«شفافسازی» به سبک حسین انتظامی/ مرجع تشخیص پولهای مشکوک نیستیم
مهر/ حسين انتظامي در حالي در اولين نشست رسانهاي خود مقابل خبرنگاران قرار گرفت و بارديگر بر شعار شفافيت تأکيد کرد که پاسخ شفافي به سوالات رسانهها نداد و به ارائه توضيحات کلي بسنده کرد. نشست رسانهاي حسين انتظامي رييس سازمان سينمايي صبح امروز ۳۰ ارديبهشت ماه با همراهي مسعود نجفي مدير روابط عمومي اين سازمان در محل سازمان سينمايي برگزار شد. انتظامي که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در اين سازمان فعاليت ميکرد به تازگي حکم رياستش را از سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گرفته و بر مسند رياست اين سازمان تکيه داده است. اين نشست طبق اعلام قبلي رأس ساعت ۱۰ صبح با پخش سرود ملي و قرائت قرآن مجيد آغاز شد. حسين انتظامي در اين نشست مطابق رويکرد هميشگي خود ترجيح داد از ارائه پاسخ شفاف و مصداقي به سوالات پرهيز کند و در پاسخ به اکثر پرسشهاي اصحاب رسانه به ارائه توضيحات کلي و پاسخهاي ديپلماتيک بسنده کرد. اصرار ما عمل طبق برنامههاي منتشرشده است در ابتداي اين نشست انتظامي عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سينمايي و موسسههاي تابعه در اين روزها صورت گرفته است. اصرار ما اين است که وقتي سازماني برنامهاي را منتشر ميکند بايد طبق آن عمل ميکند چراکه اين موضوع از رفتارهاي ديگر جلوگيري ميکند و انضباط ما را بيشتر ميکند به همين دليل براي افرادي که رصد ميکنند کارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است. وي افزود: بعضي از رويکردها به طور جدي قابل ردگيري است. شايد مواردي بوده است که قبلاً نداشتهايم. براي مثال درباره فعاليت سينماگران خارج از تهران، شعاري وجود داشت که «ايران تنها تهران نيست» و بايد به دنبال استعدادهاي ديگر هم باشيم. بحث ديگر اين است که بايد هزينههاي پشتيباني برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهيم و پشتيباني سهمي کمتر از بودجه دولتي را در بر بگيرد و ميشود اين ادعا را ردگيري کرد. شفافيت يعني پيشبينيپذيري رئيس سازمان سينمايي تأکيد کرد: رويکرد اصلياي که وزارت ارشاد دنبال ميکند و وزير بر آن تاکيد دارد شفافيت است در شفافيت فقط منظور اين نيست که تنها آمار يک جشنواره و يا موسسات را مطرح کنيم. شفافيت يعني پيشبيني پذيري. بر همين مبنا اصرار داريم که دستورالعملها را منتشر کنيم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارايه فيلمنامهاي، درخواستي و …رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند. سازمان سينمايي به عنوان يک سازمان فرهنگي نبايد بگذارد فيلمهاي که رويکرد فرهنگي دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراين بايد اين سياست را ادامه دهيم و تقويت کنيم انتظامي بيان کرد: همين مبنا در پاسخگويي ما هم وجود داريم و اگر رسانهاي سوالي براي ما فرستاده ما بايد در ظرف کمتر از ۶ ساعت پاسخ بدهيم. نکته ديگر اين است که مواردي که فکر ميکرديم غيرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کرديم. ادعاي طرفداري از سينماي انديشه بايد در برنامههاي ديده شود رييس سازمان سينمايي درباره اکران و توليد فيلمهاي فرهنگي هم گفت: برنامه سازمان که منتشر شد و ديديد که در کنار برخي از فعاليتها که بودجهاي براي آنها در نظر گرفته شده، ستارهاي قرار دادهايم و ما قول داديم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنيم. اگر ما طرفدار سينماي انديشه هستيم بايد اثر اين ادعا در برنامهها و بودجههاي ما ديده شود. وي افزود: بنابراين هنگامي که دستورالعمل ما منتشر شود عملکرد بودجهاي ما را خواهيد ديد. طبعاً در فرآيند صدور پروانه ساخت و نمايش هم اين موضوع را خواهيم ديد. يکي از سياستهاي خوب سازمان سينمايي تشکيل «هنر و تجربه» بود به اين معنا که سازمان سينمايي به عنوان يک سازمان فرهنگي نبايد بگذارد فيلمهاي که رويکرد فرهنگي دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراين بايد اين سياست را ادامه دهيم و تقويت کنيم. انتظامي درباره اينکه اگر به او پست ديگري داده شود چه ميکند، گفت: من تازه به سينما آمدهام يعني آنقدر مورد استقبال نيستيم که زود برويم؟ نظام درجهبندي سني بهدنبال ارتقاي سواد رسانهاي است رييس سازمان سينمايي درباره نظام درجهبندي سني گفت: اين نظام ميخواهد کمک کند سواد رسانهاي بالا برود و مردم با توجه بيشتري فيلمها را انتخاب کنند. طبعاً اين نظام محدوديتهايي هم خواهد داشت و آثاري که به نحوي گروههاي آسيبپذير را تهديد ميکند، محدود ميشوند اما رويکرد کلي اين نظام فرهنگي است. وي درباره صنوف خانه سينما هم عنوان کرد: ما از يکپارچگي تشکلهاي خانه سينما استقبال ميکنيم تا به اين گونه قدرتشان بيشتر شود. طبعاً وقتي يکپارچه باشند عقبنشيني کمتر خواهد شد. انتظامي درباره تغييرات مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوانان ايران هم توضيح داد: موضوعي که از قبلتر در دستورکار سازمان سينمايي بوده اصلاح ساختارهاست بعضي از موسسات ما به دليل اينکه در شرايط فعلي ماموريتهاي روز اولشان ديگر نياز نبود، منحل شد. براي مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستيم و اصلاحاتي انجام ميشود. «جشنواره جهاني فجر» را حرکتي منطقهاي ميدانم انتظامي درباره ادغام جشنوارههاي ملي و جهاني فيلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار نداريد که رفتار شتابزده داشته باشم و مقولهاي تا پيش از جمعبندي بهصورت هيجانزده اعلام شود. اما مشغول ارزيابي پنج جشنواره مهم هستيم و همانطور که قول داده بودم که آييننامهها منتشر شود، شيوه ما اين است که ابتدا پيشنويس تهيه ميکنيم و سپس نظرخواهي و جمعبندي ميکنيم و وقتي اين آييننامهها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنوارهها به نتيجه ميرسيم. با توجه به اينکه حاکميت فرهنگي از طريق سازمان سينمايي اعمال ميشود، طبعاً سينماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفتهاند چيزي را در خروجي آثار کم يا زياد کنند وي تأکيد کرد: طبعاً پاسخ شفاف و صريح به زماني موکول ميشود که اين آييننامهها منتشر شود. اما به دليل تاثيري که جشنواره جهاني فيلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقهاي ميدانم و کمک ميکند سينماي ما بازار بهتري پيدا کند. خروجي بنياد سينمايي فارابي؟ رييس سازمان سينمايي درباره خروجي بنياد سينمايي فارابي توضيح داد: کار پسنديدهاي که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوين برنامه جامع سازمان سينمايي بود و در آنجا هشت رويکرد مهم و سياستهاي اصلي بيان شد، وقتي برنامه راهبردي براي يک مجموعه نوشته ميشود به اين معناست که همه جهتگيريها بايد بر مبناي آن باشد. يکي از آن رويکردها توسعه بخش بينالملل است و بايد در برنامهها اين موضوع خود را نشان دهد. در برنامه ميبينيد که تعداد قابلتوجهي از برنامهها در همين مسير است. قرار است همه بخشهاي سازمان که برنامه فرامرزي دارند در فارابي برنامههاي خود را تدوين کنند و اميدوارم نتيجه خوبي داشته باشد. انتظامي اظهار کرد: سياستگذاري فرهنگي در کار ما دو وجه دارد. اينکه از نظر پشتيباني حمايتگر کدام يک از آثار باشيم. سازمان سينمايي به عنوان يک دستگاه دولتي که به ارزشهاي نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامهاي براي صدور پروانهها پيشبيني شده و شما ديدهايد که هر اثري پروانهاي ميگيرد در سايت سازمان سينمايي مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پي اين بودهايم که ژانرهاي متعدد و متنوعي داشته باشيم. رييس سازمان سينمايي درباره پايبندي به مجوزهاي ارايه شده هم گفت: با توجه به اينکه حاکميت فرهنگي از طريق سازمان سينمايي اعمال ميشود، طبعاً سينماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفتهاند چيزي را در خروجي آثار کم يا زياد کنند. مرجع شناسايي پولهاي مشکوک سازمان سينمايي است؟ انتظامي درباره ورود سرمايهها به سينما گفت: آيا مرجع شناسايي اين پولها سازمان سينمايي است؟ ما اصولي داريم که بايد در فيلمسازي رعايت شود. تشخيص اينکه فيلم با چه زماني، چند پلان و … باشد با سازمان سينمايي است و کس ديگري حق دخالت ندارد، بنابراين خواهشم اين است که دچار مسايل حاشيهاي نشويم و پديدهها را به دقت مطالعه کنيم. وي تأکيد کرد: ما بايد از ورود هرگونه سرمايه براي توسعه سينما استقبال کنيم. اما نگراني که منتقدان دارند اين است که اين سرمايه اگر نظامات سينما را به هم بريزد سينما آسيب ميبيند در اينجا سازمان سينمايي که بايد پاسدار اصل سينما باشد و به قضيه ورود کند. اگر ما اتحاديه متمرکز داشته باشيم بسيار راحت ميشود از طريق صنف و سياستگذار اين موضوع را حل کرد. من اطلاع دارم که خانه سينما در حال اتخاذ تدابير خوبي است که بسياري از اين مسايل حل شود. يکي از محورهاي هشت گانه ما رويکرد توسعه بازار است و يکي از راههاي حصول آن حضور در جشنوارههاست. البته در بعضي جشنوارهها نگاه سياسي تسري بيشتري از نگاه فرهنگي دارد و طبيعي است که نگاه ما به آنها متفاوت است رييس سازمان سينمايي درباره ساماندهي اکران هم توضيح داد: نظامنامه اکران براي سال نود و هشت منتشر شده و نسبت به نظامنامه سال قبل رو به جلو بوده است ولي برخي از خلاءها هنوز وجود دارد و ديدگاههاي مختلفي هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسي هستيم تا برخي از اين موارد را حل کنيم تا صاحبان آثار از اکران راضي باشند. وي درباره موضع سازمان سينمايي نسبت به حضور فيلمسازان در رويدادهاي جهاني هم تأکيد کرد: نبايد نگرش شخصي بر سياستها حاکم باشد. يکي از محورهاي هشت گانه ما رويکرد توسعه بازار است و يکي از راههاي حصول آن حضور در جشنوارههاست. البته در بعضي جشنوارهها نگاه سياسي تسري بيشتري از نگاه فرهنگي دارد و طبيعي است که نگاه ما به آنها متفاوت است. انتظامي