ما همه با هم هستیم، قافیه را به درامهای جذاب باخت
باني فيلم/ دست کمدي هاي بي مزه و آبکي متظاهر براي سينماروها رو شده است. کمدي هايي که تحت لواي اين ژانر و در واقع به طمع فتح کاذب گيشه ستاره هاي سينما را فداي اميال خود مي کنند. هر چند دراين معادله، ستاره ها نيز در قبال دريافت دستمزدهاي نجومي اعتبار خود را به حراج مي گذارند. رو شدن دست کمدي هاي نازل را مي توان از کاهش فروش نسبي، اما مشهود «ما همه با هم هستيم» (کمال تبريزي) دريافت. فيلمي که با کمک و تکيه بر ستاره هايي مانند مهران مديري، محمدرضا گلزار، جواد عزتي و البته ليلا حاتمي استارت خوبي زد و توانست در بيش از دو هفته از مرز شش ميليارد بگذرد. رکوردي که گرچه وقتي با فروش هفت ميلياردي «هزارپا» در همين مدت زمان طي سال گذشته مورد مقايسه قرار گيرد، ضمن توجه به افزايش قيمت بليت چندان هم چشمگير نخواهد بود. از سوي ديگر، مقبول افتادن دو درام اجتماعي جذاب، يعني «شبي که ماه کامل شد»(نرگس آبيار) و «سرخپوست»(نيما جاويدي) که هر دو اکران خود را همزمان با فيلم تبريزي از نيمه خرداد ماه گذشته آغاز کردند، موجب شده تا «ما همه با هم هستيم» با کاهش فروش موقعيت خود را در بالاتر ايستادن از اين دو در گيشه متزلزل ببيند. تا لحظه تنظيم مطلب حاضر در عصر سه شنبه چهارم تيرماه، فيلم تبريزي با رقم فروش شش ميليارد و ۷۲۵ ميليون تومان فروش کلي، دويست ميليون کمتر از فيلم آبيار فروخته و فيلم جاويدي را با پنج ميليارد و ۶۲۲ ميليون تومان در تعقيب جدي خود مي بيند. جالب اينکه «ما همه با هم هستيم» با ۱۳۳ سينما در قياس با ۱۲۲ سينماي «شبي که ماه کامل شد» و ۱۰۷ سالن «سرخپوست»، همچنان در اکثريت قرار دارد. نگاهي به موج منفي کامنت ها عليه فيلم تبريزي و انتقاد از کيفيت پايين آن که متهم به عاجز بودن از خنداندن تماشاگران نيز شده، نشان از آن دارد تبليغات دهان به دهان هنوز تأثير شگرفي بر ميزان فروش فيلمها دارد. موردي که موجب شده فيلم تبريزي پس از دو هفته دچار افت فروش شود و قافيه را به درام هاي اجتماعي ببازد. با اين شرايط دور نيست اگر پيش بيني کنيم فيلم تبريزي که سوداي شکستن رکورد «هزارپا» را داشت، از يک فروش حداقلي هم درمانده شود! مروري بر وضع فروش ديگر کمدي هاي حال حاضر گيشه نيز حکايت از کاهش اعتماد سينماروها به محصولات اين ژانر دارد. فيلم «سامورايي در برلين» (مهدي نادري) با گذشت بيش از شش هفته تنها حدود چهار ميليارد و نهصد ميليون تومان فروخته و «زهرمار» جواد رضويان پس از يک هفته تازه در آستانه رسيدن به مرز هفتصد ميليون تومان است. ضمن اينکه هر دو فيلم مذکور در معرض انتقادهاي نيمه تند کاربران در فضاي مجازي نسبت به بي مزگي و سطح پايين بودن قرار دارند. در مجموع به نظر مي رسد اين ژانر اگر همچنان از سوي سينماگران صرفاً با وجوهي چون ساده انگاري، مبتذل سازي و طمع ورزي نسبت به گيشه مورد توجه واقع شود، بزودي به احتضار کامل خواهد افتاد.