ابهاممالی 90 خبرساز شد
صبح نو/ اين روزها سوژه شفافيت در کشورمان به موضوعي جذاب تبديل شده است. ايجاد اتاق شيشهاي در دستگاههاي مختلف براي مشخصبودن فعاليتهاي مختلف آن مجموعه در حوزههاي تخصصي، اقتصادي و... براي مردم به يک اصل تبديل شده است. سازمان صداوسيما يکي از ارگانهايي است که بهدليل ارتباط مستقيم با مردم ،زير ذرهبين قرار دارد. حالا اين ذرهبين شفافيت روي برنامه «نود» آقاي عادل فردوسيپور افتاده است. بيش از ۲۰ سال پيش، برنامهاي فوتبالي در شبکه سه سيما روي آنتن رفت که بهواسطه فضايي جذاب توانست بهمرور بهشهرت برسد. حاشيههاي داغ «نود» درکنار آنتن زنده، مستمر و خدشهناپذيرش باعث شد که اين برنامه پرحاشيه به برند مشهور برنامهسازي تبديل شود. برند پرحاشيه البته، اين شهرت بدون حاشيه نبود. آقاي عادل فردوسيپور در سالهاي پخش برنامه نود درکنار اشراف زياد به مسائل تخصصي فوتبال که تا آن موقع کمتر در بين گزارشگران سيما ديده ميشد، هرازچندگاهي با اظهار نظر يا متلکي صدرنشين رسانهها ميشد. از مصاحبه با شخصيتهاي سياسي تا تکهانداختن به برخي از مسوولان که هيچکدام ربطي به برنامه ورزشي نداشت، همگي به اين منجر شد که اين گزارشگر رسانه ملي بيش از همکارانش در رسانه و البته بين مردم شناخته شود. بااينحال، پس از سالها و مسائلي که برخي از آنها مثل ويژهبرنامه جام جهاني رسانهاي شد و برخي هم نه، نهايتاً به تعطيلي برنامه نود منجر شد. پس از اعلام خبر تعطيلي نود، برخي از رسانهها و کاربران فضاي مجازي به طرق مختلف سعي در ايجاد موجي در مخالفت با اين اتفاق کردند. از تمسخر مدير شبکه تا توييتهاي تخريبي عليه شبکه سه، تنها بخشي از اين اقدامات بود. يکي ديگر از اين اقدامات نامه سرگشاده تعدادي از اهالي رسانه به رييس رسانه ملي بود. البته در بين اسامي نامه مذکور، بعضاً نامهايي ديده ميشد که احتمالاً تا قبل از آن در رسانه شنيده نشده بودند؛ اما بههرحال اين مورد ديگري براي فشار حداکثري به تلويزيون بود. در اين روزها، برخي از کانالهاي تلگرامي و پيجهاي اينستاگرامي از زمين و آسمان تا توانستند بهانه پيدا کردند تا نام فردوسيپور را تکرار کنند. پس از گذشت چند ماه و فروکشکردن اين حواشي، آتش توپخانه دوستان رسانهاي فردوسيپور کمتر شد. البته، عادل در اين ماهها بهطورکامل از رسانهها دور نشد و به بهانههاي مختلف نام او رسانهاي ميشد. در روزهاي گذشته، يکيدو بار نام عادل رسانهاي شد. در مورد اول فردوسيپور در جشن سينمايي حافظ بهعنوان مجري برتر معرفي شد؛ اما ناگهان در برخي از رسانههاي مجازي اين خبر منتشر شد که مسوولان شبکه ضدايراني ايراناينترنشنال براي همکاري با فردوسيپور اعلام آمادگي کردهاند و او هم پيشنهادشان را رد کرده است. البته، بلافاصله فردوسيپور اين خبر را تکذيب کرد. همه اينها نشان ميداد که عادل دوست ندارد فراموش شود و همچنان نيمنگاهي به تلويزيون دارد؛ اما روز گذشته روزنامه «فرهيختگان گزارشي» درباره نود منتشر کرد که با تمام حواشي اخير اين برنامه متفاوت بود. شوک مالي نود فرهيختگان در گزارشي اعلام کرد که درآمد تقريبي 30ميلياردتوماني از تبليغات جانبي برنامه 90 حاصل شده که در گزارشهاي رسمي به آنها اشارهاي نشده است. روزنامه فرهيختگان، تيتريک روز گذشته خود را به عادل فردوسيپور و لزوم شفافسازي وي درقبال درآمدهاي اين برنامه اختصاص داد. در اين گزارش، درآمدهاي جانبي برنامه 90 نظير تبليغات سايت، اپليکيشن و کانال و پيامکهاي اين برنامه تخمين زده شده و فرهيختگان مدعي است که