درباره حمايت از رسانههاي سينمايي هم گفت: حمايت از نشريات مکتوب به جهت نيازهاي سختافزاري مانند کاغذ بر عهده معاونت ديگري است، شايد وظيفه من اين است که توجه بيشتري به نشريات فرهنگي شود. وي درباره اينکه بيشتر اخبار سازمان سينمايي را به وسيله توييتر منتشر ميکند هم عنوان کرد: اگر يک سوال واحد توسط دو رسانه به روابط عمومي برسد اولويت ما اين است که پاسخ را اول به رسانه اول دهيم. ولي پاسخهايي که در توئيتر ميدهيم کسي از ما نپرسيده است. با نظام درجهبندي «هر فيلمي» اکران نميشود وي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نگرانيها نسبت به کيفيت اجرايي شدن نظام درجهبندي سني آثار گفت: اين موضوع حتماً اجرايي ميشود. با توجه به اينکه دو مرجع مختلف اين مجوزها را ميدهند و درجهبندي سني را گروهي متشکل از روانشناسان و… انجام ميدهد، نميشود گفت که هر فيلمي با اين توجيه ميتواند اکران شود. رييس سازمان سينمايي درباره اسپانسر جشنواره جهاني فيلم فجر عنوان کرد: ما ۴۵ روز پس از پايان هر رويداد، فهرست دقيق هزينهها و درآمدها را از بانيان رويدادها ميخواهيم. لذا در پايان ۴۵ روز فهرست مالي جشنواره جهاني فيلم فجر را اعلام ميکنيم. توضيح بيشتر درباره «رحمان ۱۴۰۰» با شفافيت مغايرت دارد! انتظامي درباره ماجراي اکران «رحمان ۱۴۰۰» گفت: پروانه نمايش توسط شوراي پروانه نمايش صادر ميشود و نبايد آنچه که عنوان شده کم و زياد شود و ما مسئول حفظ چارچوبهاي آن هستيم به ما گزارشهايي رسيده بود که پلانهاي در برخي سينماها نمايش داده ميشود که طبق بررسيها مورد تاييد همکاران ما نيست. بازرساني فرستاديم و ديديم در برخي از سينماها تخلف هست و نسبت آن را بررسي کرديم و اين فيلم متوقف شد. نميشود زياد درباره اين مساله توضيح داد زيرا با اصل شفافيت مغايرت دارد و حالت بازدارندگي پيدا ميکند و به رابطه مدير کل نظارت و فيلمسازان لطمه ميزند. انتظامي درباره تأثير مافياي اکران بر روند نمايش آثار هم گفت: ما شوراي صنفي و شوراي اکران داريم و ترکيب هر کدام مشخص است. در شوراي صنفي، اعضا توسط صنف مشخص ميشود. اين نگاه اخلاقي که افراد در مناصب نبايد در اکران ذينفع باشند، بايد در مرحله انتخاب رعايت شود. مهم اين است که اگر مصوبات و تصميمات را شفاف اعلام کنيم، در معرض افکار عمومي قرار ميگيريم و بايد پاسخگو باشيم و همين مورد باعث برو نقدها و اصلاح رويه ميشود. افزايش سهم شبکه نمايش خانگي در بازار رئيس سازمان سينمايي درباره موضع خود نسبت به شبکه نمايش خانگي گفت: به زودي فروش و درآمد اين شبکه را اعلام ميکنيم. سهم شبکه نمايش خانگي در بازار فيلم در حال افزايش است. با توجه به اينکه در حال حاضر ارقام درآمدي شبکه نمايش خانگي در حوزههاي مختلف قابل توجه است و به اکران لطمه نميزند بايد آمار آنها اعلام شود تا برنامهريزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعيت رقابتي را رصد کنند. آرايش اداري سازمان سينمايي تغيير ميکند انتظامي اظهار کرد: در تجديد ساختارها که در خود سازمان سينمايي هم در حال رخ دادن است چند بخش در حال ادغام شدن است به طوري که شوراي کل پروانه ساخت، نمايش و.. ادغام ميشود بر همين اساس دستورالعملها ظرف روزهاي آينده يعني حدود ۱۵, ۲۰ روز ديگر منتشر ميشود و آرايش اداري ما هم تغيير ميکند. ما موظف به اجراي قانون هستيم و با تمهيداتي بايد کارايي بخشها را به روز کرد فکر ميکنم ظرف زمان کوتاهي شاهد تفاوت شرايط خواهيد بود. وي درباره چابکسازي هم گفت: با توجه به اينکه مشغول مطالعه هستيم اطلاع رساني زود هنگام منطقي نيست ولي اين سياست ادامه پيدا ميکند ما با سينماگران عهد کرديم که نسبت بودجههاي حمايتي را به نسبت بودجههاي پشتيباني افزايش دهيم. حتي تغييراتي در ستاد مرکزي سازمان سينمايي با اين هدف در حال شکلگيري است هرچيزي مبتني بر برنامه بودجهاي نباشد به درد شعار ميخورد. رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: براي مثال پيش از اين مدرسه ملي سينما توسعه آموزشي را بر عهده داشت اما در شرايط فعلي ترجيح داديم سياست توسعه آموزشي را به نهادهاي ديگر از جمله خانه سينما بسپاريم که از رويکردهاي هشت گانه است. انتظامي گفت: شفافيت يک طرفه نيست اگر ما از دستگاهها ميخواهيم فهرست درآمدها را منتشر کنند اصحاب رسانهها هم ميتوانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. براي شبکه نمايش خانگي هم ميخواهيم آمار را به صورت رسمي اعلام کنيم. ما نميتوانيم انتشار هزينههاي فيلمها را به عنوان يک تکليف اعلام کنيم اما شروع کار ميتواند با رسانهها باشد و رسانهها از صاحبان آثار درباره هزينهها سوال کنند. وي درباره همکاري با مجلس براي رفع برخي از سوءتفاهمها هم توضيح داد: ما در زمينه مقررات بالادستي نيازمند روزآمدسازي و تدوين و.. جديد هستيم. مقررات سطوح مختلف دارد عاليترين آن اين است که تبديل به قانون سود سال گذشته تدوين سند ملي سينما صورت گرفت که ميتواند راهگشا باشد. خيلي از موارد ضرورتاً با قانونگذاري حل نميشود برخي از آنها پيماننامههاي جمعي است که شايد اثر آن از جنبههاي قانوني بيشتر باشد اما جمع هر دوي آنها امکانپذير است. انتظامي در پاسخ به سوالي درباره قرابتش با سينما گفت: من را که به عنوان يک مدير فرهنگي ان شاالله قبول داريد؟ شايد بتوانم براي سينما کمک کنم يکي از دايل طولاني شدن سرپرستي من رسيدن به دو پاسخ بود؛ اينکه من چقدر ميتوانم براي سينما کارايي داشته باشم و چقدر سينماگران من را ميخواهند؟ زماني که گفتم به سينما نميآيم زماني بود که گزينههاي ديگري مطرح بود و نهايتاً به نام من اين مسئوليت خورد. وي درباره حضور مديران در سايه هم گفت: من هرکجا بودم به شدت به استفاده از سرمايههاي انساني اصرار داشتم تا بتوانيم پيوستگي مديريتي داشته باشيم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنيم اين رويه در خيلي جاها به ما کمک کرده و به همه مديران توصيه ميکنم اين کار را بکنند. رييس سازمان سينمايي درباره آشفتگي در اکران هم، عنوان کرد: در نظام نامه اکران ميشود پيشنهاداتي داده شود که اگر قابليت اجرا دارد، انجام شود. وي درباره تغييرات مداوم جشنواره فيلم فجر گفت: فکر ميکنم به ثبات بيشتري در جشنوارهها برسيم. من بسياري از سوالات را به برنامه و بودجههاي انتشار يافته ارجاع ميدهم. توجه به جنبههاي اسطورهاي کشور ما در فيلمها در برنامهها گنجانده شده است. انتظامي در پايان درباره مافياي بليت هم گفت: حتماً در آينده تنوع بيشتري به سامانههاي فروش الکترونيک بليت سينماها خواهيم داد. اين نشست رسانهاي در ساعت ۱۱:۴۵ به پايان رسيد.