برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واکنش تهیه‌کننده «فرزند صبح» به فرجام این فیلم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش تهیه‌کننده «فرزند صبح» به فرجام این فیلم
ايسنا/ تهيه‌کننده «فرزند صبح» بيان کرد: آثاري که قرار است در حوزه‌هايي تاريخي خصوصا تاريخ معاصر ساخته شود مدعيان زيادي دارند که اختلاف نظر آن‌ها موجب مي‌شود ديگر کسي به‌سراغ اين‌گونه کارها نرود. محمدرضا شرف‌الدين  درباره پروژه سينمايي «فرزند صبح» که او تهيه‌کنندگي آن را برعهده داشته و به کودکي بنيانگذار جمهوري اسلامي مي‌پردازد، بيان کرد: من ادامه اين پروژه را به مرکز تنظيم و نشر آثار امام (ره) واگذار کردم و بعد از آن ديگر پيگير چيزي نبودم و فقط مي‌دانم که مي‌خواستند با مونتاژ مجدد فيلم را آماده کنند و ورژن متفاوتي از آن چيزي که نمايش داده شد، تهيه کنند. او ادامه داد: در اين مرحله من ديگر تهيه‌کننده آن نيستم و توافق کرديم تا من ادامه پروژه را به آنها واگذار کنم. قرارداد ما زمان مشخصي دارد و از آنجايي که خود آقاي افخمي تدويني که براي بار اول انجام شده بود را نپذيرفته بودند در واقع کار تمام نشده باقي مانده بود و بايد به گونه‌اي تکليف قرارداد ما هم مشخص مي‌شد. از طرف ديگر توليد فيلم هم روالي دارد و بايد به آنها توجه کرد يعني مراحل توليد تا زماني مي‌تواند طول بکشد و بعد از آن بايد آماده نمايش و سهم سرمايه‌گذار پرداخت شود. به نظر ما اين اثر تمام شده بود اما آقاي افخمي نظر متفاوتي داشتند که من ترجيح دادم ديگر در اين پروژه نباشم. اين اتفاق از سال گذشته که آقاي افخمي بيان کردند مي‌خواهند آن را دوباره تدوين کنند، رخ داد. اين تهيه‌کننده افزود: بخش عمده‌اي از کار توليد و فيلمبرداري اين اثر را من تهيه‌کنندگي کردم بنابراين من به عنوان تهيه‌کننده اين اثر هستم اما به جهت آن که بعد از اين همه سال بايد اين پروژه به اتمام مي‌رسيد ادامه کار را واگذار کردم تا شايد نتيجه بخش باشد. اين سينماگر درباره سختي‌هاي توليد فيلم با اين سبک موضوعات توضيح داد: آثاري که قرار است در حوزه‌هايي تاريخي مخصوصاً تاريخ معاصر ساخته شوند مدعيان زيادي دارند زيرا ممکن است آدم‌هاي مختلفي در برخي از اين رويدادها حضور داشتند و يا به نحوي از آن اطلاع دارند. اينها همه مدعيان آن واقعه‌اند و وقتي هنرمند يا نويسنده‌اي مي‌خواهد تعريفي از آن ارائه کند تمام آن مدعيان معتقدند بايد نظرات آن‌ها هم حتماً منعکس شود. اين اختلاف نظرها يکي از مهم‌ترين دلايلي است که باعث مي‌شود کسي سراغ چنين مسائلي نرود. وي همچنين عنوان کرد: مرکز تنظيم و نشر آثار امام (ره) اين محافظه کاري را کنار بگذارد و وارد اين مسئله شود؛ همان طور که در موضوعات کتاب، متون مختلفي را کار کردند و تأثير قابل توجهي داشتند. در حوزه فيلم و سينما هم بايد اين اتفاق بيافتد و جلوي هرگونه اظهار نظري را بگيرد. هنرمندان ما براي معصومين (عف) يلم و سريال مي‌سازند و چون آنها مبتني بر يک تحقيق ميداني_تاريخي و در نظر گرفتن ملاحظات جامع فقهي است هيچ‌گونه ايرادي به آن آثار وارد نبوده و در دنياي امروز و مخصوصاً با وجود نحله‌هاي گوناگون فکري قابل نمايش است، پس چگونه ما بايد نگران بعضي از موضع‌گيري‌ها يا اظهار نظرها درباره شخصيت تأثيرگذاري باشيم که اولاً معصوم نبودند و ثانياً خود ايشان در وصيتنامه سياسي الهي خود تکليف اين گونه آثار و نظرات را به روشني مشخص کردند و امکان مراجعه، مميزي و تشخيص سره از ناسره را