برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«مارمولک» و «شب‌های برره» چگونه نوشته شدند؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
«مارمولک» و «شب‌های برره» چگونه نوشته شدند؟
خبرآنلاين/ پيمان قاسمخاني معتقد است کساني که وارد سينماي کمدي مي‌شوند، مي‌دانند که قرار نيست در جشنواره‌اي جايزه بگيرند و ليگ دو سينما محسوب مي‌شوند. کارگاه «انتقال تجربه» با حضور پيمان قاسمخاني و اجراي شادمهر راستين در چهارمين روز از سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر (يکشنبه اول ارديبهشت) در سالن شماره سه سينما فلسطين برگزار شد. پيمان قاسمخاني در ابتداي اين نشست با بيان اين‌که گاه خبر يا فيلمي او را به نوشتن ترغيب مي‌کند، توضيح داد: «براي من زمان زيادي براي رسيدن ايده به طرح سپري مي‌شود و بارها مي‌نويسم تا به طرح کاملي برسم و پس از آن نگارش فيلمنامه را آغاز مي‌کنم. در بسياري از اوقات هم سفارش کار مي‌گيريم و در اين سفارش‌ها تهيه‌کننده ايده‌اي دارد که در اين موارد موضوع حرفه‌اي‌تر و دشوارتر است؛ مثل فيلم «مارمولک» که منوچهر محمدي طرح را پيشنهاد داد. در ابتدا خيلي سوژه فيلم برايم جذاب نبود چون از جمله فيلمنامه‌هاي پيام‌دار بود اما از آن جايي که من هميشه مي‌گردم و چيزي پيدا مي‌کنم که به من نزديکش کند، با اين طرح هم همين کار را کردم.» وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اقتباسي بودن فيلمنامه «مارمولک» گفت: «يک عمر است که به من درباره «مارمولک» همين را مي‌گويند که اقتباسي است و من هر بار انکار مي‌کنم. من تنها از «بينوايان» ايده‌هايي براي اين فيلم گرفته بودم.» اين فيلمنامه‌نويس همچنين با اشاره به اين که ايده «شب‌هاي برره» از خواندن يک روزنامه در جلسه ارائه طرح به ذهنش رسيد، گفت: «گاهي مجبور به نوشتن هستيد و بايد هر طور شده فکر خود را به کار بيندازيد.» قاسمخاني در پايان با بيان اين‌که کساني که وارد سينماي کمدي مي شوند، مي دانند قرار نيست در جشنواره‌اي جايزه بگيرند، گفت: «ما ليگ دو سينما هستيم و کمتر مورد توجه قرار مي‌گيريم. من براي انتخاب بازيگران دشواري‌هايي دارم چون بازيگران کم‌تري حاضر به ايفاي نقش در فيلم کمدي مي‌شوند.» ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد