نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون قسمتی 10 میلیون است
مهر/ يک نويسنده و تهيهکننده با اشاره به نرخ فيلمنامهنويسي در تلويزيون بيان کرد که اين نرخ هنوز به نرخ مصوب کانون فيلمنامهنويسان نميرسد و در سال ۹۸ براي هر قسمت ۱۰ ميليون تومان است. چندي پيش کانون فيلمنامهنويسان با انتشار نرخنامهاي، کف دستمزد نويسندگي هر قسمت از يک سريال براي تلويزيون را ۱۵ ميليون و در شبکه نمايش خانگي ۳۰ ميليون تومان اعلام کرد. اين نرخنامه که در زمان انتشار هم واکنشهايي را به همراه داشت، به نظر ميرسد هنوز با شرايط واقعي حاکم بر فعاليت فيلمنامهنويسان به خصوص در تلويزيون فاصله دارد و اجرايي نشده است. حامد عنقا نويسنده و تهيهکننده مجموعههاي تلويزيوني درباره اين نرخنامه گفت: آنچه که در نگاه تلويزيون و حتي شبکه نمايش خانگي نسبت به دستمزد نويسندگان وجود دارد با اين نرخنامه منطبق نيست. وي ادامه داد: شبکه نمايش خانگي مبتني بر عرضه و تقاضاست و به همين دليل کمي نرخها بالاتر است همانطور که در تلويزيون عدهاي از فيلمنامهنويسان مستثنا هستند. تلويزيون تا سال گذشته سقف برآوردي را در سطح دستمزدها براي فيلمنامهنويس در نظر ميگرفت که به شکل عادي هر قسمت هشت ميليون تومان بود و اين هشت ميليون سقف دستمزدها بود و اين ميزان به شکل خالص در اختيار فيلمنامهنويس قرار نميگرفت و اگر کار به مشاور يا ناظر کيفي نياز داشت، از اين مبلغ کسر ميشد. فراز و فرود نرخ فيلمنامهنويسي در تلويزيون تهيهکننده «بر سر دوراهي» تصريح کرد: نويسندهاي که از نظر تلويزيون اهميت داشته باشد با همين هشت ميليون تومان برايش برآورد انجام ميشد اما برخي از فيلمنامهنويسان (که البته فقط درباره سه يا چهار نفر حرف ميزنم) که خودم جزو آنها نيستم به جهت اهميتي که براي شبکه يا تهيهکننده دارند، کاري به برآورد تلويزيون ندارند و رقمي را با تهيهکننده فيکس ميکنند. به طور مثال ما پروژهاي داريم که پنج سال پيش دستمزد نويسنده براي هر قسمت آن ۲۲ ميليون تومان بوده است. اين نويسنده و تهيهکننده درباره اينکه تصويب يک سريال در شبکه يا سيمافيلم موجب اين تفاوت خواهد شد يا خير؟ بيان کرد: همه در يک شورا در سيمافيلم برآورد ميشود و وحدت رويه وجود دارد و تهيهکنندهاي که براي فيلمنامهنويسي دستمزد بيشتري قائل ميشود، اين مابهالتفاوت با نرخ سيمافيلم را از کد دستمزد تهيهکنندگي خود يا از جاي ديگر تامين ميکند. البته در اين ميان پروژههايي که اصطلاحاً ميگوييم الف ويژه و الف فاخر طبيعتا از اين نرخ دستمزدها فراتر هستند. وي در بخش ديگر به نرخ دستمزد فيلمنامهنويسها در شبکه نمايش خانگي اشاره و اضافه کرد: در شبکه نمايش خانگي شرايط فرق ميکند. تهيهکنندهاي روي يک قصه سرمايهگذاري ميکند و قيمتي که در دستمزدهاي نويسندگي در شبکه نمايش خانگي وجود دارد، تقريبا هيچ ربطي به تلويزيون ندارد و طبيعتا سطح دستمزدها خيلي بالاتر است حتي از نرخي که کانون فيلمنامهنويسان نيز تعيين کرده، بالاتر است. نويسنده «هيولا» بايد بيشتر از نرخ فيلمنامهنويسي بگيرد نويسنده «پدر» با اشاره به سريالهايي مثل «هيولا» عنوان کرد: قطعا افرادي مثل پيمان قاسمخاني و امير برادران براي سريالي مثل «هيولا» بيشتر از قسمتي ۳۰ ميليون گرفتهاند که البته بايد هم بيشتر بگيرند، چون چند ده ميليارد تومان براساس ايده آنها سرمايهگذاري ميشود. وي با اشاره به نرخهايي که توسط انجمنهاي صنفي تعيين ميشود، اظهار کرد: کانون صدابرداران يا ديگر انجمنها هم از اين نرخها براي اعضايشان اعلام ميکنند ولي لزوما اينگونه نيست که ضمانت اجرايي داشته باشد و بيشتر يک نظر مشورتي به اعضاي صنف خودشان است. تهيهکننده سريال «آقازاده» اضافه کرد: فيلمنامهنويسي که چند سال است کار نکرده، به قيمتهايي کمتر از اين نرخها هم راضي ميشود و قرارداد را امضا ميکند، اگر امضا نکند کانون فيلمنامهنويسان ما مثل انجمنهاي آمريکايي عمل ميکند؟ کسي مشکلات معيشتي او را حل ميکند؟ نرخ فيلمنامهنويسي در تلويزيون قسمتي ۱۰ ميليون است وي درباره نرخنامه نويسندگي در تلويزيون نيز اظهار کرد: رقم نگارش فيلمنامه در سال ۹۸ در حال تعديل است ولي باز هم با اين نرخنامه تفاوت دارد و شايد اکنون روي ۱۰ ميليون رسيده است. عنقا با اشاره به اينکه هنوز اين دستمزدها نسبت به بازيگران چندين برابر پايينتر است، گفت: متاسفانه دستمزدي که يک بازيگر درجه سه، در يک سريال شبکه نمايش خانگي طلب ميکند حتما ۱۰ برابر يک نويسنده است. به ويژه براي نويسندهاي که هيچ شغل ديگري ندارد و بايد خرج زندگي و همسر و بچه را بدهد. به هر حال موفقيت يک اثر به واسطه کار او و فيلمنامه است که ضامن بقا و اعتلاي کار ميشود و نرخ دستمزد براي فيلمنامهنويس هرچقدر هم باشد باز هم کم است.