گذاشته‌اند. امروزه سينما دريچه ارتباطي بسيار جدي با مخاطب، جهان، تاريخ و آينده است و در اين زمينه بايد کارهاي تأثير گذاري انجام شود. محمدرضا شرف الدين در پايان با تاکيد بر اينکه "قرار نيست همه چيز بي‌نقص باشد و بايد ريسک‌پذير باشيم" بيان کرد: نبايد به اين خاطر که اثر توليد شده مطلوبمان نيست به طور کلي آن را حذف کنيم و يا بترسيم و اجازه ندهيم ديگر فيلمي ساخته شود. بايد فرصت دهيم تا در اين زمينه‌ها نيز کارهايي انجام شود، اگر مطلوبمان نشد بخش‌هايي‌اش را کنار مي‌گذاريم و بخش ديگر را ارائه کنيم تا شايد بتوانيم به اين طريق ابعاد مختلف زندگي آدم‌هاي بزرگي مثل حضرت امام (ره) که فرد تأثير گذاري در تاريخ است، را روايت کنيم. نبايد از وظيفه تعريف شده نسبت به توسعه تفکر ايشان و تبليغ نسبت به اين شخصيت دارد، کنار بکشيم و از حرکت کردن اين مسير بترسيم. در حال حاضر، تا جايي که من اطلاع دارم اراده اصلاح فيلم «فرزند صبح» منطبق با نظرات کارگردان وجود داشت که اميدوارم به زودي به ثمر بنشيند. «فرزند صبح» به کارگرداني و نويسندگي بهروز افخمي به زندگي امام خميني (ره) در دوران کودکي تا هفت‌سالگي مي‌پردازد و بخشي از آن نيز دستگيري ايشان در پانزده خرداد را روايت مي‌کند. اين اثر تنها فيلم سينماي ايران است که به طور مستقيم درباره حضرت امام (ره) ساخته شده، اما با وجود کليد خوردن در سال ۱۳۸۳ و حتي نمايش در بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر، همچنان در بلاتکليفي است. در اين فيلم عبدالرضا اکبري نقش امام خميني در ميانسالي، محمدرضا شريفي‌نيا نقش سيد احمد خميني و هديه تهراني نقش دايه امام خميني را ايفا مي‌کنند و بازيگران ديگري همچون محمدعلي کشاورز، آتيلا پسياني، اليکا عبدالرزاقي و فرهاد قائميان نقش‌هاي ديگر را بر عهده دارند. تهيه‌کننده «فززند صبح» بيان کرد: آثاري که قرار است در حوزه‌هايي تاريخي خصوصا تاريخ معاصر ساخته شود مدعيان زيادي دارند که اختلاف نظر آن‌ها موجب مي‌شود ديگر کسي به‌سراغ اين‌گونه کارها نرود. محمدرضا شرف‌الدين در گفت‌وگو با ايسنا درباره پروژه سينمايي «فرزند صبح» که او تهيه‌کنندگي آن را برعهده داشته و به کودکي بنيانگذار جمهوري اسلامي مي‌پردازد، بيان کرد: من ادامه اين پروژه را به مرکز تنظيم و نشر آثار امام (ره) واگذار کردم و بعد از آن ديگر پيگير چيزي نبودم و فقط مي‌دانم که مي‌خواستند با مونتاژ مجدد فيلم را آماده کنند و ورژن متفاوتي از آن چيزي که نمايش داده شد، تهيه کنند. او ادامه داد: در اين مرحله من ديگر تهيه‌کننده آن نيستم و توافق کرديم تا من ادامه پروژه را به آنها واگذار کنم. قرارداد ما زمان مشخصي دارد و از آنجايي که خود آقاي افخمي تدويني که براي بار اول انجام شده بود را نپذيرفته بودند در واقع کار تمام نشده باقي مانده بود و بايد به گونه‌اي تکليف قرارداد ما هم مشخص مي‌شد. از طرف ديگر توليد فيلم هم روالي دارد و بايد به آنها توجه کرد يعني مراحل توليد تا زماني مي‌تواند طول بکشد و بعد از آن بايد آماده نمايش و سهم سرمايه‌گذار پرداخت شود. به نظر ما اين اثر تمام شده بود اما آقاي افخمي نظر متفاوتي داشتند که من ترجيح دادم ديگر در اين پروژه نباشم. اين اتفاق از سال گذشته که آقاي افخمي بيان کردند مي‌خواهند آن را دوباره تدوين کنند، رخ داد. اين تهيه‌کننده افزود: بخش عمده‌اي از کار توليد و فيلمبرداري اين اثر را من تهيه‌کنندگي کردم بنابراين من به عنوان تهيه‌کننده اين اثر هستم اما به جهت آن که بعد از