احسان علیخانی و تغییر رأی داوران عصر جدید با زور و اجبار!
خراسان/ ديروز يک اينفوگرافي پر از جزئيات که توسط ماهنامه مديريت رسانه آماده شده بود، در فضاي مجازي منتشر شد که رفتار چهار داور مسابقه «عصر جديد» را در مرحله اول و دوم، با استفاده از عدد و رقم مورد بررسي و تحليل قرار داده بود. بعضي از اين اعداد و ارقام دقيقا مشابه همان تصوري است که عموم مخاطبان درباره قضاوت داوران دارند و در واکنشهاي آنان به برنامه ديده ميشود، اما بعضي از آنها هم کاملا برخلاف چيزي است که در نظر مخاطبان جا افتاده است. اين اينفوگرافي را بررسي کردهايم و نکات جالبي را که درباره قضاوت هرکدام از داورها وجود دارد در ادامه مطلب آوردهايم. امين حيايي در ميان چهار داور «عصر جديد»، اين امين حيايي بود که نسبت به سه داور ديگر، بيشتر به شرکتکنندگان راي سفيد ميداد و بين عموم مخاطبان به داور خوشبين مسابقه معروف بود. اما او همان طور که خودش هم به صراحت گفت، در مرحله دوم رويهاش را تغيير داد. او در مرحله اول بيشترين و در مرحله دوم، کمترين راي سفيد را نسبت به داوران ديگر به شرکتکنندهها داده است. البته نمودار آراي منفي داوران نشان ميدهد امين حيايي در چند قسمت پاياني فصل دوم، نسبت به قسمتهاي قبلي مسابقه، کمتر راي منفي داده و به نوعي به روال سابق برگشته است. حيايي در مرحله دوم کمترين حمايت را از شرکتکنندههاي خانم داشته و از 49 راي سفيد، تنها چهار راي را به خانمها داده است. او در اين مرحله نسبت به سه داور ديگر، به طور کلي توجه ويژهاي به گروهها داشته است. جالب است بدانيد امين حيايي همان طور که در زندگي شخصي خود علاقه خاصي به رشتههاي ورزشي و دستي هم در خوانندگي دارد، در هر دو مرحله مسابقه هم نسبت به رشتههاي ورزشي و در مرحله دوم به موضوع موسيقي رأي سفيد بيشتري داده است. بشير حسيني سيدبشير حسيني در مرحله دوم، در چند قسمت ابتدايي «عصر جديد» بيشتر به شرکتکنندگان رأي مثبت داده، اما نمودار آراي قرمز داورها حاکي از آن است که هرچه برنامه جلو رفته، تعداد رأيهاي منفياش نسبت به اوايل اين مرحله، بيشتر شده است. اعداد و ارقام ميگويند برخلاف اين تصور که سيدبشير حسيني بيشتر از بقيه داوران به حمايت از خانمها توجه ميکند، اتفاقا او در مرحله اول کمترين حمايت را از شرکتکنندگان خانم داشته است، با اين حال حسيني در مرحله دوم تغيير اساسي کرده و در کنار رويا نونهالي، بيشترين حمايت را از خانمها داشته است. در ميزان توجه بشير حسيني به موضوعات مختلف برنامه مانند سرگرمي، ورزشي، هنري و موسيقي، تضاد و تغييري ديده ميشود. آقاي دکتر که تا به حال در صحبتهايش بر اهميت موضوع سرگرمي تاکيد داشته است، طبق همين نگاه در مرحله اول توجهاش را معطوف به رشتههاي سرگرمي کرده و کمترين توجه را به رشتههاي هنري داشته، اما در مرحله دوم کاملا برعکس عمل کرده. او 100 درصد به موضوعات هنري توجه کرده و 85 درصد آراي خود را به موضوعات سرگرمي اختصاص داده است. آريا عظيمينژاد نقطه مقابل امين حيايي، آريا عظيمينژاد است که تماشاگران او را به عنوان داور سختگير «عصر جديد» ميشناسند. خب آمار هم اين موضوع را تاييد ميکند و ميگويد او در مرحله اول کمتر از بقيه داوران، به شرکتکنندگان راي سفيد داده و در مرحله دوم نيز به همراه امين حيايي، راي سفيد کمتري به شرکتکنندهها داده است. او در مرحله اول برخلاف بشير حسيني، بيشتر از همه به شرکتکنندگان خانم راي سفيد داده اما در مرحله دوم رويکردش را تغيير داده و تنها 12 درصد از رايهاي سفيدش متعلق به خانمها بوده است. در ابتداي مسابقه، مخاطبان پيشبيني ميکردند آريا عظيمينژاد به واسطه تخصصي که در زمينه موسيقي دارد، احتمالا بيشترين راي را به خوانندهها و رشتههاي مربوط به موسيقي خواهد داد اما برخلاف اين پيشبيني، او در مرحله اول کمترين راي را به رشته موسيقي و خوانندگي داده. البته ميتوان گفت عظيمينژاد در اين باره، عملکرد کاملا صفر و صدي داشته است. او در مرحله دوم 100 درصد توجه خود را وقف حوزه تخصصي خودش کرده و به هر 10 شرکتکننده راي سفيد داده است. رويا نونهالي رويا نونهالي در مرحله اول مسابقه، در مقايسه با ديگر داوران بيشترين راي سفيد را به گروهها داده و توجه خاصي به آنها داشته است. او در اين مرحله کمتر از سه داور ديگر به شرکتکنندههاي آقا راي داده است. نونهالي در مرحله دوم، در زمينه توجه به حوزه موسيقي و خوانندگي با آريا عظيمينژاد همنظر بوده است. او دقيقا مانند عظيمينژاد، توجه 100 درصدي به اين رشته داشته است و به هر 10 شرکتکنندهاي که در حوزه موسيقي و خوانندگي اجرا داشتهاند، رأي مثبت داده است. نونهالي که خود از اهالي هنر است، در مرحله اول با 54 درصد، در مقايسه با ديگر موضوعات، کمترين توجه را به رشتههاي هنري داشته، اين در حالي است که با توجه به ميزان درصد توجه اين داور به موضوعات گوناگون، بيشترين توجه او در مرحله اول به رشتههاي ورزشي جلب شده است. البته رويا نونهالي در مرحله دوم کمتوجهي به رشتههاي هنري را جبران و 86 درصد به اين حوزه توجه کرده است. او نيز مانند عظيمينژاد، در مرحله دوم از توجه به حوزه تخصصي خود، غافل نمانده است. تغيير رأي با زور و اجبار؟ موضوع مهم ديگري که درباره عملکرد و نحوه قضاوت داوران وجود دارد، ميزان ثبات در رأي آنهاست. متاسفانه در مرحله دوم چندين بار ديديم که يکي از داوران درباره اجرايي نظر منفي داشته و چراغ قرمز را فشار داده، اما احسان عليخاني از طريق احساسي کردن فضا و مثلا توضيح درباره زندگي شخصي شرکتکننده با همراهي داوران ديگر سعي کردند دليل و برهان بياورند که او اشتباه ميکند و بهتر است چراغ سفيد را روشن کند! معمولا در نهايت هم اين اتفاق ميافتد و آن داور به اجبار تغيير راي ميدهد. تا قبل از پخش مرحله نيمه نهايي که حساسيت بيشتري دارد، انتظار ميرفت ثبات در آرا بيشتر از قبل شود و هيچ رأيي ديگر با شوخي و خنده يا دخالت ديگران تغيير نکند، اما در کمال تعجب در برنامه دوشنبهشب «عصر جديد» ديديم که رأي منفي رويا نونهالي به محمد زارع به مثبت تغيير کرد. بدتر از آن آريا عظيمينژاد بود که هرگز خوانندگي رضا ارمندپيشه را تأييد نميکرد اما به دليل حضور مادر او روي صحنه و صرفا از روي احساسات به بخش احترام به مادر اجراي او راي داد! هرچند که اين خواننده به آراي مردمي راه پيدا نکرد اما نفس موضوع يعني بيثباتي در آرا همچنان باقي است و بهتر است داوران در رأي خود کاملا قاطع باشند. مائده کاشيان