برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پاسخ و دفاع «خاکسار» از کارش در فیلم «ما همه با هم هستیم»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 پاسخ و دفاع «خاکسار» از کارش در فیلم «ما همه با هم هستیم»
ايسنا/ طراح جلوه‌هاي ويژه کامپيوتري فيلم «ما همه با هم هستيم» با تاکيد بر اينکه آنچه در اين فيلم انجام شده را قابل دفاع مي‌داند، گفت: لازم است کارگردان‌هاي سينماي ايران دانش خود را در زمينه تکنولوژي به‌روز کنند تا اتفاقات بهتري در توليد فيلم‌ها رقم بخورد. بهنام خاکسار در پي اظهارات کمال تبريزي درباره دليل نرسيدن فيلم «ما همه با هم هستيم» به جشنواره‌هاي ملي و جهاني فجر که آن را به عملکرد بخش جلوه‌هاي ويژه کامپيوتري نسبت داده بود و اينکه بخاطر ضعف‌هايي در اين مورد، بخش‌هايي از فيلم حذف شده‌اند با دفاع از کارش در اين پروژه سينمايي توضيحاتي را ارائه کرد. او در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به سابقه همکاري‌اش با کمال تبريزي و احترامي که براي اين فيلمساز قائل است، بيان کرد: من از ۱۰ سال قبل با آقاي تبريزي شروع به کار کردم و اولين تجربه‌ام سريال «سرزمين کهن» بود که در دو فاز انجام شد و بعد به «طبقه حساس»، «امکان مينا» و «ما همه باهم هستيم» رسيديم. وقتي بحث ساخت فيلم «ما همه با هم هستيم» مطرح شد ابتدا پلان سقوط هواپيما از مواردي بود که بايد روي آن‌ها کار مي‌شد و من هم استوري‌بورد آن‌ها را با يکي از همکارانم آماده کردم و بر همين اساس دکوپاژ آقاي تبريزي معلوم شد و اينکه قرار است چه کاري انجام دهند. بعد از آن قراردادي براي همکاري بسته شد که با توجه به بالا بودن هزينه‌هاي تکنولوژي در اين حوزه به نظرم منطقي بود، اما فيلمبرداري که جلوتر رفت به دليل قديمي بودن هواپيما يکسري کارها بايد با پرده کروماکي انجام مي‌شد مثل پنجره‌هاي هواپيما و کابين خلبان. به اين ترتيب فيلم از ابتدا تا انتها تقريباً به جز چند سکانس همه ويژوال‌افکت است و بر همين اساس قرارداد را طبق پلان سقوط و کروماکي تغيير داديم. او با بيان اينکه در سينماي دنيا گران‌ترين بخش در پس‌توليد فيلم، ويژوال‌افکت است افزود: جالب است که در سينماي ايران خيلي‌ها فکر مي‌کنند با ويژوال‌افکت مي‌توانند فيلم را ارزان‌تر تمام کنند در حالي که ما در اين فيلم ۵۰ دقيقه کروماکي هواپيما داشتيم و از شهريور سال قبل تا نيمه ارديبهشت امسال، پنج نفر بي وقفه کار کرديم تا کار به ثمر برسد اما متأسفم که دوستان متوجه آنچه انجام شد نبودند و مدام تاکيد مي‌کردند که دير شده و بايد به جشنواره برسيم در صورتي که چنين کاري در همه جاي دنيا در مدت زماني طولاني‌تر انجام مي‌شود. خاکسار گفت: يک بار آقاي تبريزي و همکاران ديگرشان گفتند برايشان چندان اصل نيست که فيلم در جشنواره باشد، اما اگر بخواهند اکران عيد را بگيرند بايد فيلم در جشنواره فجر باشد و اين يعني اينکه کار مستلزم صرف وقت، نيرو و هزينه بيشتر است و چون پيگيري ديگري نشد من هم با همان شرايط جلو رفتم که در نهايت فيلم فرصت اکران در جشنواره را از دست داد. وي يادآوري کرد: بعد از مدتي که از انجام کار مي‌گذشت آقاي تبريزي گفتند اگر کار خوب نشد آن را به کمپاني‌هاي خارجي مي‌دهند و من هم از طريق دوستاني که در چند کمپاني درجه سه و چهار داشتم قيمت گرفتم و نتيجه‌اش اين بود که آن‌ها براي همان کاري که ما انجام داده بوديم، با يک برنامه‌ريزي زماني و تعداد نيروي مشخص بين ۸۰۰ هزار تا يک ميليون دلار دستمزد مي‌گرفتند. وقتي اين قيمت را گفتم دوستان بسيار تعجب کردند و بعد از آن ديگر خبري نشد و ما هم با سرعت بيشتر و شبانه‌روزي کار را دنبال کرديم در حالي که در سينماي روز دنيا چنين کارهايي با دقت، هزينه بالا، نيروي زياد و به کندي انجام مي‌شود. او با اشاره به فيلم «جنگ براي سياره ميمون‌ها» که پنج کمپاني با حدود ۷۰۰ نفر به مدت دو سال روي آن کار مي‌کردند گفت: آيا در سينماي ايران چنين چيزي پذيرفتني است که براي پروژه‌اي اين طور هزينه شود؟ به نظرم کار کردن در شرايطي که سينماگران در زمينه ويژوال‌افکت اطلاعات کافي ندارند واقعاً سخت است و همين مي‌شود که وقتي قيمت يک کمپاني درجه چندم را مي‌شنوند تعجب مي‌کنند. چون در اينجا تصور بر اين است که براي ارزان شدن کار سراغ ويژوال‌افکت مي‌روند، به همين دليل براي من سوال است که اگر سينماي ايران بخواهد به سمت مدرنيته برود با اين ديدگاه‌ها مي‌تواند پيشرفت کند؟ آيا کارگردان‌هاي مطرح سينماي ايران آنقدر که ما در بخش‌هاي تکنولوژي به دنبال به‌روز کردن خود هستيم نبايد خود را به روز کنند و بدانند چه پروسه‌اي در اين زمينه طي مي‌شود؟ خاکسار بيان کرد: فيلم «ما همه با هم هستيم» در شرايطي اکران شده که تازه بايد روتوش مي‌شد تا جنبه‌هاي هنري آن بررسي و بازنگري شود و نمي‌دانم اگر قرار بود من چنين چيزي را در سينما و براي اين فيلم مطرح کنم کسي مي‌پذيرفت که زمان بيشتري براي تکميل کار لازم است؟ تمام اين‌ها در حالي است که در کارنامه کاري‌ام آثاري بوده که با توجه به همراهي، همکاري و درايت فيلمساز و گروه توليد در فرصت کافي چنان کاري انجام شده که اصلاً کسي متوجه وجود ويژوال‌افکت در آن‌ها نشده و هيچ وقت هم جايزه‌اي برايشان نگرفته‌ام مثل فيلم «عصر روز دهم» مجتبي راعي، اما برعکس هر کدام که گل درشت بوده بخاطر سرعت و ضرب‌الاجل اتفاق افتاده است. او در پايان گفت: با اين حال در جلسه‌اي که با آقاي ميرکريمي (تهيه‌کننده فيلم) هم داشتم وقتي علت عقب بودن کار را پرسيدند توضيحات من را پذيرفتند و گفتم اگر سرعت مي‌خواهند بايد ۳۰ تا ۳۵ نفر نيرو اضافه شوند. اما در نهايت هر چه شد به نظرم آنچه در فيلم «ما همه با هم هستيم» ديده مي‌شود قابل دفاع است يعني من به شدت از آن دفاع مي‌کنم و از نتيجه راضي هستم. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره