برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«ارژنگ‌ امیرفضلی» پس‌ از حضور دائم در تلویزیون چه‌می‌کند؟

منبع
صبح نو
بروزرسانی
«ارژنگ‌ امیرفضلی» پس‌ از حضور دائم در تلویزیون چه‌می‌کند؟
صبح نو/ آقاي ارژنگ اميرفضلي يکي از بازيگران نسل اول کمدي پس از انقلاب تلويزيون است. اميرفضلي در سال‌هاي اخير کم‌کار شده بود و تا حدودي در رسانه‌ها و بين مخاطبان نيز روبه فراموشي. آقاي ارژنگ اميرفضلي بيشتر به‌عنوان يک کمدين شناخته شده‌است. او پسر حسين اميرفضلي است. ارژنگ اميرفضلي کار خود را با برنامه «نوروز۷۲» به کارگرداني داريوش کاردان، همراه با مهران مديري و حميد لولايي آغاز کرد. او به مرور شناخته شد و علاوه‌بر بازيگري در سينما، تلويزيون و تئاتر، کارگرداني چند مجموعه تلويزيوني را نيز در کارنامه کار خود ثبت کرد. از مهم‌ترين آثار وي مي‌توان به «الو الو من جوجوام» (مرضيه برومند)، «جنگجوي پيروز» (مجتبي راعي)، «مرباي شيرين» (مرضيه برومند)، «شارلاتان» (آرش معيريان)، «شام عروسي» (ابراهيم وحيدزاده)، «اخراجي‌ها» (مسعود ده‌نمکي)، «اخراجي‌ها ۲» (مسعود ده‌نمکي)، «محاکمه در خيابان» (مسعود کيميايي) و «افراطي‌ها» (جهانگير جهانگيري) اشاره کرد. بازيگر فراموش‌شده اميرفضلي از جمله استعدادهاي کشف‌شده تلويزيون در دهه70 است که برخلاف هم‌نسلي‌هاي خودش نتوانست سير صعودي در روند حرفه‌اي ادامه دهد. او به مرور در فيلم‌ها و سريال‌هاي کمتري نقش‌آفريني کرد و همان‌هايي هم که انتخاب کرده بود، با خروجي موفقي همراه نبودند. علت اين روند خيلي مشخص نيست، اما احتمال دارد اين مشکل حاصل اشباع شدن از کار، تنبلي و مشکلات خانوادگي باشد. ارژنگ اميرفضلي به واسطه فيزيک بدني و همچنين لحنش در گفتار، عمدتاً در نقش‌هايي خاص انتخاب مي‌شد. آدم‌هاي تنبل، معتاد و... به‌طور ويژه بر بازي او نشسته بود و شايد همين موضوع هم باعث شده بود که وي در چنين نقش‌هايي ثابت شود و پيرو آن پيشنهادات و انتخاب‌هاي کمتري براي بازيگري داشته باشد. اين روند کم‌کاري بازيگر لاغراندام ادامه داشت، به‌طوري‌که او در آستانه فراموش شدن بود. تا اين‌که «خندوانه» در يکي از برنامه‌هايش از وي به‌عنوان مهمان دعوت کرد و اتفاقاً برنامه‌اي صميمي و جالب هم شد. در اين برنامه رامبد جوان از اميرفضلي خواست که به‌زودي يک استندآپ کمدي در خندوانه اجرا کند. چند وقتي گذشت تا اين‌که ارژنگ با استندآپي که تم آن سرويس بهداشتي بود ظاهر شد! مدتي گذشت و ناگهان با حضور ثابت اميرفضلي دربرنامه خندوانه مواجه شديم. قرار شده بود ارژنگ در قامت يک تيپ من‌درآوردي، بين تماشاچيان بنشيند و گاهي با رامبد وارد ديالوگ شود. اگر از کيفيت اجراي اميرفضلي بگذريم، هر چه بود به‌دليل پربيننده بودن خندوانه، اين بازيگر بازهم در بين مخاطبان زنده شد. ارژنگ توانست فالوورهاي صفحه‌اش در اينستاگرام را بالا ببرد و مثل برخي ديگر از چهره‌هاي مجازي، به رفتاري تکراري روي بياورد. شهرت‌ دوباره حالا اميرفضلي که تا چند ماه پيش درحال فراموش شدن بود، به واسطه خندوانه باز هم رسانه‌اي شد. اما پس از مدتي معلوم شد که انگار اين بازيگر 49ساله بايد کمي روي کنترلش بر رسانه‌اي شدن تمرين کند. ارژنگ ناگهان شروع به انتشار پست‌هايي در صفحه مجازي‌اش در اينستاگرام کرد. يکي از جنجالي‌ترين و البته پرانتقادترين پست‌هاي او، مورد مربوط به درياي خزر بود. ارژنگ اميرفضلي با انتشار ويديويي با زبان کمدي و طنز، ايران را که در روي نقشه شبيه يک گربه به پشت خميده است، با بهره‌بري از شعر کمدين ضد انقلاب هادي خرسندي که توسط خواننده ضد انقلاب خارج‌نشين تبديل به ترانه و کليپ شده است، دستمايه طنز قرار داده است که ايران تا شصت سال بعد تجزيه خواهد شد و از شکل يک گربه به موش تبديل خواهد شد. جمهوري اسلامي در مقايسه با حکومت‌هاي پيشين ۴۰سال مستمر اراضي ايران را حفظ کرده است و در طول ۱۹۶سال گذشته بخش اعظمي از فلات ايران تجزيه شده است. ايران کنوني تنها 30درصد از ناحيه‌اي وسيع است که در تاريخ با نام‌هاي «ايران‌زمين»، «ايران‌بزرگ» يا «ايرانشهر» و در جغرافيا با نام «فلات ايران» شناخته مي‌شود. ترفندها و دسيسه‌هاي بيگانگان و سستي پادشاهان بي‌کفايت گذشته بخش‌هاي زيادي از اين سرزمين کهن را در طول فاصله کوتاه ۱۹۶ساله از ايران بزرگ جدا کرد. اما در جديدترين مورد، اين‌بار اميرفضلي به همان شيوه بي‌مزه و فاقد هنر گذشته، پستي منتشر کرد و در آن به موضوع هجوم ملخ‌ها به داخل کشور پرداخت. بازيگر «الوالو من جوجوام» با مقايسه و ربط دادن يک پديده زيست‌محيطي به مسائلي مهم مثل اختلاس، فساد اقتصادي، ذخايرنفتي کشور و... سعي کرد بازهم تمام تلاشش را بکند تا با اطلاعات کم خود درباره موضوع فوق، خودش را در فضاي مجازي وايرال کند. آقاي اميرفضلي اين اظهارنظرهاي سطحي شما در موضوعات تخصصي و ربط آن‌ها به مسائل بي‌ربط، مثل اين است که هر فردي نسبت به اجراهاي فکاهي شما اظهار نظر و آن را تمسخر کند؛ هرچند به دليل فضاي عمومي کار شما چنين نقدي از يک مخاطب پربيراه نيست و قابل درک است، اما متلک‌هاي عجيب و غريب شما به مسائل مهم ملي بسيار نااميدکننده است. چنين فعاليت‌هايي در فضاي مجازي، شايد در کوتاه‌مدت باعث خبرساز شدن فرد شود؛ اما در بلندمدت مخاطب به عقبه سست فکري اين حرف‌ها پي‌خواهد برد. ديگر آسيب جدي رفتار امثال ارژنگ اميرفضلي اين است که اين شکل از انتقاد درباره مفاهيم و مسائل مهمي مثل فساد اقتصادي و... باعث لوث شدن اين موضوعات مي‌شود. چرا برخورد با فساد را با پست‌هاي سطحي و غيرمنطقي خود بازيچه مي‌کنيد؟ اما از سوي ديگر، بايد اين اتفاق را از جنبه‌اي ديگر هم بررسي کرد. قاعدتاً برنامه‌هايي مثل خندوانه و امثال آن، محکوم به استفاده از چهره‌ها هستند، اما بايد اين نکته را هم مد نظر داشته باشند که گاهي، ضريب دادن به کسي که ظرفيتش را ندارد باعث پديدار شدن چنين فضايي مي‌شود. وقتي به مدد شهرت به دست آمده از رسانه ملي، اتفاقات ملي را تمسخر مي‌کنند يعني از تلويزيون دکاني ساخته‌اند براي شهرت! ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره