وقتی که محسن تنابنده «معمولی» نیست!
مهر/ رونمايي از فيلم ديدهنشدهاي از پشت صحنه فيلم سينمايي «گاو» از اتفاقات هيجانانگيز هفتمين روز جشنواره جهاني براي فيلمبازها و مخاطبان حرفهاي سينما بود. «مهر سيمرغ» عنوان بسته خبري-تحليلي روزانهاي است که پيش از اين در ايام برگزاري سيوهفتمين جشنواره فيلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشيه اين رويداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشيه «سيوهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر» ميپردازد. همچنان ميتوانيد با «مهر سيمرغ» در جريان آخرين تحولات بزرگترين رويداد سينمايي کشور قرار بگيرد. هفتمين روز اکران فيلمهاي راهيافته به جشنواره سيوهفتم در پرديس سينمايي چارسو با استقبال ويژه از نمايش فيلم تازه برادران محمودي، اکران نخستين محصول مشترک ايران و ژاپن براي اصحاب مطبوعات و نيز بازپخش نسخه مرمتشده فيلم سينمايي «ديدهبان» سپري شد. فيلم روز؛ مهمانخانه ماه نو «توليد مشترک» يکي از حلقههاي مفقوده پيشرفت سينماي ايران در دهههاي اخير بوده است؛ مسيري که نه فقط از نظر تعاملات اقتصادي و بهرهگيري از ظرفيتهاي فني ميتواند به پيشرفت منتهي شود که در ارتباطات فرهنگي هم ميتواند زمينهساز اتفاقاتي مبارک باشد. فيلم سينمايي «مهمانخانه ماه نو» به کارگرداني تاکهفومي سوتسويي و تهيهکنندگي جواد نوروزبيگي تازهترين تلاش سينماي ايران براي تجربه توليد مشترک محسوب ميشود. فيلمنامه «مهمانخانه ماه نو» با نام قبلي «نوشين» را نغمه ثميني از فيلمنامهنويسان مطرح سينماي ايران نوشته و در ترکيب بازيگران هم نام مهناز افشار از سينماي ايراني و آياکو کوباياشي از سينماي ژاپن (که تجربه ايفاي نقش اوشين را در کارنامه دارد) مورد توجه رسانهها قرار گرفت. تا اينجا و برپايه اين توضيحات احتمالاً تصويري از حال و هواي فيلم در ذهن شما شکل گرفته و انتظار متفاوتي نسبت به توليدات معمول سينماي ايران از آن داريد اما در سالن نمايش و هنگام تماشاي فيلم همه اين انتظارات را بايد فراموش کنيد؛ «مهمانخانه ماه نو» بيش از آنچه انتظار ميرود شبيه ملودرامهاي خانوادگي سينماي ايران است و حتي در مرحله ايده و طراحي خط داستاني هم به سختي ميتواند شما را شگفتزده کند. اگر بخواهيم از منظر تجربه «توليد مشترک» فيلم را بررسي کنيم حتماً دستاوردهايي ميتوان براي اين پروژه متصور بود اما براي اکران و ارتباط با مخاطبي که بهدنبال داستاني متفاوت وارد سالن سينما ميشود، فيلم حرف قابل توجهي ندارد. چهره روز؛ محسن تنابنده نمايش فيلم «قسم» در بخش بازار و اکران فيلم سينمايي «شکستن همزمان بيست استخوان» بهانهاي بود که محسن تنابنده را در دور روز متوالي به پرديس سينمايي چارسو کشاند؛ تنابنده که با «قسم» دومين تجربه کارگرداني خود در سينما را پشت سر گذاشته حالا فيلمش را پس از تحسين در ويترين بخش ملي جشنواره فجر، روانه بخش بازار جشنواره جهاني هم کرده تا شايد بتواند براي عرضه جهاني آن شرايط مساعدي را فراهم بياورد. فارغ از امتيازات و تحسينهايي که «قسم» براي کارنامه سينمايي تنابنده به همراه داشته اما وجه پررنگ درخشش او در برنامه اکران فيلمهاي جشنواره جهاني فجر، نقشآفريني متفاوتش در فيلم «شکستن همزمان بيست استخوان» است. محسن تنابنده با ايفاي نقش يک کارگر افغانستاني بارديگر تبحر