خراسان/ آن‌گونه که از تبلیغات گسترده مبنی بر حضور ستاره‌های متعدد در سریال نمایش خانگی «مانکن» برمی‌آمد، تصور اولیه این بود که با سریالی متفاوت روبه‌روییم، اما قسمت اول «مانکن» نشان داد که به ویژه اگر قرار باشد، در بر همین پاشنه بچرخد، «مانکن» جز حضور پرتعداد ستاره‌ها، هیچ در آستین ندارد. طبعا برای داوری دقیق‌تر باید چند قسمت سریال را لحاظ کرد، اما نقص‌های قسمت اول سریال را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.
فراق کاوه و همتا
داستان از جدایی دو دلداده در شبی برفی آغاز می‌شود و البته با بازی‌های ضعیف امیرحسین آرمان (در نقش کاوه) و نازنین بیاتی (در نقش همتا) آن چه به دل نمی‌نشیند، غم فراق و همچنین تلخی وعده‌شکنی «کاوه» است. «کاوه» و «همتا» هر دو از دل خانواده‌های پرمشکل سر برآورده‌اند و عجب آن که «همتا» باید در شب جدایی از «کاوه»، غم جدایی از مادر و عزیمت به خانه مادربزرگ را هم به جان بخرد. اصرار مادر «همتا» بر ضرورت نقل مکان او به خانه مادربزرگش و پذیرفتن این خواسته مادر آن هم در شب جدایی از «کاوه»، آن‌چنان پرشتاب و تصنعی رخ می‌دهد که گویی کارگردان هدفی جز حداکثری کردن اتمسفر تراژیک قسمت اول را در سر ندارد.
وصال کاوه و کتایون
در سوی دیگر ماجرا، «کتایون »با بازی نسبتا قابل قبول‌تر مریلا زارعی در انتظار ازدواج و در واقع، معامله با «کاوه» است. کتایون که به تبعیت از کلیشه‌ها، از کاوه مسن‌تر و از ثروت هنگفت و زندگی لاکچری بهره‌مند است، بدهی‌های پدر زندانی «کاوه» را می پردازد تا او را به قول خودش، در این معامله بخرد.
عاشقانه‌های فرزین به کار نیامد
تا این بخش از داستان که مخاطب را به یاد فیلم‌های پرسوزوگداز هندی می‌اندازد، جاذبه‌ای در «مانکن» نمی‌توان یافت، زیرا جذابیت‌های زندگی‌های لاکچری آن‌قدر در سریال‌هایی مانند «عاشقانه» و «رقص روی شیشه» دستمالی شده‌اند که دیگر وجه تمایزی برای یک سریال تازه‌کار نمایش خانگی به شمار نمی‌روند. در این میان، فرزاد فرزین کوشیده باخواندن ترانه‌هایی در وصف دردمندی عاشقان دل‌خسته، در تنور جوّ احساسی سریال بدمد اما بعید می‌دانم این عاشقانه‌ها هم توانسته باشد به جمع شدن اشکی در چشمی بینجامد. حال باید منتظر بود و دید که آیا با ورود سایر ستاره‌ها مانند محمدرضا فروتن به ادامه ماجرا، آیا «مانکن» حرفی برای گفتن خواهد داشت یا نه؟
بهروز بیهقی



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

ديجيليت
ديجيليت آگهی