از تجربه داوری «نوید محمدزاده» تا تمجید فیلمهای سینمای ایران
خبرآنلاين/ نشست خبري داوران جشنواره جهاني فيلم فجر در حالي برگزار شد که بيشتر چهرههاي خارجي از جايگاه شاخص سينماي ايران در جهان گفتند. نويد محمدزاده هم دربار تجربه داورياش توضيح داد. نشست خبري داوران سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر ظهر روز پنجشنبه پنجم ارديبهشت ماه در گذر اجتماعات پرديس سينمايي چارسو برگزار شد. امير اسفندياري معاون امور بينالملل سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر در ابتداي اين نشست ضمن خوشامدگويي به مهمانان از داوران دو بخش جلوهگاه و بينالاديان دعوت به حضور در جايگاه کرد. روسودان گلورژيدزه و خسرو معصومي از بخش جلوه گاه شرق در اين نشست حاضر بودند. از جمع داوران بين الاديان هم اينيس گيل و داگلاس فالسون در اين نشست شرکت کردند. اسفندياري درباره بخش بين الاديان اينگونه توضيح داد: «در ديگر جشنوارهها داوران بين الاديان جايزه کليساي کاتوليک را به فيلمها ميدهند ولي ما تقاضا کرديم اين جايزه در ايران جايزه بينالاديان باشد و داوران اين بخش را سازمان سيگنس به ما معرفي ميکند.» فالسون: حضور در جشنواره جهاني فيلم فجر تجربهاي شگفت انگيز بود پس از صحبتهاي اسفندياري، فالسون داور بخش بينالاديان نيز با تشکر از دعوتش به جشنواره جهاني فيلم فجر گفت: «حضور در اين جشنواره تجربه اي شگفت انگيز بود زيرا من با فستيوالي عالي رو به رو شدم. قبل از حضور در اين جشنواره، پيش بيني خاصي از آن نداشتم اما امروز ميتوانم بگويم که فراتر از توقع من عمل کرد.» داور جشنواره جهاني فيلم فجر با تاکيد بر اينکه سينماي ايران سينمايي شگفت انگيز است و اميدوار است فيلمهاي بيشتري از اين کشور در دنيا نمايش داده شود، توضيح داد: «من نماينده ايرلند هستم و ۱۵ سال است در سيگنس فعال هستم. سيگنس اعضاي خود را به عنوان داور به جشنوارهها معرفي ميکند و اگر مسئوليتشان ارتباط با مسيحيان پروتستان باشد، نام اينترفيس دارند.» گلورژيدزه نيز با قدرداني از دست اندرکاران جشنواره جهاني فيلم فجر گفت: «در اين جشنواره فيلم هايي عالي ديديم که شايد تنها ميتوان در جشنواره جهاني فيلم فجر اين آثار را ديد.» خسرو معصومي نيز بيان کرد: «اولين دورهاي است که در جشنواره جهاني فيلم فجر به عنوان داور اين بخش شرکت ميکنم و پيش از اين در جشنوارههاي مشابه نظير قاهره و مونترال چنين تجربهاي نداشتم. جاي تعجب است که امسال در جشنواره فيلم کن هيچ فيلم ايراني به عنوان نماينده نداشتيم.» وانگ ژيائوشواي، پيتر فلايشمان، مايک فان دايم، مظفر اوزدمير، نرگس آبيار و نويد محمدزاده در ادامه جلسه براي توضيحاتي درباره بخش مسابقه بينالملل (سينماي سعادت) به جايگاه رفتند. امير اسفندياري در پاسخ به پرسشي درباره تعداد فيلم هاي ديده شده در اين بخش بيان کرد: «۱۵ فيلم در اين بخش شرکت داشت که سه فيلم از ايران و ۱۲ فيلم از کشورهاي ديگر بودند اما در کلِ جشنواره، ۶۴ کشور شرکت کردند.» ميتوسکا به عنوان يکي از اعضاي هيات داوران اين بخش در سخناني بيان کرد: «علاوه بر ۱۵ فيلم بخش مسابقه بين الملل، ۱۵ فيلم کوتاه ديدم و تعدادي فيلم خارج از اين بخش را نيز در روزهاي برگزاري جشنواره تماشا کردم. در اروپا اين شانس را نداريم که فيلم هايي از کشورهاي مختلف ببينيم. انتخاب هوشمندانه فيلم ها و داوري ها لذت بخش بود.» فان دايم: اکثر فيلم هاي حاضر در جشنواره جهاني فيلم فجر خوب بودند فان دايم نيز درباره نحوه شکل گيري تعامل با ساير داوران عنوان کرد: «در اين بخش هفت داور با چهار زبان مختلف که با سه مترجم همکاري ميکردند حضور داشتند که کار سختي بود ولي از نتيجه کار راضي هستيم و تلفاتي هم نداشتيم.» اين داور در پاسخ به اين که آيا در اين بخش تمايل داوران به انتخاب ژانرهايي خاص يا فيلمهايي کمتر تجاري بوده است، توضيح داد: «طبيعتا اختلاف نظرهايي بين ما وجود داشت. گاهي ميخواهيم فيلمهاي رايج مين استريم (عامه پسند) را ببينيم گاهي فيلمهاي هنري اما اکثر فيلمهاي حاضر در جشنواره جهاني فيلم فجر خوب بودند و در فرآيند داوري به مشکلي برنخورديم. اگر در يک فستيوال فيلم هاي بد و خوب در کنار هم نباشند، داوري معنايي ندارد.» نرگس آبيار نيز در اين باره توضيح داد: «در سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر فيلمها ويترين متنوعي از موضوعات مختلف نظير محيط زيست، وحدت بين اديان، تم نوستالژي، کودکانه و داستان هايي درباره جنگ جهاني دوم را به تصوير کشيدند که مجموعه اين ژانرها انتخاب را براي داوران سخت کرد. در اين شرايط اولويت موضوعي براي دنياي کنوني را مدنظر قرار داديم. در مجموع فيلم هاي خوبي در جشنواره شرکت داشت و من به شخصه فيلم هاي کوتاه را بيشتر دوست داشتم.» نويد محمدزاده نيز در پاسخ به اين که آيا در تجربه داورياش نيز شيوه سبک خاص بازيگري خود را دخالت داده است يا نه، عنوان کرد: «ميخواهم در ابتدا از آقاي ميرکريمي تشکر کنم که اين فرصت را براي من ايجاد کرد که در کنار اين ترکيب داوري حضور داشته باشم و از آنها در اين چند روز بياموزم. همانند تفکيک بين فيلم خوب و بد درباره بازيگري هم بازي خوب و بد داريم و بين بازي ها بحث مي کنيم. هر کس جايزه را ببرد نوش جانش و هر کس نبرد، ان شالله در دوره بعدي آن را دريافت مي کند.» نرگس آبيار نيز به اين پرسش که آيا کشور سازنده فيلم در داورياش تاثير داشته است؟ اينگونه پاسخ داد: «ملاک اصليمان فيلم خوب بود اما يادم است فيلم اولي که در کشوري آسيايي ساخته شده بود برايم از فيلمي که در کشوري اروپايي ساخته شده بود اولويت داشت و نگاه مثبتتري به آن داشتم زيرا يک فيلم اولي تا اين حد توانسته بود کارش را درست انجام بدهد.» ميتوسکا: ايران سينماي محشري دارد لابينا ميتوسکا ديگر داور مسابقه بينالملل نيز عنوان کرد: «پيش از آمدن به ايران ميخواستم با خانوادهام به اينجا سفر کنم و همه ميگفتند واقعا چنين تصميمي داري؟! اما اکنون بايد بگويم ايران سينماي محشري دارد و کشوري بي نظير است. دختر شش ساله من ديروز به من گفت اگر ممکن است در ايران بمانيم. ايران مردم، سنت، سينما و تاريخ بي نظيري دارد و تنها کاري که مي توانم بکنم اين است که سر تعظيم فرودآورم و تشکر کنم.» فلايشمان ديگر داور بخش سينماي سعادت نيز درباره علاقهمندان به سينما در ايران گفت: «تحت تاثير شور و اشتياق مخاطبان سينما در ايران هستم. مخاطبان سينما در ايران آنقدر پخته، هوشمند و آگاه هستند که هر فيلمي را از هر جاي جهان ببينند و درک کنند.» وانگ ژيائوشواي ديگر داور بخش مسابقه بين الملل نيز در پاسخ به اين که از نگاهش مشخصه هاي فني و هنري جشنواره جهاني فيلم فجر نسبت به ديگر کشورها چه بود، گفت: «هميشه دوست دارم فيلم هاي تکنيکي ببينم و در اين دوره از جشنواره جهاني فيلم فجر شاهد نمايش چنين فيلم هايي بودم.» مظفر اوزدمير ديگر داور بخش مسابقه بين الملل نيز با اشاره به بهترين فيلمي که در جشنواره ديده است، اظهار کرد: «بهترين فيلمي که در جشنواره جهاني فيلم فجر ديدم، «دونده» بود که من را به خود جذب کرد. دنيا گويي در اين فيلم ميان يک آتش سوزي است و اميروي دونده به سمت خنکايي مي رود. ضربه اي را که او به يخ ها مي زد بسيار دوست داشتم و فيلمبرداري آن صحنه شبيه يک سحر و جادو بود.» اعجاز گل: سينماي ايران در جايگاه خوبي در جهان ايستاده است لاتيکا پادگائونکار داور بخش نت پک نيز بيان کرد: «اين که تمام عوايد جشنواره جهاني فيلم فجر به سيل زدگان در ايران اهدا مي شود بسيار اررزشمند است. همچنين داوطلبان اين جشنواره کارشان را به خوبي انجام مي دهند و از نظم جشنواره تشکر مي کنم.» اعجاز گل ديگر داور اين بخش نيز گفت: «از اين که من را به اين فستيوال دعوت کرده ايد تشکر مي کنم. تجربه آشنايي من با سينماي ايران به ۳۰ سال گذشته برمي گردد. فکر مي کردم آن زمان قرار است فيلمي پروپاگاندا ببينم اما فيلم هاي آن سال ها نظير «خانه دوست کجاست» اين مضمون را نداشت. همچنين فيلم هاي «باران»، «رنگ خدا» و «بچه هاي آسمان» ساخته مجيد مجيدي را بعدها از سينماي ايران ديدم. در ادامه سينماي ايران با فيلم هايي نظير «جدايي نادر از سيمين» موفق تر شد. اين سينما در حال حاضر در سطح بين المللي ايستاده است و از نظر بازيگري، ويژگي هاي فني، کارگرداني و… در شرايط خوبي قرار دارد.» غلامرضا موسوي داور ايراني بخش نت پک نيز عنوان کرد: «فرصت خوبي براي همراهي با اين تيم داوري در نت پک فراهم شده بود؛ افرادي حرفه اي که باعث شدند بعد از مدت ها فيلم مستند تماشا کنم و از ديدن آن ها لذت ببرم. کيفيت آثاري که ديديم بسيار بالا بود و جا دارد از دبير جشنواره و همکارانشان براي چنين انتخاب هايي تشکر کنم.» سلهب: برايم مهم است که فيلمم را براي مخاطبان ايراني نمايش دهم غسان سلهب داور بخش فيلمهاي اول نيز با اشاره به اولين تجربه حضورش در تهران گفت: «سينماي ايران انواع مختلفي دارد و اگر اينطور نبود نمي توانست در حال حاضر به اين موفقيت برسد. فيلم هاي ايراني مشهورند و در کشورهاي مختلف از جمله بيروت نمايش داده مي شوند. من يک فيلمساز هستم و اميدوارم در دوره بعدي در اين جشنواره شرکت کنم. برايم مهم نيست که حتما در بخش رقابتي شرکت کنم بلکه برايم مهم است که فيلمم را براي مخاطبان ايراني نمايش دهم.» بهروز شعيبي ديگر داور اين بخش نيز با اشاره به دو نکته درباره بخش فيلم هاي اول و تجربه داوري آثار آن عنوان کرد: «در اين بخش با مجموعهاي از فيلم هاي اول خوب رو به رو بوديم. ۱۲ فيلم خوب ديديم که قابل بحث بودند. حضور دو داور غير ايراني اهميت زيادي داشت. غسان سلهب و العرادي علاوه بر فيلمسازي، سينماي ايران را ميشناختند و در اين باره با يکديگر گفتوگو ميکرديم.» نشست خبري داوران سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور داوران جايزه منتقدان بينالمللي ادامه يافت. باربارا لوري، روبرت صافاريان و جونيت جبنويان در اين بخش به دعوت امير اسفندياري توضيحاتي را ارائه کردند. لوري با بيان اين که در اين بخش ۱۵ فيلم تماشا کرده است، عنوان کرد: «در داوري به مشکلي برنخورديم. جشنواره صرفا تجربهاي براي فيلم ديدن نيست بلکه ملاقات فيلمسازان، مردم و فضاي بومي يک کشور تمام چيزي است که يک شخص ميتواند با حضور در آن، تجربه کند.» جبنويان نيز عنوان کرد: «با وجود اين که به ۴۵ کشور سفر کردهام تاکنون به ايران نيامده بودم. هرکس از ترکيه به ايران سفر ميکند با خاطرات خوب زيادي به کشورمان برميگردد و من هم به اين جمع اضافه شدم. همچنين بايد بگويم از تصميمي که در داوري آثار اين بخش گرفتهايم راضي هستم.» صافاريان ديگر داور اين بخش نيز اظهار کرد: «جالب بود که ما داوران اين بخش با يکديگر از نظر نگاه به سينماي ايران همسليقه بوديم. شايد به اين دليل که به فرانسه از نظر فرهنگي نزديک هستيم و ترکيه نيز کشوري همسايه است. براي من اين نزديکي ديدگاهها جالب بود. شايد اگر ترکيب داوران اين بخش شامل سه منتقد ايراني بود، جمع بندي سخت مي شد.» سيوهفتمين دوره جشنواره جهاني فيلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوريل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردين تا ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸) به دبيري رضا ميرکريمي در تهران در حال برگزاري است.