درآمد تقريبي 30ميلياردتوماني از تبليغات حاصل شده که در گزارشهاي رسمي به آنها اشارهاي نشده است. فرهيختگان در اين گزارش که با تيتر «عادل و صداوسيما در چالش شفافيت» منتشر شده، با اشاره به ادعاهاي فردوسيپور که اعلام کرده بود درآمد ديگري از برنامه 90 بهجز قرارداد با صداوسيما ندارد، چند سؤال و ابهام مطرح کرده است که بهنظر ميرسد پاسخگويي مسوولان صداوسيما و مجريان برنامه نود ميتواند به روشنشدن موضوع بينجامد. پس از اين گزارش، خبرنگار «صبحنو» براي پيگيري دو موضوع وارد عمل شد: نخستين مورد، گزارش مالي برنامه نود بود که متأسفانه بهرغم تماس تلفني با آقاي عادل فردوسيپور، او پاسخگو نبودند. حالا بايد ديد که آيا برنامه نود از چالش شفافيت مطرحشده سربلند بيرون ميآيد يا ترجيح ميدهد بيتفاوت از کنار آن عبور کند. سايت اشغال شده! درکنار حاشيه مالي برنامه نود که فعلاً و تا اظهارنظر عادل فردوسيپور درباره آن بايد منتظر بمانيم، نکته ديگر اين برنامه که بسيار عجيب است، فعاليت سايت رسمي اين برنامه با عنوان نود است. سايتي بهواسطه برند برنامهاي تلويزيوني راهاندازي شده و درکنار اخبار اين برنامه، ديگر اخبار ورزشي را هم پوشش ميدهد. حتي درکنار پوشش اخبار، آگهي بازرگاني هم درج و طبعاً از کنار آن درآمدزايي ميکند. امروز و با گذشت چندين ماه از تعطيلي رسمي برنامه نود، اين سايت با برند فوق همچنان مشغول فعاليت است. طبق اطلاع مسوولان اين سايت، آقاي مهدي زعيمزاده، مسوول اين رسانه است و جالب اينکه با وجود تعطيلي نود، اين رسانه همچنان بدون هيچ تغييري مشغول فعاليت است. طبيعي است که وقتي سايت يا صفحهاي بهواسطه برنامهاي تلويزيوني ايجاد و مشهور ميشود، مالکيت حقوقياش هم با رسانه ملي است. آنطورکه خبرنگار «صبحنو» پيگيري کرده است، بخش حقوقي سازمان صداوسيما چندباري براي واگذاري اين سايت به مجموعه رسانه ملي اقدام کرده؛ ولي تابهامروز اتفاق مشخصي رخ نداده است. در گفتوگوي «صبحنو» با يکي از افراد آگاه در سايت نود، وي با تأييد مالکيت سايت نود توسط صداوسيما، دعواي حقوقي مذکور را مربوط به رسانه ملي و شرکت مجري سايت دانست. اين نکته عجيبي است که چطور ميشود سايتي بهواسطه برند برنامهاي تلويزيوني براي خودش نامي دستوپا کند و پس از تعطيلي آن، بازهم به کارش ادامه دهد؛ بدون اينکه پاسخگوي رسانه ملي بهعنوان مالک قانوني باشد. بههرحال، سايتي مثل نود از محل آگهيها درآمد دارد. تبليغات اين سايت برعهده مجموعه صباويژن است که تعرفههاي مشخصي براي درج آگهي دارد. گزارش و سؤالات فرهيختگان درباره مسائل مالي برنامه نود، تکليف مالکيت سايت نود و... مواردي است که احتمالاً در روزهاي آينده بازهم خبرساز شود. آيا آنهايي که در ماههاي گذشته سينهچاک بيچونوچراي برنامه نود بودند، حاضرند براي شفافيتش هم اقدامي کنند؟ بايد صبر کرد. پس از انتقادات مطرحشده، برنامه نود اطلاعيهاي صادر کرد که در بخشي از آن آمده است: «ازآنجاکه ادعاهاي مطرحشده در روزنامه فرهيختگان متوجه دو شرکت ديگري است که يکي مسووليت اجراي نظرسنجي پيامکي و اپليکيشن و ديگري مسووليت سايت و کانال تلگرام برنامه نود را برعهده دارند، هر دو شرکت يادشده جوابيهاي در پاسخ به اطلاعات و دادههاي ناصحيح مطلب روزنامه فرهيختگان منتشر کردهاند که در سايت برنامه نود موجود است». طبق آنچه «صبحنو» از قراردادهاي مربوط به برنامههاي شبکه سه آگاهي پيدا کرده، در چند بند بهصراحت متعلقات برنامهها ازجمله سايت و کانال مجازي را در مالکيت صداوسيما دانسته است.