروشهاي سينما رخ داده است. آمار فروش دو فيلم محبوب مردمي در جشنواره فيلم فجر منتشر شده است؛ فيلمهاي «تختي» به کارگرداني بهرام توکلي و «متري شيش و نيم» به کارگرداني سعيد روستايي. اين دو فيلم که از روز ۲۵ اسفند در کنار ديگر فيلمهاي منتخب، روي پرده اکران نوروزي ميروند، در جشنواره فيلم فجر که بهمن ماه امسال برگزار شد، پا به پاي هم در رقابت بر سر عنوان محبوبترين فيلم مقاومت کردند اما در نهايت گوي رقابت را فيلم سعيد روستايي ربود. اختلاف بسيار ناچيز فيلمهاي محبوب تماشاگران، يک بازار قابلتوجه را در سال آينده نويد ميدهد.تاکنون بر اساس آماري که در سامانه فروش سينماي ايران بارگذاري شده است، فيلم سينمايي «متري شيش و نيم» سعيد روستايي، ۶۲ ميليون و ۳۹۵ هزار تومان در ايام جشنواره فروش داشته است. اين ميزان فروش مربوط به حدود پنج هزار مخاطب است و در روزهاي ۱۳ تا ۱۸ و ۲۲ بهمنماه که همزمان است با ايام جشنواره فيلم فجر اين رقمها اعلام شده است که بهنظر ميرسد اين اطلاعات از فروش، تنها ۸ سينمايي است که جزئيات فروش خود را در اين سامانه قرار دادهاند. فيلم سينمايي «غلامرضا تختي» بهرام توکلي نيز که از جمله فيلمهاي اکران نوروزي است و در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر براي نخستينبار رونمايي شد، فروشي حدود ۶۰ ميليون و ۲۵۵ هزار تومان با داشتن ۵ هزار و ۸۴۸ مخاطب داشته است. اين ميزان فروش براي روزهاي ۱۳ تا ۱۸ و ۲۲ بهمنماه بوده است. با توجه به ميزان محبوبيت نزديک بههم فيلمها، بهنظر ميرسد که ديگر فيلمهاي محبوب جشنواره که در طول سال آينده روي پرده ميروند، با استقبال عمومي مواجه شوند. اين يعني بازار سال آينده اميدهايي هم براي حفظ استانداردهاي سال ۹۷ دارد.