خود در خلق کاراکترهايي با لهجه، زبان و گويش خاص را به رخ کشيد. او که پيشتر با نقش «نقي معمولي» کاراکتري شمالي و دوستداشتني را در مجموعه پايتخت خلق کرده بود، در فيلم سينمايي «فراري» با لهجه قمي ايفاي نقش کرد و حالا در نقش «عظيم» شمايل يک افغانستاني اصيل را به تصوير درآورد. حضور محسن تنابنده در «شکستن همزمان بيست استخوان» يکي از برگبرندههاي اين فيلم به کارگرداني برادران محمودي محسوب ميشود و شايد به همين دليل هم بود که نويد محمودي پيش از نمايش فيلم در سالن اصلي پرديس چارسو خطاب به مخاطبان فيلم گفت؛ «مطمئن باشيد متفاوتترين محسن تنابنده را در اين فيلم خواهيد ديد.» نکته روز؛ آنچه از «گاو» نديده بوديم جشنواره جهاني فيلم فجر به واسطه بخش «کلاسيکهاي مرمتشده» هر سال سورپرايزهاي ويژهاي براي مخاطبان حرفهايتر سينما و به تعبيري فيلمبازها دارد. روز گذشته اما اتفاق ويژهاي، بزم فيلمبازها در جشنواره جهاني را تکميل کرد؛ نمايش فيلم ديدهنشدهاي از پشت صحنه فيلم جريانساز «گاو» ساخته داريوش مهرجويي. در هفتمين روز برگزاري سيوهفتمين جشنواره جهاني، علي نصيريان و عزتالله رمضانيفر از بازيگران پيشکسوت اين فيلم سينمايي مهمان پرديس چارسو شدند تا در آيين رونمايي از اين فيلم ديده نشده در کنار علاقمندان و سينمادوستان حضور داشته باشند. نصيريان در حاشيه اين حضور و در گفتگويي با ستاد خبري جشنواره به خاطرهاي از ايفاي نقش در فيلم «گاو» اشاره کرد و گفت: در جلسات گريم خيلي گفتگو داشتيم که چه کار کنيم تا صورتهايمان آفتاب سوخته شود و در نهايت از من و انتظامي و مشايخي خواستند که به بندر انزلي برويم و آفتاب بگيريم! فيلم سينمايي «گاو» را داريوش مهرجويي در سال ۱۳۴۸ بر اساس داستاني از غلامحسين ساعدي ساخت. فيلمي که برخي از ستارههاي سالهاي بعد سينماي ايران را از صحنه تئاتر به ميدان سينما فراخواند. اين فيلم يکي از آثار شاخص موج نوي سينماي ايران در پايان دهه ۴۰ محسوب ميشود که تأثيرات آن بر جريان اصلي فيلمسازي در ايران تا سالهاي بعد از انقلاب نيز ادامه داشت. رضا کيانيان در مراسم رونمايي از اين فيلم ديده نشده درباره آن توضيح داد: قرار است به مدت ۴۰ دقيقه فيلمي از پشتصحنه «گاو» ببينيد. اين فيلم را لادن طاهري مدير فيلمخانه ملي پيدا کرده که اتفاق مهمي است. خانم طاهري بسيار به سينماي ايران کمک کرده است. پيشنهاد ويژه؛ جاي خالي دوست محمدعلي طالبي از آن دست فيلمسازاني است که در خاطرات ما از آنچه امروز بهعنوان سينماي کودک و نوجوان در حافظه داريم نقش داشته است؛ از «شهر موشها» تا «چکمه» و «کيسه برنج». طالبي هرچند چندسالي است از سينماي کودک فاصله گرفته و هر از گاه هم گلايههاي خود را در اين زمينه مطرح کرده است اما هنوز دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد. مستند «جاي خالي دوست» فضاي تازهاي را در اختيار او قرار داده تا به بهانه بازخواني ماجراي خودکشي خبرساز دو دختر نوجوان در اصفهان، تصويري بدون روتوش از بحرانهاي نسل جديد را به تصوير درآورد. طالبي «جاي خالي دوست» را سال گذشته به جشنواره «سينما حقيقت» فرستاد و حالا در جشنواره جهاني فيلم فجر و در بخش «مستند زير ذرهبين» روي پرده رفته است. اين مستند امشب چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۳ پرديس چارسو به نمايش درخواهد آمد.