مهر/ کارگردان سريال «آچمز» درباره اين مجموعه و بازيگرانش که با ديگر سريالهاي طنز مشترک بودند بيان کرد که طي سالهاي اخير بازيگر طنز تربيت نکردهايم و در اين حوزه با کمبود مواجه هستيم.
مهرداد خوشبخت کارگردان سريال «آچمز» امروز صبح دوشنبه ۲۸ مرداد در برنامه «سلام صبح بخير» در شبکه سه حضور يافت و درباره «آچمز» که امشب آخرين قسمت آن روي آنتن ميرود توضيحاتي ارائه کرد.
وي در ابتدا درباره تکرار کليشه جا به جايي دو کاراکتر مشابه در داستان اين مجموعه يادآور شد: فرمولهايي هست که هميشه جواب ميدهد فرمول جا به جايي يا سوءتفاهم هميشه در کارهايي که کمي طنز و کمدي دارد وجود دارد و در اين سريال هم اين اتفاق رخ داده است.
کليشه جابهجايي را دوباره مد کرديم
خوشبخت ادامه داد: البته اين فرمول خيلي وقت بود استفاده نشده بود و شايد از اين حيث تازه بود و شايد ما دوباره آن را نو و به نوعي مد کرديم. به نظرم اين فرمول اينجا از لحاظ مفهومي جواب داد چون مضمون سريال با همين فرمول و مدل عمل ميکرد.
کارگردان «آچمز» درباره مضمون اين سريال و اينکه چه ويژگياي باعث شد که سراغ اين فرمول برود، توضيح داد: قصه اين سريال توسط سعيد فرهادي نوشته شده بود. ابتدا قرار بود اين سريال ۶۰ قسمت باشد و الان در ۳۲ قسمت تمام شده است با اين حال ما در دل اين کار تغييرات زيادي داشتيم و از اين فرمول در زير متنها کمک زيادي گرفتيم.
سوژه ابتدايي ما اداره دارايي بود
وي درباره سوژه سريال نيز بيان کرد: در ابتدا سوژه کار اداره دارايي بود و مردم به اين اداره ميآمدند و ميخواستند با رشوه تخفيف بگيرند و محل کار آقاي گلکار با بازي هومن برق نورد اداره دارايي بود. ظاهرا پيش از اين درباره آب صحبت شده بود و من اين موضوع کمبود آب را به قصه برگرداندم و سراغ يک اداره آب با اسمي تخيلي رفتيم.
خوشبخت در پاسخ به سوالي درباره کارکرد فرهنگي شوخي با اتفاقاتي که مخاطب در روزمره با آنها در ارتباط بعضا بابت بخشي از آنها کلافه و عصبي است هم عنوان کرد: سريالي که از اتفاقات روزمره مردم دور باشد ارتباطش با مردم کم ميشود. ما سعي کرديم در دل فيلمبرداري که زمستان سال گذشته تا بهار امسال انجام شد اتفاقاتي جديد مثل نوسانات دلار را هم وارد کنيم و تا جايي که خط قرمزها به ما اجازه ميداد و به قصه لطمه نميزد سراغ اين وقايع رفتيم.
وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه پرداخت تراژيک نسبت به اين وقايع روز بيشتر جواب ميدهد يا کمدي؟ اظهار کرد: قرار ما اين بود اين سريال مفرح باشد و اگر اتفاق جدي در آن رخ ميدهد خيلي خشن و تراژيک آن را برگزار نکنيم هرچند موضوع در جاهايي ناراحت کننده است و سعي کرديم با حضور بازيگراني که داشتيم و لحن به کار گرفته شده در سريال اين اتفاق را رقم بزنيم.
بازيگر طنزپرداز کم داريم
کارگردان «آچمز» درباره انتخاب بازيگران اصلي اين سريال که برخي با ديگر سريالها هم مشترک بودند، توضيح داد: ما در اواخر دهه ۷۰ و اوايل دهه ۸۰ سريالهاي کمدي مانند ساعت خوش در تلويزيون ميساختيم و طي آنها نيروهاي طنزپردازي را هم تربيت کرديم که برخي از آنها مانند رضا عطاران، سعيد آقاخاني و حتي خود مخران مديري اکنون در سينما کار ميکنند. اما اين روند ساخت سريالهاي طنز ادامه پيدا نکرد.
وي ادامه داد: توليدات طنز ما در سالهاي بعد کم شد و تربيت بازيگر و تجربه طنز ما هم کمتر شد. اکنون بازيگر طنزپرداز کم داريم و ما با اصرار هومن برقنورد را راضي کرديم که در اين سريال بازي کند و يا اميرحسين رستمي اکنون در «فوق ليسانسهها» بازي ميکند و آنها صبر کردند تا به پروژه ما به پايان برسد. جايگزيني براي اين افراد وجود ندارد و اين نکته را بايد بگويم که اين افراد اگرچه انتخاب اول ما بودند اما اگر انتخاب اول هم نبودند باز هم انتخاب دوم و سوم وجود نداشت.
وي درباره پايان بندي سريال که قرار است مخاطب امشب ببيند، گفت: ما سعي کرديم پايان بدي نباشد ولي بالاخره آدم بدها بايد متنبه شوند و آدم خوبها هم به پايان خوب برسند.
تجربه همکاري با حاتميکيا
خوشبخت در بخش ديگر درباره همکاري با ابراهيم حاتمي کيا در بخش تدون و کارگرداني صحنههاي اکشن فيلم «به وقت شام» نيز گفت: من کارگردان دوم فيلم «به وقت شام» بودم که اين تجربه اول همکاري من با حاتمي کيا بود. ما خيلي با يکديگر ارتباطي نداشتيم و بيشتر روابط ما بر پايه سلام و عليک بود و او لطف کرد و مرا دعوت کرد. من پيش از اين سر «ملک سليمان» هم اين تجربه را داشتم و در بخش پيش توليد همکاريهايي با شهريار بحراني داشتم. پروژه متوقف شد و بعد ۶ ماه بعد دوباره به آن پيوستم.
وي در پايان درباره همکاري با فيلم «خروج» که اکنون حاتمي کيا مشغول ساخت آن است، اظهار کرد: در پروژه «خروج» نميتوانم همکاري کنم چون وقت نميکنم و خودم درگير ساخت يک فيلم خواهم شد.
بازار