اين همه سال بايد اين پروژه به اتمام مي‌رسيد ادامه کار را واگذار کردم تا شايد نتيجه بخش باشد. اين سينماگر درباره سختي‌هاي توليد فيلم با اين سبک موضوعات توضيح داد: آثاري که قرار است در حوزه‌هايي تاريخي مخصوصاً تاريخ معاصر ساخته شوند مدعيان زيادي دارند زيرا ممکن است آدم‌هاي مختلفي در برخي از اين رويدادها حضور داشتند و يا به نحوي از آن اطلاع دارند. اينها همه مدعيان آن واقعه‌اند و وقتي هنرمند يا نويسنده‌اي مي‌خواهد تعريفي از آن ارائه کند تمام آن مدعيان معتقدند بايد نظرات آن‌ها هم حتماً منعکس شود. اين اختلاف نظرها يکي از مهم‌ترين دلايلي است که باعث مي‌شود کسي سراغ چنين مسائلي نرود. وي همچنين عنوان کرد: مرکز تنظيم و نشر آثار امام (ره) اين محافظه کاري را کنار بگذارد و وارد اين مسئله شود؛ همان طور که در موضوعات کتاب، متون مختلفي را کار کردند و تأثير قابل توجهي داشتند. در حوزه فيلم و سينما هم بايد اين اتفاق بيافتد و جلوي هرگونه اظهار نظري را بگيرد. هنرمندان ما براي معصومين (عف) يلم و سريال مي‌سازند و چون آنها مبتني بر يک تحقيق ميداني_تاريخي و در نظر گرفتن ملاحظات جامع فقهي است هيچ‌گونه ايرادي به آن آثار وارد نبوده و در دنياي امروز و مخصوصاً با وجود نحله‌هاي گوناگون فکري قابل نمايش است، پس چگونه ما بايد نگران بعضي از موضع‌گيري‌ها يا اظهار نظرها درباره شخصيت تأثيرگذاري باشيم که اولاً معصوم نبودند و ثانياً خود ايشان در وصيتنامه سياسي الهي خود تکليف اين گونه آثار و نظرات را به روشني مشخص کردند و امکان مراجعه، مميزي و تشخيص سره از ناسره را گذاشته‌اند. امروزه سينما دريچه ارتباطي بسيار جدي با مخاطب، جهان، تاريخ و آينده است و در اين زمينه بايد کارهاي تأثير گذاري انجام شود. محمدرضا شرف الدين در پايان با تاکيد بر اينکه "قرار نيست همه چيز بي‌نقص باشد و بايد ريسک‌پذير باشيم" بيان کرد: نبايد به اين خاطر که اثر توليد شده مطلوبمان نيست به طور کلي آن را حذف کنيم و يا بترسيم و اجازه ندهيم ديگر فيلمي ساخته شود. بايد فرصت دهيم تا در اين زمينه‌ها نيز کارهايي انجام شود، اگر مطلوبمان نشد بخش‌هايي‌اش را کنار مي‌گذاريم و بخش ديگر را ارائه کنيم تا شايد بتوانيم به اين طريق ابعاد مختلف زندگي آدم‌هاي بزرگي مثل حضرت امام (ره) که فرد تأثير گذاري در تاريخ است، را روايت کنيم. نبايد از وظيفه تعريف شده نسبت به توسعه تفکر ايشان و تبليغ نسبت به اين شخصيت دارد، کنار بکشيم و از حرکت کردن اين مسير بترسيم. در حال حاضر، تا جايي که من اطلاع دارم اراده اصلاح فيلم «فرزند صبح» منطبق با نظرات کارگردان وجود داشت که اميدوارم به زودي به ثمر بنشيند. «فرزند صبح» به کارگرداني و نويسندگي بهروز افخمي به زندگي امام خميني (ره) در دوران کودکي تا هفت‌سالگي مي‌پردازد و بخشي از آن نيز دستگيري ايشان در پانزده خرداد را روايت مي‌کند. اين اثر تنها فيلم سينماي ايران است که به طور مستقيم درباره حضرت امام (ره) ساخته شده، اما با وجود کليد خوردن در سال ۱۳۸۳ و حتي نمايش در بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر، همچنان در بلاتکليفي است. در اين فيلم عبدالرضا اکبري نقش امام خميني در ميانسالي، محمدرضا شريفي‌نيا نقش سيد احمد خميني و هديه تهراني نقش دايه امام خميني را ايفا مي‌کنند و بازيگران ديگري همچون محمدعلي کشاورز، آتيلا پسياني، اليکا عبدالرزاقي و فرهاد قائميان نقش‌هاي ديگر را بر عهده دارند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره